I. Въведение
Печатът с ултравиолетово облъчване на мастилото не е нещо ново. Той навлиза в печатната индустрия след 70-те години на миналия век и досега възможностите на тази технология са доказани многократно в практиката, а доверието на потребителите е завоювано. Всички тези постижения са резултат от дългогодишно сътрудничество между производителите на мастила и лакове, сушилни устройства и субстрати.
UV печатът се числи към относително новите технологии и прогресът в тази област поражда все по-голям и несекващ интерес относно различните приложения, печата върху още по-разнообразни субстрати и създаването на по-впечатляващи специални ефекти. Както във всяка развиваща се технология, винаги има предизвикателства и проблеми за преодоляване, а следователно и нещо ново, което да се научи — различни техники и прийоми, и, разбира се, възможности за дискусии по актуални теми.
UV технологията успешно се интегрира в печатния процес за повечето класически и някои дигитални печатни технологии, но голямата инвазия на тази технология е в конвенционалния листов офсетов печат и в по-ново време — в дигиталния мастиленоструен печат. Обичайното приложение е за етикети, различни видове опаковки, включително невсмукващи полимерни и метализирани материали, висококачествени илюстрационни продукти, изискващи перфектно гланцово лустро, кредитни и телефонни карти и др. Бързото и компактно сушене с UV лъчи е една от главните предпоставки за завладяване на нови пазари в областта на илюстрационния печат. Технологията навлиза все по-широко в производството на рекламни материали с листови офсетови машини, оборудвани с 10–12 печатни секции, с inline UV интегрирани сушилни системи.
II. Състояние
Ефект на гланца
Защо UV лаковете днес са най-използвани? Отговорът е прост — защото с тяхното приложение се постига възможно най-висок гланц. По принцип висок гланц се създава и със специални гланцови мастила, съдържащи високомолекулни алкидни смоли, разтворени в ленено масло, малко количество фино диспергиран пигмент и много гладка хартия за печат. В случаите, когато се използват конвенционални мастила, се прибягва също до лакиране, но с други, различни видове лакове.
Какъв е ефектът на гланца? Гланц се получава при огледално отражение от дадена повърхност (ъгълът на падащите лъчи е равен на ъгъла на отразените, получава се „блик“). При това отразената светлина запазва своя спектрален състав. Но част от светлината, падаща върху печатното изображение, преминава през мастиления слой, изменя посоката и спектралния си състав в резултат на избирателното поглъщане от пигментните частици, многократно се пречупва, излизайки на повърхността вече с различен спектрален състав (цветност), разсейвайки се във всички посоки. Затова при разглеждане на такъв отпечатък под ъгъл, различен от този на огледалното отражение, се възприемат именно тези оцветени светлинни лъчи. Следователно при отразяването на светлината от гланцова повърхност разсеяното отражение на цветните лъчи се съчетава с белите „бликове“ на гланца. Последните се виждат само под определен ъгъл, а във всички останали направления се отразяват цветните лъчи, благодарение на което изображението се възприема като по-наситено. Това е ефектът на гланца — не само блясък, но и повишена наситеност на цвета като цяло. Съотношението между частите на светлината, отразени огледално и разсеяни зависи от характера на повърхността на мастиления слой. Колкото по-гладка е тази повърхност, толкова по-голяма част от падащата светлина се отразява огледално, без да влиза в оптически контакт с пигмента в мастилото. Такава повърхност има определено висок гланц. Или, гланцът е нееднаквата яркост на повърхността в различни посоки. При матовите повърхности отразените лъчи — и бели, и цветни, се разсейват във всички направления и наблюдателят под какъвто и ъгъл да застане, възприема цветните лъчи в смес с белите, което понижава наситеността на цвета.
