На 4 март 2010 година в хотел „Двореца“ във Велинград, в присъствието на представители на малко повече от половината си членове, Съюзът на печатарската индустрия в България проведе свое редовно събрание. Събранието протече по оповестения и утвърден от присъстващите дневен ред.
След кратки встъпителни думи от страна на г-н Петър Кънев, председател на СПИБ, бяха представени новите членове на Съюза. Преди това обаче г-н Председателят счете за нужно да запознае колегията с новия директор на печатницата на БНБ г-н Георги Симеонов.
От името на Специализираното висше училище за библиотекознание и информационни технологии (СВУБИТ) приветствие към Съюза поднесе проф. д-р Кристина Върбанова-Денчева, ръководител на катедра „Книга и общество“. Тя изрази съжалението на ректора на СВУБИТ — проф. д-р ик.н. Стоян Денчев, че не може да присъства лично, и прочете изпратения от него поздравителен адрес към събранието. Професор Денчева изтъкна допирните точки между СВУБИТ и СПИБ и възможностите за бъдещо сътрудничество.
От името на „Асенова крепост“ АД изпълнителният директор инж. Богдан Бибов в краткото си обръщение към колегията описа профила на предприятието и подчерта, че като фирма, която от 35 години се занимава с печат върху полимери (полиетилен и полипропилен), „Асенова крепост“ отдавна е трябвало да заеме мястото си сред членовете на Съюза.
За да представи следващия нов член, беше поканен г-н Стефан Яновичин. Той разказа накратко за „ФТС България“, която от 15 години се занимава са ERP системи. От 1 година работят по създаването на система за управление на полиграфическо предприятие. Системата е вече готова, нарича се eGraph и работи във „Фреш Ап Лейбълинг“. Г-н Яновичин използва случая да покани всички присъстващи за участие на 16 март в онлайн дискусия на тема: „Какво печелят полиграфическите предприятия, ако използват специализирано ERP решение?“.
Печатница „Е-Принт“ беше представена от своя управител инж. Димитър Йорданов. Той определи фирмата като „малка печатница, която се занимава с листов офсет“ и изказа особеното си задоволство, че вече е част от Съюза на печатарската индустрия в България.
След това дискусията беше прехвърлена към един въпрос, който вълнува преобладаващата част от членовете на СПИБ. Както е известно, Съюзът излезе с предложение да се промени честотата на провеждане на специализираното изложение за печатна комуникация ПринтКом. Основният мотив беше, че новостите в полиграфията не са толкова чести, за да изискват ежегодно изложение. Становището на „Международен панаир — Пловдив“ АД стана ясно от прочетеното от главния секретар на СПИБ писмо. В него г-н Георги Гергов, председател на борда на директорите на Панаира, изразява съгласие с предложението на Съюза и предлага ПринтКом да се провежда всяка нечетна година. Другото предложение, отправено към СПИБ, е да се промени времето на провеждане на изложението от месец юни, както е било досега, на месец април. Във връзка с направените предложения беше обсъден въпросът за ежегодните награди „Печатар на годината“ и „Доставчик на годината“. През последните години тези награди бяха връчвани по време на ПринтКом. Прието беше предложението на председателя г-н Кънев наградите да се раздават в навечерието на 24 май в Музея за чуждестранно изкуство, където в началото на века се е помещавала Държавната печатница.
Във връзка с предстоящата през месец юни Генерална асамблея на Интерграф, която ще се проведе в България, беше съгласуван графикът на Асамблеята. Деловата работа ще протече на 11 юни в хотел „Радисън“ в София. След това на участниците в Асамблеята ще бъде предложена туристическа разходка до Пловдив и Бачковския манастир. Главният секретар на СПИБ г-н Румен Трифонов за пореден път подчерта важността на нашето домакинство и отговорността, която СПИБ носи. Той сподели, че е направено всичко необходимо за организацията на Асамблеята, и се обърна към членовете на Съюза за активно участие в събитието.
От страна на председателя г-н Кънев беше поднесена информация за финансовото състояние на СПИБ, както и за предстоящите плащания. После на обсъждане беше поставен въпросът за членския внос. В крайна сметка беше взето решение за размера на членския внос за 2010 година, който остава непроменен за физическите лица — 150 лева, а на юридическите лица, предвид кризата, се предоставя възможност сами да определят размера на годишния си членски внос в интервала от 500 до 700 лева.
След това г-н Петър Кънев направи няколко съобщения. Те касаят предстоящи събития в България и по света, свързани с полиграфията. Най-радостното, поне по мое мнение, е дипломирането на първия випуск от специалност „Полиграфия“ в пловдивския филиал на Технически университет — София. Всички, които проявяват интерес, бяха поканени да присъстват в Аулата на филиала на ТУ в Пловдив на 12 март от 14 часа.
Присъстващите получиха и друга покана за 15 март в Гранд хотел „София“. Поканата е за представяне на провежданите от 27 до 30 април 2010 г. в Конгресния център в Хонконг изложби — Международна изложба за печатна комуникация и опаковки и Изложение за подаръчни стоки и сувенири. Организатор на представянето е Недялка Наги от унгарския клон на Хонконгския конгресен център.
Като „добър повод да се проучат условията за бизнес“ беше определен Българо-грузинският форум в гр. Батуми, Автономна област Аджария, който ще се проведе на 28 април 2010 г. Бяха визирани и други събития, които могат да бъдат интересни за членовете на СПИБ — Консултативната среща по проблеми на печата в Берлин на 8 март и Балканският печатарски форум през м. октомври в Будапеща, Унгария. Ангажимент за предоставяне на допълнителна информация, свързана с тези събития, пое главният секретар на Съюза г-н Румен Трифонов.
В коментара относно статистическите данни за 2009 година за вноса на печатарски машини, мастила и хартии, изготвени по информация от Интрастат и Агенция Митници съответно за страните от Европейския съюз и т. нар. „трети страни“, беше отбелязана с огромно съжаление тенденцията за спад на вноса, която се обяснява с кризата. Спадът в натура е от порядъка на 25%, което беше определено като „отчайващо“.
После думата взе главният редактор на списание полиграфия. Той се обърна към присъстващите с апел за създаване на концепция за бъдещото развитие на Съюза. Неговата загриженост произтича от факта, че е налице известно разочарование у някои членове, което е довело и до напускането на цели три фирми. По информация на списанието, събрана по време на срещи, други няколко фирми не желаят да станат членове на браншовата организация поради това, че не виждат ползите от подобно членство. Г-н Джажев изтъкна, че само по пътя на последователни и грижливо планирани действия по въпросите от взаимен интерес за членовете си СПИБ ще запази и разшири членската си маса и ще утвърди и доразработи организационната си философия и практика, но за това е необходима по-голяма активност от страна на всички членове, каквато до момента не е налице.
В края на срещата дискусията естествено се завъртя около кризата. Чуха се различни мнения, разисква се въпросът за усвояването на еврофондовете, за целесъобразното поведение по време на криза и пр. По традиция разговорите продължиха „в кулоарите“.