На 1 декември в хотел „Двореца“ във Велинград се проведе Общо събрание на Съюза на печатарската индустрия в България. По силата на съюзния Устав това е висшият орган на браншовата ни организация, който освен всичко друго избира и Управителен съвет. Предвид обстоятелството, че мандатът на досегашния вече е изтекъл, това Общо събрание трябваше да избере нов за следващия.
При все това Общото събрание не беше достатъчно условие всички членове да се явят. От 115 членуващи в СПИБ в Събранието участваха 90 представители от 72 фирми-членове. Това се оказа достатъчно и ръководството обяви, че е налице кворум и събранието може да се проведе.
Общото събрание откри секретарят на Съюза г-н Румен Трифонов. Събранието прие предложение председателстващ да бъде г-н Петър Кънев, досегашният председател на СПИБ. После беше приет обявеният предварително дневен ред и на събранието бе даден ход.
В доклада, прочетен от главния секретар Румен Трифонов, накратко беше представена историята на СПИБ от създаването му до края на предходния мандат. После беше представена организационната дейност – срещи, презентации, международни прояви, членството в Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и в Интерграф... Дадена бе статистическа информация за проведените срещи и събрания през мандата. По време на тези събрания са взети 137 решения, от които 39 свързани с антикризисни мерки и почти 50 – за повишаване на ефективността на работата в Съюза.
Особено място в доклада беше обърнато на „битката“ за връщане на полиграфическите дейности в списъка на Оперативна програма „Конкурентоспособност“. Обърнато беше внимание и на участието на СПИБ в Съвета за тристранно сътрудничество при определяне на минималните осигурителни прагове, на работата по извоюване на преференциални условия за участие в международни изложения и пр. В доклада бе констатирана както добрата и ползотворна работа на Управителния съвет, така и неефективността на комисиите. В тази връзка се предложиха мерки за промяна на нестоящото положение.
Откроена беше дейността на съюзните членове и ръководството при провеждане на кръгли маси, конференции и дискусии, касаещи въпроси, свързани с естеството на работата в бранша (кирилските шрифтове, бъдещето на печатните комуникации, славянската уеб култура и пр.). Припомнена беше активната позиция по въпроса за олекотяване на ученическите раници. Отбелязани бяха и участията в юбилейни дейности, свързани със средните и висши училища, списание полиграфия и др.
Специално място беше отделено и на ежегодното връчване на наградите „Печатар на годината“ и „Търговец на годината“, учредени по идея на „доайена на нашата общност г-н Васил Василев“, които понастоящем представляват словни марки, собственост на СПИБ.
Беше обърнато внимание на дейността на Съюза за подпомагане Клуба на ветераните от полиграфията, която г-н Трифонов определи като наше морално задължение. Отбелязана беше и активността за подпомагане на младите. По време на мандата са раздадени стипендии на 20 ученици и 15 студенти на обща стойност 23000 лева. На Професионалната гимназия по полиграфия и фотография, Пловдивския филиал на Технически университет – София и Химико-технологичния и металургичен университет са направени дарения на техника, прибори, учебници, книги и абонаменти.СПИБ партнира и при организирането на двете лекции на manroland в България, които преминаха при голям интерес от страна на ученици, студенти и бизнеса.
Внимание беше обърнато и на международните дейности на Съюза. Тук на първо място, разбира се, стои организацията на Балканския печатарски форум, чийто координатор е д-р Росица Велкова, член на СПИБ и неговия Управителен съвет, както и ежегодното организиране на група от желаещи да участват в работата на Форума. Другото важно международно събитие от изтеклия мандат несъмнено беше домакинството на годишната Асамблея на Интерграф, която се проведе в София.
Като полезна и важна бе окачествена работата по ежегодното съставяне на доклади за вноса и износа на машини и материали за печатарската индустрия. Като значими бяха определени дейностите по излъчване на експерти за Агенцията по обществените поръчки и особено по подпомагането на кръга „Будител“, който с помощта на Съюза издава родолюбивото списание за история, археология и памет.
Като много положителни бяха определени развитието на сайта на СПИБ и създаването на форум, където полиграфистите могат свободно да общуват помежду си. Откроена беше и ролята на специализираните издания за нормалната и пълноценна комуникация в общността.
