Забравена парола

Ще получите нова парола на посочения от Вас email.

 

Разговор с Ян Капелен

  •  
  •  
  •  
  •  


полиграфия Г–н Капелен, благодаря за възможността да осъществим това интервю. Вие сте, като фирма, вече дълго време на българския пазар за хартия. Наскоро предприехте сериозни структурни промени в Групата Cappelen. Но преди въпросите за това — кога беше началото?

Я.К. Почти веднага след промяната, през 1990 г. Заедно с д–р Михов положихме началото и сега можем да се радваме на състоянието и развитието на нашите „дъщерни“ фирми. Вече сме едно „многодетно“ семейство, от чиято дейност на хартиения пазар мога да кажа, че съм много доволен. През цялото това време ние успешно се „напасвахме“ към променящите се условия в страната Ви и света и ето и последната стъпка, за която и сп. полиграфия съобщи — сделката с една от фирмите ни — Конкорд. Това беше едно стратегическо решение, чиято подготовка започнахме преди три години, защото не е
лесно да се решиш, кой е най–добрият партньор, с когото да се обвържеш. Ние бяхме досега достатъчно успешни на българския пазар, но променените условия изискват да се съобразим с действителността.

Имаме много добри клиенти, но достигнахме точката, в която и на местния пазар имаме вече големи конкуренти, вкл. и със световно значение. Мисля, че реагирахме навреме на това предизвикателство, защото едно закъснение щеше да има отрицателни последствия за пазарното ни присъствие.

Българското стопанство започва полека да се съобразява и нагажда към това, което става на световния пазар в процеса на глобализация. Погледнете големите търговски вериги, които вече стабилно присъстват и в България — Metro, Billa, редица други, и мястото на хартията в този процес, погледнато международно. Като относително малка фирма нямахме сериозни шансове за динамично развитие. Нашият годишен оборот в Конкорд е някъде около 8000 тона, но с едно стратегическо, подчертавам, решение от този вид ние ще можем да продаваме значително повече. Ще имаме възможност да предлагаме по–добри условия, още по–качествени хартии. А това е предимство и за нашите клиенти.
Ще можем да предлагаме не само продукти, но и много повече в сектора на услугите, складова организация, логистика, know–how за цялостната стопанска дейност. И това благодарение на опита,
събран по целия свят. И още нещо, което е много важно — ще можем да подпомагаме нашите клиенти особено в областта на постигане по–високо качество. Поради това вярвам, че тази крачка ще донесе не само на нас, това е ясно, но и на всичките ни клиенти, пък и на персонала ни, нови възможности, ще открие нови перспективи. И ако през 2007 не сме най–големите, то твърдо вярвам, че ще бъдем най–добрите на пазара. И ще видите, че нашият пример ще бъде последван и от други компании, които ще се ориентират международно.

Нашето състояние тук е много стабилно и аз се надявам, в резултат на тази трансакция, на тази кооперация, то да стане още по–добро. Макар че отначало имаше известно неразбиране даже в собствените ни редове, то много бързо се видяха предимствата за клиентите и персонала ни, пък и даже за конкурентите ни.

Самодоволството от постигнатото е лош съветник, човекът, фирмата трябва да се съобразяват непрекъснато с развитието, с динамиката на живота. България не е самотен остров, предстои є да стане
член на Европейския съюз и това много сериозно ще промени нещата както тук, в самата страна,
така и връзките с останалия свят. Светът, както казах, се глобализира, няма граници.

полиграфия Казахте, че активно сте търсили този стратегически партньор. Кажете нещо повече за него, защото абревиатурата още не говори нищо.

Я.К. MAP е четвъртата по големина фирма за търговия на едро в Европа, със седалище в Лондон и клонове в много страни. В основата стои финландски капитал, фирмата майка е M Real. Пазарният им дял в Европа е 11%, приблизително € 1.3 млрд. Същият процент имат и в българския пазар, само че обемите са различни. Персоналът остава, остава и ръководството от българска страна. Ще има и персонална поддръжка от Будапеща и Лондон. Това е много интересно и за останалата част от Групата в България. Така че, може да се каже, ефектът за нас ще е двоен.

полиграфия Предполагам, че идеята за разширение на дейността в България Ви е занимавала през
всичките тези 15 години. В каква посока виждате шансовете за развитие на бизнеса?

Я.К. Дейността ни в България има рискове, но и голям шанс за разширяване. Последните ни действия създават добра база за това. През следващите 3–4 години в България няма да има търговска фирма на едро (за хартия), която зад гърба си да не е подкрепена от могъщ чуждестранен партньор. Семейна фирма с един–двама заети, добре, но за истинска търговия на едро няма друг модел. Погледнете какво става в търговията с хранителни стоки, как „веригите“ изместиха кварталните магазинчета в Европа, а това очаква и България…

полиграфия Нека се опитаме да погледнем нещата от позицията на обикновения печатар, той неминуемо ще си зададе въпроса Какво от това? Какво ще спечеля аз?

