FESPA 2010 беше голям успех във всяко отношение, отразявайки характеристиките на бързо, силно и радикално трансформиращ се пазар. Макар че този пазар е все още в процес на възстановяване, е необходимо да реализира иновациите, за да продължи да просперира.
Подобно водещо международно събитие от калибъра и обхвата на FESPA ни дава поглед към ключовите тенденции. Всъщност FESPA 2010 оживи пазара за период от пет дена. Какво ни донесе FESPA 2010 и какво означава това за нас?
Истинското мерило за успеха на всяко подобно събитие е обратната връзка от изложители и посетители, оптимистичният тон на събитието и усещането, че то е донесло качествено изживяване и опит. По отношение на тези показатели изложението FESPA 2010 може да бъде наречено изключително. Успехът му ясно показва силата на нашата общност и преобладаващата позитивна нагласа независимо от външните икономически условия. Много хора смятат, а аз самият съм склонен да се съглася с тях, че това беше най-доброто издание на FESPA досега.
Изложителите
По отношение на пространството, заемано от изложителите, FESPA 2010 се изравнява с FESPA 2007. Това е ясен знак, по който да оценим силата на този сектор на печатния пазар. Трябва да се вземе под внимание фактът, че според InfoTrends в последните 12 до 18 месеца се наблюдава свиване на пазара на широкоформатния печат с около 15% в световен мащаб. Това не е изненада, имайки предвид новините, които доминират както в потребителските, така и в търговските медии през последните 12 месеца. Фирмени фалити, консолидации, бизнес провали, драстични ограничения на кредитите и масови съкращения. Нашата общност, както и много други, сега има по-малко действащи фирми и по-малко служители, отколкото имаше преди спада. Тази рецесия беше най-тежката, която съвременниците ни са виждали. На фона на това понижение постижението на FESPA 2010 да достигне показателите на 2007 г. е впечатляващо. Да се реализира най-голямото изложение на дигитален широкоформатен печат е изключително.
Посетителите
В светлината на икономическите предизвикателства един поглед върху данните за посещаемостта на FESPA 2010 е интересен, тъй като посещаемостта е важен показател. Когато се организира изложение с големината и важността на FESPA, е необходимо да бъдат привлечени сериозен брой посетители, които да удовлетворят нуждите и очакванията на изложителите.
Общата посещаемост на FESPA 2010 беше 21 672 отделни посетители, което бележи повишение от 6.5% спрямо FESPA 2005, проведена на същото място, но спад от около 10% в сравнение с FESPA 2007 в Бер лин. Защо? Икономическата увереност беше в своя връх през 2007 г. Пазарът се развиваше напълно безпрепятствено и може да се твърди, че кривата на растеж на дигиталния печат никога досега не се е движила толкова рязко нагоре. Експертите в индустрията твърдят, че дигиталният печат сега е в състояние на постепенна иновация. Следователно нивата на инвестиции, макар и възстановяващи се, още известно време няма да достигнат нивата от 2007 г. Изложението и хилядите хора, които то привлече, показаха ентусиазма, издръжливостта и свързаността на една общност, която е страстно отдадена на своята роля в медийния пейзаж.
Поглеждайки статистиката за посетителите, забелязваме, че компаниите са изпратили по-малко служители в сравнение с 2007 г. и по-малко хора са посетили събитието повече от веднъж. В условия на свръхконкуренция това е логична тенденция. Като отчитаме по-голямото напрежение върху времето, парите, енергията и вниманието на хората, изглежда закономерно на FESPA 2010 да има по-малко търсене и разглеждане. Изложителите споделят, че са се срещали с бизнесмени на високо ниво, които са имали много строго определен и фокусиран график за изложението. Това е съвсем разбираемо — промените в поведението на бизнеса са видни и на изложенията! Открихме, че в сравнение с 2007 г., въпреки факта, че изложението не беше по-малко и много отделни изложители имаха значително по-големи щандове, като цяло изложителите дойдоха с по-малък персонал, съсредоточавайки се върху намаляване на разходите и увеличаване на ефективността.
Уловихме ли „вълната на иновациите“?
