Интересна бележка от брой 1 на 1952 година ме върна към една мисъл, която вече съм споделял с вас — читателите на списание полиграфия. В тази бележка се разказва за практиката от началото на 50-те години на миналия век да се показват ежегодно образци на добро и лошо полиграфическо и естетическо изпълнение на книги. На принципа на познатото ни от близкото минало радиопредаване „Това ДА, това НЕ“, преди 6 десетилетия са въздигали едни за сметка на други творби на социалистическото печатно производство. Така по онова време се демонстрира одобрението към определени резултати в работата, предприятия и творчески екипи и в духа на градивната критика се маркират неуспешните или недотам успешни усилия на други колективи.
Списание полиграфия и настоящият му главен редактор нееднократно са отправяли призив към вас — колегите от общността, да се учредят годишни награди, в основата на които да стои анализ на конкретни продукти и резултатите на една или друга фирма. Редовните възражения се базират на факта, че не е лесно да се изработят критерии за оценка. Тези възражения, макар и донякъде обективни, не са необорими. Разделянето на категории продукти, където да се оценява комплексно резултатът, или на категории обработка би направилo нещата по-лесни, но явно не сме намерили мотивацията да реализираме един такъв подход.
Ако говорим за паралела между практиката от 50-те и предложението за годишни награди днес, трябва да маркираме следното: времето на „Това ДА, това НЕ“ е изтекло. Днес по правило се насърчава позитивният подход. Ето защо е по-реалистично да се съсредоточим върху положителния резултат от работата на фирмите. Ако говорим за едни бъдещи награди, базирани на конкретни резултати, то годишна изложба на най-добрите продукти би била първа стъпка към реализирането им. Струва ми се, че е добре да помислим върху тази идея. Има рационално зърно в това да покажем високото ниво, до което сме достигнали като техника, технология, фирмени практики и пр. Какво ще кажете?
ИЗЛОЖБА НА КНИГИ С ДОБРО И ЛОШО ОФОРМЛЕНИЕ
На 24 януари т. г. бе открита уредената от Гл. дирек-ция на издателствата, полиграфическата промишленост и търговията с печатни произведения изложба на издания с добро и лошо оформление и технико-графично изпълнение — продукция 1951 година. На откриването Зам. Главния директор др. Л. Ханджиев очерта с кратко слово постиженията и недостатъците в художественотои полиграфическото оформяване на изданията. Присъс-твуваха директорите на издателствата и полиграфичес-ките предприятия, техническите ръководители от печат-ниците и техническите редактори от издателствата, ху-дожници-графици и техник-графици.
В изложбата имаше два щанда: щанд за книги с художествено оформени корици и щанд за книги с лошо оформени корици, лошо техническо изпълнение и лоши клишета.
Кориците на почти всички изложени книги бяха оригинални (рисувани), а на съвсем малък брой — типографски (наборни). От оригиналните корици преобладаваше диа-позитивната корица. Диапозитивните корици на цветна хартия, с много текст, с шрифт с тънки щрихи за допълнителните и декоративни елементи на буквите, въздействуват лошо, докато кориците с малко текст, с блоков или гротесков шрифт и на бяла хартия имат прекрасен изглед.
Оригиналните корици с илюстрационен материал най-често изразяват движение, усилие — борба, игра на футбол, тенис, плуване, колоездене и др., т. е. са израз на гоненото и търсеното, на незавършеното и непостигна-тото и не въздействуват добре. Кориците пък с илюстрации, израз на цялостното съдържание на книгата, с израз на спокойствие и сила или тържествуваща победа, изглеждат много добре.
Много от кориците имат чисто плакатен вид — Пионерско знаме, от Цв. Ангелов, изд. „Народна култура“, Ръководителите на Н. Р. Китай за китайско-съветската дружба, изд. на БКП и др.
Заглавните мисли на кориците, особно на оригиналните, са пренасяни от ред на ред механично — според дължината на думите, а не според смисловното им съдържание. От това се е получило освен неправилното подчертаване на редовете по степен на важност, но и поставянето на предлозите вместо в началото на реда, в края на предходния ред, когато той е по-къс.
Изложени бяха и книги с богато оформени и с прекрасно технически изпълнени корици, чието предназначение като че ли е да скрие лошата изработка.
Изложбата заостри вниманието на нашите издателски и полиграфически работници за засилване борбата за подобряване качеството на печатната продукция.