Какво е положението в manroland и по-специално в сектора на листовите машини във времето на криза и на икономически спад?
Естествено, икономическата криза не подмина и manroland. Пред нас много бързо възникна въпросът как да се справим с тази ситуация, как да се нагодим към нея и как да ориентираме предприятието в следващите три до пет години. „Принципът на надеждата“1 не е достатъчен. Ние не вярваме, че печатарският бранш ще се върне на върха от 2007 г. С оглед на това се нагаждаме по отношение на организация и структура на разходите. Така например в Офенбах2 сливаме два завода. В бъдеще всички конструктивни серии ще се произвеждат централно на една площадка.
Вие сте направили всичко, което човек може да се сети, за да свиете разходите, да подобрите организацията и т.н. Но къде е границата, какъв е лимитът?
Със сигурност днес имаме една много взискателна пазарна среда. Съобразно с това са необходими рязък прелом и ясни промени, за да бъдат създадени подходящите за новата ситуация структури. Същевременно това е един шанс за нас да действаме по-бързо и по-директно. Допълнително предизвикателство е да не бъдем закрепостени повече в един концерн. Ние трябва и можем да вземем нещата в свои ръце, да поемаме отговорност. Свидетели сме на интересен ефект — по този начин фирмата стана по-прозрачна. Стана е ясно кой за какво отговаря.
Чрез концентрирането в един завод ние имаме по-кратки пътища, повече организационни възможности и по-малко разходи. В добавка към това, в Офенбах ние изградихме един наистина ангажиран екип, който знае точно какво иска и как да го постигне. Убеден съм, че ние вървим в много правилна посока.
Как виждате бъдещето на германските предприятия, произвеждащи печатарски машини?
Пазарът сочи, че в бранша е наложително адаптиране на производствените възможности. Печатарската индустрия в класическия смисъл не е индустрия на растеж, но съществуват редица сегменти с добър потенциал за развитие. Към тях се числи например печатът на опаковки. Един относително стабилен пазар, на който по традиция имаме добри позиции. Би следвало да се добави, че ние поехме цялата дейност по продажбите в южното полукълбо от Ferrostaal3, като я включихме в нашата пласментна организация. Първите успехи в продажбите при директните сделки вече потвърждават правилността на стратегията. Тук се включват про дажбата на машини, сервизът и, естествено, бизнесът с материали и консумативи за развиващи се пазари като Китай и южноамериканските страни. Нашата цел е чрез интелигентен подход и с интелигентни решения да работим на печалба и да създадем едно здраво предприятие. Написали сме си домашното!
А как виждате бъдещето на manroland в сегашната обстановка?
Чрез увеличаване на собствения капитал изцяло покрихме нашите задължения, като по този начин спечелихме поле за действие — също оптимални предпоставки за добро развитие на предприятието.
Вече 4 години сте ръководител на направлението листови машини в manroland. Какво е по Ваша преценка най-същественото от тези четири години?
През 2005 г. вече бяхме оставили зад гърба си една особено тежка година. Носеха се много слухове и някои вече се радваха, че секторът листови машини на тогавашния MAN Roland ще изчезне. А като погледнем, какво се случи тогава... 2006 и 2007 бяха крайно успешни години за нас. Паралелно с мерките за структурни подобрения ние бяхме увеличили и нашия оборот. 2008 г. беше, до последното тримесечие включително, една забележителна година. Ние не само индикирахме, чрез новия корпоративен облик, следващата фаза на самостоятелност, но особено на drupa 2008 показахме и великолепния дух на оптимизъм на един manroland AG с нов облик. По-късно ни застигна и икономическият спад, но през стопанската година се отървахме сравнително леко.
По това време е и пускането в действие на една нова производствена линия?
Да, вярно. През този период ние изнесохме на пазара много иновационни продукти, което винаги е много интересно и вълнуващо. От няколко години чрез печата с добавена стойност налагаме последователно концентрирането на техническите решения върху ежедневните изисквания на клиентите. Това са мерки, които, от една, страна минимизират разходите, а от друга, увеличават оборота на нашите потребители. DirectDrive e въведена в целия свят. През тази година се очаква устройството за обръщане да бъде въведено и в големия формат. След големия формат, InlineColorPilot ще бъде въведен и в средения формат. Важно е и това, че в много от продуктите постигнахме отлично ценово ниво (напр. InlineFoiler Prindor, ROLAND 700 DirectDrive, ROLAND 50, InlineCoater smart). Смятам, че това бяха години, които ни убедиха да продължим последователно в тази посока и през 2009 г. Ние знаем какво искаме и се подготвяме за новите ситуации по правилния начин. Днес набраният през последните години опит ни е от голяма полза. При това много ни помогна и включването на ACP4.
Как виждате 2010 г.? IPEX чука на вратата. Има ли светлина в тунела?
Още при започването на кризата бях на мнение, че до IPEX 2010 нещата отново ще тръгнат. В това съм убеден и сега и се надявам, че ще се окажа прав. Вече се наблюдава слабо изразена тенденция към растеж — отново се започват големи проекти. Една област, където ние традиционно се чувстваме много добре. В Европа нещата все още вървят слабо, в Щатите — също. Добра е ситуацията в Южна Америка и, естествено, в Китай.