С появата на UV лаковете и технологията, свързана с тяхното приложение, резултати като висок гланц, декоративност и устойчивост на външни въздействия са съизмерими с тези при пресоването на блестящи фолиа върху отпечатъка (ламиниране). Лакирането може да се извършва както върху цялата повърхност, така и избирателно, върху отделни фрагменти от печатното изображение. Могат да се прилагат и матови, и гланцови апликации или комбинирано. UV лакирането осигурява най-висок гланц и създава условия за целенасочено увеличаване на контраста чрез матово покритие на съседните участъци (мат-гланц ефекти). Тази комбинация облагородява изображението в най-висока степен, повишава външното лустро и подобрява зрителното възприятие.
UV сушенето
Тази технология се дефинира така поради особеностите на съхненето на мастилото. Именно начинът на съхнене е водещият, определящ фактор за диференцирането на различните сушилни способи (табл. 1, фиг. 1).
За разлика от другите технологии UV мастилата и лаковете изсъхват мигновено под действие на UV енергията посредством фотополимеризация на цялото покритие, което е голямо предимство в контекста на следващите довършителни процеси. При тях съхненето е химичен процес, фотополимеризация, инициирана от UV лъчи. Втвърдяването на UV покритието под влияние на UV лъчите става в интервал от ултравиолетовия диапазон на спектъра (фиг. 2). Тук важни са UV чувствителните фотоинициатори, които абсорбират UV енергията и предизвикват фотополимеризация. Когато UV мастилата и лаковете се облъчват с достатъчно концентрирана интензивна UV енергия, фотоинициаторите в състава им се активират. Те провокират химична реакция, в резултат на която молекулните структури се разкъсват, получават се свободни радикали, които от своя страна реагират с получените олигомери и мономери в субстрата и предизвикват бърза реакция на пространствено „омрежване, сшиване“. Веднъж инициирана, верижната реакция вътре в системата продължава мигновено, при което всички налични компоненти се свързват в здрава пространствена структура (каркас). Химичната реакция, която се осъществява по време на фотополимеризацията, е необратима, т.е. свързаните в тримерна структура олигомери и мономери престават да са химически реактивни и остават стабилни в това си състояние. Фотоинициаторите се задействат само под влияние на UV лъчите и затова преди реакцията мастилата и лаковете внимателно се предпазват от облъчване. Фотоинициаторите са агресивни компоненти и печатните машини, както и валците и гумените платна, се нуждаят от специално предпазване.
Подобно на всички химични реакции и тук нагряването катализира полимеризацията, но само след като процесът е вече иницииран. Ето защо само по себе си нагряването не суши UV лаковете и мастилата и не създава твърд полимерен филм, а само ускорява реакцията след стартирането . Обикновено производителите комбинират различни фотоинициатори за различно модифицирани UV мастила и лакове според конкретните изисквания.
Като композиция UV мастилата се състоят от:
• Пигменти — органични или неорганични, с характерни молекули; отличават се с прозрачност, химична и топлинна устойчивост и др.; оказват влияние върху скоростта на сушене, вискозитета на мастилото и срока за съхранение.
• Свързващи веществa — състоят се от олигомери и мономери. Мономерите са органични съединения, влияещи на реологичните свойства, повърхностното напрежение, скоростта на сушене, химичната и механична устойчивост на мастилото. Олигомерите са полимери с ниска степен на полимеризация. Тяхната способност да омокрят повърхността на пигментите стабилизира агрегативната и кинетичната устойчивост на мастилата.
• UV мастилата не съдържат разтворители.
• Фотоинициатори — това са веществата, които активират процеса на фотополимеризация. Органичните фотоинициатори за различни типове смоли и предизвикват разлагане или на отрицателно заредени радикали, или на комплексни катиони. Те реагират с групи от свободни молекули в смолите и предизвикват моментална полимеризация.
• Добавки — придават допълнителни свойства на UV мастилата и лаковете като по-дълъг срок на съхранение, различна физическа устойчивост.
