Значителна част от илюстрованата продукция, след отпечатване на тиража, изисква допълнителна обработка (облагородяване), даваща възможност да се разнообразят оформлението и експлоатационните свойства на отпечатаните продукти, както и да им се предаде завършен вид.
В процеса на облагородяване, при подходящ избор на изходни материали, оборудване и технологичен режим, в значителна степен се подобрява качеството на полиграфическата продукция, увеличават се механичната здравина, еластичността и водоустойчивостта, повишава се интензивността (наситеността) на цветните отпечатъци, предпазва се повърхността от атмосферни въздействия, зацапване и изтриване, осигурява се гланц на печатния продукт.
На облагородяване се подлагат различни полиграфически изделия: етикетно-опаковъчна продукция, корици и приложения за книги и списания, репродукции на картини, художествени картички, грамоти, пощенски марки, рекламни материали и други.
В зависимост от вида и предназначението на продукцията се прилагат различни способи на облагородяване, които могат да се използват както поотделно, така и в различни съчетания един с друг.
Един от методите за облагородяване на полиграфическата продукция е лакирането.
Лакирането е процес, който се прилага върху напечатания лист, като може да се извърши по офсетова, високопечатна, флексо- или ситотехнология със специални мастила — лакове, които дават възможност да се лакира цялата печатна площ или само определени зони от листа (например, само снимки те в едно издание или дори самият лак може да оформи безцветно изображение) или на специални машини за лакиране, където целият печатен лист се залива от лакова „пелена“. За нормално и качествено лакиране са необходими технологични инструкции, спазване препоръките на фирмата-производител на материалите за лакиране и на оборудването, както и технически и практически опит на изпълнителя.
Защо е необходимо лакиране?
• Подобрява се външният вид и механичната якост на отпечатъка;
• Повишава се устойчивостта му към зацапване;
• Осигурява се гланц и блясък на полиграфическата продукция;
• Повишава се контрастът на изображението и на текста;
• Повишава се устойчивостта на отпечатъка към влага и различни химически агресивни вещества;
• Чрез лакиране се изменят оптическите свойства на повърхността на опаковките от изтриване при транспортиране на продукцията;
• В резултат на лакирането в определена степен се подобряват качествата на печатарското мастило;
• Повишава се еластичността на лакирания отпечатък;
• Намалява се използването на пудра против копиране при печат, чието прилагане в повечето случаи води до влошаване на по-нататъшната обработка на отпечатъка.
Най-общо, в зависимост от способа на печат, лаковете в полиграфията се делят на [1, 2]:
• маслени (печатни) лакове;
• дисперсионни лакове (на водна основа);
• UV лакове.
От различните способи за облагородяване чрез лакиране на полиграфическата продукция ще бъде разгледано по-подробно UV лакирането, както и проблемите, възникващи при този начин на облагородяване и пътищата за тяхното отстраняване.
UV лаковете имат структура на свързващи вещества, която коренно се различава от структурата на дисперсионните и маслените лакове. Те могат да се обработват само в съчетание с UV източници на излъчване, при което втвърдяването им става моментално след непосредственото преминаване през листа под ултравиолетовото лъчение на UVлампа. Незабавното изсушаване на продукцията дава възможност за отлично уплътняване на работния процес. Икономиите се изразяват най-вече в това, че отпечатаната хартия може да бъде заредена в стапела незабавно, може да бъде обърната за печат на гърба и това няма да окаже влияние на качеството на отпечатъка [1].
Недостатък на UV лаковете е, че са чупливи в изсъхнало състояние. При лакиране на печатни материали с добра всмукваща способност, UV лакът прониква в повърхностния слой и при изсъхването си прави пропичания материал по-крехък. Препоръчва се да се избягва нанасянето на дебел слой UV лак и да се провери всмукващата способност на печатния материал [3].
UV лаковете могат да се нанасят на всякакви повърхности (фиг. 1). Благодарение на бързото си втвърдяване тези лакове дават висок гланц и висока степен на защита на отпечатъка от външни въздействия. В екологично отношение UV лаковете се различават от маслените и водните лакове преди всичко по това, че трудно се поддават на вторична обработка. Друг недостатък е трудното им залепяне — използват се само специални лепила.