Я.К. Имате право, точно така е. Няма начин той да не го усети, особено ако кооперира с нас. На разположение ще му е огромен асортимент от висококачествени хартии и картони в правилно съотношение цена/качество. Няма да бъдем „евтините“, но ще бъдем „най–добрите“. Не е важно,
колко си голям, цени се колко си добър! Това е, което е от значение в професията! И това всеки
ще може да го почувства не само при качеството, но и при сервизното обслужване, което, според
мен, е най–важното днес. Този процес при Конкорд ще укрепва в бъдеще, естествено не от днес за утре, но ще става все по–осезаем. Печатарят ще може да се концентрира върху основната си дейност, да прави това, което трябва, за да бъде успешен, ще трябва да се концентрира върху едно нещо, което може най–добре. Върху печатането, а другите неща трябва да предостави на такива като нас. Складово стопанство, транспорт и т.н., върху което пък ние ще се концентрираме. Нашата част от производствената верига.

Има и нещо друго на световния пазар. Ожесточената конкуренция оказва ценови натиск върху
производителите, техните суровини и енергийни източници поскъпват, а пазарът иска от тях все по–евтина продукция. Те ще трябва да се справят с това предизвикателство в условията на свръх предлагане. Вече е достигната точката, в която даже ще трябва да се прекрати тук–там производството. Като пример мога да дам Stora Enso, която намали производството си с половин милион тона. И други ще
бъдат принудени да я последват, предлагат се за продан хартиени фабрики, но кой иска да купува
такова нещо? Твърде много капитал се изисква за модернизация и завладяване на нови пазари.

полиграфия Ще има ли промени в пазарната политика на M Real в България?

Я.К. Категорично не. MAP принадлежи към концерна, но е напълно стопански самостоятелна компания. M Real има представителство в България. Ние ще се стремим към добро съвместно съществуване, защото
ще продаваме хартия не само от M Real, но и от други производители.

полиграфия А ще има ли промени по отношение на другите фирми в Групата Cappelen в България?

Я.К. Виждам интересни шансове за развитието на другите две фирми. Досега в известна степен ние сами правихме конкуренция помежду си. Особено в логистиката. Ако Конкорд е вече „отделена“ ще имаме повече свобода в отношенията си с другите търговски фирми. Това ще ни помогне да разработим нови
стратегии, ще станем по–силни. Д–р Михов ще може да се концентрира повече върху тяхната
дейност. Може би ще подкрепим и друга фирма, или фирми, които поемат дейността ни извън хартията.
И ще станем стопански по–силни благодарение на такова „роене“.

полиграфия Нещо, което може би не е свързано пряко с хартията, но витае в общественото пространство. И Вие споменахте на няколко пъти 2007 година. Като човек от европейски формат
как усещате проблемите около българското членство в Европейския съюз?

Я.К. „Старите“ членки на ЕС, към които се причислява и Австрия, макар че не е толкова „стара“ членка, поддържат членството на България и Румъния в Съюза в срока на подписания договор — 1 януари 2007. Но нещата около тези две страни някак си изпаднаха във връзка с дискусията за приемането на Турция — нещо, което е съвсем различно и няма връзка. Голяма част от членовете на Съюза, според мен, не смята Турция за европейска държава — грамадна страна с над 80 млн. човека население и дали организацията ще се справи с нейното евентуално приемане. Затова има такава дискусия в Брюксел, а
не по повод на Вашите две страни. Това, според мен, е уредено.

полиграфия Имате огромен опит, как мислите, че ще се отрази членството върху печатарската индустрия в България след приемането? Естествено, в една по–дългосрочна перспектива.

Я.К. Капиталът става едно семейство, падат границите. Редица български фирми ще бъдат погълнати от международните корпорации. Говоря общо, но неминуемо и с печатниците ще се случи същото. Ще има фирми, които се интересуват от печатарството. Това е общоевропейско явление, но това не пречи, напротив, индустрията се развива, ще бъдат инвестирани капитали, ще се укрепят работните места. Е, няма да мине без проблеми, има и гласове против разширението на Съюза, особено против неговата
„федерализация“ — страх от изгубване националната идентичност най–вече на малките страни. Но надали това е сериозна опасност, ще има и в бъдеще България, както ще има и Швеция, моята родина.

Има много предимства да си член на тази общност, но всичко има и втора страна. Важното е, кое преобладава. От гледната точка на малката ни фирма предимствата са повече. И още нещо — с несъмненото подобряване благосъстоянието на нацията расте и потреблението на хартия, на печатни продукти. Ако в България годишно на глава от населението сега се падат, не знам точно, но около 50 кг хартия, то в Австрия са около 200, а в Швеция даже 300! Това е 6 пъти повече! Не е утопично, но за 5–6 години консумацията тук ще е най–малко двойно по–голяма. 80–100 кг са нещо реално постижимо към 2012–14. С това и печатарите ще трябва да се справят. Хартията и печатът имат в България годишен ръст в последно време между 10 и 15%! Трябва да отдам дължимото на д–р Михов за успешното развитие на Групата Cappelen в България, както и на усърдието на всички наши сътрудници. Това не остана незабелязано при провеждане на преструктурирането, за което говорим. Вършат чудесна работа, за което искам сърдечно да им благодаря.

полиграфия И аз искам да Ви благодаря за усилията, които полагате за развитието на печатарството
в България, желая Ви дълги години здраве и още много успехи на хартиения „фронт“. Списание
полиграфия ще продължи да полага усилия за информираността на професионалната ни общност и
една тясна съвместна работа в тази посока ще бъде от несъмнена полза за всички. До нови срещи.

 
25.09.2011.
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Коментари
Таг :

Интервюта

Сподели в: Share Tweet

Още статии от същата категория

Добави коментар