Бихте ли представили накратко дейността на FACTOR.BG?
Консултиране, доставка, инсталация, обучение, осигуряване на консумативи и сервиз в областта на висококачествения дигитален печат и дигиталната цветна проба — с други думи, осигуряване на работещи решения и поемане на отговорността.
Трудно ли е да се прави бизнес в провинцията? В равностойно положение ли са столичните и провинциалните фирми?
Нашият бизнес е там, където са клиентите ни — дали в София, или в Дулово, за нас няма значение. Това, че сме базирани в Асеновград, може да представлява известно неудобство само за тези фирми от София, които смятат бизнеса извън столицата за второкачествен. Впоследствие обаче дори и те разбират, че в глобален мащаб дали си в София, в Асеновград или където и да е другаде, не е най-важното. За час и половина наш специалист може да посети клиент, намиращ се в София — едва ли местните фирми биха реагирали по-бързо, особено в часовете с натоварен трафик.
В крайна сметка по-добре е да сме разположени в Асеновград, но в подходяща база, с всички необходими условия, отколкото в някой апартамент на пл. Македония, но пък в София.
Равностойно положение няма — по-добрите, по-гъвкавите, по-напредничавите печелят клиентите, без значение дали са в София или извън нея. Например, вижте къде се отпечатват основната част от списанията! Има и жокер — в пловдивска печатница. Има и примери за обратното — клиенти, традиционно смятани за „притежание“ на местни фирми, се оказват стабилно привлечени от фирми, намиращи се в София или дори в другия край на България, а понякога и в чужбина. Сещам се за клиентите за гъвкави полимерни опаковки...
Кое е онова, което хората не знаят за FACTOR.BG?
Позволявам си да се пошегувам — ако знаех точно кои хора точно какво не знаят за нас, щях да имам най-успешния маркетинг на света.
Истината е, че много хора не знаят много неща за нас, макар ние да полагаме големи усилия да бъде обратното. Причините са ясни — проблем с комуникационните канали поради слабата им ефективност, съпоставена с разходите за ползването им, ограничени финансови възможности за реклама, изключително малки маржове от продажбата на машини и консумативи. Най-ефективните начини за популяризиране на фирмата и дейността ни се оказаха и най-евтини те — нашият уеб сайт www.factor.bgи рекламата от уста на уста, генерирана от доволните ни клиенти.
Ще си позволя и да съм нескромен — много хора не знаят, че ние сме уникална фирма — 20 години опит в почти всичките форми на печата и рекламата, и то и от двете страни — и като производител на печатни и рекламни изделия, и като доставчик на машини и консумативи за тази индустрия. Всичко, което знаем и можем, е поставено в услуга на клиентите ни. Всяка една демонстрационна машина, която имаме в офиса (а ние имаме много) се използва само и единствено за безплатни демонстрации, генериране на профили и като референция при телефонния технически съпорт. Ние НЕ КОНКУРИРАМЕ клиентите си, а се стремим да им помагаме всячески, доколкото финансите, времето и знанията ни позволяват. Освен това ние обичаме работата си и я вършим с удоволствие, макар и да не сме перфектни и да допускаме грешки.
Всичко дотук споменато звучи и познато на всички, но това е простата истина — за да можеш да продаваш, хората трябва да ти вярват, а доверието се губи лесно.
Защо избрахте именно EPSON?
Защото техните продукти най-добре отговарят на визията ни да предлагаме само най-качествените и най-рентабилни технологии. Всичко се променя, може след време конкурентите им да предложат по-добри решения, но засега разликата е голяма и определено в полза на EPSON — и като качество, и като ROI. Само за сравнение — чували ли сте за друг солвентен принтер освен EPSON GS6000, който може да покрие стандартите за печат на цветни проби за офсетов печат при положение че дори не е предвиден да изпълнява подобни задачи?
За кои групи клиенти са предназначени предлаганите от вас продукти?
Изкушаващо е да кажа — за всички! Това обаче не е вярно — нашите клиенти са само тези, които търсят най-доброто качество, но не желаят да плащат космически цени, а само толкова, колкото наистина струва. Ние продаваме иновативни и смислени продукти, правим селекцията и предлагаме на клиентите си само това, което си струва, като отсяваме рекламния шум. И го предлагаме на цени, които никой друг не успява да предложи. Ще илюстрирам с пример — Epson Stylus Pro GS6000 в момента е обявен на сайта ни за 16 995 евро без ДДС, с включен в цената HighEnd RIP софтуер EFI Fiery и допълнително с подарък по избор за още около 1400 евро! Наwww.epson.de същият принтер, и то на промоция, струва 26 178.81 евро!
Когато говорите за контрол на цвета и цветни проби, намирате ли разбиране у колегите? Не са ли това все още „мръсни думи“ у нас?
