Ipex 2010 ще е място, където производителите ще представят света на графичните изкуства паралелно с новите тенденции, които показват на посетителите бъдещата посока на индустрията ни. Освен това посетителите ще имат възможност да изпитат технологиите, представени на drupa 2008, достигнали истинско търговско ниво до откриването на Ipex в продължение на осем дни – от 18 май 2010 г. в Националния изложбен център (НИЦ), Бирмингам, Обединеното кралство. Избирането на най-подходящото оборудване за вашия бизнес никога не е било толкова важно.
По този повод организаторите на Ipex 2010 възложиха няколко статии, които очертават най-значимите тенденции в технологиите и ги съотнасят с нуждите на ключови пазарни сектори. Привилегията да постави началото на тази поредица от статии е предоставена на Роб Хаак, който отговаря на някои от най-актуалните въпроси в навечерието на предстоящото събитие…
Роб Хаак е президент на SPIKIX – независима консултантска организация за интегриране на мастилено-струйни принтери, и преди това основател на dotrix – първата компания, предоставяща производствени решения за индустриално мастилено-струйно принтиране. С повече от 20 години опит в индустрията на графичните изкуства Роб е работил за много от водещите компании на пазара. Една от тях е Barco Graphics (сега Esko) – компания, която проектира и разработва системи за предпечат и за работа с изображения (филми и плаки) за офсет, флексо, ситопечат и дълбок печат. Можете да се свържете с него на rob@spikix.com.
Кои ще са най-важните моменти в технологиите през 2010 г.?
Със сигурност можем да очакваме, че последното поколение дигитални печатни технологии, показани на drupa 2008, ще са се доразвили до истинско „търговско ниво“. Това ще е особено вярно за средноскоростни листови и високоскоростни ролни машини. Дигиталните преси за индустриални приложения, включително етикетиране и пакетиране, са плътно след тях. Но тези индустриални мастилено-струйни устройства са все още сравнително ограничени от съвместимостта между субстрата и мастилото и липсата на също толкова разнообразни способи за облагородяване. Ще станат ли тенденциите в тази област едно от основните открития на Ipex? Просто наблюдавайте…
Кои новопоявяващи се технологии ще направят най-голямо впечатление на Ipex 2010?
Несъмнено мастилено-струйното печатане ще бъде една от най-горещите теми на Ipex 2010 – всъщност считам, че това ще бъде и водещата тема. На Ipex 2010 можем да очакваме да видим печатни системи, които използват мастилено-струйни технологии, като по този начин ще се премахнат печатните инструменти, работният поток и практиките по веригата за доставки, използвани в момента. Тези системи ще окажат съществено влияние върху начина, по който се създават, отпечатват, разпространяват и управляват печатни материали или декорирани продукти. Дигиталните мастилени системи ще могат да се справят с печат при поискване, отпечатване на разнообразни данни и решения за отпечатване от мрежата. Мастиленото печатане е изминало дълъг път и ще продължи напредъка си към по-високи скорости, по-високо качество, по-голяма надеждност и по-висока възвръщаемост.
На пазара на комерсиалния печат ще видите печатни системи за еднопреходно (single pass) отпечатване на големи обеми (както от мрежата, така и от хартиени носители) за книги, пряко адресирана поща, транспромоционални материали, вестникарски и отпечатани от мрежата приложения. Тези печатни системи ще използват нови мастилени глави с продължително подаване на мастило, термални мастилени глави и пиезо мастилени глави, работещи с мастило на водна основа.
От друга страна, индустриалният печатен пазар ще се възползва от нови автоматични вградени мастилено-струйни системи, чийто капацитет е до 100 страници голям формат на час, за пазара за осведомяване, а мастилено-струйните устройства за голям обем еднопреходни копия ще отпечатват етикети, опаковъчни и декоративни материали. За индустриалното принтиране очевидният избор е пиезо мастилените глави, които се справят с по-високия вискозитет на UV мастилата и други флуиди.
Мислите ли, че Ipex 2010 се организира в подходящия момент от икономическа гледна точка?
Днес никой не може да предскаже колко точно ще продължи спадът в капиталовите инвестиции, нито пък дали този спад ще е преминал до 2010 г. Няма съмнение обаче, че изходът не е да стоим бездейни. Компаниите, които се стремят напред, непрекъснато изпробват предложенията си с намерението да приложат решения, които да подобрят нивото на обслужване и да повишат рентабилността. Едно значимо международно търговско събитие, каквото е Ipex 2010, може да предостави идеална платформа за разглеждане и разработване на планове.
Някои икономисти предвиждат, че икономиката ще се съвземе през 2010 г. и че ще видим първите признаци за това възстановяване през първите две тримесечия. Ако правителствата успеят да стабилизират финансовата система, настоящата рецесия ще приключи през 2009 г., което ще даде по-добри перспективи за 2010 г. Но, както казват много икономисти, само времето ще покаже.
Какво да очакваме от процесите на създаване и дизайн?
