На срещата в Старозагорски минерални бани създателят на Кръга „Будител“ г-н Пламен Крайски обеща в знак на благодарност за подадената от членовете на Съюза на печатарската индустрия в България ръка да отговори с един много специален подарък — първия брой на списание „Български печат“
Както е известно, от създаването на списание „Будител“ до днес различни фирми, членуващи в СПИБ, са подпомагали публикуването на това изключително интересно издание за история, археология и култура — едни с хартия, други чрез отпечатването на някои от броевете на списанието. През годините спомоществователи на списанието са били „Валдекс“ ООД, „Лито Балкан“ АД, ПК „Димитър Благоев“, „ЕМА“ ООД, „Динев ТСС“ ЕООД, „Булграфика“ ЕООД, „Алианс Принт“ ЕООД, „Елидис“ ООД, ИПК „Родина“ АД, „Образование и наука“ ЕАД, „Конкорд папир“ ООД, „Багра“ ЕООД, „Демакс“ АД, „Фатум“ ООД, „Абагар“ АД, „Дедракс“, „Симолини 94“.
За наша радост г-н Крайски спази обещанието си и днес Съюзът вече разполага с първия брой на списание „Български печат“. Това е първото специализирано издание за печатни и предпечатни процеси. Негов издател е Държавната печатница — София.
Издателят го определя като „Месечно списание за наука, техника и изкуство“. Редактори-уредници на списанието са тогавашният директор на Държавната печатница П. Карапетров и химикът Стефан Кръстев, който по това време е началник на отдел в печатницата. В „редакционния комитет“ са включени двама началник-отдели в Министерството на търговията — Н. Нелчинов и П. Николов, както и началникът на отдел „Книгоиздаване“ в Държавната печатница К. Джамбазов, на когото са вменени административните функции.
Явно е, че началото на този първи брой на списанието не е минало без одобрението на Министерството на търговията, промишлеността и труда, на което вероятно Държавната печатница ще да е била подопечна към ноември 1932 г., когато излиза „Книга 1“ на „Български печат“. Свидетелство за това е както присъствието на двама представители на Министерството в „редакционния комитет“, така и един доста нескопосан портрет-„линорезба“ на Георги Петров — тогавашния министър на търговията, промишлеността и труда в 47-ото българско правителство, ръководено от Никола Мушанов.
В програмната статия, която също носи наименованието „Български печат“, четем:
„Минаха години от войната. Тя уби много светли неща в човека, остави страшни следи, но не уби стремежа към наука и изкуства.
Историкът на бъдещето ще тегли дебела линия между годините преди войната и след нея. Нови времена. Нови насоки в наука и техника. Нови насоки и в изкуствата. Гради се нещо ново. И в това ново българският народ ще даде своя дял. Ще допринесе според силите си.
Днес стопанската криза ни спъва, пречи на всяко начинание, отразява се най-зле върху научните трудове, върху изкуствата. Интересът към книгата — особено покупателният — се намали.
Това не ще каже, че хората на изкуството и науката трябва да се обезкуражат. Техните дела са необходими повече от всеки друг път.
Списание „Български печат“ не е изключително само за графиците. То има по-високи задачи, по-големи цели. Издание на „Държавната печатница“ — „Български печат“ ще дава трудовете на всички културни дейци от графика, изкуство, наука, образование, обществен живот. „Български печат“ ще е архив на българската култура.“
И наистина, в този първи брой на списанието са публикувани статии, свързани с различни изкуства — литература, живопис, скулптура, музика, театър. Това напълно оправдава определението „архив на българската култура“, защото в броя са включени статии за годишната художествена изложба, за литературния живот през годината, за постановките на драмите „Боряна“ на Йовков и „Иванко“ на Друмев, за литературния дебют на Антон Страшимиров, за живота и творчеството на Маестро Георги Атанасов. Има две интересни статии с историческа насоченост — за първите ръкописни книги от времето на Преславската книжовна школа и стенописите от Боянската църква. Даже няма да е пресилено, ако кажем, че на печата е отделено най-малко внимание. Единствената статия, пряко свързана с печатната технология, е „Развоят на графиката“ на Т. Долапчиев, в която е направен кратък обзор на печатните технологии от времето на Гутенберг до началото на ХХ век. Други статии, свързани с графичното изкуство, са тези за шрифта, фотографията и рекламата, издаването на вестници в страната, книгоиздаването.
Явно вечната тема на българските издания е образованието, защото то не е подминато и в новосъздаденото списание. Статията се нарича „Образованието на българската младеж“ и неин автор е Петър Николов. Ве роятно това е същият „н-къ отдел на търг.-пром. образ. при М-вото на търговията“, който е включен и в „редакционния комитет“. В статията се прави кратък обзор на тенденциите в европейското, възрожденското и следосвобожденското образование, както и на насоките в занаятчийското образование. Между другото авторът пише: „Големите събития в историята на народите са оказвали дълбоко влияние върху развитието на образованието. След всяка криза, преживяна от някой народ, неговите водачи, тласкани от вътрешното чувство да помогнат на народа, обръщали погледите си и към училището. Често пъти училището е било критикувано, обвинявано, а понякога и осъждано заради народните нещастия. Това е така, защото училището е било винаги мощен фактор за развитието на една нация.“
В края на списанието има отпечатана покана за абонамент. Като сътрудници на списанието са изброени най-видните „учени, писатели, графици, художници, общественици, музиканти и други културни дейци“ от онова време.
По отношение на полиграфическото изпълнение следва да се отбележи, че основен е високият печат. По-голямата част от страниците са само с текст, но на места намираме и илюстрации, някои от които цветни. Корицата е от 300-грамов картон, а страниците от 115-120-грамова хартия. В списанието са вложени три страници, двете от които от 250-грамов картон, а третата от 200-грамов картон. Вложените страници са с илюстрации, едната от които — напечатана върху хромова хартия и залепена върху картона, а останалите — напечатани директно върху картона. И трите вложки имат печат само от едната страна. Едната носи илюстрация („линорезбата“ с образа на министъра) и надписи с висок печат, илюстрацията върху другата вложка е „светлопечат“1, а надписите отново са високопечатни, а третата (апликираната) е напечатана на гърба на някакъв рекламен материал за Варна, надписите са върху картона и отново са високопечатни. На корицата има преговано изображение на сградата на Държавната печатница, днес Галерия за чуждестранно изкуство. Общото състояние на списанието е добро, макар корицата да е леко замърсена и скъсана на две места. Липсва и една страница, но от това екземплярът не става по-малко ценен, даже напротив. Аз лично се надявам, че някой ден той ще стане експонат в един бъдещ Музей на българското печатно изкуство.
С удоволствие се присъединявам към дълбоката благодарност, която Съюзът на печатарската индустрия в България дължи на г-н Пламен Крайски за този безпрецедентен дар. Искрено вярвам, че той ще спази и второто си обещание, което даде по време на срещата в Старозагорски минерални бани, а именно да посвети един брой от списание „Будител“ на историята и развитието на българския печат!