От древни времена идеята за себепознанието вълнува хората. Както е известно от описанията на храма на Аполон в Делфи, над входа на това прочуто светилище било изписано „Познай себе си!“. Тази идея, изведена от Протагор с неговото разбиране за „човека като мярка на всички неща“ и доразвита от Сократ, далеч не е уникална. Цялата източна философия е изградена върху идеята за себепознанието и себеусъвършенстването... И ако себепознанието може да се отнесе до отделния човек, защо да не може да се отнесе и към група хора, които дадена идея, потребност или традиции свързват в единно цяло?
Имам усещането, че в последно време у определени членове на Съюза на печатарската индустрия в България се създават потребности и зреят настроения за себеизмерване и себеопределяне. Но това самоопределяне включва и корелацията „Моята фирма — СПИБ“. Ето защо ми се струва навременно самоопределянето и на самия Съюз. Но как да стане това? Въпрос — основателен, нелек и предразполагащ към различни отговори.
Неотдавна, по време на участието ми в Четвъртия балкански печатарски форум, имах възможност да погледна СПИБ на фона на други организации от съседните страни. Ето защо предлагам на вашето внимание серия от материали, в които ще бъдат представени сродните на СПИБ организации от съседните страни. Разбира се, и преди сме имали възможност да се поставим на фона на други организации. Най-фрапираща разлика при досегашните ни връзки със сродни сдружения на печатари, поне според мен, беше налице при съпоставянето ни с Баварския съюз за печат и медии. Това още веднъж показва, че преди да стигнем до състояние да се съизмерим с европейските си аналози, трябва да извървим дълъг път, както те са го направили преди нас. В същото време обаче би било нелепо да седим със скръстени ръце... Защо на първо време да не опознаем колегите от Балканския печатарски форум и да си сверим часовника?
Не бих искал да оставате с впечатление, че приемам нас и останалите балканци като хора и професионалисти втора ръка, а Балканите — като задния двор на Европа. Напротив, тук също има отлични професионалисти и това е доказвано неведнъж. Нещо повече, с оскъдните ресурси, с които разполагаме, ние често правим чудеса... А какво ли би станало, ако разполагахме с ресурсите и статуса на споменатия по-горе Баварски съюз, например?
Лично за себе си изработих методика за „тестване“ на колегите, която може и да не е най-съвършената, но със сигурност дава достатъчно ясна представа за полиграфическите общности на съседите ни. Тази методика разглежда националния печатарски климат с неговите издания, професионални организации, средни и висши училища, изложения, численост и структура на бранша и пр. За набавяне на информацията изключително ще разчитам на връзките, които сме изградили по време на четирите издания на Форума. По тази причина и отговорността за вярност и точност на информацията тежи изцяло на колегите, защото поради ограничените си възможности засега можем да разчитаме единствено на тяхната добросъвестност.
Като пример можем да дадем информацията за броя на членовете в румънската асоциация. По време на Четвъртия балкански форум в Букурещ беше спрягана цифрата 45, а за материала, който ви предлагаме по-долу, от румънските колеги получихме два файла. В единия е посочена численост на членовете 50, а в другия — 55. Допускаме, че след като за 7 години е събрала едва 45 члена, то, поради нарасналия ù авторитет като домакин на Форума, изведнъж от 23 октомври насам Асоциацията допълва членовете си с още 10. Честито колеги!
Намерението ни е да представим в обратен ред досегашните домакини на Балканския форум, а след това и останалите съюзи от Балканските страни. Както разбрахте, първи ще бъдат представени колегите от съседна Румъния.