Избираните творчески и проектантски инструменти ще разпрострат действието си извън печата и ще обхванат и други медии, включително и видео. Съдържанието вече има много цели, общуването протича по много канали, ето защо можем да очакваме поредица от демонстрации в тази област. По-традиционно настроените интерфейс модели, улесняващи потребителите, позволяващи структурирано управление на съдържанието и автоматизирани производствени процеси, ще стават все по-интегрирани и достъпни: съдържание и намерение съвпадат.
По отношение на основните производители бих очаквал някои преобразувания във функционалността на модулите им за композиране на нови „комплекти приложения“, насочени конкретно към подбрани вертикални пазари.
Какви ще бъдат основните тенденции в предпечатната подготовка?
Основната част от „механичните“ предпечатни функции са усъвършенствани до ниво, на което бъдещите подобрения да имат минимално влияние върху цялостната производителност. Сега фокусът се премества към връзките с клиента, транзита между обработката и/или партньорите по линията за доставки, както и интегрирането с бизнес системите както на преден, така и на заден план. Добри примери са автоматизираното подсигуряване на качеството (PDF сертифициране, предпечатна проверка, зрителна инспекция и др.), онлайн регистрирането на заявка и системите за уеб разпечатване, управление на активи от пресичащи се медии и др. Следващите еволюционни етапи са свързани с улесняване общуването с крайния потребител и с по-широката бизнес среда (купувач и доставчик).
Какво да очакваме от доставчиците на консумативи?
Очертаните тенденции на drupa ще се запазят и на Ipex 2010:
- повече алтернативи за дигиталните печатни плаки, свеждащи разходите до минимум, разходите и времето за проявяване и влиянието върху околната среда;
- По-„зелени“ мастила и покрития;
- По-екологични подложки – хартия/картон с по-голяма възможност за рециклиране, рециклируеми и синтетични материали или дори биоразградими пластмаси;
- И най-важното: желанието на доставчиците на консумативи да помогнат и консултират клиентите си по въпроси, покриващи целия производствен процес.
Ясно забележим е процесът на консолидация, който протича в сферата на печатните плаки и мастилата, където не са много основните доставчици, които имат сила (и капацитет) да неутрализират настоящия икономически спад.
Какви ще бъдат основните моменти в производството на офсетови/дигитални машини?
Можем да очакваме хиляди думи по тази тема в световната преса и от специалисти в навечерието на събитието. Ето защо за момента ще изтъкна две ключови тенденции.
- Офсетови преси: по-висока автоматизация (автоматична настройка на цветовете, смяна на тиражите, контрол на процеса), по-широка гама хартии – по тегло и вид, повече опции за покритие и оформление;
- Дигитални преси: подобряване елементите на качеството, по-широк цветови спектър, по-висока съвместимост със субстрата, по-високи скорости, по-ниски съвкупни разходи.
Търговците на машини ще трябва да предложат на клиентите си добре структурирано портфолио с продукти, които да покриват различни области на приложение. Тук се включват не само дигиталните преси, но и системите за работния поток и пътищата за доставка на печатни консумативи като плаки, платна, ролери и т.н.
Дебатът офсет срещу дигитален печат отдавна е на преден план в професионалните среди. Какво има да предложи мастилено-струйната индустрия през 2010 г.?
Наскоро въведеното ново поколение „комерсиални“ дигитални преси значително запълва разминаването между качеството на образа и разходите за печат при много нисък и среден обем. Ако се интегрира правилно с предпечатните работни потоци и се свърже с правилните приложения, обемът на дигиталните документи ще продължи да расте.
Производителите на офсетови преси отбелязват значителен напредък през последните няколко години в посока подобряване на качеството, производителността и автоматизацията. Това води до по-добро настройване и контрол, автоматична смяна на плаки и много други характеристики, които правят подобни преси дори по-икономични за производството на големи обеми и използването на специални субстрати.
Какви са ключовите тенденции в довършителните процеси?
Ipex 2010 ще е едно добро място за запознаване с по-напреднали иновативни решения за довършителни процеси при комерсиалния печат, тъй като печатните машини могат да имат допълнителни възможности, които да осигуряват допълнителна вградена функционалност като различни покрития, топъл печат и щанцоване, за да се намали цената, формирана при изработка на повече от една машина. Доставчиците се опитват да подобряват непрекъснато предложенията си в съответствие с развитието на дигиталните преси. Много компании, предлагащи машини за довършителна обработка, се целят към тези пазари на преси, чиито показатели надвишават 150 м/минута, и ще разполагат с достатъчен завършващ набор за дигитални продукти, така че напълно да се реализира потенциала на дигиталното печатане. Ще станем свидетели на по-комбинирано оборудване с по-висока производителност и гъвкавост, включително рязане, прегъване, подшиване и различни перфорации за промоции, директен мейлинг и брошури.
Има място и търсене за оборудване, работещо с по-малки формати, насочено към по-обикновена дейност с по-малки дължини, както и ново поколение полувградени завършващи решения за определен вид цветни копирни устройства и дигитални преси.
