През юли т.г. председателят и изпълнителен директор на Kodak Антонио М. Перес се срещна в офисите на Kodak в Мадрид с журналисти, отразяващи търговските отношения. Перес е в бизнеса повече от 30 години и от присъединяването си към Kodak през 2003 г. е движещата сила зад глобалния преход на мултинационалната компания от филмова към цифрова технология. По време на интервюто той сподели възгледите си за новия формат на индустрията след възстановяването ù от рецесията, какво да се очаква в бъдеще и защо е уверен, че дигиталната печатна машина KODAK PROSPER е началото на революция в печата.
Колко тежко се отрази рецесията върху световна компания като Kodak?
Рецесията се отрази на всички навсякъде и по много различни начини. Нашата корпоративна стратегия ни помага да удържим на бурята, но състоянието на икономиката със сигурност не ни помага. От наша гледна точка можем да говорим за три зони: Тихоокеанска Азия, където растежът е забележителен (наблюдаваме скок от 25% в графичния — полиграфическия сектор), Европа, където няма ясно усещане кога ще се стабилизира процесът на възстановяване, и САЩ, където има леко покачване в резултат от нарастването на производството и търсенето.
Що се отнася до нашата Graphics Communications Group, търсенето се повишава и продаваме повече дигитални пластини от миналата година. Но в същото време сме под голямо напрежение по отношение на цените, което не е изненадващо, когато има намалено търсене и изобилно предлагане. Накратко САЩ, Азия и няколко европейски страни бележат растеж. Тази година ще бъде трудна, но очакваме подобрението да продължи.
Последният IPEX сякаш потвърди, че мастиленоструйният печат ще измести офсетовите системи. Какво е мнението Ви по този въпрос?
През последните 15 години мастиленоструйните технологии си изградиха добра репутация в индустрията по отношение на скоростта на печат, качеството на изображението и избора на медии. Повечето технологични компании по света обаче не са приели напълно непрекъснатите мастиленоструйни технологии, защото считаха, че е невъзможно да модулират размера на капките така, че да са достатъчно малки, за да подсигурят нужното качество, което да измести използваните днес офсетови системи или наистина да предостави по-бърза и по-продуктивна технология от електрофотографския тип печат.
Нашата преса PROSPER, базирана на собствената непрекъсната технология на Kodak, комбинира най-добрите страни на офсета — фотографско качество, ниска цена на страница, висока скорост и избор на медии, с възможността да предложи отпечатване на променливи данни.
В такъв случай ще направят ли печатните машини KODAK PROSPER, които използват тази технология, революция в индустрията?
Убеден съм, че ще бъде така. Най-добрите характеристики на офсетовите системи са, че можете да отпечатате огромен брой страници за минута (4000 стр./минута), да получите фотографско качество за по-малко от € 0,01 на страница и да печатате върху почти всяка медия. Недостатъкът е, че не можете да отпечатвате променливи данни. С KODAK PROSPER можете да направите всичко, което бе изброено. Електрофотографските печатни технологии на пазара днес могат да печатат едва 100–150 страници в минута, като всяка струва от € 0,06 до € 0,09, за да бъде отпечатана, и са ограничени по отношение на вида медия, върху който можете да печатате. И отново — с печатните машини PROSPER решавате тези проблеми.
Печатните машини KODAK PROSPER използват поточната мастиленоструйна технология KODAK Stream Inkjet, която осигурява постигането на основните характеристики, които можете да получите чрез офсетов печат: 4000 страници в минута за € 0,01 на страница, фотокачество, широк избор от медии и печат на променливи данни. На базата на всичко това вярваме, че много от поръчките, които се изпълняват понастоящем чрез използването на офсетов или лазерен печат, ще преминат към печатните машини PROSPER.
Кога в Kodak осъзнахте, че това е посоката, в която искате да вървите?
Kodak създаде поточната (Stream) технология преди години. През 2003 г. започнахме да инвестираме активно в тази технология, за да разработим печатната машина PROSPER, която беше представена на пазара тази година. Бяхме наясно, че ще отнеме няколко години да разработим технологията и да я пригодим към пазара — не само за директна реклама по пощата и за книги, но също така и за опаковъчни, текстилни, индустриални и други печатни задачи. Тази технология е подходяща за голям брой приложения.
Знаем, че взехме правилното решение. От самото начало нашата стратегия беше фокусирана върху срещата между цифровите изображения и науката за материалите. Вярваме, че това е нещото, което ни дава предимство пред повечето ни конкуренти.
Означава ли появата на PROSPER на пазара, че офсетът ще изчезне?
Пазарът на печата е много голям и с огромен брой различни приложения. В следващите години ще станем свидетели на хибридна среда с няколко технологии, които споделят пазара. С времето най-продуктивните технологии, като печатната машина PROSPER, ще продължават да увеличават дела си от поръчки и приложения. В някои части на света, където растежът е бърз, компаниите ще пропуснат няколко от фазите, през които преминахме на Запад. В Азия например очакваме компаниите да скочат от съществуващите системи с ограничен капацитет направо към най-актуалните технологии като KODAK PROSPER.
Работните потоци са важни колкото и системата. Как Kodak подпомага потребителите в това отношение?
Тази индустрия има отчаяна нужда да повиши своята продуктивност. Най-добрият начин това да бъде направено е да се въведе унифицирана софтуерна система за работния поток, която ще помогне на потребителите да се справят с различни задачи и технологии, работещи едновременно в хибридната среда, която току-що описах. За да предоставим това унифицирано решение за работния поток, ние обединяваме нашите вътрешни ресурси и ноу-хау за управление на цветовете с ресурсите на закупената от нас Creo. Заедно ние изграждаме водеща световна организация за търговски решения за работен поток.
Да помогнем на своите клиенти да управляват бизнеса си по-продуктивно и доходоносно е това, от което се интересуваме най-много. Ето защо ние се стремим да бъдем световен доставчик, който подкрепя клиентите си за всичко, от което се нуждаят, а това, от което те се нуждаят, е по-висока производителност.
ТрансПромо е горещата тема тук, в Испания напоследък, но, изглежда, не тръгва успешно. Какво е мнението Ви за това?
ТрансПромо няма как да заработи, ако управлението на извличането на данни не работи. ТрансПромо е в самото си начало и прави първите си стъпки. Има много компании, посветени на разработването на програми за извличане на данни, които ползват широко разнообразие от профили, за да подпомогнат сегментацията. Ние няма да разработваме тези програми. Вместо това ще си сътрудничим с най-добрите доставчици на решения на пазара.
Накратко, как ще изглежда световната графична индустрия, когато рецесията най-после отмине?
Настроен съм много оптимистично за печатния бизнес. Икономическата мощ и покупателната сила в САЩ и Европа все още са много големи. Но очевидната сила и огромното население в Азия — а в печатния бизнес броят на хората е от значение колкото и образованието и доходите — ще преобърнат рецесията в подем. Печатните компании в САЩ и Европа ще трябва да се реорганизират и да приемат, че растежът, който ги очаква в бъдеще, няма да бъде онзи растеж, на който се радваха в миналото в своите географски ширини.
Модерните печатни технологии също ще спомогнат за преодоляването на очевидните ограничения при отпечатаните страници — като например по-дългото време за изработване в сравнение с интернет. Хората ще могат да подготвят и отпечатват страници моментално. Това ще повиши стойността на отпечатаната страница и ще и позволи да заеме ключова роля в разходите за хибридни медии.
Убеден съм, че индустрията има вълнуващо бъдеще пред себе си!