Без съмнение мастилено-струйният печат беше една от най-атрактивните теми на тазгодишната drupa. Най-общо казано, тази технология предизвиква фурор и по тази причина drupa беше перфектната платформа за презентация на най-новите разработки. Inkjet технологията разкрива широк потенциал за приложение в автоматизираните печатни системи.
Неслучайно толкова много производители предлагат на пазара нови мастилено-струйни системи. На drupa се появиха няколко ролни системи, което е важно, защото така мастилено-струйният печат получава признание като технология за цветни продукти. Конкурентната технология за дигитален печат — електрофотографията — има своите предимства, които предопределят някои от приложенията. Но тя има донякъде ограничения в скоростта, а точно в това отношение мастилено-струйният печат отбелязва еднозначно предимство.
Традиционните схващания за какво Inkjet е неподходящ или е особено подходящ, постепенно се променят. От днешна гледна точка, за много предприятия за печатни услуги мастилено-струйният печат има две области на приложение — широкоформатен печат и адресна персонализация със сравнително ниска разделителна способност посредством тесни печатащи глави. Да, в тези две приложения мастилено-струйният печат е изключително подходящ, но има още две, особено интересни, които позволяват на печатниците да предложат нови услуги и да се превърнат в „доставчици на маркетингови услуги“ (Marketing Service Provider).
Хибридни приложения
Едното от тях представлява комбинация от мастилено-струен и офсетов печат, при която върху секции на офсетови или флексопечатни машини се инсталират мастилено-струйни глави. По този начин на една принципно аналогова машина може допълнително да се отпечатва различна информация. Inkjet технологията осигурява необходимата скорост и разделителна способност, така че конвенционалната печатна машина не трябва да забавя оборотите си на работа, в случай че трябва да се печатат различни съдържания едновременно. Тези възможности се използват успешно в производството на директно насочени мейлинги, формуляри и лотарийни билети и при някои клиенти на Kodak се използват повече от 30 години. В тази област на drupa беше показано нещо ново, повече от комбинацията на Inkjet с офсетов печат — елементът, отпечатан с мастилено-струйна технология (вариращ до 100%), е неразличим по качество от офсетовия печат, т.е. хибридните приложения навлизат в практиката с коренно нови измерения.
При хибридния печат печатната система може да се разширява с модули за вградена довършителна обработка, което единствено позволява на практика производството на уникални персонализирани мейлинги с комплексна довършителна обработка и важни променливи данни. Комбинацията от креативност и производителност предлага на печатниците и клиентите им поразителни предимства.
Наскоро Kodak оповести за съвместна разработка с manoland за интегриране на Inkjet печатни глави в ролна вестникарска машина. Тази иновация позволява да се даде на медията „вестник“, считана от много съвременници за остаряла, нов тласък напред. Гъвкавостта за отпечатване на променливи данни предлага интересни възможности на издателства и собственици на медии.
Вестниците, например, могат да интегрират мобилни маркетингови технологии като впечатване на вариращи щрихкодове. При тази технология читателят заснема щрихкода с камерата на мобилния си телефон, след което получава на телефона си рекламен код, който важи като талон за отстъпка или предоставя други предимства при покупка. Фирмите за маркови стоки са въодушевени от това приложение, защото то предоставя изискани възможности за анализ на съотношението разходи-печалба от маркетингови мероприятия, както и за проследяване реакциите на клиентите.
Посредством хибридните приложения печатниците могат да „застраховат“ в известна степен актуалните си инвестиции чрез удължаване на времето за ползване и увеличаване спектъра на приложение на печатните си машини.
По-висока ефективност в транзакционния печат1 и в TransPromo2 печата
Втората важна тенденция е интересна най-вече за изчислителни центрове и предприятия за печат на транзакционни документи. Вместо да бъде отпечатван текст в предварително отпечатани цветни документи, мастилено-струйната технология предлага по-рентабилно решение: с едно преминаване през машината на чистия лист хартия се отпечатват едновременно и променливите данни. Така се избягва съхранението на склад на предварително отпечатаните документи. Освен това, вече не съществува рискът поради необходимост от актуализация, те да се окажат макулатури. Изследвания са показали, че 30% от предварително отпечатаните на офсет и съхранени на склад материали в крайна сметка по тази причина се изхвърлят. Такъв висок процент макулатура в днешно време е неприемлив.
Друг аспект е, че съхраняваните на склад предварително отпечатани документи са свързани с административни разходи. С решенията на базата на дигитален печат, които обработват само неотпечатана хартия, се реализират значителни икономии по отношение на логистиката и разходите. Един клиент на Kodak, например, е върнал инвестицията си за две печатни системи KODAK VERSAMARK, серия V, в рамките на две години само от спестените складови разходи.
