Отговор сигурно трябва да се търси в няколко направления. Преди всичко в промените, настъпили за три десетилетия след успешния старт на изданието през 1949 г. Ситуацията в отрасъла е коренно променена, но тук става дума не за неговата структура и организация, а за хората, за специалистите, които се появяват, действат, развиват се на тази професионална сцена. Настъпила е смяна на генерациите, политиката на нашите предходници за обучение на специалисти с висше образование в чужбина — отначало в СССР, с корекция десетилетие по–късно — и ГДР, е дала категорични резултати. Независимо че местата за следване в Москва, а по–късно и в Лвов се заемаха в повечето случаи от абитуриенти, непомирисвали печатарско мастило и имащи странна представа за екзотичната професия „полиграфия“ — резултатите бяха налице:
количествено — броят на висшистите надминаваше вече 200 човека и
качествено — ръководните позиции на почти всички структурни звена в системата на Комитета за печата, имащи отношение към печатането, се заемаха от хора с висше образование. И не само в нея, а и в сродни и свързани системи, напр. външна търговия, средно специализирано образование и т.н. С една дума — материалното производство и неговите управленски кадри бяха вече други.
Към специалистите, завършили в двете упоменати държави, трябва да се прибавят и редица инженерни и икономически кадри, създадени в българските висши учебни заведения, които много успешно се интегрираха в печатното производство.
Затвореността на плановото стопанство, ако към нея се добави и силната централизация, упорито водеха до отказ от алтернативност при задоволяване информационните потребности на тази социална група. Имаше съветско списание полиграфия, за знаещите немски — издаваното в ГДР „Papier und Druck“, информационните издания на Научния център. Някоя и друга командировка до международно изложение, съвместна работа по линия на СИВ или размяна с дружески предприятия в ГДР. И толкова!
Не само обидно малко, но и съвсем, съвсем недостатъчно. Тогавашното ръководство на Комитета за печата и това на отдел „Пропаганда и агитация“ на ЦК на БКП, от които зависеше новото „раждане“, отчитаха неблагополучието на тази ситуация и се оставиха да бъдат убедени, че възстановяването на списание „полиграфия“ поне с малко ще допринесе за подобряване на положението, че ще се появи възможност и за споделяне на мнения, за интелектуална изява на желаещите от тази социална група. При това на не много висока, в буквалния смисъл на думата, цена, но все пак под типичния за времето контрол. Подкрепата беше особено изразена от Бистра Аврамова, тогава първи заместник–председател на КП — човек, закърмен с идеите на печатното слово, интелектуалец по рождение — в нейно лице инициаторите намериха ревностен поддръжник на идеята.
И така в края на 1979 г. беше дадена зелена светлина на проекта. Определени бяха производствените параметри на изданието, назначена беше нормалната за времето си редакционна колегия, на която заслужава да се обърне малко повече внимание. Състав (по азбучен ред): Александър Бачев (КП), Бигония Колева (НЦ), Благомир Сираков (КП), Васил Василев (главен редактор, КП), проф. д–р Димитър Георгиев (ИД комплекс „Работническо дело“), Емил Филипов (КП), Живко Станкулов, Иван Найденов (редактор, НЦ), Кирил Найденов (ЕЦФН), Любомир Луцов (КП), Наталия Качин–Хрисимова (НЦ), Недко Милчев (КП), Серафим Григоров (Комбинат „Димитър Благоев“), Тодор Чипев (зам.–главен редактор, НЦ), Кънчо Кънев (художник, КП). През 1983 г. от състава отпадат Бигония Колева, Благомир Сираков, Недко Милчев и Димитър Георгиев, а на тяхно място се включват Захари Главчовски (в–к „Отечествен фронт“) и Николай Камбуров. От книжка 2/81 списанието от орган на Комитета за печата става такъв на Комитета за култура, а от 1/83 — на Държавно сдружение „Българска книга и печат“. От началото на 1986 г. сдружението се преименува в „Творческо стопанско обединение“. От 3/85 от редколегията излиза Емил Филипов
Течението на списанието за тези тридесет години, изминали от полиграфия 1/80, е налице в библиотеки и частни сбирки. Пък и самият този юбилеен брой дава известна представа за неговото съдържание. Всеки, който се интересува от историята на това трето негово издание, може да удовлетвори своето любопитство или изследователски порив. Тук и сега обаче искам да споделя впечатленията си именно от тази редакционна колегия и от нейната работа.
