Както е известно, през ноември 2009г. екипът на списание полиграфия събра своите приятели и съмишленици около кръглата маса с въпроса „Как да направим списанието още по-интересно?“. Около масата се изказаха различни мнения — едни познати, други недотам, едни болезнени, други ласкави, едни многократно обсъждани, други изненадващи и неочаквани...
Екипът на полиграфия проведе много и разгорещени разговори и след края на кръглата маса. Едни предложения прие безрезервно, други отхвърли, някои отложи, а една част реши да последва незабавно.
Ето например в изказването си на кръглата маса Десислава Тодорова от Полиграфия Инфо призова да се продължи с публикуването на статии от стари броеве на списанието, защото иначе те ще си останат непознати за читателската публика. Обмислихме това предложение и решихме да продължим да ви запознаваме с отделни материали от архива, който колежката Тодорова нарече „съкровищница“.
Докато търсех подходящ материал за настоящия брой на полиграфия, попаднах на брой 1 от далечната 1952 година. В раздела „Технико-графичен преглед“ прочетох едно обръщение на Вълко Червенков към трудещите се: „Критикувайте! Критикувайте смело и открито язвите и недостатъците в нашата работа!...“. Това ми напомни за друго изказване от кръглата маса, в което уважаемият ни колега Наско Кръстанов каза: „В списанието изглежда, че всичко е блестящо в нашата полиграфия, но това изобщо не е така... И ако кризата не е предизвикана от нас, има множество неща, които сами си причиняваме. Ето защо в списанието трябва да има и малко негативизъм, да се покажат лошите явления в полиграфията, да се назоват проблемите...“
Всичко това ме накара да избера именно тази статия, която макар и да стои в много отношения далеч от днешните ни проблеми, по своеобразен начин кореспондира с казаното по-горе. От друга страна, тя поставя и въпроса за тълкуването на призивите и докъде може да се стигне по пътеката на критиката.
Списание полиграфия има желание и намерение наистина да открие дискусия за проблемите в българската полиграфия, но за да е налице полемика, е необходимо да се включат различни гледни точки, а това изисква активност както от наша (на списанието), така и от ваша (на читателите) страна. Готови ли сте да започнем един диалог за проблемите, който да стане основа и за намиране на техните решения? Ако сте, знаете как да се свържете с нас. Пишете ни! Обадете се! „Извикайте“, иначе никой няма да ви „чуе“!
ТЕХНИКО–ГРАФИЧЕН ПРЕГЛЕД
Критикувайте! Критикувайте смело и откритоязвите и недостатъците в нашата работа! Не бойте се да критикувате! Не се колебайте да критикувате по причина, че не можете да се изразявате изискано и точно! Стига да говорите честно и добросъвестно, стига да искате да помогнете — критикувайте слабо-стите, не се примирявайте с тях, не ги отминавайте!
Вълко Червенков
I. „Смелчаци“. — Стихове за деца от Христо Радевски. Илюстрации от Стоян Венев. Издателство „Народнакултура“. Редактор Дим. Добрев. Художници Ст. Ве-нев и Вас. Бараков. Технически редактор Т. Станкулов, коректор 3. Иванова. Формат 8° — 70/100, 8 1/2 коли,тираж 5.000 броя, хартия мителфайн, букви цицер ла-тине светли. Печатница „9 септември“. 1951 г. Цена200 лева. Твърда подвързия.
Корицата на книгата е четирицветна щрихова, постро-ена от рисунка и текст. Горната трета от корицата е заетаот рисунка — група деца в нощен „поход“, отпеча-тана с черно, яркочервено и небесносиньо мастила, катов диапозитив на места се очертава и бледожълтия тонна фона. В останалите две трети са разположени в триреда името на автора, заглавието на книгата и наиме-нованието на книгоиздателството. Първото и последното са отпечатани с яркочервено, а заглавието с небесносиньо мастила. Самият шрифт не е много подходящ задетска книга. Много от буквите по своя строеж рязкосе отличават от тия, с които са набрани стиховете вкнигата и от ония, на които се учат да четат децатаот началните класове, за които е предназначена кни-гата. Особено буквата „И“ със своите косо отсечениотвеси. Височините (кегелът) на буквите поотделно саразлични и редовете изглеждат вълнообразни. Степе-нуването между заглавието, името на автора и наиме-нованието на издателството е неправилно. Това на автора е с несъответно големи букви. В него името ипрезимето са толкова слабо отделени, че се сливатв едно.
Рисуваният шрифт в детската книга, на корицата илина заглавната страница, трябва да е ясен, четлив и безкаквито и да било завъртулки и оригинални хрумвания,за да може не само лесно да се прочита от малкия чи-тател, но да го приучва на хубав и правилен буквенстроеж.