Добър пример за подобряване на услугите чрез Inkjet печатни системи е пазарът, наречен „TransPromo“, който интегрира целенасочени рекламни послания в свободните полета на транзакционни документи, с цел подобряване на комуникацията с клиентите. Онлайн търговската фирма Amazon използва този похват — на клиента, избрал определена стока, се препоръчва покупката на подобни продукти, на базата на начина на избор от други клиенти, закупили същия продукт. Ако това се отнесе към приложението TransPromo, целенасоченото търсене на данни (Data Mining) няма нужда да е конкретизирано до ниво 1:1. Дори версия 1:10 000 или маркетингово мероприятие, ориентирано към определена целева група, се обръщат към крайния клиент по-ефективно, отколкото един „на сляпо“ изпратен масов мейлинг.
TransPromo печатът беше доста дискутирана тема на drupa, като тенденцията е към увеличаване на цветността. Хората, ангажирани със създаването на търговските марки, отдават особено голямо значение на цветовете, а с мастилено-струйния печат пантоните (спот) се възпроизвеждат много добре. Докато някои системи постигат пантоновите цветове на базата на CMYK, други работят особено рентабилно при печат на черно плюс един специален цвят. Възможността за печат с пантони е от значение за клиенти, за които е много важно точното възпроизвеждане на индивидуалния цвят на фирмата или марката. По-широкото разпространение на мастиленоструйния печат неминуемо ще доведе и до производство на рекламни проспекти и каталози.
Технологични тенденции
Днес двете доминиращи технологии при печата на автоматични печатни системи са с непрекъсната струя от капчици мастило с определен размер (Continuous-Inkjet) и с отделни капчици (Drop-on-Demand-Inkjet). Всяка има своите предимства, но вместо да се впускат в дискусии за тази или другата технология, за готовите за инвестиции мениджъри е по-важно да изберат подходящата за конкретното приложение. Kodak не избира „a priori“ определена технология, а и не го налага на клиентите си. По-разумно е решенията да се взимат на базата на конкретните изисквания за всяко приложение. Редом с решенията за офсетовия и на флексопечата, продуктовата палитра на Kodak в областта на дигиталния печат включва и електрофотографски печатни системи, и Inkjet, на базата на гореспоменатите две мастилено-струйни технологии.
Kodak се стреми да предостави на клиентите си решения от класата на офсетовия печат. Понятието „класа на офсета“ означава определен стандарт за качество, надеждност и обем при известни производствени разходи. Kodak представи за първи път на drupa 2008 технологията KODAK Stream Inkjet, машината Stream Concept Press и печатната глава Stream Concept. Във фирмата са убедени, че представят основополагаща разработка в областта на дигиталния печат, предназначена за пазара на илюстрационния непериодичен печат.
Печатната глава Stream Concept със 105 mm работна ширина, интегрирана в печатната машина на Müller Martini, впечатва (с качеството на лазерен принтер) променливи данни с разделителна способност от 600 dpi в предварително отпечатан с офсетовата технология продукт. Интеграцията на мастилено-струйната технология в ролна офсетова машина е перфектен пример за висококачествен хибриден печат. При скорост на лентата над 300 m/min се отпечатват променливи данни за директен мейлинг.
От техническа гледна точка, машината Stream Concept Press отбелязва значителен прогрес. Специални микро-електромеханични системни компоненти (MEMS) в печатната глава използват къси термични импулси за управление на мастилената струя. Това позволява работен режим на печатната система при невероятно високи скорости и същевременно прецизно позициониране на капчиците мастило. Технологията KODAK Stream Inkjet е на принципа на непрекъснатата струя от капчици, а вече споменатите къси термични импулси управляват образуването на капчиците и насочването им към печатния материал или към системата за връщане на мастилото. В предходни системи образуването на капчици с определен размер от мастилената струя ставаше чрез акустична енергия. Настоящата технология предлага значително по-добър контрол и по-висока честота на включване. По тази причина в Kodak говорят за „мастилено-струен печат от класата на офсета“.
Комбинацията от технологията Stream с различни мастила и хартии дава възможност на печатниците да обработват по-широк спектър печатни материали, включително и хартии с пигментно покритие, което ще осигури по-голяма гъвкавост на мастилено-струйния печат и ще задоволи непрекъснато променящите се изисквания на клиентите.
Едно решение за инвестиране би трябвало да е по-малко ориентирано към технологията, отколкото какво би донесла дадена технология на бъдещия потребител по отношение на бизнеса, т.е. да е в зависимост от поставената цел. Препоръчителна е система, предлагаща гъвкави възможности за разширение и дооборудване, например от чернобял печат към печат с допълнителни специални мастила и четирицветен печат. Когато предстои избор на технологичен партньор, препоръчителен е доставчик, който предлага възможности за надграждане в момента на промяна на изискванията на потребителското предприятие или неговите клиенти.