Известни са два вида UV мастила — радикално съхнещи и катионно съхнещи. Разликата между тях е във времето за фотополимеризация. При радикално съхнещите мастила реакцията на омрежването (преход на свързващото вещество в твърдо фазово състояние) е от порядъка на части от секундата, докато при катионно съхнещите мастила са необходими от 24 до 35 часа при температура 20°С. Те са известни още като рost cure или dark cure. Като по-висококачествени се определят катионните мастила, тъй като при тях се получава по-добро омрежване, поради което те са по-устойчиви на химични и физични въздействия, с почти неосезаем мирис. От друга страна, времето за съхнене е по-дълго, изискващо по-ниска скорост на печат, а освен това са и по-скъпи.
При традиционната UV технология се използват метал-халогенни лампи, генериращи лъчи в един доста широк вълнов интервал (200–600 nm). Поради това успоредно с фотополимеризацията се отделя топлина (при λ > 400 nm) и се генерира озон (λ ~ 254 nm), което налага извеждането им от средата.
Съхненето на UV мастилата зависи от следните параметри:
1. вид и качество на мастилото, дебелина на мастиления филм и вид на пигмента;
2. скорост на печата;
3. мощност и вид на UV източника, рефлектори, емисионен спектър на лампите;
4. вид на субстрата и разстоянието до него при сушенето.
Проблеми, намерили решение досега
Основните методи на сушене по схемата фотополимеризация се диференцират така:
• конвенционално UV сушене — използва се в листовия офсетов печат, флексопечата, ситопечата, мастиленоструйния дигитален печат;
• UV Inert — фотополимеризация с използване на инертен газ; частично е експериментиран в ролния CSWO печат;
• монохроматично UV сушене (excimer) — фотополимеризация в тесен диапазон на UV спектъра при точно определена λ (308 nm); засега се използва само във флексопечата;
• електронно лъчево (ЕВ) сушене —под действие на високоенергийно йонизиращо лъчение протича полимеризация по същия механизъм, но без необходимост от фотоинициатори; използва се при флексопечата на опаковки за хранителни продукти;
• тук можем да причислим и хибридната UV технология, въведена преди около 10 г. (drupa 2000). Хибридните мастила съдържат в много по-малка степен фотоинициатори, но съдържат специфични свързващи вещества (комбинирани смоли), които осигуряват комбинирано закрепване — от една страна, чрез окислителна полимеризация и всмукване и, от друга — чрез радикална UV фотополимеризация. Те са химически по-слабо реактивни, поради което стандартните гумени валци и универсалните офсетови платна са подходящи. Единствен проблем си остава мирисът, който тук обаче е по-малко осезаем. Хибридните мастила се прилагат директно с лаковете, без необходимост от нанасяне на основа-праймер.
Принципно технологичният UV процес е доста комплициран, тъй като използваните консумативи са различни и имат различно технологично поведение по време на печат.
Въпреки това много от проблемите са решени успешно, а други се решават оперативно. Например:
• UV мастилата са абсолютно хетерогенни дисперсни системи според своите химични компоненти, докато конвенционалните мастила за листов офсетов печат са доста хомогенни. Известно е, че овлажняващият разтвор променя вискозитета на мастилото, но по различен начин за различните мастила. Така при увеличен разход на овлажняващ разтвор в UV системите, се променя вискозитетът на мастилото в мастилниците, увеличава се количеството на свободната емулсионна вода в мастилото, което препятства разцепването на мастиления слой и неговото движение към хартията. Ето защо тук е необходимо да се поддържа възможно най-ниско ниво на емулсионна вода в мастилото. Поради това много от последните модификации UV мастила не се влияят в такава степен от овлажняващите разтвори.
• Деоксидацията е начин за подобряване и ускоряване на процеса. Това по същество са т. нар. Inert UV системи с подобрена производствена ефективност, която се реализира чрез въвеждане на инертен газ (инертизация). По този начин се измества граничният кислороден пласт в близост до хартиената повърхност, който забавя съхненето. Системата намалява енергийната консумация с 35% при ускорено съхнене. Inert UV системи са внедрени във флексопечата и експериментирани в CSWO.
