От пет века насам Йоханес Гутенберг е чествуван като изобретател в книгопечатното изкуство. Струва ми се, че в това сборно понятие за неговата дейност е необходимо да се вложи много повече разбиране, отколкото са влагали предшествениците на дървената ръчна печатна преса, която Гутенберг направил и използувал. Но дори ако заслугите на Гутенберг са само тези, то не ни задължава да коригираме досегашните си схващания за ролята и значението на Гутенберг за развитието на книгопечатането. Той не е открил книгопечатането и центърът на тежестта на неговите исторически постижения лежи другаде. Но ние, като се ръководим от буквалния смисъл на думата типография (писане с отлети букви), с право можем да наречем Гутенберг творец в тази професия. Не бихме могли също да се съгласим и със схващането, че всъщност самото печатане, покриването на един хартиен или пергаментов лист с буквени образи раждането на една печатна страница е привличало повече вниманието на съвременниците на Гутенберг, отколкото самият начин на изготвянето на отделните букви и сглобяването им в набор на редове и печатна форма. Схващане, запазило се и днес, което се потвърждава от факта, че самото печатане, самият печатен процес и днес все още дава името на цялата професия, на целия бранш — печатане. Сега вече е установено, че много преди откритието на Гутенберг, много време преди 1440 г. начинът на възпроизвеждане на отделни оригинали, т. е. печатането, е било известно и дори доста разпространено. Знае се, че още през 1398 г. в градовете Улм, Ньордлинг, Нюренберг и др. са живели и работили „печатари“ и са печатали от дърворезба предимно църковни и с религиозно съдържание картини или пък карти за игра. Освен това върху някои от тези картони има отпечатани текстове с изрязани букви. Разбира се, самият печатен процес се е осъществявал доста примитивно. Върху омастилената дървена плоча са поставяли овлажнена хартия или пергамент, а отвъдната страна търкали. Следователно по това време още не е бил известен натисковият принцип, а не е съществувала и печатната преса. Най-старата запазена печатна картина, отпечатана на принципа на натисковия печат, датира от 1423 г. Обстоятелството пък, че венециански търговци през 1441 г. са молили за възможно най-бързото им снабдяване с печатани карти за игра, за да могат да задоволяват голямото търсене на такива карти, ни показва какви са били състоянието, броят и производствените възможности на тогавашните печатници, т. е. на печатниците преди Гутенберговото откритие.
Не е било известно съществуването на печат в Китай, Япония и Корея много преди Гутенберг и че дори част от печатната продукция в тези страни е била печатана от печатни форми, изработени с отделни подвижни букви в Европа. Заслужава да се отбележи, че по това време почти едновременно с високопечатния способ се слага началото и на дълбокопечатния метод. Най-старата, известна досега медна гравюра носи дата 1446 г. Предполага се дори. че този способ е бил известен много по-рано. Почти по същото време се печатат книги с негативни метални букви. Тези книги днес ние наричаме „недодялани листа“. Най-старата от тях е произведена през 1462 г.
Най-новите изследвания показват, че същността, новото в Гутенберговото откритие е именно отливането на оразмерени буквени шрифтове и извършване набора с такива отлети оразмерени букви и използуването на ръчната дървена преса, т. е. откриване на натисковия способ при печатането. С тези открития той създава предпоставките за по-нататъшно развитие на книгопечатането, разработва методите и стила на работа и конструира необходимите за целта инструменти и съоръжения. С използуването предимствата на пресата Гутенберг слага началото на един отделен клон, на една отделна професия в книгопечатането — печатарството. Всичко това и оразмеряването и използуването на металните букви му създава заслужената слава на изобретател в книгопечатането и право за първородство. Такова право му създава и използуването на пресата и внедряването на натисковия способ при печатането. Той е разрешил проблеми, които и в наше време продължават да играят важна роля. И само този, който познава историята на развитието на наборния процес, ще може да си създаде ясна представа за заслугите на Гутенберг относно развитието на този процес и самото книгопечатане.
