„ПринтКом“ – изложението, което възникна преди 12 години и бе „отгледано“ грижливо от малко известната по онова време в печатарските кръгове Краси Кочанова, уважавания от всички ни Васил Василев и покойния Русиян Костов, постепенно се превърна в неразделна част от браншовото ни общуване
Сигурно си спомняте ентусиазма, с който през първите години подхождахме към изложението. Дойдеше ли време за него, цели екипи от фирмите-изложителки поемаха към пловдивското Панаирно градче, за да подредят щандовете си и да посрещнат посетителите. Жадни за информация, прясно излюпените мениджъри и специалисти и за миг не си помисляха, че може да дойде ден, в който да игнорират „ПринтКом“ за сметка на друга своя задача... Но този ден дойде, при това много скоро — само след десетина години...
Все пак това бяха славните години на изграждането и укрепването на модерната постсоциалистическа полиграфия в България. Дойдеше ли юни, всички заети с предпечатни и печатни процеси, доставка на хартии, мастила, консумативи и машини за тези процеси, поемаха към напечения пловдивски регион, за да застанат зад или пред щандовете на „ПринтКом“. Много пот се проля — от жегата и от усилената работа, която кипеше по време на изложението. После идваше ред на незабравими вечери в прохладните градини на Града на тепетата. Тези юнски срещи, белязани с аромата на липите, така дълбоко са се врязали в съзнанието ми, че този аромат винаги ще ми напомня за „ПринтКом“...
Изложението се развиваше във възходяща посока поне през първите 7–8 години и безапелационно „повали“ противниците си — „БалканПак“ и „Експо Принт и Пак“. Благодарение на нарастващия интерес от страна на най-големите в печатарския бизнес „ПринтКом“ бележеше напредък както по отношение на значимостта си, така и по своя мащаб. Постепенно една панаирна палата му стана тясна и изглеждаше, че трайно ще се настани в две. Но после... някак естествено, поради кризата ли, или защото в един момент новостите станаха по-малко, се стигна до спад, до изчерпване, до отлив в интереса.
Факт е, че в бранша вече добре се познаваме — и като хора, и като колеги, и като технологични възможности на отделните фирми. Факт е, че интернет „изяде хляба“ на много изложения, издания и пр. и промени значително общуването. Факт е, че всички ние сме много променени — по-неентусиазирани, по-уморени, по-прагматични... Загубихме пламъка, оптимизма, жаждата или поне част от тях. Дори и носталгията по аромата на юнския Пловдив не е в състояние да ни заведе отново в панаирното градче. Преситени от бизнеса, новостите, проблемите, телефоните, офертите, че и от професионалното общуване, вече не тръпнем в очакване на поредния „ПринтКом“.
Тази година по време на изложението няма да ухае на липи. На 13 април, т.е. съвсем скоро, ще започне първото истински пролетно издание на нашето изложение. Има нещо символично в това, че в ранната пролет един значително подмладен екип от страна на Пловдивски панаир стартира преобразеното изложение „ПринтКом“. Както вече подчертах, новостите в нашето изложение са налице — ново е времето на провеждане, нова е периодичността на изложението, нов е екипът, който ще работи за реализирането му. През последните месеци освен анализаторите, като че ли и самата бизнес ситуация започва да ни убеждава, че е отминала или поне отминава една много тежка икономическа криза. Нека приемем като добра новина фактът, че точно в този момент ще се запознаем с новото лице на „ПринтКом“!
Трудно е да се прогнозира дали ще видим едно тотално обновено изложение, но поне индикации в тази посока са налице. За да направят по-атрактивно изложението, организаторите стартират няколко нови инициативи. За част от тях вече стана дума в предишни броеве на списание полиграфия, но тогава те бяха все още на ниво идеи, а днес вече са направени съществени стъпки за реализирането им.
Водени от разбирането на нуждата от един по-полезен, по-интересен и по-атрактивен „ПринтКом“, организаторите от „Международен панаир Пловдив“ с помощта на съорганизаторите — Съюза на печатарската индустрия в България и списание полиграфия, решиха и приведоха в действие план за организиране на богата съпътстваща програма, която да привлече и задържи вниманието на полиграфическия бранш. Бяха избрани две интересни теми, които да насърчат повече колеги да посетят изложението, като обърнат внимание и на семинарната програма.
Първата тема, която организаторите определиха като особено актуална, е дигиталният печат. Макар на пръв поглед да изглежда, че предвид инвазията на тази технология всички са наясно с въпроса, се оказва, че това е един особено костелив орех. За част от колегите понятието дори не е ясно определено. Трудностите възникват както от факта, че технологията сега се развива и фирмите, производителки на системи за дигитален печат, се надпреварват да генерират идеи и нови решения, така и от известното нежелание и неразбиране, с които част от гилдията приема тази нова технология. Точно в тази връзка в рамките на „ПринтКом“ се създава възможност в разбираема форма да се поднесе достатъчно точна и изчерпателна информация за дигиталния печат, която да подпомогне всички да прозрат специфичните предимства, пък ако щете и недостатъци, на дигиталните технологии съобразно собствените си инвестиционни и други проекти.
Семинарът на тема „Тенденции в развитието на дигиталния печат“ е предвиден за 14 април. Естествено, темата за дигиталния печат е твърде обхватна и не би могло да бъде изчерпана в рамките на няколко часа, но специализираната дискусия отваря врати за един по-пространен диалог, чиито следващи стъпки могат да бъдат реализирани в рамките на други съвместни инициативи на Съюза, Списанието и Панаира. Поводи за това има достатъчно, налице е и натрупан вече опит в организирането на подобни инициативи, но най-важното е, че браншът проявява открит интерес. Доказаха го кръглите маси и срещи на бизнеса, организирани през последните години от СПИБ и списание полиграфия. Надяваме се да го докаже и интересът към „ПринтКом“. Своите гледни точки към проблема ще споделят колеги, които са утвърдени в професионалисти, така че полезността на семинара е гарантирана.
На следващия ден ще бъде повдигната друга важна тема — „Специализираното образование по полиграфия“. Този въпрос е от изключителна важност. С основание може да се каже, че това е най-важният въпрос, който трябва да намери своето решение, но който до момента не е получил задоволителен отговор от полиграфистите, от браншовата ни организация и от държавата. Разбира се, училищата, в които е застъпено подобно обучение, правят каквото е по силите им, но това далеч не е достатъчно. Резултатът е липса на специалисти, липса на знания, липса и на възможности за скорошно преодоляване на дефицита. Все пак онези, които търсят пътища за придобиване на специализирано образование в областта на полиграфията, ще могат да видят на едно място представители на всички висши и средни училища в страната, предлагащи подобни възможности.
Очакваме ви в Пловдив от 13 до 16 април 2011 г., в палата 11 на Пловдивски панаир. Вашето участие или посещение на „ПринтКом“ ще означава подкрепа за нашето специализирано изложение. „ПринтКом“ има нужда от нас, а и ние бихме загубили част от собствената си идентичност, ако се лишим от него. Времето и мястото на срещата са известни.