През 1926 г. Рихард Каан предлага на един от младите директори в концерна му — Хуберт Щернберг, тогава едва 29-годишен — да се запознае на място и да провери дали и как „е възможно да се приведе в ред“ фабриката за плоскопечатни машини в Хайделберг. Щернберг приема при две условия — абсолютни пълномощия, особено по отношение на производствената програма, и пет процента от акциите. Така се поставя началото на дълъг период на постоянно развитие на предприятието, в което Щернберг играе основна роля, извеждайки го до най-добрите производители на печатарски машини в света. 47 години той успешно ръководи Heidelberg — по време на световната икономическа криза, през националсоциалистическата диктатура, Втората световна война и в периода на „икономическото чудо“.
Първоначалната задача на Щернберг е да съживи бизнеса след конюнктурната криза. Той въвежда съвършено нови маркетингови идеи и методи за разпространение на продуктите — възлага преустройството на автобуси в коли за демонстрация на тигелния автомат Heidelberger Tiegel, така че собствениците и сътрудниците на печатниците да видят машината „пред собствената си врата“. Пътуващите с нея монтьори представяли работата и високата производителност на тигела „на живо“ и същевременно осигурявали поддръжка и на други машини на Heidelberg. Много скоро демонстрационните коли кръстосвали не само Германия и Европа, но и индустриални центрове в САЩ, Южна Америка и Индия. Ключовата дума е „близост до клиента“ и Щернберг задължава всички големи представителства да се оборудват с това „чудодейно рекламно средство, за да го използват при продажбите на възможно най-много места“. Създава се единен външен облик с „корпоративна идентичност“ на демонстрационните превозни средства, които се предоставят на представителствата на половината от производствената им цена. През 1937 г. 25 коли са на път не само в Европа, но и в Аржентина, Бразилия, Индия, Южна Африка, Австралия. Идеята на тази своего рода „пътуваща печатница“ е жива и до днес.
Революционна е и идеята на Щернберг под мотото „Тигелът се изплаща сам“ с аргумента, че печатното производство за месец се увеличава толкова, че без проблем се осигурява приход, равен на месечните вноски за изплащане на машината плюс прилична печалба. По този начин потенциалните купувачи се стимулират за вземане на инвестиционно решение, а фабриката увеличава продажбите и серийното производство. Когато Щернберг поема ръководството, фабриката за плоскопечатни машини е почти пред фалит. Той взема важното решение да се концентрират всички сили върху производството на един продукт — тигелния автомат, като поставя цел — месечно производство на 200 машини с постоянно качество. Целта е постижима единствено със съвременни металообработващи машини и поточно производство. Много от специалните металообработващи машини са разработени и произведени в собствените работилници на Heidelberg. В края на 20-те години се променят и работните операции — отделните машинни елементи се обединяват в машинни групи и се монтират от работниците на движещи се плотове и ленти. По онова време измисленото от Хенри Форд поточно производство се прилага само в автомобилната и електроиндустрията, така че във фабриката за плоскопечатни машини се прави не само техническо, но и организационно нововъведение — предимство пред конкуренцията. С тази първа автоматична листова машина се поставя основата на световната известност на концерна.
В рамките на ориентирана към клиентите маркетингова стратегия през 1930 г. започва издаването на фирменото списание Heidelberger Nachrichten (Хайделбергски вести), което съществува и до днес под същото име. То предоставя информация за произвежданите печатарски машини и техните характеристики и запознава клиентите с производството им. Публикуват се съвети и консултации, свързани с технически въпроси и фирменото управление, и скоро списанието достига до клиентите в 23 страни. Разбира се, то се отпечатва на машини Heidelberg и още тогава е нагледна демонстрация на производителността и възможностите на тигелния автомат и по-късно — на цилиндричния автомат. Още от втората година списанието става цветно и съдържа различни приложения — пощенски картички, етикети, листове за писма, хартиени салфетки и др. Кориците също се оформят различно по отношение на материал и технология с демонстрационна цел. Към маркетинговия микс на Щернберг се числят и редовни награди, обявявани в списанието, например „Парична награда за най-добрия отпечатък на месеца на печатния автомат“. Тук можем само да кажем: „Нищо ново под слънцето“ и „Не ние сме измислили колелото“…
70 години след излизането на първия брой списанието достига общ тираж от 350 000 екземпляра на 25 езика.