Ще бъде необходимо време, за да бъдат оценени реалните пазарни тенденции след FESPA, но веднага след края на събитието е възможно да се изведат теми и наблюдения от изложението и от чутите разговори и мнения. По време на кампанията за FESPA 2010 „Уловете вълната на иновациите“ използвахме аналогията с укротяването на буря и появата на нова търговска среда. Поддържахме „иновационен подход“ не само защото това е привличащата сила за потенциалните посетители на изложението, но и защото знаем, че е основополагащо за бъдещия растеж на печата. Бизнесът не може да расте само от намаляването на отпадъците и съкращаването на разходите. По време на изложението и на кампанията ние показахме как „пълен иновационен подход“ ще донесе икономически растеж. Мисля, че повечето хора разбраха, приеха и прегърнаха тази тема, а „сърфистката“ графика и елементи на събитието определено добавиха нещо към фестивалната атмосфера на FESPA, която хората толкова обичат.
Дигиталният печат на FESPA
На FESPA 2010 видяхме три препълнени зали с хардуер, софтуер, консумативи и материали за мастилено-струен печат. Тази площ представляваше най-голямото дигитално изложение на FESPA с рекордни нива на посетителски интерес към дигиталните технологии, с растеж от 52% през 2007 г. до 68% тази година. В сравнение с FESPA 2005, в същия град и на същото място, можем лесно да видим как се е променил пазарът. През 2005 г. иновациите в дигиталния мастилено-струен печат все още растяха. Дигиталният мастилено-струен печат начеваше заемането на доминантна позиция спрямо ситопечата по това време. Но ситопечатът все още доминираше, запълвайки две от четирите зали на Messe Munich през 2005 г., докато дигиталният печат заемаше само една зала. През 2010 г. видяхме една зала за продукти за ситопечат за табели и графични материали и цели три за дигитален печат. Преобразяването на пазара е пълно. Ситопечатът стана процес за специалисти, а дигиталният пое лидерството поне по отношение на производството на табели и графични материали.
Не е новина, че дигиталният печат зае водещата позиция, но изложението предложи графична (извинете за играта на думи) илюстрация за това огромно изместване. Пазарът на изображения без съмнение е воден от дигиталния печат и броят на посетителите предполага, че пазарът оценява изложенията на FESPA като най-ефективния начин да бъдат напълно разбрани промените, наличните възможности и решения.
Ситопечатът на FESPA
FESPA 2010 далеч не беше само дигитално изложение. Залите, посветени на ситопечата, също бяха положително заредени и пълни, което доказва, че съкращаването на ситопечата вероятно е в застой и неговата специфична ниша като печатарски процес е сигурна.
Ситопечатът все още доминира при индустриалните и специалните процеси въпреки безмилостния натиск на търговците в сектора на дигиталните технологии и въвеждането на металическото мастило за дигитален печат — можем с увереност да кажем, че ситопечатът има бъдеще. Дигиталният печат сега навлиза в специалните и индустриалните процеси, а ситопечатът все още е изборът на индустриалните производители в много области. При тежкия натиск на дигиталните иновации, ако този процес придобие инерция, би могъл да спечели и пазарен дял. Видях някои страхотни индустриални приложения на дигиталния печат, но като цяло той е много назад спрямо графичното производство и му предстои да извърви дълъг път, за да достигне и надмине производителността на ситото. Беше приятно да се види пълната зала на ситопечата и да се чуят позитивните отзиви на ситопечатните изложители.
Текстилният печат на FESPA
Текстилният печат на FESPA също постигна голям успех — декорирането на облекла е модна и креативна област и за нас беше невероятно да създадем „събитие в събитието“, което наистина донесе полза. Fresener’s Fabric привлече много посетители, а повечето от сесиите имаха огромна посещаемост. Чарли Таублиб отново вдъхнови хората с уникалния си подход към текстилния печат, а модното шоу Fabric Live! удиви посетителите с бляскаво и интересно представление, което повиши познаваемостта на марката за нашите спонсори. Докато ситопечатът се сви значително в сравнение с изложението FESPA 2005, то залата за текстилен печат всъщност леко повиши площта си спрямо 2005 г., отразявайки първенството на ситото в печата върху облекла. Залите както на ситопачата, така и на текстилния печат доказаха, че иновациите не се ограничават само в сферата на дигиталния печат. Ситопечатът може да е по-специализиран процес, но все още има съществена нужда да бъде представян на изложенията в Европа.
