Когато през горещото лято на 1998 година, по време на изложбата „Импресия“ с представители на администрацията на Пловдивския панаир започнахме акцията по организиране на специализирано изложение за печатната комуникация, бях дълбоко убеден, че печатарството в България, вече поотърсило се от сътресенията на прехода, има реална потребност от такъв професионален акцент.
С Красимира Кочанова, Лидия Койчева и Мария Тодорова, при подкрепата на директора Изложби Валя Попова и генералния директор на Панаира Александър Дяков, като новоизлюпени „евангелисти“, започнахме масирани атаки преди всичко към основните изложители — както аз за себе си ги наричам „трите кита“: MAN, KBA и Heidelberg, а и към „по–дребните“ — повечето от тях показаха умерено разбиране и готовност за участие. Странното за мен, обаче, беше, че преобладаващата част от колегите в гилдията, печатарите, тогава приеха идеята доста резервирано. Сега, почти десет години по–късно, изглежда нещата и в двата лагера не са се променили съществено.
Администрацията на Панаира отчита израстването на изложението и ползата, която то ù носи. Но за мен си остава открит въпросът — превърна ли се ПринтКом в своеобразен професионален празник на печатарите и свързаните с тях индустриални общности, така, както това става на drupa или IPEX, например. Защото няма какво да крия, именно примерът най–вече на drupa ме инспирираше тогава да подема идеята. Сега, при приключването на поредното му издание, ПринтКом за голямо мое съжаление в моите очи е все още така далеч от идеала ми, както и в началото.
Една пословица твърди, че всяко начинание при успех има много бащи, но при провал — само една майка. Сегашното положение на ПринтКом потвърждава в голяма степен това. И струва ми се, че е време да се отправи по–критичен поглед към реализираната идея, защото девет или десет години от началото ù са достатъчно време за нейната кристализация, както и да се види реалната полза от това мероприятие. Още повече че то не е самò на пазара на информационните услуги в България.
Ще си позволя да се върна още веднъж към drupa, като мой първообраз за подобно изложение, без да забравям, че всяко сравнение между двете събития е извън разумното. Но, може би, именно анализирайки разликите бихме могли да намерим и правилната посока на развитие на нашето издание. Бих си позволил да обърна преди всичко внимание на честотата на провеждане — всяка година! Дали това е нужно някому?Независимо от бързото развитие на някои технологични сектори, новостите не никнат всяка година, пък и ПринтКом не е издание от IT бранша. Може би позициониране между drupa и IPEX, т.е. провеждане през година, на първо време би повишило интереса към него, както между потенциалните изложители, така и сред евентуалните му посетители.
На всички срещи по повод ПринтКом съм казвал, че успехът на подобни мероприятия се гради не само на отделния щанд и срещите на него, но най–вече на съпътстващите мероприятия — информационна форма за издигане равнището и на двете участващи страни — изложители и посетители. В Пловдив подобни интелектуални срещи почти няма. А нуждата именно от възпитаване на поведенчески умения в динамично развиващия се свят на българската печатна комуникация едва ли има нужда от обяснение.
Поведение на предлагащите. На всички колеги, посещаващи световните изложения, прави впечатление постоянното присъствие на ръководещите екипи на изложителите през цялото времетраене на събитието. У нас „шефовете“ обикновено благоволяват да го посетят за най–много няколко часа — демонстрират прекалена заетост, а зад това се крие недостатъчна заинтересованост. А именно присъствието на първите управленски лица е абсолютен цивилизационен белег на уважение както към досегашния клиент, така и към евентуалния бъдещ купувач.
Поведение на професионалната общност, на потенциалните купувачи. Тук ролята на гилдията в лицето на СПИБ беше и остава абсолютно повърхностна. Ръководството му не проведе нито едно сериозно обсъждане през това десетилетие сред членовете си за мястото и ролята на ПринтКом, а едновременото заиграване и със софийския ЕкспоПринт&Пак оставя Съюза в твърде съмнително разкрачено положение. Интегрирането на ежегодните награди на СПИБ за печатар и доставчик на годината в структурата на изложението само донесе обезличаване на този своеобразен конкурс, ликвидира в зачатък неговата празничност.
По ирония на съдбата, но предвидимо, в протежение само на един месец тази година имаше и drupa в Дюселдорф, и ПринтКом в Пловдив. Ако се абстрахираме от размерите и от някои други параметри, основната разлика между двете събития, на която искам да сложа ударение, е тяхната платформа. drupa се организира от комитет, начело с президент, излъчен от Съюза на немската печатарска индустрия. ПринтКом — от администрацията на Международен панаир Пловдив. Както се казва в такива случаи — коментарът е излишен.
Ако искаме да имаме още по–полезно професионално изложение с ранг и име у нас и, евентуално, в региона, трябва да действаме по старата, добре известна поговорка, гласяща, че спасяването на давещите се е в ръцете на самите давещи се.
А за себе си мога само да кажа: Господи, аз ли криво ти се молих или ти криво ме разбра!
ПринтКом. Десет години по–късно

Още статии от същата категория
-
Автор: Polygrafiа Magazine
0 70 години сп. Полиграфия и среща ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Технологиите в рекламното ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Годишна среща на ветераните от ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Промени във фирма ЕТ Иван Вълканов -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 „Унипак“ АД – крачка пред ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 drupa 2012 – бъдещето днес