През 1929 г. фабриката за плоскопечатни машини присъединява две предприятия под свое ръководство — фирма Maquet AG за производство на болнично оборудване, намираща се в непосредствена близост до фабриката, и машиностроителната фабрика MAG в Гайслинген — предприятие от сферата на влияние на Рихард Каан, което от 1920 г. осигурява на фабриката за плоскопечатни машини лети елементи. Скоро след обединяването на трите предприятия всички отливки се правят вече в MAG, Гайслинген. През 1929 г. е открита и дъщерна пласментна фирма Heidelberg Printing Machinery Corp със седалище в Ню Йорк.
Германската икономика попада през 1930 г. във водовъртежа на световната икономическа криза. През 1931 г. печалбите намаляват и за фабриката за плоскопечатни машини. Ръководството отбелязва: „Кризата е толкова дълбока и широкообхватна, че не е възможно да не бъдем засегнати. Дори големият дял на износа (80%) в нашия оборот, който преди ни предоставяше възможности за компенсация, вече не е активна защита за фабриката в страните по света. Ние, подкрепени от нашите регионални представителства, напълно използвахме желанието за купуване на машини в малкото страни, в които съществуваше. В резултат оборотът е намалял с 10% спрямо предходната година.“
През 1931 г. фабриката за плоскопечатни машини се отделя от концерна на Каан и придобива самостоятелност. През 1932 г. „империята“ на Рихард Каан, включваща общо 27 предприятия с различен предмет на дейност, е напълно срината. Две банки поемат преобладаващата част от акциите на фабриката и осигуряват съществуването ù за дълъг период. През април 1933 г. Каан е арестуван за престъпления против кредиторите във връзка с производства по несъстоятелност. Между другото, той е обвинен, че е действал само в интерес на големите банки, а другите кредитори са останали с „празни ръце“. Правосъдието е особено строго към Каан, защото е евреин, и за по-нататъшната му съдба не се знае много.
Ръководството на фабриката не посреща кризата пасивно, а разработва стратегии не само за преодоляването ù, но и за осигуряване на растеж. Усилията се концентрират върху основното — конструиране и производство на печатарски машини.
През 1933 г. е спряно производството на мотоциклет на базата на американския Evans, въведено от Каан през 1924 г., след придобиване на производственото оборудване. Единият от хайделбергските му варианти е лек мотоциклет с карданно задвижване (вместо верижно), който бързо се налага в състезателния спорт. По-мощните варианти се продават по-малко в тежките времена и реализацията не отговаря на очакванията.
Производствената палитра е обогатена с по-голям вариант на тигелния автомат под името Der großе Heidelberger, а стандартната тигелна машина продължава да се предлага като Super Heidelberger.
В средата на 30-те години Щернберг отново залага на експорта, като с оптимизъм използва нетрадиционни рекламни методи за привличане на клиенти. Било е възможно машините да се купуват на изплащане — в Англия са били достатъчни пет фунта стерлинги като авансово плащане, за да се монтира от техниците на представителството готова за експлоатация машина. Всеки пети клиент получавал покана да посети Хайделберг, всеки десети — 14-дневна лятна почивка на река Некар. Експортът достига 60% от оборота — до голяма степен и благодарение на демонстрационните превозни средства. По стойност на производството фабриката за плоскопечатни машини се нарежда на второ място в Германия сред производителите на печатарски машини.
