Пазарът на печатни продукти в Западна Европа и САЩ е белязан от свръхкапацитети, ценови натиск и растящи производствени разходи. Това не може да се отрече. Но има и други пазари — в развиващи се региони, където печатните медии отбелязват двуцифрени процентни стойности на растеж
Рекламен печат
Известно е на всички, че понастоящем нито индустрията, нито търговията могат да съществуват без реклама. Както преди, така и сега с почти 50% продуктите на този сегмент са с най-голям дял от глобалния печатен пазар. Обхванати са продукти, които не биха могли да бъдат по-многостранни от това, което са: преобладаващата част е „класическата“ печатна реклама. Най-вероятно приложенията, брошурите и директните мейлинги ще се числят към „победителите“ в сегмента, защото и за по-далечното бъдеще производителите на маркови стоки, търговците и масовите производители просто не могат без отпечатаната реклама. Ръст от 6–7% със сигурност не е прекалено оптимистична прогноза за следващите години. Преди всичко за директните мейлинги, които са все по-предпочитани във всички браншове, се очакват няколко години на растеж. Освен това някои продукти просперират на базата на новите технологии в областта на печата – ключова дума: директен печат от интернет (Web-to-Print).
Към рекламния печат се числят и такива продукти, които поради ниския процентен дял в общия печатен пазар заемат по-скоро ограничени ниши. Купони или билети например се оформят по-ценностно — преди всичко в билетите за големи спортни събития и културни мероприятия на високо ниво все по-често са включени сложни и скъпи защитни елементи срещу фалшификация. Друг е пазарът на печатните продукти, свързани с администрацията — днес вече има електронни алтернативи за много елементи в офиса, например календари, писма, визитни картички.
При каталозите се очакват промени — те ще играят нова роля поради изместването на каталожната към електронната търговия. Търговските къщи се обръщат по-често към клиентите си, като им изпращат значително по-тънки екземпляри вместо големите годишни каталози. В крайна сметка печатат се повече каталози, но общият обем „отпечатана хартия“ е по-малък. Все пак се правят усилия за развитие на нов атрактивен бизнес модел с досегашните дълбокопечатни системи и намаляващите тиражи. Но има все повече сигнали, че когато не се преминава към електронния каталог, на ход са други печатни технологии.
Печат на опаковки
Все повече продукти се опаковат. Печатът на опаковки със своя над 30-процентен дял от общия печатен пазар заема второто място в Print Media Monitor. „Електронна конкуренция“ няма, напротив — електронната търговия увеличава потребността от опаковки. В световен мащаб прогнозите за отпечатаните опаковки са добри и занапред. Глобалният пазар ще увеличи обема си с почти 7% през следващите 5 години. За Германия и Европа ръстът ще е дори по-висок. Очаква се бурно развитие в Азия. В страни с огромен брой население като Китай и Индия, с нарастваща охота към консумирането въобще, пазарът на опаковки ще се стимулира още повече.
Издателска продукция
Остават вестниците, списанията и книгите, обединени от Print Media Monitor в сегмента „издателска продукция“. Те трябва непрекъснато да се утвърждават (което не навсякъде е еднакво успешно), особено при сериозната конкуренция на електронните медии и промененото отношение към четенето. Преди всичко в САЩ и в някои западноевропейски страни ще продължава тенденцията към намаляващи тиражи на вестниците. Но глобално погледнато, делът и на трите продукта ще нараства. Най-голям принос за това има Азия. В страни като Китай и Индия с повишаването на нивото на образованието се увеличава и потребността от информация и в резултат — търсенето на вестници. Нарастването на печата на книги се дължи на тенденцията за пренасочване на производството им от страните в Западна Европа и Северна Америка, известни с високите трудови възнаграждения, към Индия и Китай. В Германия и Северна Америка книжният пазар продължава да отбелязва умерен ръст. По отношение на списанията се очаква нарастващ брой на заглавията, но тиражите, броят на страниците и периодичността ще намаляват.
Печатните медии — печеливш пазар?
В глобален аспект — да, такъв е. Но е необходим диференциран подход към този факт. В Европа търсенето на печатни продукти се увеличава в източноевропейските страни, най-вече в големите икономики като Русия, Полша, Турция и Чехия. Благоприятстващ фактор е, че някои от източноевропейските страни печелят от пренасочването на поръчки към тях от съседните им страни с високо заплащане на труда. Пазарът в западноевропейските страни — преди всичко в Германия, Великобритания, Франция, Италия и Испания, които произвеждат 75% от обема печатни продукти на Западна Европа — е белязан от свръхкапацитети, ценови натиск и растящи производствени разходи. Подобна е ситуацията и в САЩ. За пазара на печатни продукти в Азия, напротив, през следващите 5 години се очакват двуцифрени процентни стойности в нарастването на обема за много от печатните медии. Но и тук има големи разлики. Докато високоиндустриализираната Япония стои пред подобни предизвикателства, както Западът, в страните с бурно икономическо развитие като Китай и Индия „гладът“ за печатни продукти е голям и ще продължи да расте.
Улрих Вилдинг
Направление „Проучване на пазара“ в manroland AG
manroland | expressis verbis edition 2010
Превод от немски език Станислава Петрова