Отговори от името на Съюза на печатарската индустрия в България (СПИБ) на официалния въпросник на международната конфедерация на печатарските съюзи в Европа — Intergraf, чиято Генералната асамблея се планира да бъде проведена в България през юни 2009.
1. Общо икономическо състояние
През изминалата 2008 г. българската полиграфия отбеляза ръст от 3% на общите икономически показатели. През последното тримесечие на миналата година и първото на тази година обаче се отчете значително забавяне на растежа и спад до 15% в много от показателите.
2. Тенденции в оборота на печатарската индустрия
Данните сочат спад до 20% спрямо първото тримесечие на 2008 г.
3. Тенденции в специфичните пазарни сегменти
Продължава разширяването на дела на отпечатването на опаковки в цялото им разнообразие, вкл. на стикери и на етикети.
4. Тенденции в нивото на трудовата заетост и обученията
Понастоящем нямаме проблеми с попълването на работните места в целия отрасъл. Пазарът на труда предлага вече висококвалифицирани и обучени кадри от всички професионални категории. Провеждат се и ускорени курсове за квалификация на персонала.
5. Състояние и размер на безработицата
Сериозна последица от световната икономическа криза е растящата безработица в реалния икономически сектор. При средно ниво на безработицата за страната от 8%, за полиграфическия бранш тя е 4,5%, в които влизат предимно нискоквалифицирани и общи работници и служители.
6. Тенденции към сливания и наличие на фалити
Все още няма регистрирани сливания или окрупнявания на фирми от отрасъла. Няма информация за фалити в полиграфията.
7. Тенденции в инвестирането
Първото нещо, върху което икономическата криза се отрази сериозно, беше рязкото намаляване и спиране на инвестиционния процес в целия отрасъл. Това засегна обновяването на машинния парк, изграждането на сградния фонд, закупуването на програмни продукти и т.н. Липсата на собствени капитали и изключително трудното отпускане на банкови кредити лиши отрасъла от заплануваните инвестиции.
8. Тенденции във външната политика
Балансът във външния ни стокообмен е силно нарушен поради все по-малкия износ на полиграфическа продукция и постоянно високия дял на вноса на хартии, мастила и материали.
9. Развитие на новите медии и дигитализацията
Делът на модерните комуникации и медии расте непрекъснато. Компютрите, мобилните средства за връзка и съобщения, както и електронните медии, са широко разпространени в нашето всекидневие, но печатните ко муникации — списания, вестници и книги, запазват традиционно силното си присъствие.
10. Специфични условия за развитие на конкурентоспособността в България
Като цяло икономическите условия в България са благоприятни за бизнеса с вече утвърдените облекчения и преференции за работещите в индустрията. При нормални макроикономически условия те определено подпомогнаха развитието на отрасъла през изминалата 2008 година. Сега картината на състоянието в полиграфията е значително утежнена, както и на цялата ни икономика. В ход е изпълнение на антикризисна програма на правителството, която в известна степен облекчава състоянието и на печатарския бранш.
11. Влияние на цените на суровините и енергоносителите
Вследствие на икономическата криза цените на суровините, материалите и енергоносителите бяха намалени или задържаха предишните си нива. Това доведе и до намаляване и задържане на цените на българската полиграфическа продукция. За нас е необяснима все още високата цена на хартията, която внасяме от европейските си партньори. Тъй като това е много деликатен и сложен процес, с отчитане на много взаимно свързани показатели, то той е предмет на редица дискусии в рамките на Съюза на печатарската индустрия в България (СПИБ).
12. Последици от сегашната икономическа ситуация за СПИБ
Негативните последици от кризата са както върху целия печатарски отрасъл, така и върху работата на СПИБ. Вече има три фирми, членове на Съюза, които отказаха да платят годишния си членски внос, поради силно намалелите си приходи и оборотни средства. Темите, които се разглеждат на организационните сбирки на СПИБ, са изключително насочени към преодоляването на кризата и оцеляването на бизнеса. В тежест са и натрупаните значителни междуфирмени задължения, забавените разплащания и изпълнението на договорите.
13. Действия на СПИБ
Още през септември 2008 г. ръководството на Съюза обърна внимание на своите членове, че се очаква икономическата ситуация да се влоши рязко, като препоръча адекватни антикризисни мерки.
Понастоящем всички ресурси и управленски методи на СПИБ са мобилизирани за успешното преодоляване на кризата в отрасъла.