Привлечени от стремглавото развитие на тази млада фирма, решихме да я посетим и да научим повече за „формулата“ на нейния успех. Разговаряме с управителя г-н Хари Джераси — усмихнат и ведър човек, с интригуваща биография, който определя себе си като „щастлив и доволен от живота“. В разговора се включват Таня Тенова — търговски и маркетинг мениджър, и производственият мениджър Красимир Картунов, който е във фирмата от самото ù създаване.
Хари Джераси — визитка:
Г-н Хари Джераси е завършил Техникума по полиграфия и фотография „Юлиус Фучик“ (сега НПГПФ), специалност „Фотоцинкография“. След дипломирането си там обаче започва да се занимава най-напред с химиграфия — копирна техника върху алуминий, метал, плексиглас и пр. По-късно пък е заинтригуван от технологията на ситопечата. Като член на СБХ още от 1983 г. е в частния сектор. Много от нещата, които е изработил по онова време, днес гледа с почуда и не се наема да изработи повторно. С усмивка разказва как заедно с проф. Божидар Йонов (дн. ректор на НХА) правят опити да отпечатат билборд с размери 4х3 м по ситопечатния способ. По метода на сериграфията от ръцете му излизат много плакати на известни български художници.
През 1992 г. внася от Израел първата широкоформатна дигитална машина в България и така стартира първия си бизнес. Последователно създава и работи в няколко компании за широкоформатен печат. През 2003 г., заедно със своя предприемчив приятел и колега Росен Кръстев, завършил НХА, основават бързоразвиващата се и просперираща фирма за дигитален печат J-Point.
Г-н Джераси, как беше създадена J-Point?
Хари Джераси: J-Point (Джей Пойнт) беше създадена преди четири години по идея на Росен Кръстев. Като дългогодишни колеги, той ме покани да направим тази фирма, доверявайки се на опита, който имам в полиграфията. Започнахме със седем души и много ентусиазъм. Машината, в която инвестирахме, беше първият модел на канадския производител Gandinnovations — широкоформатен принтер Jeti 3300. Това беше добра машина, конкурентна на другите с марка Vutek, които по това време бяха „на мода“ в София. За по-малко от една година фирмата натрупа такъв обем от поръчки, че ни се наложи да купим втора машина. На мен рядко ми харесва машина, кола и жена, но случи ли се — не греша!
Как се справяте с липсата на квалифицирани кадри, която е факт в бранша?
Хари Джераси: В нашата фирма няма текучество и се ползваме с добро име на пазара. Това е така, защото имаме качествен подбор на кадри, системи за обучение и мотивация на персонала. Фирмата поддържа и социална политика, което мен много ме радва. Редовно организираме мероприятия за сплотяване на колектива.
Аз съм доволен и щастлив човек, защото за по-малко от четири години успяхме да привлечем и задържим 73-ма души — все млади и много способни специалисти. Не се хваля напразно — видял съм много в живота и много хора съм научил на занаят, но спокойно мога да кажа, че тук работата е точна като „швейцарски часовник“.
На фона на конкуренцията считате ли, че имате стабилни позиции?
Хари Джераси: Ако кажа, че конкуренцията не ме интересува, ще излъжа. Следя какво правят, но не се притеснявам, защото съм уверен в нашите способности и визията ни за развитие. За жалост, машините за широкоформатен печат и мерцедесите в България са повече, отколкото във всяка една нормална държава. Много хора смятат, че като купят такава машина веднага ще започнат да печелят. А машината сама по себе си не е достатъчна — трябва да си подготвен за нея и да знаеш как най-добре да я използваш. Такива хора, обикновено, притиснати от обстоятелствата, започват да подбиват цената на пазара, за да привлекат клиентите. Смъквайки цената обаче, те се самоубиват, убиват и бизнеса. Тук е моментът да кажа, че имаме нужда от браншова организация, която да защитава интересите ни. Какви проблеми имаме, какво правим, как да работим с клиентите... защото има много нелоялна конкуренция в бранша — аз лично съм много разочарован. Но най-важното в борбата с конкуренцията е да уважаваш клиента и да цениш персонала си.
