Преди 60 години списъкът на излизащите списания в България беше допълнен с още едно издание, кръстено от неговите създатели „Полиграфия“.
Думата произлиза от гръцки език и съгласно „Речника на чуждите думи в българския език“ означава „съвкупност от всички начини за печатно размножаване на текстове, илюстрации и други“.
Главен инициатор за появата на списанието е една забележителна личност в съвременната история на българското книгопечатане. Той беше практик и теоретик, дългогодишен ръководител на отрасъла и преподавател в Софийския университет. Има публикувани научни трудове по проблемите на книгопечатането. Тази забележителна личност е заслужилият деятел на културата Марин Василев.
Както той, така и неговите съмишленици са били наясно, че на българската полиграфическа промишленост е необходимо списание, в което да се отразява животът в системата, тенденциите на развитие и модернизация не само в България, но и в чужбина.
Великото откритие на Гутенберг, което е сложено в десетката на най-гениалните открития на човечеството от края на XIX и началото на XX век, е вече изчерпано. Новите научни открития доведоха до бързо развитие на полиграфическия отрасъл в световен мащаб.
В началото на 50-те години на миналия век работещите в българската полиграфическа промишленост специалисти с висше икономическо и инженерно образование се брояха на пръсти. На ръководството на полиграфическата промишленост тогава предстоеше трудната задача да подготви системата така, че тя да може да отговори на предизвикателствата на развиващия се технически прогрес в световен мащаб.
Най-голяма и решаваща заслуга за изпращането на студенти и специализанти в чужбина имаше Марин Василев, който винаги поощряваше професионалното развитие на младите и способни колеги. Тогава специалността „Полиграфия“ в нашите висши учебни заведения не съществуваше. Завършилите висшето си образование инженери и икономисти, специализирали в областта на полиграфията извън България, впоследствие бяха най-активните участници в развитието и утвърждаването не само на печатарската индустрия, но и на списанието. А на списание „Полиграфия“ се възлагаха големи надежди. От извървения дълъг път цели 60 години е видно, че списанието е оправдало, оправдава и ще оправдава надеждите на създателите му.
На страниците на списанието са помествани материали от видяното и чутото от български и чужди специалисти, посетили международни полиграфически изложения като Drupa, IFRA и много други в Дюселдорф, Амстердам, Виена, Чикаго, Манчестър, Париж, Женева и т.н. Списанието се оказа „прозорец към света“ за много от българските специалисти.
Някои от статиите, помествани в списанието, имаха теоретичен характер, а други — чисто приложен. Такъв беше един от случаите с изработването на клишета по нова технология — еднопроцесно разяждане на клишета. Копирният слой разработихме и приготвяхме в лабораторията на Комбината (Бел. ред. — ПК „Д. Благоев). Резултатът от новата технология беше великолепен. По старата технология цинкографският цех произвеждаше 1 600 000 кв. см, а по новата — 28 000 000 кв. см. Производителността се увеличи не в проценти, а в пъти.
Резултатите от новата технология бяха споделени на страниците на сп. „Полиграфия“ и тази нова технология започна да се прилага и в други цинкографии.
Немалка е заслугата на списанието за внедряване на четирицветния офсетов печат или както придоби гражданственост чуждицата „фирфарбен“. На страниците на списанието се появяваха статии както от теоретичен, така и от чисто приложен характер. Появи се явлението „офсетомания“ и най-големият „офсетоман“ беше инж. Васил Василев — по-късно и главен редактор на списанието, „спасителят“ му през трудните години.
През 60-те години на миналия век съотношението между високия и офсетовия печат беше в полза на високия печат. Но през 70-те години това съотношение беше обърнато в полза на офсета. Изградена беше нова модерна печатница в София Прес на базата на офсетовата технология. В Комбината бяха монтирани и пуснати в експлоатация четири ролни 4-цветни офсетови машини. Появиха се и първите четирицветни офсетови вестници — „.Жар“ и „Старт“. Всичко това показа, че „офсетоманията“ свърши своята добра работа.