• Освен UV лъчите, предизвикващи съхнене на мастилото, живачните UV лампи излъчват и значителна порция лъчи в доста по-широка зона на спектъра (400–600 nm), които предизвикват нагряване в процеса на съхненето. Тази топлина трябва да се отведе. Модерните инсталации не отразяват тези лъчи. Нещо повече, те са снабдени с водно или въздушно охлаждане с оглед предотвратяване деформацията на субстрата, а когато не работят, UV лампите се затварят с капаци.
• Освен това и озонът, който се отделя при традиционното UV сушене, също се извежда от средата, тъй като предизвиква корозия на печатната машина и е вреден за здравето на работещите;
• UV технологията изисква специфична миеща система, несъвместима с конвенционалните препарати. Съществуват миещи системи, които позволяват разделно подаване на различни почистващи препарати в една автоматизирана система от тръби, която се управлява последователно. Това води до значително облекчаване на обслужването и съкращаване на времето при смяна на поръчките, намаляване на макулатурите, както и икономия на препарати. Системата за почистване с разделно подаване на различни миещи вещества улеснява смяната от UV към конвенционален печат и обратно. Отделянето на захранващите тръбопроводи води до улесняване на обслужването, тъй като не е необходимо изпразване и зареждане с различни миещи вещества. Тази система опростява значително смяната на мастилата, а самата технология става по-надеждна, тъй като не се смесват несъвместими по своята природа препарати. Най-голямото предимство е качеството на почистването на машината с различни по състав препарати, които се използват в различните технологии.
III. Нови направления
Развитието на UV технологията днес е многостранно, проявява се в най-различни направления и разработки — от новите методи за стабилизиране на печатния процес до нови UV системи за сушене при редуцирани енергийни разходи чрез специфични мощности на UV лампите, с оглед избягване на термичното пренатоварване на машината и термочувствителните печатни материали. Иновациите като H-UV, Cast and Cure, и LED-UV са вече достатъчно известни, но все още слабо популярни в практиката. Как да се печата върху специални субстрати, как да се постигне супервисок гланц, как да се получат най-добри резултати от лакирането и как да поддържаме правилно машини, мастилени валци, гумени платна с оглед получаване на най-високо качество и ефективност — всичко това са проблеми, които се решават в една или друга степен с някои от последните иновации.
Какво представлява H-UV (High-efficiency UV)
Това е технология, която се появява преди две години в Япония (Komori), но сега бележи значителен прогрес, особено в пазара на САЩ. H-UV включва нов тип UV лампи, изключващи късовълновата част от UV интервала (200–280 nm), в която се генерира озон, а също редуцират излъчването и на топлина. На практика те са по-малки в сравнение с конвенционалните живачни UV лампи, емитиращи лъчи в интервала 280–450 nm, с емисионен максимум около 360–380 nm. Мастилата тук са също специфични, съхнещи при облъчване в по-ограничен вълнов интервал на UV лъчите. HU-V предоставя всички предимства на UV мастилата и в същото време елиминира някои недостатъци като генериране на озон и топлина и висока енергийна консумация. Но H-UV технологията има и своите слаби места. Тя не е достатъчно усъвършенствана, а мастилата, предназначени за нея, имат много кратък срок на годност — максимум 6 месеца [1].
• Друга иновация е т. нар. Cast and Cure UV технология, или както се бележи съкратено С2, развита от Breit Technologies. Това е холографски процес за трансфер на изображения, който придава впечатляващи 3D ефекти върху отпечатвания материал. Този процес е фактически микропреговане, приложено върху покрития, което прави възможно повърхностният слой на покритието да придаде различни ефекти — гланц, мат и холографски ефект. Едно от най-важните предимства на С2 е, че процесът не влияе върху печата или способността за рециклиране на опаковката, тъй като не добавя нищо към повърхността, а само манипулира покритието. Ефектите са великолепни за декорации на различни печатни продукти, въпреки че засега това не е евтин процес.
