Очаквахте ли да получите наградата „Търговец на годината“, или тя беше изненада за Вас?
Не, не очаквахме. Уважаваме всички колеги в бранша и смятаме, че повечето от тях се справят по-добре от „Естер“ в кризата. Тъй че наистина сме изненадани — и, разбира се, благодарни.
Как смятате, защо досегашните носители на наградата, които определят призьора, са решили да откроят именно Вас?
Нямаме представа. И не смеем да питаме.
С какво „Естер“ АД се отличава от останалите търговци на пазара?
Преди всичко с това, че не поддържаме търговия на дребно. Когато започнахме, още като ООД, потреблението в страната беше голямо и предпочитахме да работим с регионални търговски фирми, които купуваха от нас на едро — или поне в по-големи обеми. Сега тези търговци ги няма или пък са живи и здрави, но се занимават основно с друго. Въпреки това не смятаме да влизаме на пазара на дребно и да изграждаме бази в страната. Ще чакаме появата на силни регионални фирми, с които да си сътрудничим, ако и те го желаят.
Кое е онова, което хората не знаят за „Естер”?
Че всъщност основната част от оборота ни не се осъществява в България.
Какви са в настоящия момент предизвикателствата пред българските търговци на печатарски материали?
Най-общо тези предизвикателства са две. Първо, световната икономика е в дълбока структурна криза, от която финансовата криза е само елемент. От това следва, че периодът на възстановяване може да продължи повече от десетилетие и дори повече от едно десетилетие. Второто предизвикателство е браншовата солидарност. Тази солидарност винаги е била изключително крехка и анемична, а сега като че ли е изпаднала в кома.
Бихте ли споделили плановете си за бъдещото развитие на фирмата?
Планът е прост: диверсификация — пазарна, продуктова, по видове дейности. За съжаление простите работи рядко стават бързо и евтино.
Колега и аз съм много изумен от това че г-н Георгиев от фирма Естер е удостоен с такава награда. Абсолютно незаслуженно .Познавам от вътре нещата. Абсолютни монополисти в доставката на хартия Тоталитарни схеми на работа, Никакви свежи идеи, Обсебили пазара на хартия веднага след прехода и го държат до ден днешен .Отгоре на всичко семейна фирма, роднински назначения и прехвърляне на постове по наследство.
Познаваме Румян Георгиев и неговата фирма ЕСТЕР АД като изключително некоректни субекти на пазара. Много сме учудени че им дадена таква награда. Явно хората от бранша не знаят с кого си имат работа или си затварят очите.Призовавам им да погледнат по навътре във фирмата ЕСТЕР АД