Нови варианти на издателски продукти, цифрови работни потоци, индивидуализация и облагородяване бяха важните теми на форума „Издателска продукция“, проведен по време на Франкфуртския панаир на книгата, книгоиздаване състоял се в края на октомври 2008 г. През трите дни на конференцията повече от 1000 слушатели се информираха за новите стратегии, процеси, производства и оформление на медийни и издателски продукти.
В 12 сесии 57 специалисти от издателския бранш и представители на доставчиците обсъждаха развитието и тенденциите в издателската продукция. И този път, в четвъртата година от създаването му, форумът беше място за срещи на производители, ръководители на издателства, дизайнери и други участници в процеса на издаване. Беше отбелязан жив интерес от страна на посетителите. Бернд Адам, председател на Управителния съвет на Print & Media Forum AG, Висбаден, казва: „И тази година ние сме много доволни от форума „Издателска продукция“. Там се дискутират актуалните теми на бранша и се генерират водещи идеи за бъдещето.“
Нови медийни продукти
Заключението от дискусиите е, че няма „отъпкан път“, по който да минат всички издателства. Научните, консултантските и обществените издателства имат различни стратегии, за да печелят в бъдеще от издателските съдържания. Но едно изглежда сигурно: дигитализацията в издателския бранш създава нови медийни продукти. Олаф Райзвиг, ръководител „Производство“ в Mairdumont, описва като пример стратегията на това издателство за туристическа литература: „Печатът е само един от продуктите на нашето издателство. От съдържанието извеждаме различни „продуктови“ форми, за да увеличим стойността.“
Възникват нови форми на съвместна дейност между издателствата и други предприятия, предлагащи услуги. Например издателство Langenscheidt се кооперира с доставчици на навигационни системи и доставя обслужваща информация за електронните устройства — забележителности, ресторанти, търговски обекти.
Гъвкави работни потоци
Втората тенденция, показана на форума е, че издателствата се опитват да понижат разходите чрез стандартизиране на процесите и гъвкави решения за работни потоци. Всички участници в производството — автори, оформители, печатници — трябва да са включени в работния поток, смята Райнер Бланкенхорн от Langenscheidt KG и консултантът по стратегиите Бернд Зипер от ZIPCON Consulting.
Стандартният формат на данни в бъдеще ще бъде XML. От този медийно неутрален формат могат да се генерират печатът и електронните продукти за издателствата.
Индивидуализирани малки тиражи
Трета основна тема на панаирния форум беше индивидуализирането. Дигитализацията създава нови по-целенасочени възможности за обръщение към читателите и индивидуален маркетинг. Вследствие на това се променят и продуктите. Грегор Елиас Дорш, управител на Syntops, е софтуерен специалист по индивидуализирането на печатни продукти. Той е убеден, че „бъдещето е в персонализираните продукти“. За Syntops „тираж в един брой“ днес вече е икономически изгоден. Това е интересно и за рекламния бранш, защото се минимализират загубите от разхищение на рекламата.
Въпреки че експертите отговарят различно на въпроса, дали „тираж в един брой“ в близко бъдеще ще е рентабилен за издателствата и медиите, едно изглежда ясно — задържа се тенденцията към по-малки печатни тиражи.
Мненията на издателствата не са единни дали още сега може да се печели от новите медии. Докато за някои научни издателства електронните съдържания (E-Content) вече са привлекателен пазар, издателствата в консултантския сектор искат да печелят от добрия опит на научните издателства, като например Springer Science + Business Media, Висбаден.
Изискано оформление и обработка
Заедно с по-широкото навлизане на електронната книга, добре оформените и облагородени книги привличат все повече вниманието. Графични дизайнери като Марио Ломбардо и издатели като Bertram Schmidt-Friedrichs, Майнц, съзират ясно изразена тенденция към изискани книги с висококачествено облагородяване — каширане, преговане и лакови ефекти при оформлението на кориците.
В заключителното си слово проф. Кристиан Иде от Висшето училище за техника, наука и култура, Лайпциг, казва: „Ние трябва отново да превърнем книгите в култови обекти“. С оформлението си те могат да се разграничат от електронната конкуренция. Луксът е особено ценен и при опаковките, потвърждава Клаус Оберт от Winter & Company, Льоррах.
Максимата „намаляване на разходите и стандартизиране на производството“ е във фокуса на много издателства. Така например, за ръководителя на производството Томас Нар от консултантското издателство Gräfe und Unzer, оформителските решения трябва да привличат погледа, но и да са годни за масово производство.
Форумът „Издателска продукция“ показа също, че издателствата умишлено редуцират форматите на книгите, използваните шрифтове и хартии с оглед по-ефективни работни потоци и се опитват да привличат вниманието върху продукта чрез облагородените корици.
С променените продукти и начини на работа в издателствата се променят и изискванията към качеството в бранша. Предприятията и сътрудниците им трябва да се откажат от класическите пътища, за да си осигурят нови пазари за бъдещето.