LED-UV
Тук източникът на облъчване са познатите светодиоди, както показва самата абревиатура, а не конвенционалните UV живачни лампи. По принцип LED сушенето е една интригуваща сфера в енергийните сушилни технологии. В печата тази технология беше представена за първи път на drupа’2008 от много производители на машини и мастила, но предимно за приложение в Inkjet печата (Sun Chemical и INX Digital са най-известните, които работят в тази област) [1]. LED-UV технологията показва забележителен успех за дигиталния мастиленоструен печат, който постепенно се превръща в много силен пазарен сегмент. Предимствата на LED-UV сушенето мултиплицираха прогреса на тази дигитална технология и то стана доминираща поанта в мастиленоструйните принтери.
Какъв е механизмът на фотополимеризацията тук? LED мастилото съхне след облъчване с UV лъчи в много тясна вълнова ивица (365–395 nm), което е коренно различно в сравнение с условията при конвенционалното UV или H-UV сушене. В този тесен вълнов диапазон се селектира точно определена дължина на вълната (λ 395 nm, Sun Chemical), т. е. оперира се в UV-A спектъра (фиг. 2), поради което не се отделя озон. Голямото предимство на тази технология е драстичното редуциране на енергийната консумация (50–80%), пълното елиминиране на озона и нагряването от производствената среда. Това на практика е студено сушене. LED-UV работят безпроблемно доста по-дълъг период от време, в пъти по-голям от конвенционалните UV лампи.
Но, от друга страна, LED-UV изискват специално формулирани мастила, които са с около 20% по-скъпи от конвенционалните UV мастила. Освен това за ефективното сушене LED-UV изискват много малка дистанция от лампата до субстрата, около 20 mm, което не е подходящо за дебели материали. LED-UV все още не са се доказали напълно, особено за сушене при UV лакиране, тъй като липсват специални LED-UV лакове. Това тепърва предстои да се види.
Всъщност какво най-общо представлява LED (Light Emitted Diode)? Защо е толкова актуален сега? Светодиодът е специфичен полупроводников кристал, през който може да протича електрически ток. При това той емитира енергия във формата на видима, инфрачервена или даже ултравиолетова светлина. Дължината на вълната или енергията на фотоните, емитирана от светодиодите зависи от полупроводниковия компонент. Светлината представлява тесен „прозорец“ с определен монохроматичен цвят. В производството се комбинират LED кристали, чийто светлинен поток може да надхвърли този на 1000 W обикновена лампа, а консумацията им е не повече от 80–90 W. Светлинната им ефективност е най-голяма — 80 и 100 lm/W. За сравнение, при лампите с нажежаема нишка тя е 12–15 lm/W, а при луминесцентните — около 50 lm/W. Всичко това, заедно с липсата на нагряване при LED, определя високата ефективност, което като цяло означава в пъти по-малък разход на електроенергия. Експлоатационният срок на LED, в края на който светлинният им поток намалява с 1/3 спрямо първоначалния, е около 20 000 часа. Едва след това започва забележимо намаляване на силата на светлината, но без изгаряне. Поради този несравнимо по-дълъг срок на годност светодиодите се считат за „вечни“.
Предвид всички тези предимства на светодиодите те постепенно се превръщат в атрактивен източник за сушене в печатарската индустрия. За целта мастилата и лаковете трябва прецизно да бъдат адаптирани към тази тясна вълнова лента. Това е една от причините за все още ограниченото разпространение на LED технологията. LED системите за UV сушене се фокусират върху по-дългите UV-A вълни (315–380 nm).
UV светодиодите постигат стойности от няколко вата на квадратен сантиметър по облъчваната повърхност, с ефективност от 5 до 12%, в зависимост от използваната LED-UV система. Основното правило тук е, че колкото по-къса е λ, толкова по-малка е ефективността и по-къс животът на светодиода и съответно по-висока стойността на продукцията.