За по–възрастните читатели имената са познати. Младите надали ще разпознаят в тях водещите специалисти в редица технологични и организационни направления от областта на печатното слово от онова време. Някои от тях, за дълбоко мое съжаление, вече не са между нас. Но всички те проявиха ентусиазъм и в тази присъща за системата организационна форма даваха съвети и препоръки към главния редактор и неговия заместник какво да се публикува на страниците на изданието. В много случаи това си оставаха само пожелания, защото тогава, както и по–късно, в редиците на българските специалисти трудно се намираха хора, можещи да съчетаят познаването на материята с лекотата на израза и добрия български език. Така си и остана — проблемът с авторския контингент като главен и основен в професионалната ни периодика и до ден–днешен. Но поне стопанската страна на издаването беше уредена чрез годишния бюджет на списанието. Публикуването на реклами (drupa’90) или демонстрирането на нови материали (картон от „Zanders“ за корицата) беше повече инцидент, атракция, отколкото трайна политика. Но и това се случваше все пак.
Като става дума за авторите, ми се иска да отчета ентусиазма на шепата български специалисти, отнасящи се по това време в категорията „научни работници“, служители на Научния център по полиграфия към КП, респ. Обединение „Българска полиграфия“. Сътрудниците от секциите, както и тези, ангажирани с информационното обслужване на системата, се включиха активно в списването на изданието, което се вижда от дела на техните материали в отделните книжки. Заедно с т.нар. „изтъкнати специалисти“ от другите звена, от печатниците и спомагателните предприятия, всички те дадоха своя принос за старта и стабилизирането на изданието.
Все пак целите, които си поставяхме, бяха по–високи и затова търсехме и сътрудничество от чужбина. Работата в Постоянната работна група по полиграфия към Постоянната комисия по лека промишленост на СИВ даде възможност да се намерят в рамките на мислимото начини за реално, по–тясно сътрудничество на полето на издаваната в социалистическите страни специализирана периодика. Бюрократичната система на СИВ, известна със своята мудност и инертност, все пак беше преодоляна и след почти три! години, през май 1984, в София, по наша инициатива се проведе първото заседание на главните редактори на периодичните издания от всички страни — членки на СИВ, на което покрай двустранните споразумения за сътрудничество беше договорено и подписано решение за издаване на общ, съвместен брой. Той видя бял свят в края на 1986 г.
Успяхме с общи усилия да издействаме в годишните планове на Комисията да бъдат включвани редовни срещи на представители на редакциите, на които да се обсъждат общите проблеми и възможното сътрудничество при тяхното решаване. Такива срещи се състояха през следващите години в Унгария, Чехословакия, ГДР. Разпадането на „социалистическата общност“ през 1989 г. сложи естествен край на това сътрудничество.
Искам да кажа няколко думи и за технологията на редакционно–издателския процес, както се наричаше по това време. Началото на осемдесетте години беше характер но в тази област със стремежа да се въведе персоналният компютър в издателската практика, но за тази цел родният „Правец“ не беше годен. За сметка на това системата на КП разполагаше с ЕЦФН (Електронен център за фотонабор) — могъщ технологичен инструмент, представляващ реален електронен изчислителен център с изход фотонабор на хартия или филм. Някъде към 1985 г., след като с огромни усилия се сдобихме с един персонален компютър, успяхме да въведем програмния продукт „Ventura Publishers“ на „Xerox“ и да осъществим технологична връзка като запис върху дискета с ЕЦФН. На титулната страница 1/90 доста самохвално оповестяваме, че изданието се обработва електронно. Сериозна помощ за този технологичен и организационен напредък ни оказаха колегите от Националния проектен и програмен фонд (НППФ) на обединение „Програмни продукти и системи“, които по това време локализираха същия този продукт във формата на „Издател“. Програмата беше толкова добра, че и до ден–днешен работи в някои издателски къщи.
