На пазара в САЩ вече има устройства като „Kindle“ (на Amazon) за четене на книги, списания и вестници. Очаква се в скоро време и в Германия да стане възможно „свалянето“ на литература така, както се сваля музика — дори може би на тазгодишния Панаир на книгата. Издателите са алармирани, че ги очакват неприятности.
Amazon мълчи. Упорството е обичайната стратегия на най-големия онлайн търговец на книги в контакта с обществото. Но този път това е жалко, защото така никой не знае дали „Kindle“ е успех или провал и дали ще стигне и до Германия. Уредът, наподобяващ кутия за пури със странното название „Kindle“ (разпалвам, разгарям), е първото четящо устройство за електронно свалени книги, което има шанс на пазара — в САЩ мини компютърът вече се разпространява от Amazon, които осигуряват и четиво за потребителите му. Казват, че били продадени над 50000 устройства.
Само този факт вече е достатъчен да разбуни духовете сред германските издателства. Може би на тях им предстои това, което вече е зад гърба на музикалната индустрия. Когато книгите се дигитализират, отделният екземпляр ще загуби своята стойност, ще може да се копира нелегално и един стар и многоуважаван бранш ще се срине в пропастта. Дали ще е „Kindle“ или нещо друго, дигиталната книга предизвиква раздразнение в Германия.
Telekom планира собствен E-Book-Reader
Наскоро стана известно, че Telekom предвижда създаването на собствен E-Book-Reader (четящо устройство за електронни книги) „News4Me“, но предимно за четене на вестници. И от там обаче не се оповестяват подробности.
От Борсовия съюз на германската книжна търговия са сигурни, че най-късно през лятото на 2009 г. ще „се завърти“ бизнесът с електронните книги — в момента го „спъват“ само технически проблеми. Защото никой не желае да чете книги на персоналния си компютър. Следователно, трябва да се появи четящо устройство — един мини компютър, който да визуализира дигиталната книга.
Още през 90-те години е имало такива опити — четящи устройства като „Rocket E-Book“ са били грандиозен провал. Сега това може да се промени с така наречената „електронна хартия“ (или E-Ink, електронно мастило) — нови екрани, които не трябва да се осветяват отзад и са бистри като пощенска картичка. Шрифтът се вижда от всеки зрителен ъгъл и четенето е възможно дори на слънце на плажа. Енергия е необходима само при „прелистването“, акумулаторите без проблем издържат десет или двадесет часа.
Търсене в целия текст е предимство на електронната книга
„Това звучи като технически детайл, но е нещо много важно“, смята Роналд Шилд, управител на маркетинговото и издателско обслужване на книжната търговия. Дъщерната фирма на Борсовия съюз в момента се е ангажирала с електронната книга. Първият ù проект е интернет страницата „libreka!“, в която днес можеш да се ровиш из 50000 книги. Търсенето в целия текст вероятно е наистина голямо то предимство на електронната книга. Това е известно на всеки, който е трябвало да търси в „целия Кант“ определена пословица за безсмислена работа или нещо подобно, което помни, но просто не може да намери, прелиствайки книгата.
По-късно дигиталните книги ще могат да се купуват от Libreka.de. Дъщерната фирма на Amazon „Mobipocket.com“ предлага и сега електронни книги за джобни компютри (Handheld-Computer) и мобилни телефони.
„Колко добро ще се окаже предложението и доколко ще е достъпно, зависи от издателствата“, казва Шилд за libreka. Но в началото всичко ще е най-вероятно една бъркотия.
Книжната търговия не се отказва от надпреварата
За книжната търговия в момента е важно да остане „вътре в нещата“. „Музикалната индустрия отначало се съпротивляваше на новостите на дигитализирането и имаше сериозни проблеми“, казва Шилд. „Ние отсега искаме да се погрижим издателствата да имат платформа за дигиталните си предложения. И може би на клиента въобще няма да му дойде наум да се снабдява нелегално с книги“.
Германските издатели са алармирани и понастоящем дискутират темата на всичките си събирания. Чуват се мнения, че „този прелом е толкова драматичен, колкото откриването на книгоиздаването“ или пък „всичко ново е едновременно шанс и заплаха“. Но съществува и схващането, че „печатната книга няма да бъде напълно изместена, но отпечатаните тиражи със сигурност ще намалеят“.
Докато в САЩ освен Kindle на пазара е и E-Book-Reader на Sony, германският пазар засега не е засегнат. Една берлинска фирма „тихичко“ разработва съвсем ново четящо устройство, но все пак е възможно и Amazon да достави своето устройство Kindle в Германия — слуховете за неговото въвеждане са по време на Панаира на книгата тази година.
В Европа съществува устройството iLiad
с което французите и холандците вече четат вестниците си. В момента се налага форматът „epub“, вариант на XML и HTML — документни езици, на които са кодирани уеб страниците. В САЩ Amazon използва за Kindle собствена мрежа и собствен формат на данните, а чужди PDF документи се четат в устройството след лична намеса на потребителя. Така се задават подобни „диворастящи“ продукти, каквито объркваха някога музикалната индустрия — редом с MP3 съществуваше WAV и свободният OGG, а Apple създаде собствения формат MP4. Някои искаха да поставят правни бариери (DRM — DigitalRightsManagement), други — не. Клиентите игнорираха безредието и си слушаха музика нелегално. Най-важната поука е може би, че за съжаление хаосът въобще не може да се избегне и трябва да се очаква най-лошото. Днес културно-консервативните библиофили могат само да се надяват, че читателите не са готови да четат криминалетата си на едно малко екранче и да се откажат от етажерките. „Успехът на iPod и iPhone показва обаче, че хората се „прехвърлят“ на електронните медии“, казва още Шилд. Достатъчно е да са донякъде „секси“ — точно както iPod.
Последната класическа медия се дигитализира
След музиката, киното и радиопиесата, книгата е последната „класическа“ медия, която се дигитализира. На пръв поглед всичко остава същото — в крайна сметка от E-Book-Reader се четат същите изречения, които са и в печатния екземпляр. Но за първи път и за книгата всичко става виртуално — писателят я създава и набира на лаптопа си, издателството я обработва в програма за оформление, клиентът я чете на преносимото си екранче.
Френският социолог и философ в областта на културата Жан Бодрияр описва в последното си съчинение, написано през 2007 г., малко преди смъртта му, в най-мрачни краски това обширно виртуализиране и вдига тревога. „Най-голямата сила, упражнена върху картината“, пише той, „е мощта на синтетичната, компютърно генерирана картина, възникваща от нищото (exnihilo) след дигиталните изчисления на компютъра“. И прави заключение: „Този свят няма нужда от нас, още по-малко — от нашите представи“. Той говори за картини, но процесът е аналогичен при музиката и книгата. Разбира се, много е късно да го предотвратим. И Бодрияр трябва да е знаел, че не може да се спаси от това. Всички негови ранни съчинения са на разположение като електронна книга. И може би бъдещето наистина изглежда, както във филмите на Стенли Кубрик — в никое от студените помещения няма етажерки.