Засега UV-LED са налични за максимална ширина на облъчване от 300 mm. В случаите на по-широк формат се използват няколко LED системи. Светодиодите се приемат като енергоспестяваща алтернатива за UV технологията. Заявената от производителите претенция, че LED-UV може да постигне икономия на енергия 70–80% в сравнение с конвенционалното UV сушене е атрактивна за потребителите. Но всички твърдения трябва да се анализират обективно, особено ако става въпрос за висок обем на UV сушене, при който и за LED системите означава по-висок обем UV енергия и следователно по-висок разход на електроенергия. Калкулираната ефективност на една LED-UV система при λ 395 nm е от порядъка на 8–12%, а при λ 365 nm тя е по-ниска. Поради тази причина в условията на висока експлоатация и голям обем на UV-LED сушене вероятно ще бъде необходимо също водно охлаждане.
Светодиодите са значително по-устойчиви на удари и вибрации. LED-UV сушилните секции са физически по-малки, компактни са и по-лесно се монтират, интегрират, контролират и поддържат. Същевременно, значително по-лесно и евтино в сравнение с другите видове източници може да се регулира силата на светлината. Освен това светодиодите са екологични, докато металхалогенните лампи съдържат живак. Обикновените лампи, които реално излъчват във всички посоки, изискват обемисти рефлектори и лещи, докато естественият малък ъгъл на излъчване на LED само в някои случаи налага конструкцията им да съдържа миниатюрни насочващи елементи.
Както H-UV системите и LED-UV е относително нова, развиваща се технология и много от нейните недостатъци тепърва ще се решават (например повечето UV лакове съхнат при дължина на вълната, различна от тази на LED-UV). Засега съществуват хибридни UV/LED-UV инсталации, които позволяват да се обединят предимствата на двете UV технологии, използвайки LED формулирани мастила и UV лампи.
От всичко това следва, че LED технологията е актуална в сферата на UV сушенето, но за внедряването . са важни производителите на мастилата. Мастилото е критичната точка за всеки печатен процес. Необходимо е да се разработят надеждни LED съвместими мастила, които да се композират различно по отношение използването на по-скъпи суровини. По начало фабриките за мастила са тези, които направляват производството на различно формулирани и различно съхнещи мастилени композиции. Първите LED мастила се нуждаят от целенасочено преформулиране на състава с цел оптимизация на LED сушенето. Следователно LED технологията е важна, защото намалява сложността в интегрирането на UV лампи в печатните машини, намалява вредното влияние върху екологията и здравето на работещите, позволява UV технологията да се използва за сушене и на топлинно чувствителни субстрати. По-ниската консумация на електрическа енергия е особено важна за флексопечата и листовия офсет, където UV системите са много и консумират повече енергия. В струйния дигитален печат се очаква тези инсталации да надживеят полезния живот на самите мастиленоструйни принтери, където са инсталирани. Може да се прогнозира приблизително 50% икономия на енергия за всяка сушилна секция.
IV. Перспективи за LED-UV
Sun Chemical е разработила UV мастила, предназначени за LED сушене в различни пазарни сфери, но преди всичко за мастиленоструйния печат. Известното направление SunJet в концерна разработва UV съхнещи мастила и подпомага индустрията с различни иновативни разработки. Това е една от първите компании, разкрила пред потребителите потенциала на тези мастила, които напълно се втвърдяват след LED-UV облъчване. SunJet CRYSTAL UFE са марка LED съвместими мастила, предназначени за single pass принтери и сканиране на широк формат приложения, които повишават линейната скорост повече от три пъти. Също така е постигната по-добра адхезия върху PVC, твърди полимерни и метални повърхности. SunJet мастилената химия е в състояние да увеличи скоростта на съхнене значително и това се прилага към други типове SunJet мастила. Увеличението на линейната скорост в такъв мащаб наистина разширява възможностите на LED като метод за сушене на Inkjet мастила. Прилага се при кодиране, маркиране, дигитален печат на етикети, широкоформатeн печат на променлива информация, печат на пластмасови карти.
