Голям, по-голям, Китай. Когато четем материали за китайския печатен пазар, сякаш надничаме в дневниците на човек, завладян от мания за величие. Говори се за „световна печатница“, за стремително развитие или за върха на държавите-износителки. И изглежда, че китайците печатат само за да печатат повече от всички останали. По-рядко ще прочетем, че „Отпечатано в Китай“ е нещо повече от евтина масова продукция. Авторът е открил, че има и друго качество
Не е необходимо много, за да скицираш „червения дракон“‑— четвъртата по големина държава в света, третата икономическа нация, една пета от световното население. Пазарът на печатни продукти не отстъпва по нищо на тези данни — през 2009 г. китайският национален печатен пазар е на трето място в света с почти 49 млрд. евро пазарен обем. Но впечатляваща е не масата, а динамиката, с която се развива. Пазарният обем е удвоен от 2003 г. насам, а до 2014 г. се предвижда да нарасне с още 42,8 % — до 69,6 млрд. евро. Стимулатор на това пословично развитие е високата обществена стойност на печата в Югоизточна Азия. За разлика от останалия свят тук печатът не се счита за индустрия на миналото, а на бъдещето. Едно бъдеще, в което „червеният дракон“ трайно ще се променя.
„Произведено в Китай“ много скоро няма да е синоним на предизвикващи алергия копия, а на високо качество. Тази тенденция вече се усеща по улиците на Пекин. Старите порутени сгради са отстъпили място на небостъргачите, а велосипедите — на автомобилите. Всяка седмица само в Пекин се пускат в движение 13 000 нови автомобила, докато в цяла Европа техният брой е 21 000. Някои неща са се променили и в печатниците — печатарските машини със стабилност на пасера колкото плодово желе отстъпват място на съвременни печатни технологии с етикет „Произведено в Германия“. Китайските печатници се подготвят за широкомащабна офанзива за постигане на високо качество.
Производството на скъпи, изискани продукти като списания, каталози, рекламни материали, опаковки и етикети ще се увеличи средно с около 60% до 2014 г., докато по-обикновените изделия като книги, вестници, телефонни указатели или рекламни приложения ще нараснат само със 17%. В центъра на китайската офанзива е фактът, че до 2014 г. глобалният пазар на опаковки ще нарасне до 582 млрд. евро. Този пазар се разделя на шест вида според типа на материалите: картонени, от твърда пластмаса, гъвкави, от метал, от стъкло, други опаковки. По данни на института Pira International във всички изброени сегменти до 2014 г. Китай ще бъде между най-бързо развиващите се големи национални пазари.
Но какво означава за останалите големи печатни пазари превръщането на „червения дракон“ в златен? Нима САЩ, Япония и Европа ще губят все по-големи пазарни дялове за сметка на Китай? Най-малкото — не без борба. Защото още от приказките знаем, че драконите не са неуязвими.
Слабо място: растежът
Икономическият растеж е ахилесовата пета на китайската икономика. За да се компенсира годишният дефицит, са неизбежни високите годишни проценти на нарастване. До каква степен китайското правителство полага усилия и грижи за противодействие при не съвсем стабилна икономическа ситуация, може да се изрази най-добре в милиарди.
През разтърсваната от кризи 2008 г. със земетресението в Съчуан, скандалът с млякото на прах и финансовата криза на най-големия търговски партньор на Китай — САЩ, комунистическата партия стимулира икономиката с 463,7 млрд. евро. Същевременно трябва да се стимулира и вътрешното търсене. В момента един китаец допринася средно с 2 893 евро годишно към брутния вътрешен продукт. При американците това са 36 481 евро. В тази посока трябва още да се поработи, за да се освободи икономиката от „настроенията“ и кризите на експорта. Все още е под въпрос докога Китай ще се справя с тази ситуация.
Слабо място: автоматизацията
Китайските печатници печелят преди всичко от добре обучени хора и изгодно заплащане. Но автоматизирането на печатните процеси може да унищожи това предимство. Високоавтоматизираните печатни системи намаляват персонала до един оператор на машина, имат къси времена за настройки и пренастройки и произвеждат по-малко макулатура. Тъй като хартията заема около 1/3 от разходите в производствения процес, предимството на ниското заплащане на труда „потъва“ сред другите фактори.
Слабо място: околната среда
Екологично безвредно произведените печатни продукти придобиват все по-голямо значение — един аспект, с който Китай традиционно не блести. Дори и печатната технология да отговаря на съвременните стандарти, устойчивостта на екологичното развитие се простира само до разпределителния шкаф. Китай е най-големият в света замърсител на атмосферата с вредни емисии и поради това е сред причинителите на глобалното затопляне. Народната република е изместила миналата година САЩ от челното място като потребител на енергия. Нарасналата потребност от енергия се покрива в по-голямата си част от остарели топлоелектроцентрали, работещи на въглища. Поради големия дял на въглищата като гориво замърсяването на околната среда със серен диоксид е много високо. В 30% от страната падат киселинни дъждове.
Слабо място: валутният курс
Въпреки че китайската икономика се развива активно от години насам и китайската Централна банка има резерви от 2 билиона евро, юанът ще придобие по-висока стойност спрямо еврото едва когато китайците пожелаят това. Китайската валута се счита за подценявана в световен аспект. Това изкуствено поддържа ниски цени на китайските стоки в чужбина. Но експертите предполагат, че китайското правителство ще повишава постепенно стойността на валутата през следващите години.
След всичко, казано дотук — не може да се очаква непреодолима заплаха от Далечния изток. По-скоро — едно изцяло положително развитие на печатния пазар. Китай „вдъхва“ отново самочувствие на печата. Високата обществена стойност на печатните продукти там има положително влияние върху световния пазар, който на много места грешно се считаше за погребален агент.
Що се отнася до бъдещето на печата, сега на изток се очертават златни времена.
Щефен Петерс
manroland | expressis verbis edition 2011
Превод от немски език Станислава Петрова