Пожелаваме ви приятно четене и се надяваме, че тази информация ще бъде полезна както за себепознанието ни, така и за опознаване на най-близките ни в териториално отношение организации, издания, университети и пр. Последното издание на Форума показа, че има нужда от подобно общуване със себеподобните. За наше щастие се оказа, че Химико-технологичният и металургичен университет в София е сред водещите на Балканите висши училища, които обучават студенти по специалности, свързани с полиграфията. Техният опит и достижения бяха високо оценени и сродните висши училища не скриха амбицията си да поддържат и разширяват връзките си с ХТМУ. А защо това да не бъде направено и на ниво професионални издания, професионални организации и т.н.? Защо да не се мултиплицират досегашните инициативи? Но, всичко с времето си! А сега, към първата национална общност — румънската!
Както вече ви информирахме от страниците на списание полиграфия, домакин на четвъртото издание на Балканския печатен форум беше Асоциацията на печатарите „Трансилвания“.
Точното наименование на организацията е ASOCIAŢIA TIPOGRAFILOR „TRANSILVANIA“. Асоциацията е създадена през 2002 година. Учредители са 12 фирми. Ако си задавате въпроса относно обхвата на организацията и защо тя не е (поне според името си) общорумънска, ще ви споделя информация „на ухо“, която научих при престоя си в Румъния. Тази жълта информация сочи, че по време на обсъжданията преди създаването на общорумънска асоциация между потенциалните бъдещи членове възникнали разногласия, които били на път да осуетят идеята. Противопоставянето било основно между букурещките и провинциалните фирми. Не знам дали тази типично балканска ситуация е завършила със създаването на две алтернативни организации, но съм сигурен, че след настъпилия разрив провинциалната група решава все пак да създаде асоциация със седалище в Трансилвания. Независимо от създадените настроения няма дискриминация и всички са добре дошли в Асоциацията.
Седалището на Asociaţia tipografilor „Transilvania“ e в Клуж-Напока. Точният адрес е: Romania, 400353 Cluj-Napoca, Strada Dr. Louis Pasteur, No 50, Apt. 15. Ако желаете да се свържете с Асоциацията, можете да се обадите на телефони + 40 264 438 247 и +40 744 620 525. Освен това можете да използвате факс +40 364 818 540 или e-mail: birou@asociatia-tipografilor.ro
На споменатите телефони ще откриете г-жа Мирела Марика, която ще отговори на въпросите ви на добър английски. Госпожа Марика е изпълнителният директор на Асоциацията. Освен нея в изпълнителното тяло влизат президентът на Асоциацията г-н Александру Галос, двамата вицепрезиденти г-н Павел Козмин и г-н Силвиу Верба, както и членът на борда г-н Андрей Купа, който разполага с контролни функции.
Към днешна дата в организацията членуват 55 фирми.
Основните цели, които си поставя, са:
• да подпомага икономическата дейност и инвестициите в областта на печатните технологии;
• да подпомага професионалното обучение и развитие;
• да предложи на своите членове техническа и юридическа информация, консултантски услуги, спазване на професионалната етика, арбитраж между членуващите предприятия.
Други цели, които Асоциацията преследва, са:
• подкрепа на членовете в тяхната икономическа дейност;
• засилване на икономическите връзки между членовете и клиентите;
• развиване на по-близки връзки с правителствени и неправителствени организации в страната и чужбина;
• хармонизиране и защита на интересите на асоциираните дружества.
Успехите на Асоциацията са свързани със създаването — съвместно с румънското правителство, на два класа — за офсетов печат и за довършителни процеси, в които днес се обучават 45 млади хора. Това се случва след почти 20 години без училище за печатната индустрия в Румъния
Asociaţia tipografilor „Transilvania“ организира и участва в национални и международни конференции за развитието на печата. По линия на Асоциацията членовете й посещават най-значимите изложения (Drupa; IPEX; Label Expo; Print ALL в Шанхай; Packaging в Банкок и др.).
Сайтът на Asociaţia tipografilor „Transilvania“ е www.asociatiatipografilor.ro, но за съжаление е само на румънски, което би било пречка за повечето от нас.