Освен Sun Chemical в Inkjet UV-LED печата е известна и INX Digital. На Print Чикаго през 2009 г. INX Digital показва UV-LED машини за малки формати и къси тиражи, при скорост до 24 m/min. Още тогава тя показа своите LED-INX UV съхнещи пигментни inkjet мастила, които все още се изпитват.
Що се касае до производителите на конвенционални UV мастила, повечето от тях виждат потенциал за LED-UV разширяване. Всички съществуващи печатни процеси, където се използва UV технология, биха могли да прилагат LED-UV сушене. Много добро приложение може да се очаква в ситопечата, особено в ротационния ситопечат за бутилки и пластмаси. Флексопечатът също е с добра перспектива, особено за narrow web машините, въпреки че тук се използват много различни мастилени системи. В листовия офсет перспективите са най-добри, но тук все още има проблеми с постигането на по-високи скорости и по-широки формати и с рестриктивното изискване за по-голямо разстояние между LED-UV източника и печатния субстрат.
LED е едно от нововъведениятa през последните две години но реална тенденция в нови машини засега не се вижда поради ограниченията на капиталовите разходи в период на слаба икономика. Производителите на мастила вярват в тази технология и в бъдеще вероятно ще развиват следващо поколение LED мастила съвместно с производителите на лампи и печатни машини (Toyo, Sun, Siegwerk, INX International, BASF и др.). Засега икономиката е пречка за развитието на LED-UV системите. В момента LED са наистина скъпи, но с доста по-ниска консумация на електроенергия. Това, както и екологичната им съвместимост, би могло да движи технологията напред през следващите години.
Заключение
Развитието и усъвършенстването в UV сушилната технология е впечатляващо. В условията на високи скорости, подобрено качество и висока ефективност значението на LED-UV системите е очевидно. В следващите няколко години LED-UV системите вероятно ще постигнат своята пазарна зрялост, така необходима за обективния паралел с традиционната UV технология.
В последните години UV технологията е получила такова голямо разпространение, че днес е невъзможно гланцовото облагородяване да се игнорира от съвременните печатни технологии. Сега UV технологията се е разпротранила и в нови посоки — при печата върху пластмаси и метализирани субстрати. Гланцът става все по-популярен и за картонените сгъваеми кутии, където матови, гланцови или комбинирани ефекти се използват за привличане на потребителите. UV лакирането се използва за постигане не само на най-висок гланц, но и на по-голям контраст при съчетаване на мат-гланц ефектите от различни лакови системи. Подобна комбинация облагородява в най-висока степен отпечатаното изображение.
Всички тези актуални направления в развитието на UV печата индикират големия интерес, проявяван към него („wow“ factor), и показват, че хоризонтите, които се очертават, са практически неограничени.
Литература
1. Romano Richard, UV Printing Comes Alive at Upcoming Print UV Conference, February, 2011, www.whattheythink.com.
2. Сарджева, Р., Технологии за печат, СИЕЛА Софт енд пъблишинг АД, 423, ISBN 978-954-28-0606-6, София.
3. Eldred, Nelson, What the Printer Should Know about Ink, GATF Press, Pittsburgh, NPES, ISBN 0-88362-284-X, 2004.
4. Savastano, David, UV LED Curing Technologies are Poised for Growth, Ink World Magazine, 03/2011.
5. www.worldpfprint.com, Roland Introduces ECO- S Ink forVersa UV LED Inkjet Printers, 03, 2011.
6. IST-METZ, New UV Concept for Sheet-fed Offset Printing, May, 18-25, 2009, IPEX, Birmingham; www.ist-metz.com.