Днес, когато всеки от нас, дори и децата, притежава смартфон, съществува тенденция начинът на комуникация чрез мобилни устройства постоянно да се видоизменя. Повечето от подрастващите използват телефоните предимно за различни апликации като игри и изпращане на текстови съобщения и снимки през платформи като WhatsApp и Facebook, а не за провеждане на разговори. В глобален мащаб социалните мрежи и медии все по-често привличат нашето внимание. Техните разновидности и постоянното им развитие подтикват все повече хора да прекарват време онлайн заради функциите, които интернет предлага.
През последните години каналът за видеосподеляне YouTube промени начина, по който децата и младите хора възприемат медиите, а също така и начина за гледане на телевизионни програми. Видеоклиповете в тази платформа служат предимно за забавление и притежават опция за коментиране и споделяне от потребители. Но като че ли най-важната особеност е фактът, че всеки може да качи свое видео и да създаде собствен канал за видеосподеляне. Все повече хора се възползват от това и статистиката показва, че всяка минута в платформата се качват 400 часа видеосъдържание.
Да притежаваш собствен YouTube канал е важен приоритет за актьори, музиканти, геймъри и други известни личности.
Примерите от практиката
Най-голямата звезда в социалната платформа в момена е 28 годишният швед Феликс Арвид Улф Шелберг, по-известен като PewDiePie, който по официални данни до началото на пролетта на 2018 г. има над 62 милиона последователи. В своите видеоклипове PewDiePie представя различни видеоигри, като ги коментира. Трудно е за вярване за повечето хора, че така увеличава своята аудитория, но това работи, и то по много добър начин.
Канали от този тип, с милиони последователи, се използват от рекламната индустрия за нейните цели, като в същото време носят приходи на своите създатели. Издателски компании се възползват от потенциала на доста от каналите за видеосподеляне в мрежата YouTube. Първата книга, написана от ютубър, е издадена преди пет години. Оттогава до днес много издателства публикуват такива продукти. Има и компании на влиятелни личности от социалните мрежи и медии, специализирани в печатни издания. Популярните личности са способни сами да се позиционират на пазара, а издателствата печелят от славата на такива звезди. Пример за това е отпечатаната през 2015 г. книга на PewDiePie – „Тази книга те обича“, от която за първите няколко седмици само в Германия са продадени 10 000 копия.
Известната като Zoella 28-годишна английска блогърка Зои Елизабет Съг, представяща мода и козметика, постига още по-голям успех. Нейната дебютна книга „Онлайн момиче“ се продава в 80 000 екземпляра първите седмици след пускането ѝ на пазара.
Кликовете не лъжат
Този тип издания не могат да бъдат определени като традиционни. Те съдържат малко текст и голямо количество снимки и илюстрации, хумористични заглавия или съвети, с помощта на които казват на своите читатели какво трябва да направят и преди всичко да си купят. Книгите на ютубърите в повечето случаи не се пишат от тях – тази задача е поверена на съответната издателска компания. „Community Editions“ например са се фокусирали върху ютубъри, като съвместната им работа прераства от отпечатването, дистрибуцията и онлайн експертизата до общата изгода и за двете страни. Една от целите на издателството е да бъде привлечена младата аудитория към книжния пазар. Книжарниците са препълнени, когато звезди от YouTube представят свои книги и дават автографи на феновете си.
Известните личности винаги са се стремели да издадат поне една своя книга, за да се докажат пред обществото и пред своята аудитория. За ютубърите отпечатаната книга е въпрос на престиж. По този начин феновете им имат възможност да притежават в домовете си физически предмет, свързан с техните идоли.
В повечето случаи съдържанието на такива продукти вече е създадено и съществува във виртуалното пространство. Единственото, което трябва да направи издателят, е да опакова това съдържание в подходящо оформление за отпечатване.
Тенденциите
Изглежда, че тази тенденция за издаване на книги ще продължи още известно време. YouTube и всички останали социални медии и канали ежедневно се разрастват и развиват, предоставяйки нови възможности. Затова повечето издателства смятат, че книгите на известни личности от социалните медии ще останат популярни и ще се търсят на пазара. В бъдеще да имаш собствена книга ще е неразделна част от имиджа на звездите в социалните мрежи.
По материали на Müller Martini, PANORAMA
Статията е публикувана в брой 4 / 2018.