Дигиталният печат предизвика много дебати още с появяването си. Първите дигитални машини бяха представени на IPEX през 1993 година от Indigo и Xeikon. До промоцията им на изложението машините бяха познати на малцина, но след като станаха известни, те разделиха мненията на специалистите за влиянието на дигиталния печат върху индустрията.
За изминалите години ситуацията много се е променила. Това става видно от прегледа на фирмите, които днес разполагат с решения в областта на дигиталния печат. Сред тях са индустриални гиганти като Agfa, Canon, Fuji, Océ, HP, Kodak, Konica Minolta, Ricoh, Screen, Xeikon и Xerox. Дигиталният печат е една от тенденциите в развитието на печата въобще и със сигурност е неразделна част от технологиите на бъдещето.
Не бива да забравяме и това, че производителите на традиционни печатни машини не стоят на едно място – те също внедряват цифровите технологии.
Дигиталният печат вече се конкурира с традиционните процеси в почти всички сектори на промишлеността – комерсиалния печат, издателската дейност, мейлинга, трансакциите, промишлеността, маркирането, етикетирането, опаковката и декорирането. Неговото разпростиращо се влияние се дължи на редица фактори. Преодолявайки препятствията, цифровите печатни машини стават все по-добри и по-добри, вследствие от което обемът на продукцията, отпечатана „цифрово”, расте. Тонерните машини стават все по-бързи, независимо че проблемите за закрепване и стапяне продължават да бъдат пречка за повишаване на скоростта. В същото време мастиленоструйните (inkjet) машини стават все по-надеждни и понеже inkjet-процесът е безконтактен, те предлагат потенциал за висока скорост наред с традиционната си гъвкавост.
Добавете към това и постоянният поток от разработки в областта на програмното обезпечаване, подобряващи работната среда и бизнес процесите (класически пример е web-to-print), и ще се убедите, че дигиталните технологии предлагат все по-голям набор от нови приложения, които предоставят впечатляващи възможности за доставчиците на печатни услуги.
Провелото се през миналата година изложение Ipex предостави поредната прекрасна възможност да се види развитието на дигиталните технологии, макар при наличието на толкова много решения да е трудно да се прецени кое е най-подходящото. Настоящата статия цели да даде информация за основните тенденции във всеки сектор и да помогне за осмисляне на възможностите, които се предлагат.
Комерсиален печат с допълнителни ефекти
За печатниците в този сектор комбинирането на изискванията от страна на електронната търговия, новите медии и глобализацията, печатът при поискване и доставката just in time ускорява преминаването към дигитални технологии поради перспективите за по-голяма гъвкавост, по-голяма производителност и по-високи маржове. Става дума за нещо повече от оцеляване – най-новите разработки в дигиталните преси, автоматизацията на работния процес и довършителните дейности предлагат възможности за диверсификация на нови допълнителни продукти и услуги.
Доставчиците в сектора на комерсиалния печат са добре представени на пазара с тонер базирани системи (листови и ролни) от компании като Canon, Océ, Fuji, Konica Minolta, Ricoh, Xerox, HP и Xeikon. Разработчиците на мастиленоструйни (Inkjet) системи показват растящо разнообразие. Както отбелязва Тим Тейлър, маркетолог в Screen Europe: „Листовите мастиленоструйни машини са способни да дадат офсетово качество на печата върху стандартни офсетови хартии, а високоскоростните ролни мастиленоструйни машини — печат върху новоразработени печатаеми материали.”
Обърнете внимание на еднопроходните листови системи на Fuji (Jet Press 720) и Screen (TruePress Jet SX) – те могат да печатат на обичайните хартии, на високограмажни материали, както и на специални печатаеми материали за струен печат. Решения като тези са сигнал за нова ера в мастиленоструйния печат и биха могли да увеличат „жизненото пространство” на дигиталния печат за сметка на територията на офсета по отношение на по-големите формати и конкурентните ширини. Те акцентират върху практическите примери, илюстриращи прехода на едно или друго предприятие от аналогов към цифров печат. Ярък пример за това може да бъде компанията HP.
Вестникарската революция
Подхранвана от интернет ресурсите, революцията в издаването на вестници създава нови модели за вестникарското производство. Някои вестници вече преминаха към концепцията „разпространение и печат” в замяна на обичайната „печат и разпространение”. Освен това се повишава потребността от фино зониране на вестникарските издания, което води до допълнително съкращаване на тиражите. За печат на такива локализирани вестници са пригодни децентрализираните струйни устройства, които печатат при поискване, при това пълноцветно.