СЛОВОСЛАГАТЕЛСТВОТО — УПОРИТА ПРОФЕСИЯ
От всички професии, които се създават в резултат на откритието на Гутенберг, словослагателството, т. е. начинът на изготвяне на печатната форма, е запазило старата си форма, първичност и оригиналност. Веригата, манипулациите при наборния процес и сега протичат точно по същия ред и начин както още при Гутенберг: четене от ръкопис, хващане на буквата, поставянето ù в компаса, изпълване и затягане реда и образуване на шпалта-колона; след това коригиране, разбиване набора на страници или коли и на края разпиляване и поставяне на място отпечатания материал. Наистина уредите и съоръженията за осъществяване на тези манипулации днес значително са подобрени, преустроени са манипулациите при някои видове набори — буквата при обикновения, гладкия набор вече не се хваща, а посредством клавиш от клавиатура се извиква в наборния събирателен компас, изпълването и затягането на реда и отливането стават механично или дори автоматично. Но, общо взето, в ръчния набор характерните черти на занаятчийството са се запазили. Налице е един твърде фрапиращ факт — опитите за ускоряване на наборния процес започват значително по-късно, и то в период, когато другите процеси при книгопечатането вече са били почти механизирани и дори навлезли в сферата на индустриалния начин на производство. Може да се сметне като лоша шега на историята, че като първа подбуда за ускоряване на наборния процес е послужило едно ръководство по стенография. Богатият на идеи народен стопановед Йохан Йоахин Бехнер, като взел повод от това ръководство по стенография, писал в книгата си „Глупави мъдрости“, че бързописът (стенографията) трябва да се въведе и в печатното дело. Макар и аргументите на автора на тази книга да не били чак толкова глупави и шутовски, много опити за ускоряване на книгопечатането и по-право на набора са се натъкнали на непреодолими препятствия, необичайности и неудачи и дори на глупости. През 1740 г. в Англия се появява първото предложение са подобряване на наборната техника. То се основавало на твърде простата идея — защо наборчикът при набора трябва да вземе само по една буква, когато при едно движение на ръката той може да вземе две или повече съединени заедно букви, ако за целта често употребяваните предлози, срички и съюзи (ер, ел. ем, де, ге, фа, си, циг и т. н.) се отлеят заедно. Тази доста практична идея намира наистина добър отзвук. Скоро започва оповестяването на безброй много системи за използуване на логотипите. Първият, който приложил този метод, е френският словослагател Ф. Борели де Сант-Паул. През 1775 г. той разработил своя система за използуване на логотипите, а от Людвик XVI получил 20 000 ливри за реализиране на идеята. От този момент тази идея завладява още по-голям брой привърженици на логотипите. Ото Хьоне, историк и изследовател на развитието на механизирания набор, през 1925 г. съобщава в една своя книга за повече от 15 такива системи, последната от които била разработена през 1924 г. С логотипи си служил още от 1783 г. и издателят на лондонския в. „Таймс“ Йон Валер, а лорд Станопе, имащ също големи заслуги за развитието на книгопечатното изкуство, е отделил немалко време за проучване и подработване на тази система. Най-пълна и съвършена такава система е била създадена в края на миналия век (1883 г.) от виенския словослагател Леополд Вайс. Като си служил с наборна каса с 668 преградки, той достигнал забележителен успех — 3500 буквени знака на час или двойно повече, отколкото при обикновено набиране. По-късно той увеличил броя на преградките на 1248 с цел да се поместват възможно повече логотипи. Но този опит независимо от очевидните успехи се е провалил главно поради противоречието между теорията и практиката. Неудачен се оказал и при разпиляването. Вместо да бъде 4—5 пъти по-бързо от набора, както е при набор с обикновени букви, разпиляването било значително по-трудоемко. Станало ясно, че е по-лесно да се разработи теоретично една система, отколкото да се приложи на практика и че не винаги физическите и умствените възможности на отделния човек могат да следват полета на мислите и фантазията на изобретателя.
С последния опит да се ускори наборът посредством логотипи завършва първото щурмуване на средновековния метод на работа при наборния процес. Не могли да се похвалят с успех и многото други опити в това направление. През 1796 г. във Франция се правят опити вместо с метални букви да се набира с метални матрици, от които да се отливат стереотипни плочи, от които да се печата. Несполучлив се оказал и опитът чрез уеднаквяване дебелината на всички метални букви да се ускори поне затягането на наборния ред. Защитник на тази идея е бил ръководителят на виенската държавна печатница Алойс Ауер, който през 1840 г. отлял три размера букви — 8, 12 и 16 пункта, с еднаква дебелина.
С шутовщина граничи и опитът за ускоряване на наборния процес не с една, а с две ръце. През 1886 г. шведецът Алберт Лагерман изработил уреда „Типотетер“ — фуния, прикрепена към наборната каса. В нея той пускал вземаните с двете ръце отделни букви от наборната каса, които се подреждали в съответния ред в долния край на фунията. Наборният ред обаче трябвало да се изпълва и затяга от друг уред. Подобни експерименти са правили и други новатори, но ускоряването на набора не било реализирано. По повод на тези опити „Типографски годишник“ от 1889 г. писал : „Трябва да се търси начин за създаване на наборна машина. Иначе няма да е чудно, ако по-късно краката и носът се използуват за изпълване и затягане на наборните редове“. И тези опити сочат за отдалечеността между теорията и практиката.
