Статията, която представям на вашето внимание в настоящия брой, едва ли може да помогне пряко в работата ви, уважаеми читатели. При все това реших, че ще бъде интересно и полезно за всеки от нас да хвърли един поглед към отдавна отминалото време и към трудностите и спецификата на работата на нашите предшественици.
Днес, когато печатът на растерови илюстрации, при това цветни и с изключително качество, е неотменна част от визията на изданията и не представлява някакъв особен казус в ежедневната работа на печатаря, едва ли си даваме сметка за трудностите, които преди около 60–70 години са изпитвали печатарите, когато се е налагало да бъдат отпечатвани изображения с растерови клишета. Технологичните революции, извършени в последните стотина години, извеждат печатния процес от „гутенберговото“ ниво до днешното му равнище. За отбелязване е, че тази сфера на човешка дейност винаги е била творческа. Както се вижда от материала, тя поставя печатаря пред особени предизвикателства и превръща труда му в низ от творчески решения. Това в голяма степен кореспондира с днешните предизвикателства, които предпечатните и печатни процеси поставят пред всички нас.
Вероятно някои от читателите ще определят нивото, което се демонстрира в статията, като „допотопно“, но нека не забравяме, че повечето от нас са сричали по читанки, които са отпечатани на висок печат, учили са по учебници, чиито илюстрации са точно като описаните в статията, формирали са мирогледа си от книги, които са отпечатани по това време или с подобни трудности... Огромният скок, извършен през последните 50-ина години с усъвършенстването и масовото използване на офсетовия печат, с въвеждането на технологиите computer-to-plate, със създаването и развитието на дигиталните технологии, с новите хоризонти, които компютърните технологии дадоха на света, трябва да ни прави щастливи. Все пак тази революционна промяна се извърши пред очите ни, нещо повече — имахме и щастието да участваме в нея по един или друг начин.
Тук по-скоро трябва да виждаме основата на днешните си високи постижения, да намерим опора за бъдещите си търсения, да напипаме почвата на собственото си удовлетворение от работата, да усетим увереността, която ни дава новото... И все пак не бива да се забравя, че между онези майстори отпреди 50–60 години и нас самите стоят не пропаст и отчуждение, а отъпканите пътеки на опита и увереността. Част от тях са отъпкани от безкрайните лутания на предшествениците ни, други — от уверените им крачки по пътищата на професионалното израстване. Пред нас стоят други, но много сходни предизвикателства. И ако тази статия ни се струва наивна, то е, защото и в онова време не са достигали информация, кадри, опитност. Вероятно след време така ще звучат и нашите опити да осмислим новото... Явно всяко поколение твори в условията на недостиг на време, информация и ресурси и именно затова сътвореното и преосмисленото в тези условия на дефицит е толкова ценно. Върху него ще стъпят следващите. Именно тук е разковничето на развитието. Отричайки и променяйки старото, ние правим възможно сътворяването на новото и създаваме основа за бъдещето.
Приемствеността. Тя ни дава база за развитие на собствения ни потенциал и възможности... И дори да ни се струва, че сътвореното от нас е отрицание на предишното, то на практика е негово развитие. Истинският ни ръст е толкова висок, защото стоим на плещите на предшествениците си. Нека не го забравяме.
Подготовка на растерово клише с преливни тонове за печат
В брой 1, год. III на сп. „Полиграфия“ бе зададен въпрос: „Защо в чуждестранните списания клишетата с преливни тонове излизат добре отпечатани, а у нас лошо?“ Отговорът бе правилно даден, но не изчерпваше целия въпрос. Подготовката на едно такова клише за печат заслужава особено внимание.
Най-добър резултат с такова клише се получава, когато е изработено от мед, тъй като медта е по-еластична и не се чупи при извиване така лесно, както това става с цинка. Тези клишета трябва да имат гъст растер и да се отпечатват на хромова хартия с фино качество мастило.
Почти във всички случаи тези клишета са с неправоъгълна форма и се заковават на железни подложки с ребра от набито дърво. Желязната подложка се нагласява така, че под фасета на клишето да има подложка с набито дърво, о което да се закове цинковата или медната пластинка. Преди заковаване на пластинката за подложката под нея се поставят два листа хромова хартия, които заедно с дебелината на цинка или медта и височината на подложката да дават буквената височина.
