Днес полиграфията и интернет повече от когато и да било се развиват в тясно взаимодействие. Само в Западна Европа през тази година стойността на поръчките, получени през мрежата, достигна над 10 млрд евро. Тази технология предоставя предимства както за самите клиенти на полиграфическата индустрия, така и за печатниците. Web-to-print е отлична възможност не само за поръчки на прости формуляри, но и на висококачествена цветна печатна продукция.
Може ли с няколко кликвания на мишката да се разработят бланки и формуляри и да се изпратят за печат? Защо не? Това, което е било трудно да си представим само преди 10 години, днес вече е осъществена действителност. Много от печатниците предлагат тази услуга и понякога е възможно например само за 10 евро да бъдат отпечатани 500 визитни картички. Web-to-print днес се разглежда като един от бързо разрастващите се сегменти на полиграфическата промишленост. Базовият принцип, който стои зад него, е много прост, но техническото въплъщение не е така очевидно. Чрез интернет клиентите имат достъп до сървъра и могат да ползват програма за създаване на различни макети, което им позволява да въвеждат и променят своите файлове, използвайки качените шаблони и инструменти. Няколко кликвания с мишката и дори неопитен интернет потребител може да стартира поръчката си в производство — през деня или през нощта, от всеки компютъра по света, който е включен в глобалната мрежа. Такава пряка връзка с печатницата също се използва за ключови бизнес процеси — онлайн приемане на поръчката, предоставяне на разчетите и експедиционните документи.
Бизнес модел с огромен потенциал
В резултат на постоянното развитие на техническите възможности, като на първо място е по-бързата и мощна интернет връзка, расте и количеството на успешните Web-to-print проекти. Само преди няколко години стандартните поръчки в Web-to-print бяха визитките и бланките. В наши дни по този начин може да се изработят рекламни брошури, каталози, годишни отчети и дори големи плакати. Днес Web-to-print се използва практически за създаване на всякаква печатна продукция в една или друга форма — от многолистови календари до зодиакални таблици с различни индивидуални опции по целия път на производството.
В средносрочна перспектива този бизнес модел има огромен потенциал за растеж. Съгласно изследванията на компанията Infotrends обемът на пазара в Западна Европа ще достигне повече от 10 млрд евро през тази година, което е трикратно увеличение само за три години. Голяма част от печатниците, участвали в допитването, виждат Web-to-print като важен и ефективен инструмент за повишаване на лоялността на клиентите, много от които очакват наличието на такава услуга в печатниците. Web-to-print предоставя на печатниците уникалната възможност да се превърнат в партньори на своите клиенти и в сферата на онлайн услугите.
„Web-to-print е идеален инструмент, сближаващ клиентите и технологията“ — казва Бернд Ципер (Bernd Zipper), консултант по технологиите и стратегиите в полиграфията. Той е направил и прави много с помощта на интернет — оженил се е, печата, пазарува и ползва медия услугите. Той вярва, че ако човек не използва тези възможности, „изпуска бързия влак“. По негово мнение Web-to-print е „революция в печатарската индустрия, излизане от традиционното работно място зад компютъра и преминаване в гъвкавото уеб пространство“.
Стойността на предпечатните процеси става с 60% по-ниска
Предимствата за печатниците и техните клиенти са очевидни. Фактът, че клиентите използват техните уеб браузери за създаване на печатните макети, ускорява процеса на производство на печатна продукция, прави го по-ефективен и с по-нисък разход. На етапа предпечатна подготовка икономията може да достигне 60%, а при комбиниране с печатния процес икономията също е висока — 40%. Клиентите могат да нанасят своите корекции до последната минута, при това рискът от грешки тежи пряко на клиента дотогава, докато върви електронната обработка на данните. Всички комуникации в интернет минават без изискващото много време и средства предаване на данни посредством магнитни носители, филми и пробни отпечатъци. При това стандартизацията на цялото производство и процесът на съгласуване практически свеждат до нула типичните грешки и възможните отклонения от строгите правила на подготовката на макета в печатницата. В някои случаи сроковете за производство се съкращават с 80%.
Отрасълът изисква преосмисляне
„Веригата за създаване на допълнителна стойност се променя. В бъдеще по-скоро търсенето, отколкото предлагането, ще определя продуктите и услугите“ — заяви професорът от Университета Дуйсбург-Есен Тобиас Колман (Tobias Kollmann), коментирайки произтичащите промени. Експерт по електронна търговия и предприемачество, той вярва, че тези тенденции трябва да бъдат преосмислени в печатарския отрасъл. Според данни на Федерацията на германската печатна и медийна индустрия това преосмисляне ще донесе своите дивиденти, защото „търсенето на решения и модели Web-to-print укрепва. Създава се превъзходна симбиоза с великолепен потенциал за бъдещето“.
