На drupa 2008 за Heidelberg започва нова ера — от 29 май фирмата ще представи за първи път на широката общественост машини във формат 6, респ. 7b. Предлагаме ви един разговор с човека, който е разработил гигантските печатни секции на Speedmaster XL 145 и XL 162 — Герд Меркел — за едно невероятно предизвикателство — традиционното инженерно изкуство на Heidelberg в ново измерение.
Какво чувство изпитахте всъщност, когато за първи път видяхте „рожбата“ Ви как „тръгва“?
Герд Меркел: Просто не мога да го опиша. В продължение на две години съм дал всичко от себе си, например, генерирал съм триизмерни модели, проверил съм ги многократно на компютъра, изчислявал съм усилия, симулирал съм трептения, проектирал съм компенсационни предавки, изследвал съм възможни деформации, отсявал съм доставчици и съм установявал контакти с тях, създавал съм изпитателни стендове, тествал съм отделни конструктивни модули и още и още — но в крайна сметка, всичко това трябва да заработи заедно. И то на „генералната репетиция“ пред 400 души! Подобно чувство трябва да е изпитвал и Чък Йегър*, преди да премине със самолета си звуковата бариера за първи път…
И тестът беше пред 400 зрители?
Герд Меркел: (усмихвайки се). Да, толкова голяма публика на „първи отпечатък“ не съм виждал. Това беше исторически момент за Heidelberg. Бяхме поканили и различни доставчици, с които бяхме работили по време на проектирането. Между тях имаше представители на фирми-производите ли на части за съвременни корабни двигатели или на валове за големи вятърни електрогенератори, строени в открито море. На този фон може би ще успеете да си представите за какви измерения говорим.
Как е възможно една машина с този „много голям формат“ да бъде (отгоре на това) и „гъвкава“?
Герд Меркел: Е, при машини от този „калибър“ и без това едва ли има „конфекция“. По тази причина всеки клиент може да ни я възложи с конфигурацията, която най-добре съответства на спектъра на поръчките му. За тази цел при големите машини сме осъществили своего рода „платформена стратегия“, респ. „модулен конструктивен принцип“: при цилиндрите за транспорт на хартията например, няма значение дали над тях ще се монтира печатна, лакираща или сушилна секция. В това отношение зависимости просто няма. Тази идея е в основата на цялостната концепция на машината — обърнахме сериозно внимание на това да бъдем най-малко ограничени от геометрията £ — защото така се разкриват по-широки възможности за нашето производство.
Споменахте удобното обслужване на машината. Какво имате предвид?
Герд Меркел: Това започва от съвсем простички неща — например, печатарят може да прави настройките на наносните мастилени валове само от едната страна на машината и с това ще изминава по-къси разстояния. Удобно от ергономична гледна точка е позиционирането на инсталацията за миене на печатните цилиндри, а благодарение на система от плъзгачи и самото устройство лесно се изтегля от печатната секция — без излишни усилия. Но най-същественият фактор по отношение „удобството на обслужване“ несъмнено е многообхватната автоматизация. Както вече споменах, от подаването до извеждането е възможно съхраняването на данни по поръчката с много варианти, а заедно с това — и съответните предварителни настройки. Дори регулаторите за разстоянията между листовете във всички секции могат да се задействат с една Preset функция (за предварителна настройка), като след това автоматично се контролира и управлява воденето на листовете. Разбира се, печатните секции могат да се управляват дистанционно от централен пулт за управление, както и напълно автоматично да се сменят печатните форми. В настоящия момент не бих искал да „издавам“ повече подробности.
А как да се разглежда новата серия от Ваша гледна точка — по-скоро като еволюция или като революция?
Герд Меркел: Има определени части от машината, които са специално разработени за този размер. Но и повечето „специалитети“ вече са се утвърдили в други модели Speedmaster. Така че по-скоро е „еволюция“ — с предимството, че дори в прототипа на новата серия се крие 150-годишният опит на Heidelbergв конструирането и изработката на печатарски машини.
Да не говорите за „корона на сътворението“?
Герд Меркел: (смее се). За днешния ден и в рамките на света на Heidelberg — щом така смятате…
А от гледна точка на „външния свят“?
Герд Меркел: … наистина, не сме изобретили колелото, но определено го усъвършенствахме!