От 13 до 16 април в палата 11 на Международен панаир — Пловдив се проведе дванадесетото издание на изложбата за печатна комуникация „ПринтКом“. Сам по себе си този факт е важен елемент от браншовото общуване в полиграфическата общност. Освен организатора „Международен панаир — Пловдив“ в предварителната работа по подготовката на изложението се включиха съорганизаторите Съюз на печатарската индустрия в България и „Принт енд пъблишинг“ ЕООД, издател на списание полиграфия.
Както е известно, изложението „ПринтКом“ е създадено през 1999 година с активното съдействие на тогавашния главен редактор на списание полиграфия г-н Васил Василев. През годините то се утвърди и си извоюва първенство в конкуренцията с други изложения в областта на печата като ЕкспоПринтПак, провеждано в Интер Експо Център, и БалканПак, което допреди няколко години се провеждаше в зала „Фестивална“ в София. Съществена роля за утвърждаването на „ПринтКом“ изигра и Съюзът на печатарската индустрия в България във функцията си на браншова структура в областта на полиграфията в страната.
След проведени дискусии между страните, заети с организацията на изложенията, през 2009 г. беше взето решение честотата на провеждане на „ПринтКом“ да се промени от една на две години. Ето защо през 2010 година, за първи път от 1999 година насам, нямаше изложение. Друго важно решение във връзка с подобряването на условията за провеждане на самото изложение беше свързано с промяната на месеца — от юни на април. Първото решение беше продиктувано от кризата и от липсата на достатъчно новости, които да налагат ежегодно провеждане, а второто произтичаше от факта, че в края на май има международни изложения в областта на печата, които хвърлят сянка върху „ПринтКом“.
Подготовката и провеждането на тазгодишното изложение протече по обичайния начин. Срещите между съорганизаторите, стотиците телефонни разговори, имейли и делови писма създадоха основата за провеждането на един спокоен и конструктивен „ПринтКом“. Разбира се, в основата на подобна организация стои най-вече създадената и утвърдена традиция и именно тя позволи на подмладения екип организатори да се справи с трудната задача.
Пресконференцията
И пак по традиция самото изложение беше предхождано от пресконференция, на която ръководството на „Международен панаир — Пловдив“ в лицето на изпълнителния директор г-н Богомил Бонев, главния директор г-н Йордан Соколов и директора на „Търговска дирекция“ г-жа Милена Тодорова изрази надеждите и задоволството си от предстоящото изложение. Както каза г-н Соколов, „сегашното издание показва съвсем различно лице на печатарската индустрия. Тя е в състояние да предложи не просто качествени продукти, а продукти с индивидуалност, отговарящи и на най-специалните потребности на клиентите“.
Както представителите на Пловдивски панаир, така и съорганизаторите на изложението и съпътстващите го инициативи в лицето на Съюза на печатарската индустрия в България, представен от Венцеслав Алексиев, заместник-председател, списание полиграфия, представено от изпълнителния директор на неговия издател „Принт енд пъблишинг“ ЕООД, председателят на журито на конкурса за фирмен календар и член на журито на международния конкурс за панаирен плакат професор Александър Радославов, който е и председател на секцията по графичен дизайн в СБХ и на агенцията за авторски права „Иза-Арт“, и членът на УС на Българската асоциация по информационни технологии Милчо Боров, подчертаха важността на „ПринтКом“ за развитието на печатните технологии в страната. Акцент беше поставен върху съпътстващата програма, която има амбицията да засили интереса към изложението и да направи общуването още по-интензивно, интересно и полезно.
Ето и някои от посланията на участниците в пресконференцията.
Иван Соколов, главен директор на „Международен панаир — Пловдив“: „За първи път изложението ще се обърне не само към бизнеса, а и към екологията и науката. Наред с новите машини и оборудване във фокуса ще бъдат „зелените“ технологии и образованието.“
Венцеслав Алексиев, заместник-председател на Съюза на печатарската индустрия в България: „Инвестициите в бранша намаляха с около 40%, но вносът на материали се увеличава, а това показва, че отрасълът работи.“ И още: „Около 10 000 души са заети в този сектор на икономиката, а той дава 2% от брутния вътрешен продукт на страната.“
Милчо Боров, член на Управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии: „Дигиталният печат навлиза все по-бързо у нас.“
Нели Петрова, изпълнителен директор на „Принт енд Пъблишинг“: „Изложението запазва традициите си.“
Въпросите на журналистите се завъртяха около тенденциите в печатарската индустрия, кризата и нейното влияние. В отговорите на г-н Алексиев прозвуча реализъм и той отбеляза, че „не можем да си затваряме очите по някои въпроси“. Като най-главен от тях г-н Алексиев визира липсата на инвестиции в нови машини. Все пак подчерта и факта, че индустрията работи и оцелява в трудните условия.