Как виждате развитието на J-Point в бъдеще?
Хари Джераси: Спокоен съм за бъдещето на фирмата, тя ще се разраства все повече и повече. Предстои ни да построим и сграда, защото тук вече ни е тясно.
Следим продуктите на Gandinnovations и другите световни производители и сме готови да инвестираме в нови технологии, стига да са добри и да отговарят на пазарното търсене. Тази фирма я виждам двойна, така както на два пъти вече съумяхме мащабно да увеличим капацитета си.
Ето какво допълва към нашия разговор Таня Тенова — един от хората, които благодарение на професионалния си опит и амбиция очертават верния път за развитие на фирмата: Г-н Джераси е пионерът в областта на широкоформатния печат в България. През 2003, когато единствената позната на нашия пазар марка машини в областта беше Vutek, той и г-н Кръстев решиха да инвестират в напълно неизвестен за българския пазар производител — Gandinnovations. Това, което ги „грабва“ в тази нова технология, е качеството на печата, което с машините на Vutek е било невъзможно да бъде постигнато по това време. Бързото и положително развитие на J-Point се дължи на иновационното мислене на двамата ни управители.
Преди около година направихме първата стъпка и в дигиталния офсетов печат. Не се тревожа за бъдещето на J-Point, защото нашата лоялност и коректност към клиентите е причина фирми, започнали с нас своя бизнес, да са наши партньори и до днес.
Оптимист съм и поради тенденциите за развитие на рекламния пазар като цяло. Данните сочат, че пазарът на външната реклама нараства с около 25-30% на година.
Каква е разликата между дигиталния офсетов и конвенционалния офсетов печат?
Таня Тенова: За разлика от конвенционалния офсетов печат при дигиталния няма плаки и филми, отпадат настройките на пасер и цветове — всичко е Computer-to-Print, което спестява много технологично време. Отпечатъкът обаче позволява всички книговезки операции, познати в офсета, и по този начин могат да бъдат изработвани сложни полиграфически изделия в малки и средни тиражи — нещо, което стандартният офсет не предлага. При дигиталния офсет има два допълнителни цвята и възможност за симулиране на пантонски цветове. Това дава много сериозни предимства при изпълнението на уникални поръчки. Важно е да се отбележи, че технологията не замества стандартния офсет, а по-скоро я допълва. Тя е подходяща за малки средни тиражи, там където стандартният офсет не е рентабилен.
Кои са производителите на такива машини в света?
Таня Тенова: Първата дигитална офсетова машина е на израелската фирма Indigo. Преди две години и половина HP откупиха технологията и сега машината се казва HP Indigo. Технологията е уникална и до днес — HP Indigo са единствените машини, които съчетават основните принципи на традиционния офсетов печат с тези на дигиталния. Ние разполагаме с модела HP Indigo Press 5000 — най-доброто за България.
Каква част от видовете изделия на пазара покривате?
Таня Тенова: В сферата на широкоформатния дигитален печат изработваме всичко познато на пазара: билбордове, мегабордове, транспаранти, банери, автомобилна реклама и т.н.; всякакви екстериорни и интериорни решения. Една от новите ни машини, HP DesignJet Z6100 ps, с фотографско качество на отпечатъка, е предназначена преди всичко за специфични интериорни приложения като графики, репродукции на картини, фотографии и т.н. С дигиталния офсетов печат предлагаме както изработка на стандартни рекламни и фирмени материали — листовки, визитки, брошури, каталози, така и сложни изделия в къси и средни серии.
След като вече предлагате дигитален широкоформатен и дигитален офсетов печат, какво още предстои да усвоявате като технология?
