Г-н Клайнингер, моля, разкажете ни с няколко думи за себе си.
Казвам се Ханс Клайнингер и съм роден в Мюнхен. След като приключих практическото си обучение като машинист, завърших и „Печатни технологии“ в Мюнхен. Започнах работа в Хубер Груп преди повече от 25 години като техник, а от 18 години се занимавам с търговия. От няколко години управлявам дистрибуцията за Източна и Южна Европа.
Как изглежда Хубер България през вашите очи?
С основаването на Хубер България в София и клона във Варна беше отворена нова страница по отношение близостта с клиентите, оптимизацията на връзките и техническата поддръжка. За да осъществим това намерение, нашите служители ще се осланят на опита, който включва повече от 250 години традиция в производството на мастила. Пътищата, водещи навън от кризата, ще доведат българския пазар до сплотяване и ще му позволят да заеме своето място на европейската сцена.
Може ли да се смята, че със създаването на Хубер България неразбориите около представителството на Хубер Груп в страната са приключили?
България винаги е била важна и неразделна част от Европейския пазар. Не забравяйте, че Хубер има присъствие още от самото начало на демократичните промени тук. Именно поради важността на местния пазар Хубер България беше основана през 2009 година като стопроцентова собственост на Михаел Хубер Мюнхен. Времето на промените завърши и сега вниманието на нашия екип е съсредоточено единствено върху синергията между продукт и сервиз.
Всеки производител има зона, в която е специализиран. Кои са областите, където е фокусирана Хубер Груп?
Хубер е един от световните лидери в областта на производството на пигменти и печатарски мастила. С оглед на огромното портфолио от продукти, които предлагаме, Хубер Груп покрива почти всички печатни процеси, но основните продуктови линии са няколко:
- Gecko — мастила на базата на разтворители за ротогравюра и флексо печат;
- Hydro-X — мастила на водна основа;
- Corona MGA® — мастила и вододисперсионни лакове и покрития за хранителни и цигарени опаковки;
- INKREDIBLE — офсетови процесни мастила;
- NewV Pack MGA — UV мастила и лакове за хранителни опаковки;
- NewV — мастила и лакове за UV офсет;
- ACRYLAC — вододисперсионни лакове и покрития за почти всички области на приложение;
- Pantone, CRS системи за смесване на мастила, HKS.
Ние винаги сме били водени от стремежа да отговорим на пазарните очаквания. Една от горещите теми в целия Европейски съюз е защитата на потребителите и намаляване влиянието на човека върху околната среда. Именно там е съсредоточена нашата научноизследователска дейност и по-точно в разработването на продукти като Corona-MGA, мастила за безопасни хранителни опаковки и Redufix водните добавки за печат без изопропилов алкохол.
Днес въпросът за опасните храни и опасните хранителни опаковки е от особена важност. С какво вашите Corona MGA мастила са толкова специални?
Истински специалното в Corona MGA мастилата и лаковете е това, че ние впрегнахме нашите знания в създаването на такъв продукт още преди някой друг да осъзнае нуждата от такива мастила, лакове и водни добавки. И точно този опит, който сме натрупали, се превръща в предимство за много наши партньори. MGA® продуктите са все още сред най-важните иновации, въведени от Хубер Груп за сектора на печатни опаковки. Системата мастила и лакове MGA® на Хубер Груп осигурява защита от замърсяване на крайните продукти от техните опаковки. 90% от храните, продавани в Западна Европа, са опаковани. Имайки това предвид, нашата MGA® система допринася съществено за безопасността на потребителите.
Доскоро основна грижа беше избягването на органолептични изменения (промени във вкуса и мириса). Днес измерването и минимизирането на преноса на вещества под формата на невидимо контракопиране и миграция излиза все повече на дневен ред. В Европа картонените опаковки се печатат основно посредством листов офсет. Много печатни мастила съдържат разтворители с ниско молекулно тегло, които не са оценени с оглед на контакта с храни, и оттук произлиза забраната за миграция в концентрация над 10 ppb. Картоните, хартиите и торбичките, направени от PE и OPP, не представляват бари ера за тези вещества. Това означава, че разтворителите, описани по-горе, могат да преминат през материала.
Всичко, за което говорихме дотук, е облечено в една Европейска регулаторна рамка, и по точно Европейската рамкова регулация (EC) № 1935/2004 за материалите и веществата, влизащи в контакт с храни. Тя поставя основите на нормативната база, осигуряваща високо ниво на защита на човешкото здраве и интересите на потребителите в сферата на хранителните опаковки. Производителят на завършената опаковка е правно отговорен за съблюдаване на нормите, записани в параграф 3 на Европейската рамкова регулация. Въпреки това няма правна рамка, която самостоятелно да регулира печатните мастила, използвани при печата на опаковки. Точно затова Хубер Груп се зае с разработването на „Добри производствени практики за производството на мастила за опаковки“. Ние подбираме суровините в съответствие със забранителния списъка на CEPE/EuPIA за суровини за печатни мастила и сходни продукти, както и на базата на специфични изисквания към чистотата на материалите. Когато създаваме формулата и произвеждаме мастилото, се съобразяваме с множество индивидуални и променливи фактори във връзка със субстрата (хартията), сферите на приложение и начина на използване на опаковката, така че да сведем до абсолютен минимум миграцията на съставки към храните и да подсигурим съответствието с EC № 1935/2004, както и всички други приложими регулации.