На въпрос за конкуренцията на Турция, за която е било споделено на предишни пресконференции, г-н Алексиев отговори, че по-силният и жезнеспособният продава на пазара и че нищо не пречи и на нашите компании да продават в чужбина. Той отбеляза положителната тенденция български фирми да продават своите продукти на европейския пазар.
Интерес за журналистите представляваше и въпросът за влиянието на новите технологии върху заетостта в сектора на печатните технологии. Г-н Алексиев отговори, че „няма сериозно намаление на заетите в полиграфията“.
Един провокативен въпрос дойде от залата. Питащият търсеше критериите, по които се определя колко държави са представени на „ПринтКом“. Той откровено отбеляза, че „ако се имат предвид стоките, които са изложени, то кварталният магазин е доста международен“. С трудния отговор на този въпрос се зае г-н Соколов и обясни, че става дума за представителства на западни компании и функцията на Панаира е да отчете статистически онова, което са декларирали изложителите. Той подчерта, че желанието на чужди фирми да участват в изложенията директно или чрез своите представители е радващо за организаторите.
Официалното откриване
Самото откриване на изложението се състоя в 11 палата на Международен панаир — Пловдив. От името на организаторите обръщение към участниците и гостите на изложението поднесе главният директор на Пловдивски панаир г-н Йордан Соколов. В него се казваше: „Полиграфическата индустрия и издателската дейност отговарят по блестящ начин на промените, продиктувани от трудните времена. За нас като организатори на форума е много радостно да видим, че един от най-успешните браншове на българската икономика се съвзема от сътресенията и предлага решения, които да помогнат и на другите. Това е резултат от навлизането на новите технологии в полиграфията и издателската дейност, които можете да видите тук в Международен панаир — Пловдив, в изложението. Надявам се, че с нашите партньори от Съюза на печатарската индустрия в България, списание полиграфия и Българската асоциация по информационни технологии ще генерираме нови идеи как да подкрепим този важен сектор от българската икономика.“
На свой ред кметът на Пловдив г-н Славчо Атанасов поздрави присъстващите и пожела успех на изложението. В обръщението си той каза: „Като кмет на Пловдив искам да ви уверя, че това е най-престижният и най-важен за годината делови форум в областта на печата и полиграфията. За мене е радостен фактът, че общо 23 страни са избрали Пловдивски панаир, за да представят своите иновации и продукти, което още веднъж доказва лидерската позиция на нашето изложение в страната. Това го прави още по-важен и дори решаващ фактор за намиране на по-бърз изход от стагнацията и кризата, защото единствено чрез създаването и поддържането на мощни бизнес-инкубатори икономиката може да се съвземе и да намери най-късия път за излизането от кризата. Изложбата „ПринтКом“ предоставя точно такава възможност на участващите в нея в един от най-актуалните отрасли. Печатните и полиграфически производства кореспондират с всички останали отрасли на промишлеността и в много случаи са от решаващо значение. От програмата на изложението се вижда, че организаторите не са подценили нито един аспект на този бранш и в следващите три дена производителите, фирмите и посетителите ще участват в доста атрактивни семинари и национални конкурси.“
От името на г-н Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма, беше прочетено обръщение от главния секретар на Министерството г-н Владимир Туджаров. В обръщението се казваше следното: „Радвам се, че тук си дават среща утвърдени и модерни компании от всички сектори на печатарската индустрия, търговията с печатарски машини и материали, полиграфията и издателската дейност, които ще разширят и обогатят досегашното си сътрудничество или ще сложат добро начало на нови партньорства.“
Прерязването на лентата от кмета на Пловдив г-н Атанасов и главния секретар на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма г-н Владимир Туджаров даде символично начало и на деловата работа на дванадесетото издание на „ПринтКом“, а плиснатата вода бе пожеланието за успех.
Наградите „Печатар на годината“ и „Търговец на годината“
От две години наградите „Печатар на годината“ и „Търговец на годината“ се дават в съответствие с утвърдения регламент, според който всички членове на Съюза на печатарската индустрия в България могат да номинират други членове на Съюза, като се мотивират за номинациите си. От така номинираните, досегашните носители на наградите, в присъствието на представители на съорганизатора списание полиграфия, който гарантира прозрачността на избора, излъчват по един носител на наградата в двете категории.
Струва си да припомним, че право на глас при избора на тазгодишните призьори по силата на регламента имаха носителите на наградата „Печатар на годината“: Венцеслав Алексиев, „Дунав Прес“ — Русе (2003), Петър Кънев, „Демакс“ — София (2004), Борис Димитров, „ЛитоБалкан“ — София (2005), Пламен Петков, ПК „Д. Благоев“ — София (2006), Марин Несторов, „Ротопрес“ — София (2007), Мариян Кенаров, „АБАГАР“ — Велико Търново (2008) и Иван Петков, „СТОВИ“ ЕООД — Пловдив (2009), както и носителите на наградата „Търговец на годината“: Венета Димитрова, „Славей-91“ — София (2003), Милко Михов, „Капелен“ — София (2004), Наско Кръстанов, „Хайделберг България“ — София (2005), Симеон Доминов, „Доминов Консуматив“ — Пловдив (2006), Стефан Вълев, „manroland България“ — София (2007), Евгени Матеев, „ЕМА“ — Плевен (2008) и Иван Вълканов, „ИВАН ВЪЛКАНОВ — ТРЕЙД КЪМПАНИ“ — София (2009).
Тазгодишните носители на наградите бяха избрани на 28 февруари в заседателната зала на „Демакс“ ООД. От гласувалите 14 членове на комисията по избора с 5 гласа за Печатар на 2010 година бе избран Димитър Козалиев, управител на „Фатум“ ООД — София, и подгласници съответно с 4 гласа Тодор Попов, президент на ЕТ „Тодор Попов — ДЕМТ“ — Сапарева баня, и с 3 гласа Радослав Ненков, управител на „Печатница София“ ЕООД.
За Търговец на 2010 година с 5 гласа беше избран Румян Георгиев, изпълнителен директор на „Естер“ АД — София. Негови подгласници съответно с по 4 гласа станаха Борис Илиев, управител на „Булграфика“ ЕООД — София, и Чавдар Дишков, управител на „Мюлер Мартини България“ ЕООД — София.
Наградите бяха връчени при откриването на „ПринтКом 2011“ от Венцеслав Алексиев, заместник-председател на Съюза на печатарската индустрия в България.
В кратките си благодарствени думи г-н Козалиев каза следното: „Искам да благодаря на всички колеги, които са ни номинирали и които са ни избрали за тази престижна награда. Всички се надяваме, че кризата вече отминава. Успех на всички колеги!“
От името на „Естер“ АД наградата беше получена от Георги Георгиев, син на Румян Георгиев. Той се обърна към присъстващите с думите: „Изключителна чест е да получим такава награда, особено за изминалата година, която не беше никак лека. Искам да благодаря на нашия великолепен екип, без който тази награда нямаше да бъде факт.“
Национален конкурс за фирмен календар
Конкурсът се организира от „Международен панаир — Пловдив“ по идея на г-н Васил Василев, дългогодишен издател и главен редактор на списание полиграфия. Надпреварата за най-атрактивен и оригинален фирмен календар за 2011 година се провежда за десета поредна година в рамките на „ПринтКом“. Право на участие имат само произведени изцяло в България оригинални едно- и многолистови календари, които са в единство с корпоративния дизайн и дейността на фирмата-възложител. Участието в конкурса е безплатно. Всеки участник има право да представи различни календари, изработени за годината, в която се провежда конкурсът.
През тази година в конкурса взеха участие 33 календара на 26 български фирми. Те са произведени изцяло в България и демонстрират възможностите на българските дизайнери и полиграфисти.
Календарите бяха оценени от жури, оглавявано от Александър Радославов, председател на секцията по графичен дизайн в СБХ и председател на агенцията за авторски права „Иза–Арт“ — София, и членове: Нели Петрова, изпълнителен директор на „Принт енд Пъблишинг“ ООД; Васил Николов — плакатист; Костадин Отонов — плакатист; Иван Соколов — главен директор на „Международен панаир — Пловдив“.
Голямата награда на Националния конкурс за фирмен календар за 2011 година бе спечелена от календара „Вдъхновение от Фибоначи“ на „Принт енд Пъблишинг“ ЕООД. Наградата се присъжда „за единство при избора на тема и нейната визуализация“. Календарът е изработен по идея, с фотографии, дизайн, оформление и предпечат на „Рекламна къща АЯ“ — София и е отпечатан в „ТАФ Принт“ ООД — Пловдив. За цялостното му представяне допринасят още и хартията, предоставена от „Анталис България“ ЕООД, допълнителните ефекти (топъл печат и преге), приложени от „Офсет“ ООД, подвързията и спиралата на „БИГ 97“ АД.
Освен победителя, бяха номинирани още трима участници:
• Номинация за дизайн, фотография и полиграфическо изпълнение с различни печатни технологии: „Пасат Прес“ ЕООД. Автори на проекта „Пасат Прес“ ЕООД и Рекламна агенция „Вижуъл Маркетинг Студио“ ЕООД, фотографи „Протей“ ООД — Юлиян Недев, Пламена Милева, печат „Пасат Прес“ ЕООД.
• Номинация за дизайн, фотография и полиграфическо изпълнение: „Захарни заводи“ АД. Автор на проекта Стефан Николов, ЕТ „ЧЕФО — Стефан Николов“, печат „Сира“ — Велико Търново.
• Номинация за структурен дизайн, оригинално полиграфическо и книговезко изпълнение: „Слънчев ден“ АД. Автор на проекта Рекламна агенция „Юрапел Комюникейшън“, печат „Супер Принт“.
Като оригинални журито определи фирмените календари на „Тондах България“ ЕООД, „Гед“ ООД, „Оптикс“ АД и „Италмодалуче — България“.
По силата на регламента за провеждане на конкурса председателят на журито професор Радославов връчи на номинираните фирми възпоменателни грамоти. Изпълнителният директор на „Международен панаир — Пловдив“ г-н Богомил Бонев връчи плакет на г-жа Нели Петрова, изпълнителен директор на „Принт енд Пъблишинг“ ЕООД, инвеститор на календара, носител на голямата награда, а авторските екипи, реализирали календара, получиха грамоти. Г-жа Нели Петрова благодари горещо на фирмите, които направиха възможен този проект, и прехвърли фокуса на вниманието върху тях. След това и те имаха възможност да кажат по няколко думи.
Международен конкурс за панаирен плакат
Конкурсът е единствен по рода си в света и показва изкуството на съвременния плакат в панаирната индустрия. Той се организира от „Международен панаир — Пловдив“, съвместно с Международната асоциация на изложбената индустрия UFI. Тази година бе 15-ото му издание.
В престижния конкурс участваха 101 плаката на 25 панаирни организации от 14 страни. Председател на журито бе г-жа Лили Айгъл, мениджър по комуникациите в UFI. От българска страна член на журито беше професор Александър Радославов. Той сподели, че работата на журито съвсем не е била лека. Голямата награда на конкурса бе присъдена на Deutsche Messe — Хановер за плаката „DOMOTEX — Светът на настилките“.
Номинирани са: Технома — Международен панаир за металургия, електроника, енергетика, неметали и гражданско строителство на Скопски панаир, Македония; БТЛ — Международна туристическа изложба „Добре дошли на най-добрия терминал“ на Международен панаир Лисабон — Португалия; Пластекс Украйна — Международна изложба за пластмаса и каучук на Премиерекспо, Украйна; Строителство — архитектура, материали и системи — групова номинация на 4 плаката за 2009 и 2011 година на Мюнхенски панаир, Германия.
Голямата награда за плакат на панаирна проява за 2011 година ще бъде връчена на специална церемония по време на 76-ия годишен конгрес на UFI, който ще се проведе от 9–12 ноември 2011 г. в испанския град Валенсия.
Изложението
Дванайсетата международна изложба за печатна комуникация беше проведена в 11 палата на панаирния комплекс в Пловдив. Освен щандовете в палатата бяха обособени семинарна зона и зона за презентации. По данни на организатора „Международен панаир — Пловдив“, в изложението са участвали 39 изложители, от които трима от чужбина. „ПринтКом“ е привлякъл вниманието на 934 посетители, от които 96% от страната. Интересно е, че 40% от посетителите за пръв път посещават изложението, а 22% — за втори. От посетителите най-голям е делът на работещите в печатници — 47%, и в рекламни агенции — 22%. Преобладават собственици (30%) и специалистите с ръководни функции — 29%,представители на предимно малки фирми с персонал до 10 работници (49%).
Четири дена бяха достатъчни на изложителите да демонстрират своите продукти, на посетителите — да получат нужната информация, и на лекторите в семинарната зона, за да отправят своите послания.
Разбира се, четири дена са напълно недостатъчни, за да се каже и покаже всичко, за да се организират всички заинтересовани колеги да дойдат до Пловдив, за да се демонстрира цялата палитра на родната полиграфия. Затова пък след приключването на изложението остава надеждата, че по време на следващия „ПринтКом“ силите ще са по-мобилизирани и ще бъде наваксано пропуснатото.
Съпътстващата семинарна програма
Един от най-важните моменти на тазгодишното изложение беше семинарната програма. С нея съорганизаторите от Съюза на печатарската индустрия в България и списание полиграфия залагаха особено много за насърчаване интереса на гилдията към „ПринтКом“.
Семинарната програма беше разделена на две главни теми, всяка от които — обособена в един ден. На 14 април (четвъртък) се проведе най-мащабната проява на „ПринтКом 2011“ — целодневният семинар на тема „Полиграфията и дигиталните технологии“. Бяха представени тенденциите в развитието на дигиталния печат, способи за бърз, качествен и екологичен печат, използването на „зелени технологии“ в бранша.
Меко е да се каже, че лекцията, която сложи началото на семинара, се радваше на успех, защото тя предизвика интереса на почти 100 човека, което се оказа неочаквано за домакините от „Международен панаир — Пловдив“. Наложи се да бъдат носени още и още столове, за да могат заинтересованите да намерят място в залата. Това беше независимата лекция-анализ „Тенденции в развитието на дигиталния печат“, представена от Христо Стайков. Със завиден професионализъм колегата Стайков поведе аудиторията към класификацията и принципите на дигиталния печат и независимо от проблемите, които възникнаха с озвучаването, успя да задържи вниманието на присъстващите. Макар да пресрочи малко отреденото му време, той трудно успя да събере огромния обем от информация, която беше подготвил за колегията. Това за пореден път доказа мащабността на неговата активност, като в същото време демонстрира и възможностите му за аналитично мислене. В съответствие с предварителните уговорки със съорганизаторите колегата Стайков напълно се дистанцира от личните си пристрастия към определени марки и модели и представи една неутрална и изчерпателна картина на достиженията и съвременното развитие на дигиталния печат с ремарки за приложимостта на определени технологии в българските условия. Колегите си тръгнаха доволни, а онези, които не са намерили начин да присъстват, се обаждат в редакцията на списание полиграфия с молба лекцията да бъде публикувана на страниците на любимото им списание.
В програмата взеха участие и други водещи български и чуждестранни фирми — „Xerox“ и „Адком“; „KODAK“ и „ГЕД“; „AGFA“ и „Булграфика“; „XEIKON“ и „Криейтив Център“; „SCREEN“, „KONICA“ и „Вълканов Трейд Къмпани“; „FACTOR.BG“. Богатата и интригуваща програма на семинара предизвика интереса на широк кръг посетители. Особено радващо беше присъствието на студенти от Пловдивския филиал на Технически университет — София, Химико-технологичния и металургичен университет — София и Университета по библиотекознание и информационни технологии — София. Присъстваха и ученици от Националната професионална гимназия по полиграфия и фотография — София.
На 15 април (петък) на вниманието на аудиторията беше представена друга интересна и жизненоважна тема — „Съвременното обучение по полиграфия“. С кратки презентационни блокове бяха представени Националната професионална гимназия по полиграфия и фотография, Частната професионална гимназия по мултимедия, компютърен графичен дизайн и анимация, Химико-технологичен и металургичен университет — София (ХТМУ), Университет по библиотекознание и информационни технологии — София (УниБИТ) и Технически университет — София, филиал Пловдив.
Водещи преподаватели от представените средни и висши специализирани учебни заведения очертаха състоянието и перспективите в обучението по полиграфия и специализираното образование, ролята на мултимедийните технологии, видеото и компютърната графика в него, трансферът на знания в печатните медии. Интересен поглед към европейските директиви за образование и съответствието на българското и в частност образованието, което получават студентите от УниБИТ, представи проф. д-р Кристина Върбанова — Денчева.
Реализирането на богатата и изключително интересна семинарна програма беше осъществено с помощта на съорганизаторите „Принт енд Пъблишинг“ ООД, издател на списание полиграфия, и Съюза на печатарската индустрия в България.
Прожекторите загасват, залата утихва. Game over! Или може би по-точно: Show’s over!
Добро или не, изложението „ПринтКом 2011“ вече е в историята. За нас остава да анализираме резултатите и да вземем онези решения, които ще направят следващия „ПринтКом“ по-добър, по-интересен, по-полезен...