Изключително голям посетителски интерес регистрира специализираното изложение за рекламни и печатни технологии и комуникации – COPI’S. В трите дни – 16, 17 и 18 октомври, в зали 3 и 4 на Интер Експо Център – София, на обща площ 5000 кв. м се представиха над 100 директни изложители. В2В форумът събра специалистите в производството и търговията с печатна, светеща, външна и сувенирна реклама, както и компании за визуални комуникации. Освен печатниците, внушително беше присъствието и на дистрибуторите на машини и технологии за дигитален широкоформатен печат, медии и мастила.
Един от най-интересните щандове представи детската приключенска поредица „Хариша“. Автор на творбата е Биляна Траянова – актриса и продуцент на култовото предаване „Без багаж“ по БНТ. Първата книга от поредицата, продукт на столичното издателство Art winner, се появи наскоро с подзаглавието „Царят на маймуните“. Действието се развива в пустинята Раджастан в Индия и показва на малките читатели как да оцеляват, когато попаднат на такива безлюдни места. Срещнахме се с Биляна след изложението и поговорихме за света на „Хариша“, за смисъла да издадеш книга и, разбира се, за COPI’S.
Едно от най-атрактивните представяния на COPI’S беше щандът на ХАРИША. Представете с няколко думи книгата, проекта, целите му?
„Хариша“ отвежда читателите на вълнуващи приключения на много и безкрайно интересни места по Земята. Голямата ми мечта е да вдъхновя децата да четат и мечтаят, да се чувстват свободни, да им дам познание за културата на различни народи и етноси, флора и фауна, за това как да възприемат и да се отнесат към чувства като несправедливост, страх, вина и безсилие. В проекта съм преплела изключително съществени теми като опазването на природата, възпитание в ценности, човечност и ненасилие, толерантност и любов. Създадох историята на Марко Адамс – дете, което пътува с родителите си по света. Докато те снимат документални филми, Марко попада в невероятни ситуации. Всичко започва в двореца на стар махараджа в щата Раджастан, Индия. След зрелищна ситуация детето отключва странна дарба – открива, че може да говори с животните. В ръцете му попада и древна карта, на която личат няколко почти заличени знаци. Оказва се, че вековно предсказание се е сбъднало и на Марко е отредено да получи знание, което трябва да разкрие пред света. В книгите от поредицата следват приключение след приключение – в саваната на Кения, при племето Масаи, в дъждовната гора на Малайзия, на среща с Оранг Ашли – аборигенското население на джунглата, високо в Перуанските Анди, далеч в Индонезия, Виетнам, Мианмар, при бедуините в пустинята Уади Ръм и много, много други. По всичко личи, че Марко ще расте заедно със своите читатели.
В духа на специализираното изложение за печатни и рекламни технологии бихме искали да Ви попитаме – доколко е важно качеството в издаването на една книга?
Качеството при книгите е като качеството при кафето, при храната, при начина на живот. Има стълбица, по която нагоре става все по-добре за човека, за здравето му, за настроението му. За мен книгата е храна за душата, книгата е най-висша форма на удоволствие. За да е истинско удоволствието, тя трябва да е красива, да грабва първо окото – тук е ролята на дизайна и печата, на хартията… След като я разгърнеш, вече идва ред на съдържанието… Ако не си чувал за автора и книгата, то именно качеството на печата и добрата корица ще са тези, които ще те накарат да посегнеш към нея. За мен няма по-добър подарък от добра книга. Често, когато имам време при пътуване, влизам в чуждестранните книжарници и избирам книги за децата ми – възхитително е отношението към вида и качеството на детските издания, а и не само. От книжарница излизам с купчина книги, които после разглеждам с огромна радост в хотела. Ето, издадох един от моите любими моменти. А съвестта си успокоявам, като садя дървета навсякъде по света.
На какво заложихте, създавайки „Хариша“?
„Хариша“ е проект, създаден след много години трупани опит и знание, общуване с деца и анализ на техните интереси в това ново, технологично време. Заложих на най-доброто – съдържанието е много специално, дизайнът е уникален – „Хариша“ е първата детска книга, в която има актьори. Исках да дам на читателите си красив продукт, който не само има обвивка, но и смислена същност. Освен приключението и знанието, което попиват с историите, чрез всеки елемент на дизайна те научават за съответната култура, етнос, нрави. „Хариша“ е луксозна книга за истинско удоволствие на малките ми, любими читатели. Щастлива съм, защото резултатът е налице. Спечелих баса с всички, които бяха убедени, че днешните деца не четат, и доказах, че те искат да четат смислени неща, които са подчинени на важни каузи и носят значими послания. Обичам да правя нещата по различен от установения начин. Докато преди години се притеснявах за големите рискове, които поемам, днес вече знам, това е пътят – да си смел и иновативен. У нас все още се залага на ниската цена, а това означава компромис с качеството. Според мен е важно хората да осмислят, че е по-ценно да купиш добра книга на детето си, отколкото две-три кутии цигари. Лично аз залагам на качеството, на естетиката във всяко нещо. Изживяването с красива книга е незаменимо.
Доволни ли сте от представянето си на изложението?
COPI’S е едно изключително необходимо изложение. Сверих си часовника, срещнах се с професионалисти, които освен опита, имат и модерната визия на съвременния човек. Продуктите трябва да се представят в конкурентна среда – така всеки ще се стреми да върви напред, да прави най-доброто, на което е способен. А критерият е клиентът. Не трябва да забравяме, че ние самите сме клиенти и трябва да предоставяме такива продукти, каквито самите ние бихме искали да получаваме. Благодарение на изложението имаме много нови приятели и партньори. А най-важното – нови идеи как да се развиваме в издателската си дейност!