Лошокачествената хартия офсет е увредила многопри печатането и лепенето на корицата. Тя е про-смукала влагата от лепилото, която е разляла масти-лото и на лицевата страна на корицата са се очерталинейните пори.
Заглавната страница е построена с шрифта на корицата. Освен трите посочени реда след заглавието е прибавен ред с петит латине светли главни шпацирани:„стихове за деца“, които по стил и плътност не съот-ветствуват на рисуваните. Под тях и над наименованиетона книгоиздателството при еднакви раздели е поставенакредова винетка, повторена и над стихотворението на20 страница. Отпечатана с кафяво мастило, с каквотое отпечатано и заглавието „Смелчаци“, тя отлично запълва голямата празнина под оптическата среда настраницата.
Наклонените на дясно главни букви гармонд курсив светли, с каквито са набрани в един ред името и за-главието на книгата в предпазната заглавна страница,не съответствуват на отвесните букви в клишето ем-блема на книгоиздателството, отпечатано в кафяво ипоставено в средата на долния край на страницата.
Двата реда на гръбната страница на предпазното заглавие „Илюстрации от художника Стоян Венев“, на-брани с нонпарел светли главни, са трудночетаеми замалките читатели.
Книгата е подразделена на пет части, означени съссамостоятелни заглавия от рисувани плътни титулнитекстове, които по строежа на буквите наподобяват тияот корицата и рязко се отличават от шрифта на стихо-творенията.
Всяко ново стихотворение се предшествува от ри-сунка, която заема една трета или половината от стра-ницата. Тя илюстрира най-характерното от съдържа-нието на стихотворението. Има стихотворения илюстрирани с по няколко рисунки: в началото, в средата и вкрая, които заемат половината или две трети от стра-ницата.
Рисунките са работа на художника Стоян Венев иса работени с перо или креда. Но и в двата случая теса пълни със светлина, което доста съответствува срисунъка на буквите и с богатата светлина на страни-ците, поради малкия стихотворен текст. Тяхното отпе-чатване с кафяво мастило е допринесло още повече зазасилване на това съответствие.
Художникът Стоян Венев е един измежду малцината наши добри детски илюстратори. Особено на ония ме-ста от писателските текстове, в които комичното сеизползува за въздействиевърху малките читатели. Втях той е най-силен и сголямо майсторство е подчертал опакото в образа нагероя от стихотворението.
Наборът на стихотворе-нията е извършен с цицерлатине светли редовни. Бук-вите са нови и добре из-леяни, което е спомогналоза добрия печат. Изпълнението на набора е добро. Разстоянията както между думите, така и при препинателните знаци са правилни, с изключение на последния ред в 21 страницаи същия ред на 53 стра-ница, дето пред препинателните знаци не е поставенанеобходимата 2 пунктова шпация. В текста не се сре-щат букви от друг шрифт, нито смазани или одрасканибукви. Заглавията, набрани с цицер латине светли главни,напълно подхождат на богатия откъм светлина строежна страниците.
Свързването на страниците е много добро. Текстътна стиховете е правилно разположен в страниците всредсъответно правилно разпределени бели полета. Рядкоимаме стихотворни сбирки, в които така майсторски даса спазени техническите правила при свързването настраниците. Една несъобразност е проявена с непоста-вяне колонцифри на 17, 61, 68, 83, 87 и 118 страници. Във всички тия страници текстът на стихотворенията завършва. Но и на 9, 14, 21, 30, 32, 34 и други стра-ници стихотворният текст завършва, ала колонцифритеса поставени.
Печатът е много добре извършен. Регистърът е то-чен, с изключение на шеста кола, в която чувствително„играе“ в страни. Натискът не се забелязва. Намастиляването е равномерно, с добра наситеност. Щриховитеклишета, отпечатани в кафяво, имат добър печат, безнатиск и с добра наситеност.
Твърдата подвързия е извършена добре. Книгата еподвързана с половин платно—кремаво и облепена спечатната корица. Гърбът на книгата е прав. Подвър-зия с такъв гръб обикновено не се отваря добре, по-неже мукавите опират в гърба (подкората). При обли-чане на мукавите корицата не е залепена добре (не еизгладена) и се е надигнала. Книжното тяло е ушитона концова шивачка на тифон. Последният е криво от-рязан и гърба не е затегнат и туткален, та колите прирязането са се размърдали. Кантовете на книгата са добри.
Надписът на гърба е извършен с яркочервено фолио и добре допълнен с орнаментните цветчета.
Димитър Христов