Списанието се печаташе в „ДП Балкан“, където от 1990 г. се правеше и експонирането.
Внимателният читател сигурно би забелязал, че на течението 1990 липсва информация за това, чий орган е изданието. Напълно разбираемо — в
настъпилата промяна в края на 1989 г.
изчезва държавната структура — издател, и заедно с нея би трябвало да изчезне и самото списание. Алтернатива беше да се намерят ентусиасти, готови да вложат умения и средства, и издаването да става вече от частна фирма. Признателен съм на колегите Живко Станкулов и Росица Велкова, които от началото на 1992 г. за различни периоди от време бяха част от издателския екип на списанието.
Преустройството не беше лесно, липсваше опит, стопанската ситуация в страната беше извънредно сложна. Обичайните структури се срутваха като верижна реакция. Но колеги и приятели в страната и чужбина ни протегнаха ръка и на това място искам да им изкажа най–дълбоката си благодарност. Приютиха ни в една стаичка в бившата сграда на обединение „Българска полиграфия“, собственост тогава на Полиграфическия комбинат с директор Никола Балабанов, колегите от Репродукционния център в Държавната печатница поеха обработката на илюстрационните материали, от „Датекс“/Евротайп ни помогнаха в усвояването на Mac–компютрите и програмния продукт „QuarkXPress“ за редакционната обработка, включително до експонирането на готовите страници. Печатането премина във Фондация „Кирил и Методий“. Постепенно в изданието се „промъкнаха“ четирицветни елементи, най–вече в рекламните материали, кориците „престанаха“ да бъдат черно–бели, докато най–накрая „цветният“ печат завладя цялото издание. Предадохме идеята на „черното изкуство“, но икономическите фактори се оказаха по–силни от носталгията.
Опитахме се да бъдем полезни на предпечатната общност с един проект, наречен „PrePress България“ — съвместно издание с „C.A.T. — Verlag“ от Федералната република. Много ни се искаше да дадем обективна и актуална информация за промените в тази твърде динамична среда. За съжаление един гол ентусиазъм не ни стигна, издържахме само три години! А идеята беше високо оценена от професионалната общност. Ако приемем, че сега тя е въплътена в едно друго издание — ProGRAFICA, пожеланието ми е за сериозен успех и негово дълголетие.
„Рекламните“ елементи! Какво бихме правили без нашите рекламодатели и най–вече без виенските фирми „Братя Хен“ (MAN), „Бертолд&Щемпел“ (Heidelberg, Linotype–Hell), по–късно и „KBA Planeta“, BSR. Заедно с много други — директно или чрез българските им представителства, които е невъзможно да бъдат изброени тук — „следите“ им са останали в годишнините на списанието и заедно с това остава и моята дълбока признателност за добрата съвместна работа в течение на многото години. За тяхното доверие в мисията на изданието, за да се превърне то в истинска институция в полето на българската печатна комуникация.
Когато става дума за „институционализирането“ на полиграфия не мога да не спомена приноса на списанието в борбата за създаване на браншова организация на печатарската индустрия в страната, за организирането на специализираното изложение в рамките на Международния панаир в Пловдив „ПринтКом“ преди повече от десет години, за учредяването наградите „Печатар“ и „Доставчик“ на годината, за конкурса „Най–добър календар“, за съвместното издание календара на консорциума „Дунав Прес“, студио „Плакат“ и списание полиграфия, както и редица други мероприятия, между които кръглата маса по проблемите на образованието в рамките на ЕкспоПринт&Пак в Международния изложбен център в София.
Както и всяка история, моята история на списание полиграфия приключва в края на 2005 г. след 27 години труд като главен редактор и 15 години като негов издател, но историята на списанието продължи, когато неговият живот се пое от една друга, по–млада генерация. Това, което започна pro bono publico като на шега за мен — печатаря, едно своеобразно hobby, неусетно превърнало се в мое второ аз, намери логичния си завършек в областта на издателската дейност.
И ако имам право да кажа I Have a Dream, то тя, моята мечта, е — в годината на следващия юбилей около институцията полиграфия да има още много други професионални издания за благото на печатното слово и вечното „черно изкуство“. И те да се четат!