Чак „мръсни думи“ не бих казал. Но ще се изненадате колко много, и то сериозни фирми за дигитален, офсетов или флексо печат извършват контрола на цвета с помощта на уреда „окомер“! А някои от тях дори имат в чекмеджетата доста скъпи спектрофотометри, но... на печатарите, изглежда, им е некомфортно, че качеството на тяхната работа може да бъде измерено безпристрастно.
Добре е да се проумее, че стандартизацията във всеки вид печат е витална за преминаване от занаятчийско към индустриално производство. Да, вероятно тогава думата на бай Иван печатаря вече няма да тежи толкова и окото му може да позагуби от славата си на прецизен измервателен уред, но пък клиентите ще са по-доволни, защото ще знаят какво да очакват. От друга страна, собствениците на печатници ще имат по-малко брак и загуби, а и самият бай Иван ще работи по-бързо, защото няма да губи часове с някой „дизайнер“, който да го кара да постига с настройки на мастилото неща, които просто са безвъзвратно объркани още в предпечата, но никой не може да докаже това.
Ние не само че с нетърпение чакаме този момент на прозрение, но и се опитваме да спомагаме за по-скорошното му настъпване, като организираме обучения и семинари. До средата на септември ще е готова нашата зала за обучения, снабдена с професионални монитори EIZO, принтери, софтуер, мултимедиен проектор, измервателни уреди и т.н. Ще поканим и сп. „Полиграфия“ на откриването!
Как според вас изглежда бленуваната верига идея-клиент-производител–краен продукт? Какво трябва да се направи, за да не прилича тя на „глух телефон“?
Ако визирате процесите на контрол при печата, според мен ключът към успеха е стандартизацията и въвеждането на инструменти и методи за контрол на процесите.
Вие притежавате сертификат от FOGRA? Прибягват ли много печатници до услугите ви? Стреми ли се българският производител да покрие изискванията на FOGRA?
Искам да уточня, че ние сме първата фирма в България с такъв сертификат — за мен това е не толкова признание, колкото отправна точка за развитие. Догодина ние отново ще защитаваме този сертификат и това ни задължава да сме във форма постоянно.
Имаме вече няколко сериозни клиенти, при които сме внедрили системи за цветна проба — предполагам, че гаранцията на FOGRA е улеснила решението им да изберат нас, но реалните резултати в работата са били винаги условието, за да бъде платено за труда ни.
Тъй като все повече международни компании започват да печатат в България, а те изискват да се работи по стандарт, очаквам стабилно и дългосрочно повишаване на интереса на печатниците към стандартизацията. Индикациите вече са налице, независимо от кризата.
Какво е нужно да се направи, за да получи дадена българска фирма сертификат от FOGRA?
FOGRA сертифицира различни неща — това, което ни интересува, са възможностите да се сертифицира инсталирана система за цветна проба за определени условия на печат.
Изисква се системата да е въведена в експлоатация от сертифициран инсталатор като нас и да се покрият определени тестове по отношение на стабилност на резултатите от системата. Макар изискванията да са стриктни, при добро разбиране на процесите и добра организация на работата получаването на сертификат от FOGRA е съвсем достижима цел. Това би донесло на фирмата допълнително повишаване на доверието и лоялността на клиентите и би било добро конкурентно предимство.
Няколко думи за останалите продукти и решения, които FACTOR.BG предлага на българския пазар.
Освен партньорството с EPSON по отношение на ProPhoto и широкоформатните им принтери, сервизът на същите продукти и дистрибуцията на роботизираните системи за запис и фотореалистичен печат на CD и DVD с марката EPSON DiscProducer, за да можем да предложим комплексни решения на нашите клиенти, ние работим и като официален дистрибутор на някои от най-големите имена в съответните индустрии:
• Текстилни принтери DTG за директен печат върху готови дрехи — с над 40 инсталирани машини смело можем да кажем, че технологията си проби път и вече се приема като необходимост, а не екзотично допълнение.
• Текстилни мастила DuPont — индустриален стандарт в директния дигитален печат върху тъмен и светъл текстил.
• Инк-джет медии Hahnemuehle — 425 години традиции в производството на арт хартии. Най-високото качество в дигиталния FineArt печат.
• EFI — Electronics for Imaging, Graphic Arts Solutions: RIP софтуер EFI Fiery за управление на всякакви принтери (например Epson, Roland, HP; inkjet и лазерни; широкоформатни и настолни) и софтуер за HighEnd цветна проба EFI Colorpoof XF.
• Професионални американски термопреси GeoKnight с доживотна гаранция на нагревателните плочи — без аналог на българскияпазар.
Благодаря Ви и желая успех на Вашите начинания и на усилията на целия Ви екип в ключовите области, в които сте съсредоточили усилията си! А на българската полиграфия желая повече „фактори“ като Фактор България ЕООД за превръщането ù в индустрия от европейска величина.