В края на тазгодишния поглед назад към архива на списание полиграфия ви връщам към март 1960 година и момента на подновяването, или второто начало на изданието. Когато едно издание е на пазара, ние — хората от общността, не си даваме сметка колко ценно и полезно е то за нас. Трябва ли всеки път да губим, за да оценяваме един или друг човек, една или друга медия?
Ето и днес изданията в бранша се възприемат като даденост. И тук далеч не визирам само списание полиграфия, а всички издания — и електронни, и на хартиен носител. Това е продължение на създалата се в последните години склонност да получаваме, без да дадем. Тази пагубна за обществото ни философия трябва постепенно да се изкорени и защо да не започнем процеса с промяна на отношението ни към специализираните ни издания.
От материала е видно, че много неща, написани преди 50 години, са валидни и днес. Ето вижте:
„За да може бюлетинът да отговори на задачите, които му се поставят, ще е нужно в неговото списване да участвуват колкото се може no-голям брой сътрудници. Разчита се да вземат активно участие членовете на научно-техническите дружества по предприятия, членовете на технико-икономическите съвети, ръководители и работници, интересуващи се от повишаване своите знания в професията.
Нужно е ръководителите на предприятията широко да популяризират ролята и значението на бюлетина, за да може последният да достигне до колкото се може no-широк кръг читатели.“
Според мен написаното удивително напомня днешното положение. Всеки има желанието и потребността да разгърне някое специализирано издание и да намери в него изразени мислите и тежненията си, или пък да го отвори и да намери отговори на технологичните си въпроси. Обратната информация обаче или не протича, или е много обща, за да насочи издателя, редактора или авторите на текстове какво очаква „крайният клиент“. В това отношение на кръглата маса „Как да направим списание полиграфия още по-интересно?“ бяха поети много ангажименти, казаха се много неща, които е възможно браншът да направи за списанието, но много малко, да не кажа нито един от тези ангажименти станаха реалност...
Ето и другият акцент в цитираното отпреди половин век — написаното да „достигне до колкото се може no-широк кръг читатели“. Както отбеляза нашият приятел Иван Петков на кръглата маса, би било добре списанието да достига до работещите в предприятията. Не е тайна, че то обикновено остава често и непрочетено, на бюрото на мениджърите. В такъв случай ползата от изданията ни е малка, защото те далеч не са адресирани само до високото ниво на мениджмънта, но и до низовите ръководители, а и до самите работници... От собствен опит знам, че дори и да имат достъп до подобни издания и друга литература, малко са онези, които проявяват вътрешна потребност от самоусъвършенстване и четат без въздействие отгоре. Бих могъл да тръгна в разсъжденията си и по посока активната позиция на мениджърите за популяризирането на изданията, но няма да го направя. Ще спра дотук.
И все пак се обръщам с апел към всички членове на полиграфическата общност. Колеги, от нас зависи да опазим и развием специализираните издания и в частност списание полиграфия. От активната позиция на всички нас зависи и качеството на тези издания. Народът ни уместно е казал, че една птичка пролет не прави. Нека направим малкото, което би съхранило достиженията ни, защото се страхувам, че ако загубим някое от тях, случилото се през март 1960 няма да се повтори!
УПРАВЛЕНИЕ НА ИЗДАТЕЛСТВАТА, ПОЛИГРАФИЧЕСКАТА ПРОМИШЛЕНОСТ
И ТЪРГОВИЯТА С ПЕЧАТНИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ
БЮЛЕТИН
ПОЛИГРАФИЯ
НАШИТЕ ЗАДАЧИ
Преди повече от пет години преустанови своето излизане списание „Полиграфия“. Това създаде сериозна празнота в професионалната квалификация на кадрите от полиграфическата промишленост. Известно е, че през този период се извършиха големи промени както в организацията на полиграфическото производство, така и в структурата му. Внедри се нова техника и нова технология, увеличи се броят на работниците. Това наложи да се търсят нови средства, подпомагащи ръководителя и работника в неговата професионална квалификация.
В своята практика някои работници и ръководители от полиграфическите предприятия използуват чуждестранни полиграфически списания, като „Полиграфическо производство“, „Папир унд друк“ и др. стремят се да научат новото и го използуват на дело. Това обаче са отделни единици, които на практика малко допринасят със знанията си за подобряване на производството. От друга страна, непознаването на езика затруднява ползуването на чуждите списания и ограничава възможностите на по-широк кръг работници да ползуват новостите от чужбина.
През последните години Управление „Полигрифиздат“ издаде някои помагала, като „Организация на полиграфическото производство“, „Оформление на книгата“ и „Технология на набора“ с цел да подпомогне квалификацията на ръководители и работници в тяхната ежедневна практика. Всичко това обаче далеч не е достатъчно да удовлетвори изискванията, като се има предвид конкретното предназначение на горните издания. Липсата на едно периодично издание, което да отразява актюелните проблеми, да популяризира новостите и пренася опита на първенците, е жизнена необходимост за полиграфическите работници.
Едно такова периодично издание за полиграфическата промишленост е повече от необходимо, особено днес, когато в чужбина се внедряват все повече сложната механизация и автоматизация, когато на преден план изпъква ролята на електрониката и химизацията, изискващи висока култура и знания от работниците в тази област.
Известно е, че новостите в чужбина са валидни и за нашите работници. И у нас в последните години се внедрява все повече новата техника. Увеличава се механизацията на набора и печата. Разшири се базата за цветния печат, нарасна техниката на дълбокия печат и офсета. Предстои да се доставят електронно-гравиращи. фотонаборни и др. машини. В офсета предстои да се въведе биметалният и масковият способ, както и да се премине постепенно към четирицветния офсетов печат. Предстои да се направи решителна крачка към подобряване качеството на полиграфическата продукция. Всичко това изисква кадрите в полиграфическите предприятия непрекъснато да повишават своята култура, своите знания, за да могат да отговарят на горните изисквания.
Изхождайки от това положение. Управление „Полиграфиздат“ реши да започне да издава настоящия бюлетин за нуждите на полиграфическите работници. Неговата задача ще бъде да подпомага ръководители и работници в полиграфическото производство, в тяхната практическа работа, да ги запознава с новостите в техниката и технологията, с организацията на производството, както и с нови методи на работа. В бюлетина ще бъдат отразени и всички решения и разпореждания на Управлението в областта на полиграфията, както и методологията, засягаща работата на всички полиграфически предприятия в страната. В него ще намерят място и редица въпроси и отговори, интересуващи читателите му.
За да може бюлетинът да отговори на задачите, които му се поставят, ще е нужно в неговото списване да участвуват колкото се може по-голям брои сътрудници. Разчита се да вземат активно участие членовете на научно-техническите дружества по предприятия, членовете на технико-икономическитс съвети, ръководители и работници, интересуващи се от повишаване своите знания в професията.
Нужно е ръководителите на предприятията широко да популяризират ролята и значението на бюлетина, за да може последният да достигне до колкото се може по-широк кръг читатели. Трябва да се утвърждава непрекъснато убеждението във всеки работник от полиграфическите предприятия, че за да има висока култура неговата изработка, каквато е книгата, ще следва сам той да повишава непрекъснато своята професионална култура.