Таня Тенова: Ще се развиваме в посока диверсификация на услугите с помощта на все по-нови машини и технологии. Например, най-новата ни машина Jeti 3150 UV Flatbed работи с UV мастила и печата директно върху плоскости. Тя е едно логично продължение на това, което правим в момента и разширява възможностите ни в областта на широкоформатния печат. Вече ще можем да предложим висококачествен печат директно върху плоскости — дърво, метал, стъкло, керамика, плексигласи, коматекси и пр.
Как взимате решение в какво оборудване да инвестирате?
Таня Тенова: По всякакви поводи правим анкетни допитвания до нашите клиенти и така получаваме обратна връзка за тяхното мнение и желания. Анализът на това какво още трябва да се закупи идва и от търговските резултати, от обемите, които технически се стремим да постигаме. Например, поради увеличаването на поръчките през последните две години, стигнахме до решението да закупим трета солвентна машина, която с високата си производителност удвои капацитета ни за широкоформатен солвентен печат.
В разговора се включва Красимир Картунов. Той е сред най-дългогодишните кадри във фирмата, със завиден опит и нескрита жажда за търсене и откриване на всичко ново, което предлагат дигиталните технологии:
Увеличaваме производителността си, за да можем да покрием обема поръчки и да сме точни със сроковете на изпълнение. Ние винаги сме „последна инстанция“, преди да започне дадена кампания и трябва да сме способни да реагираме „на мига“. Трите ни основни високопроизводителни машини за широкоформатен печат са на канадския производител Gandinnovations и придобиването на всяка от тях разшири възможностите ни във времето. Моделът Jeti 3300, с производителност 60 кв. м/час, беше закупена през 2003 г.; през следващата година дойде Jeti 3318, която печата със 100 кв. м/час; а последната — Jeti 3324 — купихме през август тази година. Тя е с 24 глави, което означава работна скорост от 120 кв. м/час.
В отговор на по-специфично пазарно търсене последователно закупихме и две широкоформатни машини с фотографско качество. HP DesignJet 9000s работи със солвентни мастила и е подходяща за рекламни материали, които се гледат отблизо. С нея печатаме върху PVC фолио, винил, канаваца и хартия — както за външно, така и за вътрешно приложение. Инвестицията в HP DesignJet Z6100 ps направихме, за да можем да печатаме върху различни грамажи фотохартия, самозалепващи се медии, backlit film и още много други — т.е. предлагаме фотореалистично качество върху много широка гама от медии. Машината е последен модел на HP в професионалната Z серия фотопринтери, от тази година.
А решението за инвестиция в плоскопечатаща машина Jeti 3150 UV Тrue Flatbed дойде като пряко следствие от потребностите на нарастващия брой клиенти, които поддържат вериги магазини или изграждат визуалната комуникация на различни обекти. За тези интериорни решения се предпочита директният печат върху плоскости. От наша страна се спряхме на машина, която предлага висококачествен и изключително прецизен печат.
Как очаквате влизането ни в Европейския съюз да се отрази на вашия бизнес?
Таня Тенова: Очакваме да окаже влияние върху пазара. Искаме европейски норми за качество, срокове и цени.
Красимир Картунов: Отварянето на границите може да се разглежда и като предимство, и като заплаха, но ние сме подготвени за тази промяна. Стараем се да не изоставаме в тенденциите. И трите машини, които закупихме през тази година, го доказват. Това са най-новите модели на световни производители, представени за първи път на тазгодишната FESPA. С тях се чувстваме конкурентоспособни дори и на фирми от съседни държави, които имат сериозни традиции в тази област.
Таня Тенова: Най-същественото за нашата фирма е, че през последната година сме увеличили двойно капацитета си и като екип, и като техническо оборудване. И сигурното е, че няма да спрем дотук...
След посещението ми в J-Point си тръгвам с усещането, че тук хората някак са успели да намерят точния баланс между коректните човешки взаимоотношения и безкомпромисния професионализъм в работата. И това именно се оказва „формулата“ на техния успех.