Къде по Ваше мнение е мястото на печатарската индустрия в общата картина на медийния свят?
Това е една постоянна тема. От години критикувам ниското самочувствие на бранша. Вижте гигантския обем на рекламните публикации, които се реализират чрез печата, в сравнение с рекламните публикации онлайн. Съществува още една, много ясно откроена разлика. Това, което липсва според мен, е реализирането на силните страни на печата. Браншът е силно разединен, няма общи действия. Поради тази причина сега работим съвместно с VDMA5 върху една кампания. Тема ще бъде околната среда, както и това, че печатът неправилно се счита за неекологичен. Печатът е една издръжлива медия, която често е била обявявана за мъртва, но в много страни тя се развива. Един вестник предлага повече дълбочина, човек може, така да се каже, да се задълбочи в същността на „новината“. И в бъдеще това ще служи като отличителен белег за качество на журналистиката.
Печатът е атрактивен и също така не трябва да се продава на всяка цена. Печатниците се изкушават да предлагат своята продукция на дъмпингови цени.
Краткосрочният успех на подобни мерки отклонява вниманието от необходимостта за дългосрочно адекватно ценообразуване. Печатниците трябва да разберат какво в този процес е допустимо и кои разходи могат да бъдат снижени. Един атрактивен, но печеливш продукт в крайна сметка е гарант за бъдещето на бранша. От друга страна, цените трябва да бъдат съизмерими в конкуренцията с другите медии. В противен случай това би било лошо за целия бранш в средносрочен аспект. Също така всяко предприятие, всяка печатница трябва да се развива по-нататък. Вече не може да се работи както преди десет или двадесет години. Това няма да проработи. Съществуващите на разположение днес иновационни продукти трябва да бъдат внедрени, за да имаш успех. При това не става въпрос изключително само за флагманите в бранша, а за многото малки предприятия, където по мое мнение трябва да се случи още нещо.
Екология, устойчивост, „зелен печат“ — имате ли усещането, че темите от тази област търпят развитие, или заради кризата те са оставени по-скоро на заден план?
Точно обратното. Убедени сме, че концепцията „икономия чрез екология“ намира реализация. Убеждаваме се в това ежедневно. Нашите оферти под марката EcoLogic показват, че чрез въвеждането на енергоспестяваща технология печатниците икономисват директно средства. Много от нашите клиенти определено изграждат един екологичен имидж, като по този начин разработват нови потребителски ниши. При нас екологичното мислене и действие започват в производството, където подхождаме грижливо към ресурсите. Това е станало част от културата на предприятието. И в допълнение, нашите клиенти осъзнават, че с нашите изделия могат да произвеждат по-дълго време, като по този начин получават предимство с намаляване на разходите. Да вземем като пример темата за макулатурата, или комплекса от теми за възстановяването на енергията. В печатниците има много сектори, където си струва да имаш работа с EcoLogic.
С оглед на актуалната ситуация и променилите се пазарни условия, ще внесете ли и Вие промени във Вашите бъдещи изложбени изяви и по този начин в комуникацията с Вашите клиенти?
Концепциите за участие в изложения ще се променят преди всичко по отношение начина на представяне на темите пред нашите клиенти. С удоволствие бих искал да припомня за нашия VAP–тунел6 по време на DRUPA, чрез който ние представихме нагледно най-различни решения, което невинаги може да се реализира на базата на една работеща печатарска машина. Необходимо е да се преосмиси участието в изложения. Аз съм убеден, че изложенията са хубаво нещо, но ние трябва да обърнем повече внимание на това, те да дадат нещо на клиентите.
Ще видим ли новата концепция на IPEX?
Да, със сигурност. Тя ще бъде ориентирана в голяма степен към решения и теми, като например свързването, които ще бъдат интересни и полезни за нашите клиенти. В продуктовата сфера централна тема ще бъдат системите за листов печат.
- autoprint: Да направиш действителна представата за машина, която с едно натискане на бутона (One Touch) прави висококачествен офсетов печат.
- Технологии за всички формати за съкращаване на времето за настройка: DirectDrive, QuickChange, PressManager, контролна станция, самообучаващи се функции, предварителна настройка на цветовете, ColorPilot, InlineColorPilot, HiColor.
- Възможности за повишаване на производствения капацитет: 18 000 листа в час, обръщането в големия формат, InlineSheeter, логистика, Auto-Non-Stop и т.н.
- Решения за подобряване и гарантиране на качеството: InlineColorPilot, InlineInspector, InlineSorter и т.н.
- Иновационни продукти за облагородяване: InlineFolier Prindor, InlineImpress, InlineCoater, InlineCoater smart, Inline-Finishing и т.н.
- Опции за по-голяма устойчивост под надслов EcoLogic: Технологии за избягване на макулатура и разход на енергия, SelectSystems.
- Разнообразни консултантски оферти: Планиране на сгради и производства, енергийноефикасно производство, подобряване на работните процеси, обучение на персонала с цел подобряване на неговата работа.
