Откакто ангажиментът към опазване на околната среда се отбелязва шумно и бляскаво от обществеността (да си припомним наградения с „Оскар“ документален филм на Ал Гор), промяната на климата влияе трайно върху политиката, културата и хората. Някога критично гледаните от обществото еколози сега са ухажвани радетели за здравословен начин на живот и устойчиво опазване на природата. На английски език последните се наричат „Lohas“ и първата асоциация за това понятие са някакви нечувани митични фигури. Но изследователите на пазара наричат така новия тип клиенти, привърженици на „Lifestyle of Health and Sustainability“. Тези клиенти са много внимателни по отношение на това, което слагат в пазарската си кошница — продукти, които устойчиво щадят ресурсите и избягват отделянето на вредния въглероден двуокис. И са готови да платят малко повече за това. Колко високо се оценява тази целева група от Мюнхенското издателство Burda се вижда от „поникналото ново растение в тяхната градина“ — „Ivy“ (бръшлян). Първото списание в Германия за новия „зелен“ начин на живот, е насочено към тази разрастваща се в световен мащаб група, която поддържа устойчив, здравословен и до известна степен ориентиран към консумацията и удоволствието стил на живот. Високата покупателна способност я превръща във важен стимулиращ фактор за много браншове.
Добър бизнес с чиста съвест
Бъдещето на капитализма следователно е „зелено“. Тази теза на мюнхенския социолог Улрих Бек се приема от Ерих Клеф-Прам, ръководител Комуникации с предприятията от Съюза на търговците на хартия, Хамбург. В своя доклад в Деня на търговската комуникация в drupacube, той изложи начини как посредством прости „капиталистически“ (т.е. ориентирани към печалба) действия могат да се направят много неща за опазване на околната среда. Същественото при това е да се информират клиентите за социалните и екологичните мероприятия: „Направи добро и говори за него, защото всички действия имат „лавинообразен“ ефект — ако той направи нещо, и аз мога и трябва да направя нещо“.
drupacube — вдъхновение за екологично безвредни концепции
„Зелени“ решения за всички области от бранша бяха представени в drupacube на различни мероприятия пред дизайнери на опаковки, маркетинг мениджъри, потребители на печатни продукти и представители на предприятия за печатни услуги и рекламни агенции. Можеха да се видят печатни продукти от сертифицирани хартии, екологични печатарски мастила или печатарски машини с рентабилно използване на енергията, технологии за облагородяване — въобще целия иновационен потенциал на бранша, за всички, които искат да обединят икономическите и екологичните интереси. Защото, по думите на Ралф Шолц, ръководител на проекта drupacube, „точно печатните продукти като каталога, писмото или списанието, които са в конкуренция с онлайн медиите, трябва да се произвеждат с възможно най-нисък разход на енергия и трябва да спестяват ресурси“. Темата за дълготрайна и устойчива защита на климата при производството на печатни продукти, машини и консумативи беше разгледана от различни аспекти и дискутирана многократно.
Към мероприятията в drupacube спада и „Кръглата маса“ — Green-IT-Roundtable в областта на офис печата, водена от Оливер Йендро, старши аналитик в innoea consulting, Мюнхен. „Концепцията за офис без хартия е по-далеч от всякога“, защото по данни на пазарни проучвания, през 2007 г. в Европа са продадени почти 52,6 млн. принтери, около 4,3% повече от предходната година. А не само производството, транспортът и работата на устройствата замърсяват околната среда. Патроните с мастило и касетките с тонер много често не се рециклират. Освен това, през последната година около 800 000 тона хартия са минали през печатащите устройства, а това е със 170 000 тона повече, отколкото преди 10 години. По време на дискусията на кръглата маса, известни представители на бранша изложиха своите стратегии, свързани с опазването на околната среда.
drupa 2008 — бъдещето е „зелено“

Още статии от същата категория
-
Автор: Ивайло Дишков
0 От „Youtuber“ до „Booktuber“ -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Photokina – блясък, мощ, съвършенство! -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 IFRA Expo – страст към издаването -
Автор: Атанас Джажев
0 Label Expo Europe -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Кръгла маса за славянската ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Експанзията на пазара продължава