РАЦИОНАЛИЗИРАНЕ НА НАБОРНИЯ ПРОЦЕС
Макар посочените дотук опити да са претърпели неуспехи и да са пропаднали, трябва да се признае, че вложеният труд не е отишъл напразно. Без да загуби актуалността си, проблемът за ускоряване на набора е привличал вниманието на все по-голям брой хора и все повече ставали онези, които се залавяли с аналитично осветляване на този процес и за довеждане работата — до успешен и резултатен завършък. Плодовете от този труд се различават по естеството и характерните си особености, а резултатите са осъществяване на по-рационално използуване и прилагане на ръчния набор. Постижения, които и днес ние все още използуваме. Основното в тези постижения е било определянето на строги размери за отделните метални букви и премахване на отливане на букви със своеволни и различни размери, През 1737 г. Пиер-Симон Фурниер от Париж дава инициатива за създаване на измерителна система в книгопечатането. Като приема дванадесетична система, той изчислява типографския пункт.
През 1785 год., 48 години по-късно, Фирмин Дидо, като я приспособява към френската стъпкова мярка, подобрява тази измерителна система, която важи и днес.
Наполеон дал нареждане на типографията да премине към въведената във Франция през 1795 г. метрична десетична измерителна система. Дидо започнал през 1811 г. да отлива букви, при които милиметърът е служил за единица. Но поради военните раздори и свалянето на Наполеон от власт започнатото преустройство не се осъществило, а пунктът и цицерът останали да служат за мярна единица в типографията. Дълго време след това (1879 г.) Херманд Бертхолд установил точния размер на типографския пункт — един линеен метър трябва да е равен на 2660 типографски пункта. Също така през 1723 г. била установена за Франция твърда височина на отливните букви, а през 1873 — 50 години по-късно, германските букволеяри се съгласили да уеднаквят височината и да произвеждат букви по тази височина — 622/3 пункта, която едва в 1904 г. станала задължителна и за другите страни. Уеднаквяването на буквената височина улеснило книгопечатнота машиностроене и допринесло букволеярството да бъде поставено на индустриални начала. Макар през 1805 г. да била конструирана първата буквоотливна машина, тя влиза в експлоатация едва през 1828 г. Тя се отличавала с редица технически неудачи и е работила чрез ръчно задвижване. Комплектна букволеярна машина бива изработена през 1862 г. в Англия от Джон Актинсон. Само 23 години по-късно (1885 г.) се появява едно друго откритие. Лин Боиг Бентон (САЩ) създава първата щампел бормашина, която изиграва решаваща роля при изработването на матриците за редоотливните наборни машини. С нейното появяване ръчният труд при изработване на метални щемпели, матрици и букви бива заменен с машинен. Създават се възможности букволеярите да разнообразят и увеличат асортимента на шрифтовете, а също и за концентрация в букволеярството. Техническо подобрение претърпяват не само шрифтовете, но и останалите съоръжения при набора — компасът, касите, регалите. Лорд Щачхопе след своята желязна печатна преса (1804 г.) разработва стереотипния способ и видоизменя наборната каса (1880 г.). Редом с това се появява нов вид галванопластика, стереотипия, внедряват се изкуствените материали и т. н. На преден план обаче отнсво изпъква старата идея — да се използуват матриците при наборния процес.
През 1906 г. американецът В. Ж. Лудлов разработва система и построява машина, която за пръв път идва в Европа през 1921 г. При неговия метод на работа матричният ред се набира ръчно, а се отлива механично. Най-ново усъвършенствуване на този принцип е осъществено в Италия. Създадена е машина, наречена „Небитайп“. Най-последни изобретения в областта на ръчното набиране са най-малкият фотонаборен апарат, който впрочем е преходът между ръчния и машинния набор, и изработването на наборните машини, които бързо се налагат и поемат значителна част от наборния процес, като превърнаха наборните цехове в отдели за изготвяне на „суров“ материал при книгопечатането, набора и печатните форми. В най-ново време пък те са изправени пред принципно нови преустройства. Металната буква бива заменена с филми или фотохартия, а наборните цехове са превърнати в монтажни отдели. Ръчният способ се запазва предимно в акциденцията.