Погледнете дуплексната мастиленоструйна система TruePress Jet520 на Screen, която печата, сгъва и опакова вестниците. НР предлага мащабираната термална струйна дуплексна печатна машина Т300 (наричана по-рано HP Web Press) с ширина на ролката 76 cm и скорост 120 m/min, която също печата пълноцветно.
Печат на книги
Книгите са главният кандидат за преход към дигиталния печат. Управлението на тиражите и печатът при поискване позволяват издателят да снижи риска, да намали складовете запаси, да елиминира връщането и унищожаването на непродадените екземпляри. Избягва се печатът на определени тиражи, а това е изгодно за издателите, авторите и читателите. Повечето наблюдатели предсказват, че книгите ще бъдат първата голяма категория, в която повече от половината от всички продукти ще бъдат отпечатвани по цифров път.
Но отпечатването е само един от процесите в производството на книги и преминаването към изцяло цифров печат ще се проведе поетапно. В момента сме свидетели на етапа „Печат при поискване” за дигитално производство на малки тиражи. Следващият етап ще включва по-радикално автоматизиране и високоскоростно производство на книги при поискване. Началото беше положено от тонерно базираните системи и те ще продължат започнатото, но аз очаквам в близките две-три години ръст на мастиленоструйния печат.
Както бе отбелязано, печатът е просто част от процеса и бъдещите цифрови решения за производство на книги ще се справят с операциите по технологичния ред, което дава възможност за много по-високи обеми. Inkjet може също така да доведе до увеличение на цветовото съдържание, при условие че цената на мастилата не води до прекомерно увеличаване на разходите на страница. Това ще предостави на издателите по-добро качество и по-голяма гъвкавост по отношение на вмъкване на цветни страници в цифрово произвежданите книги и ще позволи дигиталният производствен процес да обхване по-широк спектър от заглавия от обработваните в момента.
Аз очаквам HP, Océ, Screen и Kodak да представят новите си inkjet разработки, целта на които е гъвкавост и мащабност на струйния печат по отношение на качеството, надеждността и производителността при изработването на книги. Ще бъде интересно да се види ще покаже ли Kodak това, използвайки своята непрекъснато-струйна inkjet технология Stream или своите пиезо-управляеми струйни глави (DoD – drop-on-demand). Ако е така, скоро ще видим впечатляваща гама от термо-струйни (HP T300), непрекъснато-струйни (Kodak) и пиезо-управляеми струйни устройства (Canon, Océ и Screen).
Транспромо – много за малко
Transactional printing или печатът на фактури, сметки, известия, отчети и т.н. (наричан обикновено „транспромо”, от английското transpromotional)1 привлича особено внимание през последния труден икономически период, тъй като собствениците на документи се стремят да получат повече, влагайки по-малко. Тъй като тези документи, за разлика от пряката пощенска реклама, винаги са обект на интерес, те естествено се превръщат в носители и на маркетингови послания.
Комбинацията от тези фактори обуславя растежа в transpromo, включително новите високоскоростни и висококачествени дигитални системи за пълноцветен печат, новия софтуер за дизайн и добавяне на рекламни съобщения, инструментите за извличане на данни за клиенти от бази данни и системите за производствен контрол, автоматично следене на документи и повторно отпечатване на изгубени или повредени документи. Транспромо-пазарът се оказа много възприемчив към мастиленоструйните машини – за по-мал ко от две години са инсталирани над 200 системи.
Пълното решение трябва да отговори на изискванията на пред- и постпечатната обработка, за да се избегнат допълнителните стъпки в процеса на производство. Печатните секции трябва да работят бързо и като опция да включват комбинация между офсета и струйния печат (както при системите на Müller Martini с устройството Kodak Stream) или просто еднопроходен inkjet-печат. Внимание заслужават решенията на Ricoh/IBM, Canon/Océ, Riso и Xerox.
Директен мейлинг – точно в целта
Дигиталният печат се използва за пряката пощенска реклама от времето, когато чрез него се адресираха писмата. Появата на нови цифрови цветни преси, подобреното качество на променливите данни и софтуерните инструменти дават възможност за прилагане на високоефективни кампании, които са насочени към точно определени целеви групи от пазара. Понеже корпоративните маркетингови отдели и агенциите ще продължат да подобряват своите умения за управление на бази данни, като инвестират в нови инструменти за сегментиране на пазара, моделиране и обратна връзка, потребността от дигитален печат на променливи данни със сигурност ще расте. Аз очаквам да видя също и по-модерни приложения за директна поща, включително и многоканално свързване и проверка на резултатите чрез баркодове, кодове за проследяване и единни ресурсни идентификатори (purls – persistent uniform resource locator).