Характеристиките, които се изискват от картонените кутии за фармацевтичната индустрия, се различават от тези за хранителните опаковки. Главеният приоритет тук е насочен към защита на бранда, за да може да се отличи оригиналът от фалшификата. Въпреки всичко този сегмент също започва да наваксва и доста производители започнаха да правят запитвания за MGA® продукти. Сигурен съм, че е просто въпрос на време системите от мастила да се наложат и при фармацевтичните опаковки. Въпреки това преработвателите са правно отговорни за подсигуряване съответствието с всички приложими норми с оглед на това, че има много съществени параметри, върху които производителите на мастила нямат контрол. Вече много години Хубер Груп отговорно изпълнява своята роля, защото в крайна сметка всички ние сме потребители.
MGA® системата на Хубер Груп осигурява на производителите на хранителни опаковки иновативен продукт, оптимизирани процеси и едно цялостно решение. Производителите на храни също извличат полза от повишената безопасност на техните много чувствителни продукти.
Има ли големи различия в химическия състав на мастилата при различните производители? Къде се коренят успехите на едни и неудачите на други производители?
Когато говорим за суровини (пигменти, смоли и т.н.), всички производители ползват един и същ набор от материали. Различията могат да бъдат открити в тяхното съотношение и избрания производствен метод. Всеки производител има своя собствена философия и рецептури.
С придобиването на Майкро Инкс, Хубер Груп постави крайъгълен камък. Като допълнение към процеса на глобализация ние, в Хубер Груп, видяхме повторната интеграция на пигментите и смолите в нашето портфолио като ключова цел. Да притежаваш ноу-хау и енергията и волята да го адаптираш към новите изисквания на пазара, или още по-добре — да прогнозираш тези очаквания, е ключът към успеха. Голямо улеснение е да успееш да подсигуриш и необходимото финансиране за постигане на заложените цели.
Виждате ли развитие при UV лаковете при печата на опаковки?
Имаше нарастващ интерес към UV лаковете при печата на опаковки, но той беше замразен от дебата за ITX (изопропилтиоксантон) и 4-MBP(4-метоксибутилфталат), които изградиха един „опасен“ имидж на UV мастилата. Въпреки това постигането на идеален гланц е нещо желано от потребителите и дизайнерите и ако се използва правилният UV лак, няма причина за притеснения. От друга страна, производителите на мастила все по-усилено се стремят да произведат сходен гланц, използвайки лакове на водна основа. И в този момент научните разработки продължават, но все по-често стигаме до границата, която е постижима и икономически ефективна.
Какво ново могат да очакват вашите настоящи и бъдещи клиенти в областта на сервиза и методическата помощ?
С радост мога да кажа, че цялото ноу-хау на Хубер Груп, е на разположение на нашите клиенти. Ние предлагаме безплатно за всеки — клиент или не, цялата техническа помощ, от която се нуждае. Разполагаме с мобилна лаборатория, която може да проследи всички показатели, свързани с печатните процеси, започвайки от водата, субстратите, мастилата, та чак до въпросите, свързани с цветознанието, контрола на качеството и стандартизацията на цветовете при печата.
Ще изненада ли с нещо Хубер България българската полиграфическа общност?
Изненади? Не бих казал изненади, по-скоро иновации. Има сфери, в които печатарите навсякъде по света все още имат съмнения, като например защитата на потребителите и околната среда. По-скоро ще се фокусираме върху едни трайни и стабилни отношения с нашите партньори. Може да го приемете като изненада, но оттук нататък Хубер България ще организира Ink Academy (за професионалисти).
Как ви се струва общността на българските печатари, сравнена с други професионални общности в Германия и Източна Европа, които познавате?
Общността на печатарите е отражение на целия пазар, който в момента е фрагментиран и донякъде хаотичен. Световната криза се отрази тежко на българските потребители и производители, но изходът, изглежда, наближава, а с него и консолидацията вътре в печатарската индустрия. След рекордния икономически ръст в Германия очаквам здравословен растеж и на местна почва.
Какво бихте пожелали на нашите читатели?
На всички ваши читатели и на всички наши клиенти пожелавам весели празници и ползотворна Нова година. И не забравяйте, че Хубер е много повече от мастило! More than just ink…