Офсетовата технология предяви своите изисквания към набора на текст. Труден и нерентабилен се оказа начи нът, по който текстът се набираше на линотип, монотип или ръчно след това се вадеше отпечатък, от който се снемаше текстът.
Появиха се фотонаборните системи — предтечите на съвременния компютърен набор.
Когато постъпих на работа в Държавната печатница през 1954 г., в книговезкия цех единствената механизация беше правият нож „Krause“, а всички книговезки манипулации бяха ръчни. През 60-те и 70-те години започна механизацията и автоматизацията на книговезките цехове. В Комбината, Държавната печатница и печатница „Балкан“ бяха монтирани поточни линии за производство на книги с твърда и мека подвързия.
Всички тези процеси, ставащи в системата, бяха отразявани на страниците на сп. „Полиграфия“. Списанието не беше пасивен наблюдател, а активен участник в процесите.
Ние, всички участници в развитието на полиграфическата промишленост в нашата страна, имаме основание да се гордеем с добре свършената работа. Правилно сме насочвали и ориентирали процесите на развитие на отрасъла.
В потвърждение на това са и събитията след 1990 година. Нашата промишленост се оказа на висотата да отговори на новите изисквания на българското общество. Тя не почувства сътресения, а напротив — развитието ù стана още по-силно.
Няма друг промишлен отрасъл, в който да са инвестирани десетки милиони долари, както в нашата промишленост. В Полиграфическия комбинат „Д. Благоев“ на мястото на ротоцеха беше изградена модерна вестникарска база, която по нищо не отстъпваше и на най-модерните вестникарски печатници в европейските страни.
Изградиха се нови печатници както в София, така и в провинцията. Но сред тях заслужават да се отбележат две печатници с обществена значимост, с модерна техника и технологии. Това са „Демакс“ и печатницата на БНБ.
Във връзка с 60-годишния юбилей, който списание Полиграфия отбелязва тази година, не може да не споменем и настоящия му издател, който поема тази нелека задача от инж. Васил Василев в началото на 2006 година. Като собственик на фирма БиЕмДжи, Валентин Цолов — млад, ерудиран и предприемчив бизнесмен, вече четвърта поредна година успешно се справя с голямата отговорност — издаването на представителното списание на нашата професионална общност. В най-новата история на списанието е и утвърждаването му със статута на Орган на Съюза на печатарската индустрия в България, което е още веднъж признание за неговата роля и значение.
През годините списание „Полиграфия“ се наложи сред печатарската гилдия с високите си качества и актуалност. То излезе извън границите на България, включвайки се в международния обмен със списания на подобна тематика, отпечатвани в чужбина.
Но не целият извървян път от списанието бе осеян с рози. Имаше и много трудни моменти, особено след 1990 година. Бяха закрити държавни структури, много от нещата тръгнаха на самотек. Списанието изживяваше своите трудности в борбата си за оцеляване в условията на пазарна икономика. Но благодарение на упоритостта, всеотдайността, компетентността и авторитета на тогавашния главен редактор инж. Васил Василев, списание Полиграфия се съхрани и доживя своята 60-годишнина, за което всички почитатели на списанието му дължим своята благодарност и признание. С основание днес инж. Васил Василев има право да се радва на празника на списанието и да се гордее с него!
Не са много списанията в България, които могат да се похвалят с толкова дългогодишна история. Несъмнено юбилеят на списание Полиграфия е неразривна част от историята на печатарската индустрия в България, която и днес е сред водещите отрасли в нашата страна. Както в миналото, така и днес голямата и силна българска полиграфическа общност има своето достойно „лице“ в това високопрофесионално издание, което липсва при други промишлени отрасли. Отговорността, която носи е голяма, но списание Полиграфия вече 60 години успешно върви редом с поколенията български полиграфисти, доказвайки значимостта на своето съществуване.
Честит празник!
Нека списание „Полиграфия“ се развива и укрепваи да бъде както досега, така и в бъдеще,обективен летописец на развитиетона българската полиграфическа промишленост,неин достоен спътник и другар!