Навлизането на новите дигитални преси в пазара на индустриалния печат все още не е напълно отразено в разработките на добре синхронизирани довършителни системи. Предизвикателство ще бъде наличието на in-line довършително оборудване, което ще може да се справя с все по-бързите мастилено-струйни печатни листови и ролни устройства. Тези устройства ще нанасят мастило (предимно UV) върху широка гама индустриални материали/медии в различни области на приложение като външна реклама, опаковане, декорация и др.
Какви ще са ключовите тенденции в различните сектори – публикуване, продажба на дребно, книгопечатане, вестници?
Във всички тези сектори няма задоволително покритие на търсенето или то липсва изцяло. Някои необходими решение са:
- По-къс път от заявителя (често купувач на печатната продукция) до стартирането на производствения процес;
- Повишена автоматизация, включително вграждане, автоматични настройки и средства за оценка на качеството през целия работен процес;
- По-високотехнологични инструменти за управление на смяната на тиражите/настройката/производствения процес;
- По-широко предлагане на материали и съоръжения за намаляване на отпадъците и повишаване грижата към околната среда;
- Лесни за използване бизнес инструменти за наблюдение и повишаване на рентабилността.
До каква степен посетителите търсят съвет от доставчиците във връзка с грижите за околната среда? Как могат да бъдат по-екологични?
Никой в печатната и издателската индустрия не може да пренебрегне по-широките дискусии, свързани с ефективното и екологично използване на ограничените природни ресурси. Да бъдеш „зелен“ не е просто средство да спасиш планетата, но също и начин да спестиш средства и непрекъснато да привличаш нови клиенти, да запазиш бизнеса си. Клиентите ще продължат да се обръщат към доставчиците си за помощ за намаляване на отпадъците, за въвеждане на по-екологични консумативи и процеси и като цяло за един ефективен и икономичен подход към тези въпроси.
Какво е значението на инвестиционните (средносрочни) планове в печатния бизнес в момента? Какво трябва да се има предвид?
Със свиването на бизнеса като цяло и нарастването на конкуренцията е много важно да се преосмислят основните ценности в печатния бизнес. Наблюдавам как хората от този бизнес определят и се фокусират върху едно или две уникални предложения за продажба, които лесно се отправят към клиентите, а те бързо ги разбират. След това може да се изгради основа за по-широко предлагане на услуги, които отговарят на новите и появяващите се пазарни тенденции като web-to-print, кратки и динамични настройки на тиражите, грижа за околната среда и др.
Къде виждате ролята на новопоявяващите се пазари през 2010 г.?
Има много фактори, които ще окажат влияние върху отдалеченото и на офшорното производство, като по-автоматизирани и рентабилни процеси, краткосрочни решения за дигитално отпечатване, все по-кратките срокове, необходимостта от по-добро проследяване на проекти, по-високи разходи за превоз и по-добра защита за местните индустрии. Следователно ключът за новопоявяващите се икономики, които искат да развият индустриите си, е в развитието на местните пазари. Когато става въпрос за приемане на нови технологии, комбинацията от намалели ресурси и липсата на съществуваща инфраструктура създава интересна платформа за нововъведения и създаване на нови технологии.
Изглежда, тенденцията е новите предприемачи (т.е. агенциите за дизайн) да инвестират в новопоявяващи се печатни технологии, за да предоставят възможност на клиентите си да се възползват от всички услуги на едно място. Какви са впечатленията Ви?
Желанието за пазаруване от едно място у крайните потребители, купуващи печатни и медийни продукти, е естествена последица от тенденциите към фокусиране върху ключови дейности и наемането на подизпълнители за всичко останало. Смелостта да се инвестира в непозната територия обаче може да е по-рискована и скъпа от очакваното. Един подход, който набира сили, се състои в изграждането на клиентски интерфейс за пазаруване от едно място, който да бъде подкрепен с мрежа от вътрешни и външни специализирани ресурси и обслужващи компании.
Какво мислите за дебата интернет срещу печат?
За най-младите поколения интернет е основното средство за достъп до и източник на „незабавна“ и актуална информация. Балансът на медиите обаче вече се измества от уебстраниците към блоговете и сайтовете в мрежа, от големите екрани към мобилните екрани джобен размер. В същото време печатните медии продължават да процъфтяват, що се отнася до информация, неподвластна на времето, и най-вече за високо творческо и визуално съдържание.
Какво е значението на ключовите международни изложения за посетителите?
Абсолютно безценни се, защото служат като идеална платформа за:
- Информиране: не само за характеристиките на продуктите и техните спецификации, но също и за дискусии лице в лице относно предимствата и приложимостта им;
- Срещи: не само дистрибутори и интегратори, но също ключови служители на основните производители на продукти, както и общи възможности за създаване на контакти;
- Не само тестване на последните решения, които са търговски добре развити, но и запознаване с последните иновации, които ще дадат бъдещия облик на бизнеса ни.
Кой е Вашият „Шампион в печата“ и защо?
Моят шампион е Пол Брейнерд, основател на Aldus Corporation и създател на понятието „настолен печат“, който постави началото на творческото направление, при което отделни лица и малки групи могат да станат самоиздаващи се субекти, като по този начин завинаги се променя страната на „потребителя“ в печатния и издателския спектър.