Първата работна среща на членовете на СПИБ за 2009 г. отбеляза рекорден брой участници — 118 човека от 93 фирми. Огромният интерес на колегите се дължеше на предварително поставените интересни теми в дневния ред на събранието, някои от които наболели от доста време въпроси.
Събранието беше открито от председателя на УС на СПИБ — г–н Петър Кънев, който след като поздрави доц. Розалинов (гл. редактор на сп. Опаковки и печат) за рождения му ден, направи обзор на състоянието на българската икономика в условията на глобална криза. Г–н Кънев отбеляза факта, че и печатарската индустрия у нас вече е пряко засегната от негативното въздействие на световната рецесия, като само за първите три месеца от началото на годината е с 162 млн. лева по-малък оборот от предходната, което оформя като цяло около 40% спад на стойностите в индустрията.
Официални гости на срещата бяха г–н Драгомир Стойнев — старши икономически съветник на премиера Сергей Станишев и г–жа Ивет Жаблянова — директор на дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ към Министерство на икономиката и енергетиката.
Със своето изчерпателно експозе, г-н Стойнев се опита да убеди аудиторията, че държавните средства в България се харчат разумно и че по данни на МВФ страната ни е с една от най-стабилните фискални политики, след скандинавските държави. Той говори за създадената от правителството програма за по-добро регулиране на средствата, както и за кредитните линии за инвестиционни проекти, на обща стойност 500 млн. лева, при лихви между 5 и 8%. Една от основните цели на правителството след отминаването на кризата било създаването на 5-6 индустриални зони — готови терени за български и чуждестранни инвеститори, за които ще е нужна много добре развита инфраструктура. Г–н Стойнев отбеляза намалените досега с над 10% данъци и намаляването на осигурителната тежест за работодателите с над 4%. Той съобщи и за създаването на кризисен съвет към министър–председателя, в който участват работодатели, синдикати, банки и други.
Г–жа Ивет Жаблянова даде информация на присъстващата аудитория за това как се харчат парите от оперативните програми с приоритетна ос модернизиране на предприятията. По тези програми до момента има сключени 329 договора за 215 млн. лева. В областта на полиграфията сключените договори са два (при над 100 кандидатствали проекта), на стойност 696 хиляди лева. Г–жа Жаблянова внесе яснота по отношение на процедурата за проучване, оценяване и одобряване на проекта, която трае 7 месеца.
Интересът към фондовете по тези програми, особено сега, на фона на световната икономическа и финансова криза, очевидно е доста голям сред колегите, защото изявлението на г-жа Жаблянова предизвика разгорещени дискусии. Г–жа Калинка Стайкова (ГЕД ООД) контрира изложените от г-жа Жаблянова цифри с факта, че една машина в полиграфията струва от един до 30 млн. лева, което според нея означава, че реално в полиграфията не са влезли никакви пари. Г–жа Стайкова постави и конкретния въпрос в кои точно програми могат да участват производителите и търговските предприятия и към кого да се обърнат, за да спазят процедурата, както и какъв е нормалният процент, който при одобрение на проекта, отива за посредниците. Отговорът на г-жа Жаблянова беше програмата „Технологична модернизация в предприятията“, по която могат да бъдат усвоени от един до пет милиона лева. Г–жа Жаблянова не можа да даде информация по отношение на посредниците, но посъветва присъстващите да не пропускат информационните кампании във връзка с оперативните програми, които организира министерството.
Г–н Ясен Висулчев (съсобственик и управител на издателство ФорКом и зам.–председател на КБМП) се поинтересува във връзка с предстоящата оперативна програма „Подпомагане на клъстери — фаза 3“. дали може да се очаква ускоряване на процедурите по проучване и одобряване на проектите, които в момента са в рамките на 9 месеца, на което г–жа Жаблянова отговори, че е невъзможно един проект да бъде проучен добре за по-малко от 3 месеца. А при голямата численост на кандидатите и недостатъчния брой служители, с които министерството разполага, тези срокове се увеличават на 7 до 9 месеца.
Последваха изказванията на г–н Иван Минков (Графобал България) и на г–н Атанас Джажев (Айлаб ООД), чието общо мнение беше, че по оперативните програми за модернизиране на предприятията се шири корупция, прикрита под некомпетентност и бюрократизъм в институциите. През времето, в което проектът трябва да бъде разгледан и одобрен, много често машината, за която се кандидатства сменя названието си, което прави договора недействителен. Това според г–жа Жаблянова е поправимо, защото е възможна промяна в името на машината дори и след одобряването на договора за проекта.
Накрая, г–н Димитър Козалиев (Фатум ООД) изказа мнение, че при обявените между 5% и 10% комисионни за посредниците, много по-изгодно е да се изтегли кредит от банка, отколкото да се чакат пари по такъв проект. Той зададе въпроса колко бързо, след 7–месечното одобрение на проекта, се получават реално парите. На това г–жа Жаблянова отговори, че след банкова гаранция се превеждат авансово 20% от сумата, след което следват междинното и крайното плащане, които са в рамките на от 6 до максимум 12 месеца. По-късно г–н Драгомир Стойнев и г–жа Ивет Жаблянова се запознаха лично с повечето от присъстващите и в непринудени разговори даваха нужната информация по конкретни казуси и запитвания от колегите.
В продължение на деловата програма г–н Петър Кънев каза, че предоговарянето на лихвите по кредите е незаконно. Той предупреди и че ще дойдат още по-тежки времена до края на годината. Г–н Кънев посъветва колегите си да ограничат разходите, ако не са крайно належащи, както и да внимават с дъмпинга на цените, защото това е опасен подход, който „обезкървява“ компаниите, които го практикуват. За да се намали рискът при бъдещи сделки следва да се изискват авансови плащания и да не се предоставя готова продукция на клиента преди пълното му издължаване към печатницата. Като полза от кризата той изтъкна наличието на по-голям брой работна ръка.
По наболелия въпрос за междуфирмената задлъжнялост, г–н Кънев отбеляза, че трябва да се обменя информация между хората, защото публикацията на т.нар. „Черен списък“ на уеб сайта на СПИБ, на този етап е невъзможна по юридически причини.
За нови членове на СПИБ бяха официално обявени:
• фирма „Адком — печатни решения“ ООД, с представител г–н Васил Василев;
• печатница „Българска филателия и нумизматика“, с представител г–жа Филипа Муратовска;
• фирма „Актуал индъстрис“ ООД, с представител г–н Росен Горелов.
Беше представен официално и председателят на Съюза на ситопечатарите в България (ССБ) — г–н Евгени Иванов, който беше специален гост на събитието.
За съжаление очакваният от всички присъстващи представител на изложението ПринтКом — Международен панаир Пловдив АД, така и не пристигна до края на вечерта, за да бъде дискутиран публично въпросът за участието на фирмите и периодичността на провеждане на изложението — дългогодишна тема в редиците на печатарите.
Главният секретар на СПИБ — г–н Румен Трифонов закри събранието, като обяви, че следващата асамблея на Интерграф през 2010 г. ще се проведе в Пловдив и напомни, че Балканският форум на печатарските съюзи ще се проведе тази година на 22 и 23 октомври в Букурещ, Румъния.
Срещата продължи с разговори между колегите до късно вечерта.