С тигелния автомат фабриката заема лидерска позиция в този сегмент от световния пазар. Време е да се конструира съвременна плоскопечатна машина за по-големи формати и с по-висока производителност, за да се завладеят нови ниши на пазара. Това е Heidelberger Zylinderautomat — автоматична машина с плоска печатна форма и печатен цилиндър. Щернберг и главният конструктор Артур Бютнер решават да въведат нова система на задвижване, създадена през 1932 г. в Англия със съдействието на лондонското представителство и внедрена в прототип на машината. Тази система значително увеличава скоростта на печат. Печатният цилиндър е с диаметър 540 mm и тежи 1 тон. Не само цилиндърът, но и всички други конструктивни групи са със стабилна конструкция, която позволява постоянна надеждна работа със скорост 4 000 листа/час, дори с трудни за печат форми. През март 1935 г., след интензивен период на разработка, машината с формат 46 х 63 cm (много скоро увеличен на 51 х 66 cm) е представена в действие в печатница в гр. Магдебург, като впечатлява специалистите с конструктивните си елементи, в резултат на които се постига високо качество на печата и висока скорост: устройство за предварително стапеловане, намаляващо времето за подготовка, специални грайфери за подобряване воденето на листа, три наносни валяка за по-добро намастиляване. Общото мнение е, че в Heidelberg е създаден нов вид високопечатна машина в клас формат А2 със забележителни технически и икономически предимства. След представянето ù на Международното печатарско изложение в Лондон през 1937 г. Heidelberger Zylinderautomat бързо се налага на световния пазар. Но тигелният автомат в двата му варианта остава най-важният производствен продукт на фирмата.
Освен съществуващия клон в Ню Йорк, през 1937 е открит нов клон на фирмата в Лос Анджелис поради разрастването на бизнеса в Америка. Но още през 1938 г. точно в Америка се усещат първите спадове след мерките за бойкотиране на германски продукти в отговор на вътрешната и външната политика на националсоциалистите. В същата година продадените в чужбина машини са с ¼ по-малко и стойността на експорта остава за първи път от 1934 г. насам по-ниска от стойността на продадените в Германия машини.
През 1939 г. в Heidelberg са отбелязани 900 поръчки за тигелния автомат и 300 — за автомата с печатен цилиндър, но голяма част от тях остават неизпълнени — Втората световна война е пред вратата, Великобритания и Франция влизат във война с Германия, вътрешният пазар попада в застой поради определените квоти за же лязо, стомана и други метали. Печатарските машини не са важни за военната индустрия и квотите за фабриката не са разрешени. В резултат производството и пласментът на плоскопечатни машини рязко спадат и от 1942 г. замират.
Щернберг прави всичко възможно, за да запази както предприятието, така и специалистите, ангажирани в него. Той успява да издейства поръчки за стругове, които са от особена важност за военната индустрия. Heidelberg придобива лиценз от самолетните заводи Junkers за производството на струг от типа D 30, използван предимно при производството на самолети. През 1939 г. той получава първата голяма поръчка за производство на 500 прецизни струга D 30, а през 1941 г. — за още 500 револверни струга. Благодарение на натрупания опит от поточното производство фабриката е първото предприятие в Германия, което изработва стругове в поточна линия.
По това време във фабриката се произвеждат и хидравлични агрегати за самолети.
Паралелно с работата за военната индустрия Щернберг поддържа и производството на печатарски машини, за да не загуби предприятието предимствата си пред конкуренцията. Сигурно е било истински героизъм през 1940/41 г. да се произведат и експортират в неутрални страни 1500 „тигела“ и 100 „цилиндъра“! Въпреки че през първите години на войната голяма част от специалистите във фабриката са били оставени на работа, от 1942 г. нататък повечето от тях е трябвало да отидат на фронта. На тяхно място постъпват жени, военнопленници и принудително изпратени в Германия от окупираните страни, които работят по 12–13 часа дневно. От страна на фабриката за тези хора се осигуряват несравнимо по-добри битови условия и заплащане, отколкото в концентрационните лагери.
На 30 март 1945 г. американските войски влизат в Хайделберг и поемат ръководството на града. За щастие той не е бил подложен на бомбени нападения и не е бил разрушен, както много от европейските градове. Фабриката за плоскопечатни машини също излиза от войната без разрушения. Краят на войната и на националсоциалистическата диктатура слага край и на военновременното производство. Прецизните стругове D 30 за кратко остават в производствената листа на фабриката, но в разрушената страна търсенето е толкова малко, че дори трябва да се съкращава персонал. Щернберг изгражда отношения на доверие с американските власти, които имат интерес фабриката — производител на печатарски машини, да работи, което е и официално разрешено на 2 май 1945 г.
По материали от книгата
„150 Jahre Heidelberger Druckmaschinen Aktiengesellschaft“