- printvalue: В областта на услугите manroland предлага богато многообразие от инструменти за подобряване на ефективността чрез безопасност на производството. При това експертите на manroland отчитат и балансират всички аспекти на стойността на печата: данните за инвентара, актуалното положение, търговския модел и заобикалящата среда на печатницата спрямо пазарните изисквания и иновационните продукти в печатарската техника.
- Добавена стойност — да генерира допълнителна изгода за клиента е една от най-значимите цели на manroland. Тази задача е възложена на трите силни системни марки: printcom, printservices и printnet.
- printnet: Офертата за интегриране и свързване за печатници и издателства.
- printcom обхваща богата палитра от продукти като гумени платна, ръкави (sleeves), валове, химически продукти и силиконова емулсия, както и пудра, специално фолио, субстрати, лепила, лакове и още много др. За да отговори на конкретните особености на даден регион, всяка организация на manroland работи съвместно с избрания на място най-добър в съответната област партньор. По такъв начин се гарантира една постоянна наличност на оптимално необходимите материали.
- printservices: В manroland сервизът не започва едва тогава, когато една печатна система подлежи на профилактика или е необходима конкретна резервна част. Сервизът означава много повече — цялостно обслужване от първия контакт по цялата верига на добавената стойност до новите инвестиции с услуги като консултиране, финансиране и управление на проекти, а така също и обучение, поддръжка и усъвършенстване.
Ако се абстрахираме от кризата, как бихте оценили българския пазар?
България е важен, жизнен и ориентиран към бъдещето пазар. Силна страна на печатарската индустрия в България, а и на Балканите като цяло е откритостта към челния опит и ноу-хау. Печатниците в България инвестират в новаторски технологии, за да достигнат силна позиция на пазара. Например: миналата година в България бе инсталирана първата за балканския регион печатна машина ROLAND 700 DirectDrive, представляваща най-новата технология в листовия печат. Успоредно с това основните картонажни печатници инвестираха в широкоформатни листови печатни машини ROLAND 900, снабдени с лакови модули, което доведе до производството на висококачествени опаковки. Очакванията на хората, вземащи решения в българските печатни компании, са високи. Тук, разбира се, основен критерий е технологията на печатната система, но целия пакет „машина плюс сервиз“ става все по-важен за клиентите, допринасяйки за оптимизация на процесите и разходите на цялата инвестиция.
Какво е специфичното отношение на manroland към българските производители?
Днес можем да заявим, че стратегията „Печат с добавена стойност“, която стартирахме през последните години, беше приета доста добре. Клиентите търсят решения за повишаване на производствената ефикасност и стойността на продукта. Ние можем да предоставим технологията и за двете и дори ще продължаваме да я развиваме. Тенденцията е ясно видима — разширена грижа за клиента, предоставяйки му услугите, от които има нужда.
manroland е патрон на Балканския печатарски форум, където Съюзът на печатарската индустрия в България е силно ангажиран. Нашият концерн показва там готовността си да подкрепи печатната индустрия в региона чрез повишаване на качеството, рентабилността и конкурентоспособността на печатните компании и печатните медии, а също така и повишавайки квалификацията на техните кадри.
Какво бихте препоръчали на българските печатари за устойчиво развитие на бранша като цяло?
Днес печатните компании не трябва да си правят краткосрочни реклами, а трябва да достигнат и изпълнят бизнес модел и поставени цели. Всяка отделна печатница, разбира се, трябва да се ориентира към бъдещето, да има ясен бизнес модел и да се позиционира възможно най-уникално на пазара. Как може да произвежда по-бързо и по-евтино, за да увеличи производствената си ефективност? Как може да повиши стойността на продукцията и качеството? Какви приложения за продуктите може да предложи на клиентите, които могат също да разширят бизнеса му? Освен това производството трябва да е базирано на ефективни, ефикасни и екологично съобразни методи. В крайна сметка става въпрос за намаляване на разходите и повишаване на доходите, което отговаря на нашия бизнес подход „Печат с добавена стойност“. Това са въпроси, на които една печатна компания трябва да отговори, за да бъде успешна.
Какво ще видят клиентите на щанда на manroland по време на IPEX 2010?
В основните зони и във виртуалния свят покриваме цялото портфолио. Листовият сектор се фокусира върху „Печат с добавена стойност“ и тунела „Печат с добавена стойност“, в който експерти ще обясняват приложенията с добавена стойност с помощта на мостри. Ролният сектор се концентрира върху високоавтоматизираните серии, автоматичните печатни машини и логистиката на автоматичните зареждащи устройства за плаки. Обширна презентация ще има по темата за екологично съвместимо печатно производство, а също така ще представим и портфолиото с услуги PRINTVALUE. Какво може клиентът да очаква индивидуално? Редом с предаването на знания във вдъхновяващо шоу, клиентът ще получи лична консултация и реални решения за неговите лични въпроси, независимо от типа, формата, конфигурацията или оборудването на машината.
Благодаря ви! Желая ви здраве и успехи!