БОРБА ЗА СЪЗДАВАНЕ НА НАБОРНИ МАШИНИ
Без преувеличение и страх за пресиленост на израза може да се говори за борба за създаване на наборни машини. Борба и усилия, които траят през целия XIX век и в които участвуват над 200 изобретатели и конструктори. „Жертвуваха се милиони средства, употребен е много труд, разгънати са много духовни сили, но значителни резултати не са постигнати“ — пише през 1890 г. „Типографски ежедневник“. В един период, когато бързите печатарски преси и ротомашини изпреварват хиляди, пъти постижения на Гутенберговата дървена преса наборният процес е продължавал да се осъществяаа по примитивен, ръчен способ. Дълго време на един печатар са се падали 6 ръчни наборчици — положение, което безпокояло и действувало мобилизиращо в процеса на ускоряването и механизацията на наборния процес. Могат да бъдат установени пет раз лични насоки, едната от които води към заблуждения и пропиляване на сили и енергия, а три са се увенчали с успех, победили в тежката борба и довели до най-правилното разрешение на проблема за машинизиране на наборния процес. През целия точи дълъг период на търсене само трима изобретатели разработват успешно методите за механизацията му. Петата насока, най-новото, е използуването на фотографията. С този способ се занимават цяла редица новатори и изобретатели, но безуспешно до момента на групиране постиженията на отделните методи и системи. Следователно смело може да се каже, че трудът и на тези труженици не е отишъл напразно и че той е открил пътя към станалата ни вече известна фотонаборна система.
Ние ще се спрем само на най-верните резултати от тези пет насоки. Първата наборна машина била създадена от английския инженер Вилиам Шурш през 1822, а патентирана 15 години по-късно. Фиг. 1. Машината набирала, разпилявала, изпълвала и затягала реда, но не могла да разпилява набора. През 1840 г. се появила в три парижки печатници машината „Пианотайп“. Тя също е набирала, изпълвала и затягала редовете и разпилявала, но била обслужвана от 7 души. Производителността била по-ниска от производителността на обслужващите я ръчни наборчици. Подобна наборна машина била монтирана през 1846 г. в държавната печатница във Виена, но по време на революционните размирици през 1848 г. била разрушена. През 1849 г. датчанинът Кристиян Зьорензее построил наборната машина „Тахотайп“, като за пръв път използувал букви, снабдени с комбинация от зъбци (запазена е и се намира в Копенхагенския музей за фина техника). Това умно замислено използуване на зъбни комбинации изиграва решаваща роля при разрешаването на въпроса за комбиниране на набора с отливане и проправя път към създаване на редоливните наборни машини. Изобретението на Зьорензее не успява поради това, че зъбците на буквите бързо се износвали. Каселският търговец Шарлей Кастенбайн патентира през 1869 г. своя наборна машина, която се радвала на успех и намерила приложение в няколко печатници. До 1909 г. на няколко от неговите машини се набирал в. „Таймс“. Производителността на тази машина обаче била твърде ниска. През 1880 г. се явява наборната машина „Торне“, която е пълен плагиат на изобретението на датчанина Зьорензее. Все пак над 2000 от тези машини са били внедрени в производството. Истински куриоз е представлявала буквонаборната машина на американеца Ж. В. Пайге, създадена през 1872 г. Тя се състояла от 18 000 детайла, била мъчно обслужвана и доста скъпа, поради което и не е имала успех. Това е машината, която е свързана с името на Марк Твен. който е финансирал изработката й и загубил цялото си имущество. Последната работеща по този принцип буквонаборна машина е била построена от белгиеца Рене Дашьо през 1924 год. С нея се слага край на тази група машини.
Първата наборна машина, която преговала матрици, е построена през 1844 г. в Париж и била наречена „Матрис композитор“, а през 1867 г. била показана на Парижкото световно изложение. Над нея висел надпис „Революцията в книгопечатането“. Не е установено дали е била внедрена в производството. Последната машина от този род е построена в Америка през 1902 г. В тези машини не били правилно разрешени както въпросът за преговането на матриците, така и въпросът за изпълването на реда и коригирането на набора. Този въпрос е намерил само теоретично разрешение. През 1876 г. Отомар Мергенталер започнал, без да влага собствени разбирания, изработването на пишеща машина за литографски способ на печатане. Той обаче установил, че и тук стоят неразрешени още много проблеми от миналото. Тези пишещи машини за литографски печат едва в по-ново време намират почва за развитие, и то главно в Америка. Днес ние познаваме „Веритайп“, „Юставрител“, а в най-ново време ІВМ — пишеща машина, чийто най-нов модел е наречен „Композер“. Сферичният носител на шрифтовете, който се командува от магнетна лента и електронна инсталация, е наречен компутер.
Следва продължение