Важните тенденции!
И така, по какво се различаваше FESPA 2010 от изложенията през 2005 и 2007 година? От перспективата на организатора на събитието освен развитието на дигиталния печат се съзира фокусирането и желанието за развитие и инвестиции в софтуер за управление и работни потоци. Търговците на софтуер имат сериозната задача да способстват за стегнатото производство, повишавайки възможностите за печалба и подобрявайки производителността. Това беше забележимо на изложението и очевидно трябва да се възприема като образователен процес, който да предостави на печатарския бизнес способността да се конкурира и да подобрява продуктивността си.
Отпечатването на променливи данни също излезе начело на FESPA 2010 — изпращането на персонализирани съобщения е възможно от известно време, но вероятно поради силите на пазара нуждата от персонализация сега предизвиква реакция от доставчиците на печатни услуги, които търсят начин да добавят и прилагат (както и да печелят от това) възможности за отпечатване на променливи данни в бизнеса с широкоформатни услуги.
Освен това видяхме някои знаци за конвергенция с технологиите за тесноформатен печат на изложението, като представянето на Jetrion от страна на EFI и участието в изложението на Atlantic Zeiser. Ще очакваме растеж в тази област за FESPA Digital 2011 в Хамбург с повече дигитални технологии в по-малък формат. Проучванията показват, че доставчиците на печатни услуги сега са по-отворени към технологии, простиращи се отвъд традиционните определения на бизнеса със ситопечат.
Накрая, смятам, че станахме свидетели на най-доброто изложение на живо на иновативни печатни приложения — особено в залите за дигитален печат. Щандът на HP сам по себе си беше много ефективна демонстрация на творческия потенциал на технологиите. Това е забележима тенденция, активно популяризирана от другите фирми като Durst, EFI и Roland. Знаем от икономическите проучвания на FESPA, че пазарът отговори на неблагоприятните условия със създаване на нови ниши. Творческият потенциал на новите приложения позволи на доставчиците на печатни услуги да генерират бизнес, докато продължават да удовлетворяват специфичните нужди на клиентите. Важно е, че скоростта и продуктивността на производството са се повишили, но печатарите също така разбират, че единствено печатът не е достатъчен. Според едно от икономическите проучвания над 70% от пазара е отговорил на неблагоприятните пазарни условия, заемайки се с иновации. Това очевидно беше мотивацията на повечето от хора, посещаващи и излагащи на FESPA.
А сега накъде?
Успехът на FESPA 2010, изглежда, потвърждава показанията на барометъра на нашата индустрия, сочещи, че икономиката се стабилизира. Съкращаването на нашия пазар се забавя и можем да кажем, че оптимизмът се завръща. Но пазарът още известно време няма да достигне своя връх от 2007 г., ако това изобщо се случи. Пазарът, в който се намираме в момента, е по-безкомпромисен и ще продължи да отправя предизвикателства пред бизнеса ни. Общата ни увереност беше охладена от две и повече безмилостно тежки години, а ние живеем в дарвинова среда. По-стегнатите, по-бързите, по-гъвкавите и по-активните ще оцелеят. Бавните и слабите ще изнемогват.
За да оцелеят и просперират, печатарите трябва да се съсредоточат върху действия, които да осигурят въздействие. Нужно е да интегрираме ключовите характеристики на успешния иновативен бизнес, за да постигнем напредък на този следрецесионен пазар, за който се твърди, че се възстановява. Отзивите на изложителите и посетителите на FESРA 2010 са доказателство за желанието на нашата общност да се развива и да бъде в крак с промените, да посвети време и ресурси, за да планира положително бъдеще.
За мен FESPA 2010 улови една нова вълна на оптимизъм, която достига пазара, доказвайки, че иновациите още веднъж ще бъдат движещата сила на нашия пазар!