Меко е да се каже, че очакванията за IPEX 2010 бяха огромни. Отвсякъде ни заливаше информация за представянето на една или друга компания на предстоящото тогава изложение. На какво се основаваше това нетърпение, тази трескава подготовка, тези очаквания? На първо място на това, че се очакваха чудеса по време на изложението. Очакваха се доказателства на тезата, че кризата е отминала и бизнесът ще се възнесе към нивата си отпреди 2–3 години. Сега, след края на изложението, се търсят отговори именно на тези въпроси. Оправда ли IPEX 2010 високите очаквания на специалистите? Трудно е да се даде еднозначен отговор на този въпрос, но моето лично мнение е, че в действителност очакванията се оправдаха само частично.
След края на изложението организаторите обявяват: „IPEX 2010 показа, че печатната индустрия е отново в бизнеса“ (Франк Романо, международен анализатор и един от „Шампионите в печата“, обявени на тазгодишното изложение); „Ние вярваме, че IPEX 2010 ще бъде запомнено преди всичко с възстановеното доверие към печатарите и преместване на фокуса към инвестиции в бъдещето на техния бизнес“ (Тревър Крофърд, директор IPEX 2010). Отчита се дневна посещаемост малко под 50 000 човека. Посетителите са били от 135 страни, като най-големите групи посетители са от Франция, Германия и Холандия. Общото увеличение на посетителите от Западна Европа е 4%. Организаторите отчитат съществено нарастване на посещаемостта на представители от Източна Европа, Близкия Изток и Африка, Китай и Индия, но точни цифри не се споменават. Естествено, около 77% от посетителите са собственици на фирми и висши мениджъри.
Макар в списъка на изложителите да са изброени 815 компании, организаторите отчитат „над 1000 изложители от 40 страни“. Отчитат се също 20 000 изложители, агенти, дилъри, дистрибутори, които са работили за фирмите изложителки, което прави средно по 20 души на щанд.
Съобщава се за рекордни нива на бизнеса, със сделки за десетки милиони паунда. HP надмина очакванията за планираните приходи още в първите пет дена. Xerox продава над 100 цифрови системи. Canon надхвърля целите си. Konica Minolta надминава очакванията си и с поръчките от първите три дена покрива разходите за участие. Хайделберг съобщава за поръчки на 140 печатни секции в Обединеното кралство, AGFA генерира повече от € 25 000 000 продажби по света. Duplo възхваляват IPEX като най-успешното изложение за компанията с повече от £ 2 000 000 стойност на поръчките.
Независимо от тези напудрени съобщения на организаторите, посещението на IPEX не остави, поне у мен, подобни впечатления. Може да се твърди, че е налице много повече надежда, отколкото предишната година на Label Expo в Брюксел например, където кризата беше основна тема. Явно постоянно разтръбяваното по медиите раздвижване настина е факт, защото всички гледат по-оптимистично на света, но все още се чувства известна несигурност.
Няколко месеца преди началото на изложението стана ясно, че цифровите технологии ще бъдат водещи на IPEX 2010. По информация от организаторите цифровите технологии заемат почти 40% от площта на изложението, докато офсетовият печат заема едва около 25%. Въпреки големите очаквания и широко прокламираните новости в областта на цифровия и широкоформатния печат, както сполучливо се изрази един от българските колеги, присъстващи на изложението: „Ink Jet-революцията се отложи“. Водещите в тази област фирми ще промотират продуктите си напролет. Засега машините само бяха показани на публиката, но истинските им промоции ще очакваме през следващата година. Причината остана неизвестна.
При всички положения IPEX потвърди мястото си на лидер сред специализираните изложения в областта на печатните процеси. След Drupa то си остава най-уважаваното и обхватно изложение. Времето и мястото на провеждането му пък го превърнаха в опорна точка за много от професионалистите, дошли тук в качеството си на изложители или посетители. То показа и нещо друго — нарастващата роля на цифровите технологии. Демонстрира го чрез площта, заемана от фирми, занимаващи се с тези технологии, но най-вече го потвърди изборът на президент на IPEX 2014. За този отговорен пост е избран Дейвид Прескет, директор на Canon European Professional Print. За първи път представител на „цифровата общност“ оглавява Консултативния комитет за подготовка на това събитие от световна класа. Резултатът ще стане известен само след 4 години.