В края на доклада бяха предоставени данни за финансовото състояние на Съюза.
От името на Управителния съвет г-жа Невена Добрилова в качеството си на юрист направи няколко предложения за промяна на Устава. Тя подчерта, че те са наложени от определени устойчиви практики и утвърдени традиции на съюзния живот, които трудно биха могли да бъдат променени, но не бива и да противоречат на Устава.
При избора на нов Управителен съвет постъпи предложение поради добрата работа на досегашния такъв той да бъде преизбран, без да бъде променян, защото е доказал ефективността си. Присъстващите се обединиха около това мнение и гласуваха доверието си на съвета в настоящия му състав.
В отговор на това председателят на СПИБ г-н Кънев благодари на участниците в Управителния съвет и особено на заместник-председателя г-н Венцеслав Алексиев за тяхната добра работа през предишните два мандата. Той определи Съюза на печатарската индустрия в България като най-активния съюз в страната и напомни, че смисълът на срещите ни е общуването помежду ни. „Без полиграфия не може, независимо от дигитализацията – каза г-н Кънев. – Ние сме конкуренти, но сме и колеги и е необходимо да продължим общуването си! През следващия мандат ни предстоят тежки времена, защото кризата явно се задълбочава. Трябва да вървим заедно напред и да си помагаме с каквото е възможно!“
После събранието продължи с представяне на новите членове. Най-напред пред колегите беше представен Владислав Денков, началник на печатната база на „Софпринт Груп“ АД. Той разказа, че печатницата е с 60-годишна история и се занимава най-вече с картонаж и производство на опаковки за медикаменти, но приема поръчки и за други изделия, които се произвеждат на листов офсет, с какъвто разполагат.
След него беше представена габровската печатница „Екс-Прес“ ООД. Инж. Яна Максимова, един от собствениците на фирмата, разказа за възможностите на „Екс-Прес“, свързани с технологиите на листовия офсет, ролния летърпрес и дигиталния печат, и добави: „Ако трябва да се изразим по габровски пестеливо, ще кажем, че фирмата ни е малка, но с големи възможности. Едно от онези малки камъчета, попаднало между големите, без които основите на Съюза на печатарската индустрия в България няма да са толкова здрави, защото темел не се прави само с големи камъни.“
Накрая беше представен Димитър Димитров, бивш технически директор на печатница „София“, който в момента е изпълняващ длъжността директор на печатницата на мястото на пенсиониралия се Радослав Ненков.
За финала на срещата беше оставен един интересен гост — известният журналист и политолог Тома Томов. Предварително беше обявено, че г-н Томов ще говори по темата: „Кризата в света, Европа и България и необходимите стъпки на бизнеса в нея“. Още в началото по своя интересен и своеобразен начин гостът намекна, че не е в състояние да предвиди онова, което ще се случи след шест месеца, шест седмици или шест дена, но в изложението си, което поради своята интригуваща същност се стори прекалено кратко на присъстващите, очерта тенденциите в съвременния свят и мястото на големите играчи (Китай, Русия, Европейския съюз, Германия, Америка...) в новите политически и икономически реалности. С интригуващи факти и бегли (поради ограниченото време), но задълбочени психологически портрети на важни политически лидери Тома Томов успя в кратките минути, с които разполагаше, да маркира ключови играчи и техните позиции в световния гамбит. Разбира се, не всяка негова преценка и позиция намираше пълна поддръжка у аудиторията, но от това дискусията, която той провокира, стана още по-интересна. Доказателство за това е и фактът, че тази дискусия продължи не само след края на официалната част на масата на г-н Томов, но и на сутринта по време на закуската и само ограничените места на четириместната маса и вродената деликатност на полиграфистите му осигуриха отчасти възможността да се наслади на храната. Онези, които по една или друга причина не успяха да се включат в дискусията, впоследствие изразиха пред колегите искреното си съжаление. Струва ми се, че на срещите ни никога не е присъствал по-интересен гост от Тома Томов, и активността на колегията го доказва по несъмнен начин.
След края на това Общо събрание остава да пожелаем на старото-ново ръководство на Съюза спорна работа по време на мандата, а на цялата колегия – успех!