Журналистът Томас Кнювер предрича успех на вестника и в бъдеще. В конкуренцията с интернет „вестникарите“ трябва да се концентрират върху силната страна на медията, за да привличат все повече читатели – журналистика на най-високо ниво
Надали сме се замисляли какво от написаното във вестника се е случило ДНЕС — всъщност нищо, но затова пък се е случило вчера. И е старо…
Вестникът се конфронтира с изискванията на новите поколения. За младите новините от вчера са точно това — новини от вчера.
Трябва ясно да се каже — вестниците умират. Точка. Във Франция много вестници се държат над водата само благодарение на помощи от държавата — за сметка на качеството на осведомяване. През последните 10 години общият тираж на всички всекидневници в Германия е намалял с 20%. Но най-засегнати са в САЩ — Rocky Mountain News например вече не се издава въпреки продаваните 350 000 екземпляра дневно, Boston Globe също може да бъде спрян, а San Francisco Chronicle има последна отсрочка — големият град може да остане без вестник…
От 10 години насам вестникарските издателства са наясно, че ги очаква нещо голямо, което ще промени коренно бизнеса им — едно торнадо, едно цунами, с една дума — интернет. Реакцията им бе опитът да прехвърлят в мрежата обичайната си дейност и провалът по време на кризата от 2001 г., последван от „същинското прегрешение“ — във вестниците считаха, че не трябва да полагат особени усилия за изданията в мрежата. С много малки изключения онлайн изданията се оказаха мърляви недоносчета с постно оформление, списвани от мизерно заплатени млади редактори.
Междувременно интернет не изчезна, а се разрасна. Добавиха се нови услуги — Web 2.0, Social Media, нови мрежи и платформи, превръщащи се в своего рода филтри за новините. Интересни текстови, аудио- и видеоматериали се предават по мрежата от източници, в които имаме доверие — познати и приятели.
Невинаги тези материали идват от медиите. Преди във вестника се обясняваше какво е „цунами“, „аятолах“ или „биодизел“ — днес намираме това в Уикипедия. Интернет предлага задълбочена информация за закони, обикновени хора пишат по-независими критики от професионалните журналисти. И ако се случи нещо особено, всеки би могъл да бъде репортер. Миналата година видяхме в YouTube снимки от мобилни телефони на демонстранти срещу манипулираните избори в Техеран — не от камери те на западните журналисти1. И не бяха официалните кореспонденти, които информираха за събитията на улицата, а обикновени граждани през Twitter. А големите медии не правеха нищо различно от заинтересуваните от случващото се в страната — просто следяха интернет.
Вестникарските издателства губят читатели, със загубата на читатели намаляват рекламите. Тази спирала става още по-стръмна вследствие световната криза. Те не са добре позиционирани в интернет, което предизвиква яростно „вайкане“ от тяхна страна. Гугъл им бил крадял съдържания, имало съмнителни пиратски копия, поради което трябвало да има официална защита на правата, подобно на музикалната индустрия.
Истината е, че това са само оправдания. Вестниците са пропуснали началото на цифровата епоха. И сега става трудно. Дори Ендрю Робертсън, шеф на една от най-големите рекламни агенции, американската BBDO, е ограничил абонамента на вестника си само до съботното издание — по желание на съпругата му. Нямало смисъл да получават вестника през седмицата, само го прехвърляли насам-натам из кухнята, преди да отиде в кофата за боклук.
Катастрофа ли е това? Упадък на демокрацията? Смъртта на едно културно творение? Не. Професорът в областта на медиите от Нюйоркския университет Клей Шърки казва: „Не ни е необходим вестник, трябва ни журналистика.“ Наистина ни е необходима. Визуализирана на хартия, тя не променя качеството си. Журналистиката на високо ниво не зависи от медията.
А вестниците? Те все още могат да се спасят. Ако се променят. Ако се променят драстично. Ако обясняват причини и предпоставки, ако изказват мнения, ако са оформени по-добре визуално, ако комуникират с читателите си, а не изпращат броевете си ей-така, някъде в нищото… Това изглежда много лесно, а всъщност е културна революция. Революция, която е назряла.
Томас Кнювер, консултант към Social Media
manroland | expressis verbis edition 2010
Превод от немски език
Станислава Петрова