Интересно е да се видят разработките на доставчиците на електро-фотографски системи като Canon, Océ, Xerox, Oki, Xeikon и HP, както и високият клас мастиленоструйни машини от Screen, InfoPrint, Canon и Océ. По отношение на по-големите скорости на пазара вече са цифровите устройства Prosper и технологията Stream на Kodak.
Индустриалният печат
Производителите на опаковки и полиграфистите сериозно изследват дигиталния печат в опитите си да намалят макулатурите, да реализират по-кратки и по-персонализирани тиражи, да съкратят времето за изработка, да снижат капиталовите разходи, да подобрят логистиката и да намалят материалните запаси.
Тонерно-базираният печат може да се справи великолепно с много проблеми. Въпреки това, тъй като пазарът продължава да се развива, потребителите искат по-добри резултати по отношение на скоростта, цветността, гъвкавостта при избора на печатаеми материали и използването на мастилата – и всичко това на разумна цена.
Пиезо-мастиленоструйният печат намери своето приложение в промишления сектор чрез използването си в широкоформатни и плоскостни системи с водни, солвентни, маслени и UV-мастила. Първоначално тези системи бяха най-вече многопроходни. Реализират се множество различни приложения – за дизайн, пробен печат и маркетингово тестване на продуктите. Имайки предвид това, анализаторите смятат, че през следващите пет години все по-голям процент от промишления пазар ще използва пиезо-inkjet технологията.
Външната реклама
При производството на външна реклама мастиленоструйният печат вече замени много от конвенционалните ситопечатни и други технологии за плакати, банери, билбордове, декориране на превозни средства, изложбена графика и т.н. Сега трябва да се помогне на сектора да премине към зелено производство чрез заместване на солвентните с UV мастила. В допълнение новите нива на производителност са постигнати чрез използването на плоски едноходови inkjet системи като FB7500 от HP и OnSet S20 от Inca, които отпечатват до 100 пълноформатни листа картон на час.
Вече могат да бъдат отбелязани и други жалони в развитието на дигиталния мастиленоструен печат като новите гъвкави UV системи от Fuji, Screen, Mimaki, Roland и др. Според Ели Кеерсмекерс, изпълнителен директор на Roland DG Benelux, компанията ще покаже „революционно струйно устройство за печат на метали, а също и ново решение LEC330 UV за печат и щанцоване, което ще демонстрира висококачествен печат на микротекстове за индустриално приложение, включващо преговане и брайлови символи”.
Предизвикателство към статуквото
Цифровият печат продължава да предизвиква флексопечата, дълбокия печат и офсета по отношение на етикетите, гъвкавите опаковки и декорирането. Като продължение на успеха на тонер-базираните ролни цифрови системи от HP-Indigo и Xeikon, внедряването на пиезо-мастиленоструйните решения бележи съществен напредък. Лично аз очаквам Agfa-Dotrix да покаже новата си 6-цветна разработка, а Durst, EFI и FFEI да демонстрират своите ролни, автономни и хибридни, системи с UV мастила от различни производители. Съществуват и различни конфигурации, формати за печат, различни струйни глави (щрихови или полутонови), печатащи CMYK и с повече цветове, мокро-на-мокро или с междинно сушене или охлаждане, коронарно третиране и пр.
Можете да намерите и еднопроходни варианти от Domino и Atlantic Zeiser. Директорът на направление „Дигитален печат” в Domino Филип Истън казва, че „компанията излиза на арената на пълноцветния дигитален печат”. Новите продукти включват N-серията, 4–5-цветната цифрова преса и модулната едноцветна машина K600.
Atlantic Zeiser демонстрира интегрирано еднопроходно мастиленоструйно решение за отговорни индустриални печати. Изпълнителният директор Оливър Мелер твърди, че техните решения покриват изискванията за едно- и пълноцветен печат на изображения и променливи данни с резолюция до 720 dpi и скорост до 300 метра в минута. Те са разработени за печат на всякакви етикети, гъвкави опаковки, контейнери от вълнообразен и обикновен картон и даже за печат на метални кенове.
Много компании, производители на опаковки и собственици на търговски марки разглеждат дигиталния мастиленоструен печат като допълнение на традиционните технологии, с потенциал да ги замени.