При такова положение се прави първият отпечатък. В него фигурата е слаба и почти не може да се разбере какво представлява, а растерът на преливните тоно ве около нея е отпечатан четливо (фиг. 1), дори краищата се отпечатват с ръб, докато сянката около фигурата трябва така да се отпечата, че по- степенно да се изгубва. Ако се тръгне по пътя на общото усилване, тази сянка около фигурата ще се отпечата още по-силно, с още по-зачернен ръб в краищата, макар че точките на растера в краищата, на клишето са съвсем изшпицвани.
За да се отпечата нормално образът и да се изгуби ръбът на сянката около фигурата, потребна е специална и много подробна подготовка. Тя започва първоначално под клишето и без нея е абсолютно невъзножно да се постигне добър резултат. На фиг. 1 е показано по какъв начин трябва да се направи подготовката под клишето.
При тази подготовка първоначално се подсилват най-слабите места на клишето, както се прави и при обикновените клишета. Особеното тук е, че се дава едно постепенно стълбовидно отслабване на сянката около фигурата. Подлепките се правят така, че всяка следваща е с 1 мм по-голяма от предшествуващата. По този начин краищата на сянката най-леко се подлепват. Следователно те ще бъдат и най-леко намастилени и ще се печатат със сравнително най-лек натиск. Точно това е необходимо, тъй като растеровите точки в краищата на сянката са най-изшпицвани и най-нежни. Те не понасят много натиск и тежко намастиляване.
Подлепките, които се залепват под клишето, се правят с хартия пелюр-пост.
При очертаването на клишето върху гърба на отпечатъка се поставя индигова хартия, за да се вижда добре как вървят подлепките. Подлепките се изрязват с резлив нож точно по очертанията. Както е важно точното очертаване и изрязване, не по-малко е важно и самото залепване на подлепката под клишето, което е по-трудно, отколкото при обикновените клишета, тъй като формата тук не е правоъгълна. След като се залепи подлепката зад клишето, последното се заковава, като се набива с дръвче фасета, за да легнат краищата на клишето равномерно. Прави се още един отпечатък и се наблюдава постигнатият резултат. Ако той не е задоволителен, прави се още една подготовка.
Подготовката под формата завършва тогава, когато образът се печата добре, без накъсвания на растера, а сянката около фигурата се губи постепенно, т. е. ръбът е изчезнал.
Сравним ли първоначалният отпечатък с добре подготвения, ще забележим голяма разлика. Ако наблюдаваме под лупа краищата на сянката на фиг. 1, ще забележим, че точките са по-големи, отколкото трябва. В средата те са светли, а мастилото се е събрало около тях, което говори че са намастилени по-силно, отколкото е необходимо. От друга страна те са получили и повече натиск. След като подготовката е завършена, тези точки в краищата са съвършено малки, намастиляват се добре и накрая почти се губят, докато в обратна посока се увеличават постепенно, вследствие на което се добива и самото преливане.
Подготовката под клишето осигурява нормалното намастиляване за всички негови участъци. Но за да се подчертаят всички подробности, необходимо е на цилиндъра да се залепи кредово механическо подлагане и още едно подробно подлепване по същия начин с по-тънка и мека хартия. По този начин се гарантира за всеки тон от клишето толкова натиск, колкото е необходимо да се отпечата добре при минимално количество мастило. За по-добър резултат върху цилиндъра на машината се опъва добре гумирано платно. Подготвено по този начин, клишето се печата без всякаква сянка от натиск на гърба независимо от това, че може да има остри линии, като разни лостове на машини, които по принципа на общия натиск биха се врязали дълбоко в хартията. Клишетата при такава подготовка издържат много голям тираж, който върви гладко и чисто. Печатането се извършва със съвършено тънко мастило, а това е възможно благодарение на подробната подготовка под клишето, както и на кредовото подлагане, което особено при преливната аутотипия дава още по-добър резултат.