UV лаковете могат да се нанасят частично. Това е процес на нанасяне на UV лак върху избрани зони от печатния материал, с цел да се насочи вниманието върху част от дизайна на печатната продукция. По този начин се постига максимален контраст и се засилва рекламния ефект на продукта (фиг. 2).
Много голямо въздействие върху рекламните материали се получава при нанасяне на частичен UV лак гланц върху покрита с мат лак или ламинат печатна повърхност (фиг. 3 и 4).
Нанасянето на частичен UV лак се осъществява на базата на две технологии — ситопечатна и хибридна.
Ситопечатна технология за нанасяне на UV лак
При ситопечатната технология UVлакът преминава през печатна форма, представляваща мрежа (сито), като за печатащи елементи се използват отворите на мрежата. Ситото може да бъде изработено от синтетични материали, най-често естествени тъкани и метал. Върху него се нанася светлочувствителен материал, който запушва отворите му. След нанасяне на фоточувствителния слой и неговото изсушаване, върху ситото се поставя позитивен филм и се експонира с UV лъчи, които втвърдяват слоя там, където ще бъдат непечатащите елементи. След промиване с вода, отворите на мрежата се отпушват само там, където трябва да премине лака.
Чрез използване на гумена пластина (ракел нож), лакът се шприцова през отворите, преминава върху хартията и по този начин се формира отпечатъкът.
Ситопечатната технология позволява в лаковете да се добавят екстри като перли, брокатни частици (фиг. 6), фосфоресциращи добавки, защитни индикатори за ценни книжа — като UVиндикатори. Лакът може да бъде обемен, релефен, като така се засилва още повече неговият ефект (фиг. 2).
Една от най-новите технологии за облагородяване на печатната продукция е комбинация между ламиниране с последващо частично (селективно, избирателно, парцелно) UV лакиране (фиг. 1 и 4).
Хибридна технология за нанасяне на UV лак
Хибридната технология за нанасяне на UVлаково покритие върху повърхността на различни печатни продукции се осъществява на принципа на офсетовия печат. Върху предпоследната секция на офсетова печатарска машина се поставя печатен лак на маслена основа с плака, а на последната секция се слага UV лак. Получените резултати са впечатляващи.
По различни причини в практиката нерядко възникват дефекти при UV лакирането на полиграфическата продукция.
В таблица 1 са синтезирани проблемите, възникващи при UV лакирането и пътищата за тяхното отстраняване, без да се претендира, че информацията е напълно изчерпателна.
Налагат се следните заключения:
• UV лаковете имат структура на свързващи вещества, която коренно се различава от структурата на надпечатните и дисперсионните лакове. Те могат да се обработват само в съчетание с ултравиолетови източници на светлина, при което втвърдяването им става моментално след непосредствено преминаване на листа под ултравиолетовото лъчение на UV лампа. Това дава възможност за незабавна последваща обработка на лакираните листове. Поради високата си скорост на съхнене в сравнение с печатните и дисперсионните лакове, при печат на продукция с високо изискване към качеството и бърз срок на изпълнение, за препоръчване е облагородяването й с UV лак.
• Благодарение на бързото си втвърдяване UV лаковете дават висок гланц в сравнение с надпечатните и дисперсионните лакове и висока степен на защита на отпечатъка от външни въздействия.
• За облагородяване на дълготрайни печатни продукции не се препоръчва използването на печатни лакове на маслена основа, поради пожълтяването им с времето. В такива случаи се препоръчва облагородяването да се извърши с дисперсионни и най-вече с UV лакове.
• Преимуществото на дисперсионните и UVлаковете е, че използвайки ги, ние можем спокойно да пренебрегнем противокопиращи средства при печат, които водят до влошаване на последващата обработка на печатната продукция и до допълнително обдухване на листовете.
• Една от основните цели на облагородяването на печатната продукция чрез лакиране е запечатване на печатното изображение и предпазването му от изтриване. Устойчивостта на изтриване на UVлаковете е много добра, което дава широка възможност за използването им като облагородяващо средство в полиграфията.
UV облагородяването — съвременното предизвикателство в полиграфията

Още статии от същата категория
-
Автор: Polygrafiа Magazine
0 10 неща, които трябва да знаем за ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 3D принтерите -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Kodak ColorFlow Software – спасете се от ... -
Автор: Атанас Джажев
0 Друпа, моя любов -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Xerox реализира мащабен проект за ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Heidelberg Anicolor – технология, която ...