Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Създаването на шрифтове днес е групов проект



Peter Bilak

Питър Билак е един от световноизвестните съвременни шрифтови дизайнери.

Създател е на Typotheque – студио за шрифтов дизайн, и съосновател на платформата за наемане на шрифтове Fontstand.com.

Като дългогодишен преподавател в катедра „Шрифт и медии“ в Кралската академия на изкуствата в Хага, Холандия, Питър Билак е активен и в академичните среди.


Ръководите едно от водещите студиа за шрифтове в света – Typotheque, повече от 20 години. Как оценявате изминалите две десетилетия в шрифтовия дизайн?

ПБ: Шрифтовият дизайн определено е доста по-развит днес. Има много шрифтове, има наситеност на дизайн на латински шрифтове, подхранван от богата гама специализирана литература. Има голям напредък в сферата на образованието и много специализирани конференции с оживени дискусии. Технически погледнато шрифтовете са по-издържани, което значи, че в създаването на даден шрифт участват повече хора. През 90-те години можех да създам един шрифт от А до Я сам. Днес създаването на шрифт винаги е групов проект. Във всеки проект ангажираме множество дизайнери и експерти, които ни помагат да постигнем желания краен продукт.

Можем ли да смятаме, че в ерата на глобализацията шрифтовият дизайн става все по-многообразен, или глобалните тенденции за унификация вземат връх над локалните специфичности?

ПБ: И да, и не. Има по-голям обмен на идеи. Хората ползват един и същ софтуер и хардуер, което води до сходни резултати, но също така са заинтересовани да разпознават местните различия и да ги уважават. Мога да дам пример с арабското писмо преди 10 – 15 години, когато хората се опитваха да прилагат един и същ дизайнерски модел в различни страни, където се използва арабско писмо. Днес много хора осъзнават, че местните традиции в създаването на шрифтове трябва да се съхраняват и уважават. Предполагам, че същата тенденция се забелязва в момента и в България.

Бихте ли представили на българската публика един от Вашите последни проекти – шрифтът Ping. Как се зароди идеята за него и какъв беше творческият процес?

ПБ: Първоначално започнах да рисувам шрифта Ping за бранд проект на голяма фирма, която произвежда автомобили, но проектът не беше одобрен. Продължих да работя по шрифта и след повече от 10 години Ping бе публикуван в сегашната му форма. Обикновено един шрифт се създава за различни езици само след като стане търговски успешен на латиница. Искахме да подчертаем, че Ping не е само технически, но и културен инструмент, който дава възможност за обмен на идеи между различни култури независимо от техния размер и пазар. Например рисуването на арменския вариант на шрифта, който се ползва само в една държава, за нас беше точно толкова важно, колкото и създаването на варианта на латиница. Продължаваме да работим по проекта. Много скоро ще бъде готова тайландската версия, а след нея и грузинската.

Проектът е интересен и от гледна точка на дизайна, тъй като е вдъхновен от геометрични шрифтове и хуманистични модели, които са предизвикателство за геометричния санс.

Ping font

Каква е Вашата лична препоръка за ползването на шрифта Ping?

ПБ: Ping е много популярен в сферата на културата – например за брандирането на Музея за изящни изкуства в Хага – един от най-посещаваните музеи в Холандия. Наскоро бе използван и за редизайна на Галерията за изящни изкуства във Виена, Австрия. Шрифтът е много гъвкав и може да се ползва по много начини. Интересно е да се проследи собственият живот на шрифтовете. Някои от нашите шрифтове стават популярни в тясно специфични среди. Ping се превърна в шрифт, използван много в сферата на културата.

Получавате ли обратна информация за прилагането на Вашите кирилизирани шрифтове в Русия, България, Сърбия, Северна Македония?

ПБ: Тъй като продаваме нашите шрифтове директно и ексклузивно, ние често разговаряме с клиентите. По-голямата част от кирилските шрифтове се ползват от руснаци, следвани от сърби и хървати. Не мога да кажа, че сме имали много разговори с клиенти от България, но се надявам това да се промени в бъдеще.

Ping Cyrillic

Разкажете за проекта Fontstand. Какво го отличава от обичайните онлайн магазини за шрифтове?

ПБ: Fontstand бе създаден от шрифтови дизайнери с цел да отговори на две често срещани запитвания от наши клиенти. На първо място, за много хора висококачествените шрифтове са прекалено скъпи и много студиа смятат, че единственият начин да останат конкурентоспособни е да намалят значително цената на своите шрифтове. Искахме да променим тази нагласа, затова създадохме платформа, чрез която хората могат да наемат шрифтове за кратък период от време на много по-достъпна цена.

Вторият проблем, който искахме да решим, беше безплатното тестване на шрифтове в реално време, така че клиентите да знаят какво купуват. Искаме Fontstand да бъде платформа за намиране на съвременни шрифтове, място, където можеш да видиш какво ново има на пазара и кое си струва да се тества.

От началото на октомври 2020 година предлагате на Вашите клиенти да тестват шрифтовете, преди да вземат решение за покупка. Разкажете повече за тази нова програма на Typotheque.

ПБ: Винаги сме правили достъпни нашите шрифтове за проектите на подбрани клиенти. Разликата в момента е, че предлагаме тази опция и за широката публика. Ако се регистрирате на сайта ни като клиент, ще получите пълен достъп до нашата шрифтова колекция – при това пълната колекция, а не само малък набор от символи. Горди сме с колекцията от шрифтове на Typotheque, в която един шрифт има средно над 2200 глифа. За нас е важно да дадем възможност на клиентите да изпробват цялостни шрифтове, а не само частични версии.

Статията е публикувана в брой 6 / 2020.

 
08.02.2021.
Автор: Сандра Пеев
0 Коментари
Таг :

Типография, Автори, Интервюта

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар