Нашето съвремие предлага огромно разнообразие от медии, които ни предоставят много голям обем информация. Всеки, който днес е в състояние да осигури на клиентите си структурирана, целенасочена и индивидуализирана информация, може да разчита, че е спечелил пред конкуренцията. Очевидно е, че конкурентоспособната печатарска промишленост има нужда от предприятия с добри финансови и качествени показатели, с постоянни значими приходи, с възможности за инвестиции и не на последно място — с ръководство, което осигурява добра творческа атмосфера за специалиста и отлични средства за работа. Предприятията, които се надяват да спечелят потребителя, трябва да са в състояние да предложат разнообразни печатни продукти, нови творчески решения, висока ефективност на рекламните средства и естествено крос- или интермедийна конкурентоспособност. Абсолютно необходимо е кросмедийната рекламна стратегия на фирмата да е насочена към отделни целеви групи и да отговаря на нуждите на потребителя.
Днес всички експерти са единодушни, че печатните медии ще продължат да се развиват успешно. Индикатор за това твърдение, например, е нарастването на потреблението на хартия в света. До 2010 г. се очаква ръст от 2,4%. Въпреки това обаче, за всички нас — машинопроизводители, доставчици на материали, печатари, издатели и разпространители, е абсолютно необходимо да работим динамично, развивайки нови бизнес модели, които да осигуряват връзките между печатните и електронните медии и да са достатъчно ат-рактивни за потребителя. Медийната революция днес означава разширяване на възможностите и индивидуализиране на продукта с цел подобряване на медийното обслужване на всеки отделен клиент. Начините на потребление и на въздей-ствие показват, че печатът запазва стабилно позициите си. Печатната медия е изключително подходяща за почивка, за ориентиране в дадена обстановка, за анализ и естествено за натрупване на базова информация. Обикновено читателят се ангажира интензивно с печатната медия и това вероятно обяснява факта, че почти 50% от разходите за реклама се да-ват на класическите печатни медии — вестници, списания, ди-ректна поща и рекламни листовки. Печатният продукт продължава да всява доверие, осигурява надеждна информация, постоянство, насочен е към потребителя и предлага добра степен на ориентация и прегледност на информацията.
Известно е, че по-голямата част от печатните продукти зависят силно от рекламния бизнес. Докато през 2002 и 2003 г. световната конюнктура доведе до значителен спад на рекламата, то през последните години се наблюдава добър ръст на раз-ходите за реклама в печатните медии. До 2010 година се очаква в Eвропа, САЩ и Япония разходите за печатна реклама да нарастват с около 3,8% на година, за телевизия и радио — също с около 3,8%, а за интернет — с 15%. Общо 363 млрд. евро са да-дени за реклама в този регион през 2005 г., а през 2010 г. се прог-нозира да се достигне сумата от 442 млрд. евро.
При илюстрационния печат говорим често за агресивна кон-куренция, което означава дъм-пингови цени. Затова днес повече от всякога е необходимо с използването на нови производствени модели да се създаде характерен профил на продукцията, което от своя страна ще привлече и съхрани клиентелата. Печатните продукти трябва да са привлекателни за читателя. Често издателствата повишават търсенето на продуктите със специални рекламни кампании, допълнителни продукти и нови формати при списанията.
Нова концепция за списания предлага, например, агенцията Modern Media Concepts в Австралия. С помощта на специален патент, върху бутилки с минерална вода се залепват 32-странични висококачествени мини списания. Агенцията е започнала с мини списанието iLove, предназначено за млади, модерни дами. По–малките формати изискват обикновено абсолютно различен дизайн, за да изпълнят рекламната си мисия. Днес се наблюдава, че повечето от спи-санията с джобен формат са предназначени предимно за млади дами.
Друг интересен пример. Производителят на спортни артикули и дрехи BOGNER предлага днес нова форма на каталог — т. нар. магалог (Magalog) — смесица от списание и каталог (Magazin + Ka-talog). Освен представянето на колекцията на BOGNER, се предлагат интересни статии за мода, екскурзии, тържества и др. под. Концепцията получи наградата „Най–добър нов каталог 2005” от Германския конгрес за каталожна търговия.
Procter & Gamble, Германия, из-дава списанието For me, което е пример за т.нар. корпоративно издаване. Изданието представлява смесица от потребителско списание и купони за пазаруване. В него са включени редакционни материали за продуктите. Вър-ху купоните са отпечатани щрих кодове за измерване на пот-ребителския резонанс и благодарение на тези кодове са възможни изводи за потребителското поведение, предпочитанията към продукта от страна на консуматора и мястото на покупка. Тиражът варира от 3 до 6 ми-лиона екземпляра, а периодич-ността е засега 2 — 3 пъти го-дишно.
Голямо значение днес се придава на специалните и нетипични форми на реклама. Примерите са много — включени мостри на продукти и подаръци, допълнителни брошури, приложения и вложки, ароматизирани реклами и др.
Естествено е, че новите продукти изискват и нови машинни концепции. MAN Roland непрекъснато разработва и предлага на клиентите си атрактивни решения, които осигуряват повишаване на продуктовото раз-нообразие, повишаване на качеството и намаляване разходите на труд, материали, както и съкращаване на отпадъците. Особен интерес представляват в момента машините на MAN Roland от семейството на плюс форматите — най–нови са 2В плюс и 7В плюс. Днес машината LITHOMAN печата вече 80 страници за един оборот и работи със скорост от 42 500 об./час. Това означава 3,40 млн. страници за час.
Няколко примера за развитието на производителността на машините през последните десет години. Макулатурите са намалели с 65%, печатната скорост на машината се е уве-личила с 51% — от 33 хил. оборота/час до 50 хил. оборота/час, максималната ширина на ролата — с 41% - от 1460 мм тогава до 2060 мм днес, производителността е нарастнала със 115% — от 1,584 до 3,40 млн. страници А4 за час. През 1995 г. времето за смяна на печатната форма при машината ROTOMAN е било 22 мин. за всеки от двама работещи, т.е. общо 44 човекоминути, днес, при използване на зареждане с PowerPlate, един работещ сменя формата за че-тири минути, а при зареждане с AutomaticPlate — един работещ прави това за две минути.
При сегмента „Вестници” се налагат креативни нови продукти и бизнес модели, форматите стават все по–компактни, въвеждат се интересни рекламни идеи, увеличават се броят и тиражите на безплатните вестници. Пример за нов продукт е всекидневникът Ös-terreich (Австрия), стартиран от Волфганг Фелнер на 1-ви септември т. г. във Виена. Целевата група се състои от младежи, градско население, съвременното електронно поколение. Редакционната концепция включва три различни съдържания в един вестник. Тиражът от понеделник до събота е 250 000 екз., а в неделя — 600 000 екз. Вестникът с тaблоиден формат се печата на машина GEOMAN, частично по метода на студено сушене (coldset) и частично — по метода на горещо сушене (heatset).
През последните години е ре-гистрирана тенденцията към вестници с компактни формати. С преминаване към Берлинския формат, реномираният вестник The Guardian регистрира например ръст на тиража с 40% през първия ден и с 30% през първите 10 седмици. През 2005 год. броят на читателите се е увеличил с 14%, като съответно приходът за страница се увеличава с 11%.
Един от примерите за творческа рекламна концепция е прозрачната двойна рекламна страница на BMW във вестника Süddeutsche Zeitung, Германия, получила „Наградата за иновации” на Германската печатарска индустрия и тро-фея „Печат & Медии”.
Творческа рекламна концепция е реализирана във вестника The Age, Aвстралия. Това е панорамна реклама, разположена на осем последователни вестникарски страници.
През последните години не-прекъснато нараства популярността на безплатните вест-ници. Общият тираж на вест-ниците през 2006 година в Ев-ропа, Америка и Азиатско-Тихо-океанския регион е 464 млн. ек-земпляра. Делът на безплатните вестници достига шест процента. Пример за безплатен вестник е Metro International, който има 61 издания в 19 държави, из-дава се на 16 езика в 88 града в цял свят и има 35 милиона чи-татели. Tова е третият по го-лемина вестник в света.
Новото в сегмента „Печат на опаковки” е свързано с участието на всички сетива във възприятието на опаковката на даден продукт. Опаковката трябва да се вижда, защото „Днес опаковките трябва да въздействат за секунди така, както въздейства телевизионната реклама“; да има аромат — „Развитието на иновативната опаковка стимулира бизнеса“; да се чува — „Звуковият ефект от отваряне на пакета или на опаковъчния материал с приятна повърхност определено допринася за положителното въздействие на даден продукт“; да има вкус — „Опаковката с въздействие върху сетивата стимулира желанието за покупка“ и да може да се докосва, тъй като „Основното предназначение на опаковката е да превърне стимулирането на сетивата в импулс за покупка“.
Съвременните in-line машинни концепции на MAN Roland са изключително подходящи за различните нови видове опаковки. Те предлагат висока степен на облагородяване, например с използване на ROLAND 700 с до осем печатащи и три лакиращи секции, голямо разнообразие от възможности за лакиране и облагородяване при едно преминаване през машината, използване на множество специални мастила, напр. златисти, също и матов лак и са идеални за нанасяне на непрозрачно бяло и UV покрития с метализирани мастила.
Днес потребителите на печатни продукти са изправени пред множество предизвикателства, които могат да се обобщят в следните основни групи:
• Повишаване на разходите поради силната конкуренция между купувачите на печатни продукти. Това създава условия за упражняване на натиск върху производителя и като цяло върху печатарската промишленост с цел намаляване на цените на продуктите;
• Сливането и увеличаването на броя на фирмите-купувачи повишава максималната покупателната сила;
• Често се наблюдава комбиниране на различно количество хартия и автономни покупки от доставчиците на хартия;
• Повишена необходимост от голяма бързина и гъвкавост при изпълнение на поръчките в печатниците;
• Потребност от интензивни консултации и съвместно творчество при създаване дизайна на продукта;
• Повишаване на изискванията към качеството, като се имат пред вид облагородяването, индивидуализацията, разнообразието от формати и хартиите.
Предизвикателствата за цялостната печатарската промишленост пък включват:
• Много сериозна конкуренция, по-нататъшно увеличаване на капацитетите;
• Техническото обслужване и продуктите са и ще останат в значителна степен взаимозаменяеми;
• Увеличава се броят на сливания, фалити и продажби на фирми;
• Навлизането на групи с частен капитал в конкуренцията променя структурата на средния бизнес;
• Недостатъчно желание да се създадат мрежови структури в промишлеността (напр. търговски компании, обединен маркетинг, обединени изследователски и развойни структури);
• Липса на увереност като промишленост;
• Прогресивно засилване на международната конкуренция;
• Наддаванията в интернет повишават ценовата конкуренция;
• Проблеми при собствения капитал и трудности при финансирането се противопоставят на иновационната скорост и натиска за растеж.
Затова всяка печатница трябва да се стреми да оптимизира бизнеса си за постигане на конкурентоспособност на международния пазар. За целта е важно да се работи в следните направления:
1. Позициониране на фирмата, създаване на бизнес план;
2. Определяне на възможностите за растеж, осигуряване на водещо място на пазара;
3. Последователна ориентация по целеви групи;
4. Целенасочено повишаване на квалификацията на търговците по отделни направления;
5. Повишаване квалификацията на фирмените търговци;
6. Оценка на икономическите данни/сравнение;
7. Автоматизация и оптимизация на процесите;
8. Развитие на последователна концепция за поддръжка и ремонт на оборудването;
9. Повишена и контролирана инвестиция в квалификация и преквалификация.
Производителят на печатар-ски системи и машини днес съ-що получава нова и много отго-ворна роля. Той трябва да предлага на клиентите си цялостни производствени решения, при-ложни иновации и нови идеи. С помощта на printnet, printcom, services и printconsult MAN Roland генерира дори значителна доба-вена стойност за потребите-ля. При printservices централно внимание се обръща на управле-нието на жизнения цикъл (Life-CycleManagement) и на системите за поддръжка. Обслужването по доставката на материали и оптимизацията на процесите printcom доокомплектова пакета за LifeCycleManagement.
Днес печатарската промиш-леност може да изпълнява ролята на координатор чрез установяване, поддържане и обединя-ване на приложни връзки на вся-ко ниво — производствено, тър-говско и образователно. За цел-та могат да се създадат работни групи от печатари и доставчици, които да формират съвместни пазарни стратегии; да се правят съвместни публикации; да се организират експертни форуми и работни срещи от и за печатарската промишленост и индустрията-доставчик; да се провеждат съвместни маркетингови изследвания за пе-чатарската промишленост; печатари и производители да провеждат съвместни изследвания и развойна дейност.
Печатарската промишленост тенденции, потенциали, възможности

Още статии от същата категория
-
Автор: Polygrafiа Magazine
0 70 години сп. Полиграфия и среща ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Технологиите в рекламното ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Годишна среща на ветераните от ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Промени във фирма ЕТ Иван Вълканов -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 „Унипак“ АД – крачка пред ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 drupa 2012 – бъдещето днес