Printoo — компания, намираща се в Леер, Източна Фризия (северен регион в Германия), също споделя тези възгледи. Нейното главно предприятие Rautenberg Druck се гордее с традиционното си производство със 182-годишна история. Въпреки това през 2007 година сред услугите на предприятието се появява възможността Web-to-print. „Източна Фризия е селска местност — разказва съдиректорът Герд-Вернер Шулц (Gerd-Werner Schulz). — Привличането на нови лоялни клиенти е много трудно в такъв селски район, но интернет и различните полиграфически портали привличат над 7 000 клиенти за малко повече от две години, които са не само от Северна Германия, а от цялата страна и даже от съседни държави.“
„Наложи ни се усилено да се учим и да привлечем странични организации за създаване и развитие на новия бизнес“ — спомня си г-н Шулц. Той обяснява, че обработката на голямо количество поръчки в къси срокове поставя на преден план високите изисквания към работния поток. „Ние оптимизирахме работния поток в печатницата с помощта на Prinect, стойността на инвестицията достигна шестцифрена сума“ — г-н Шулц е уверен, че това си е струвало, защото онлайн клиентите са лоялни клиенти. За миналата година новото направление на Rautenberg Druck увеличава продажбите с 25% — до 2,5 млн евро. Според г-н Шулц на Web-to-print вече се пада значителна част от общия производствен обем на всичките печатници, влизащи в групата.
По негово мнение тази история на успеха е резултат от това, че printoo избира по-добрия в сравнение с другите модели на водене на бизнеса. Той вярва, че при наличието на повече от 500 онлайн доставчици в Германия, много е важно да заемеш своята ниша. За printoo това означава да се ориентира в по-голяма степен към корпоративните клиенти, отколкото към по-малките частни субекти на пазара, които често печатат много малки тиражи. „Ние не сме една от многото безименни компании, с които единствената връзка е електронната поща. В нашия щат има висококвалифицирани сътрудници, които могат да дадат добър съвет или техническа информация по телефона. Ние сме радостни да консултираме нашите клиенти, да им предоставим безплатна услуга по проверка на файловете и сме на разположение до 20:00 часа“ — подчертава г-н Шулц.
Икономическа изгода и за офсетовия печат
Поръчките Web-to-print все още се асоциират с малки тиражи и ниски изисквания към качеството, вследствие на което много от клиентите се доверяват напълно на цифровия печат. Всъщност Web-to-print предоставя огромен потенциал за офсетовите печатници, още повече че те могат да заемат водеща позиция във все още слабо усвоения сегмент. Офсетовият печат не само предоставя по-високо качество, но в повечето случаи може да бъде отлична икономически изгодна алтернатива при малки тиражи.
Например printoo печата повечето свои поръчки на двете машини Speedmaster XL 105. Едната е 4-цветна, а другата е 5-цветна, като двете са оборудвани със секции за лакиране. По-често се печата продукция като флаери, брошури, каталози, фирмени бланки и картончета за хотелиерските врати с последващо щанцоване. Тиражите са до 1,2 млн екземпляра. Клиентите са обикновено предприятия от малкия и средния бизнес, рекламни агенции, но също и големи компании. Printoo може да доставя готовата продукция директно на своите клиенти.
„Няма причини Web-to-print да не работи с цялата техника на Heidelberg. Всички компоненти са добре конструирани и осигуряват идеален работен поток“ — казва г-н Шулц.
Несъмнено Web-to-print може да бъде ползван с всички печатарски машини на Heidelberg. Това означава, че компаниите, интересуващи се от Web-to-print, имат широк избор на различни бизнес модели. Потенциал има както в големия, така и в малките формати. В първия случай например на сборни форми на един и същи лист се разполагат няколко поръчки. А в малкия формат 35х50 см с помощта на Anicolor технологията (мастилени апарати и овлажняващи системи с анилоксови валци) поръчките се стартират много по-бързо и с малък разход на макулатури. Този малък мастилен апарат е икономически ефективно решение за печат на тиражи дори от 250 отпечатъка. В сравнение с традиционната офсетова машина при печат на Speedmaster SM 52 c Anicolor количеството макулатури се съкращава с 90% — двадесетият отпечатък вече е с високо качество. Там, където печатът с цифрови машини става нерентабилен към 500 екземпляра, икономическата ефективност на офсетовата машина с Anicolor или без него нараства с всеки лист.
Г-н Шулц няма съмнение относно ефективността на офсетовите машини при производството на printoo. Но това, което е направено до днешния ден е само средство за постигане на новите цели. „Отрасълът не спира да се променя, още повече че не може да си позволи да не го прави“ — казва той. Неговата следваща цел е да направи още по-приятелски интерфейса за комуникация между клиента и печатницата — интернет порталът с всичките си функции трябва да бъде прост и понятен за клиента, за да не се затрудни той и да не премести поръчката си в друга печатница.
превод: инж. Стефан Славчев