Нека обърнем внимание и на обстановката, на фона на която се развива Асоциацията. По данни, подадени ни от г-жа Марика, през 2008 г. в Румъния е имало 1456 печатници, от които 900 офсетови, 150 работещи в областта на флексопечата и дълбокия печат и 100 в графата „други“1.
Само за сравнение, по данни на Интерграф през 2006 г. в Румъния е имало 2128 фирми в областта на печатната индустрия, в които са били заети 19 780 работници. Оборотът на тези фирми за същата година е възлизал на 624,5 милиона евро2.
В страната няма висше училище със специалност „Полиграфия“. Както вече беше казано, има две паралелки с профили съответно офсетов печат и довършителни процеси в Colegiul Tehnic Media , Bucuresti.
По отношение на специализираната преса нещата стоят много по-добре. В страната излизат множество специализирани издания. Ще се опитаме да ги представим.
Списание Lumea Tiparului — Printing World. Излиза шест пъти годишно с 48–64 страници. Ако владеете румънски, можете да посетите сайта им www.lumea-tiparului.ro. Там ще намерите и последните броеве в PDF формат.
Групировката Proraster стои зад следните издания в областта на графичните изкуства:
• Pagini Рoligrafice, или казано на български „Полиграфически страници“. Въпросните страници са само 4 и излизат веднъж месечно. Могат да бъдат изтеглени в PDF-формат от сайта www.paginipoligrafice.ro
• ProRaster. Disign&Print е списание, което също излиза веднъж месечно в обем 28 страници. Целия архив на списанието в PDF-формат ще намерите на сайта www.proraster.ro
• Flexo&Packaging е вестник. Излиза съвсем отскоро — едва от ноември миналата година. Месечно издание от 2 страници. Архива на вестника в PDF-формат ще намерите на www.flexopackaging.ro
• Graphic Phonebook 2008 — през последните две години Proraster издава годишни справочници, в които са включени рекламни агенции, офсетов печат, флексопечат, дигитален печат, реклама, производство на опаковки, картон, предоставяне на услуги, дистрибутори, издатели... Можете да го заявите на сайта www.proraster.ro и да го закупите срещу 100 долара.
• Catalogul companiilor din industria poligrafica е електронен каталог, който се разпространява на CD. Съдържа 7 раздела: опаковки и картон; полиграфическа обработка; издателска дейност; реклама; флексо и различни пластмасови контейнери; доставчици; допълнителни услуги. Можете да го заявите на сайта www.proraster.ro и да го закупите срещу 1500 долара.
• Годишно издание Buyer’s Guide 2009 — Roumanien Polygraphic Industry. Пълно ръководство за производителите на полиграфически продукти в Румъния. Полезно е, защото дава актуална информация за работния поток в полиграфическата индустрия.
Print Magazin е месечно списание за дизайн, предпечатни и печатни процеси. Ако владеете румънски, можете да получите допълнителна информация на сайта на списанието www.print-magazin.ro
Afaceri Poligrafice, или казано на български „Полиграфически бизнес“ е списание, което по собствените си думи е адресирано към „всички фирми в областта на графичните изкуства и опаковането — производители, дистрибутори, търговци, доставчици и потребители“. В Румъния месечно се доставят безплатно 3600 копия по пощата и 500–1000 копия могат да бъдат намерени на всяка изложба, където издателят SC Afaceri Poligrafice S.R.L. разполага със собствен щанд. Повече информация ще намерите на сайта www.afaceri-poligrafice.ro
За съжаление и сайтът www.tipografiiromania.ro е на румънски. Явно това е онлайн издание, но ще е малко трудно да го четем, иначе има достатъчно информация... Представени са по региони печатници с различна специализация, има реклами, новини и друга информация.
Както се вижда, специализираният печат включва много на брой неголеми издания и няколко справочника, които излизат на хартия и в електронен вид веднъж годишно. Сайтовете, а и повечето издания имат доста нескопосан вид, но сигурно е въпрос на време да станат по-модерни и разкрепостени в графично отношение.
Специализираните изложения в Румъния са няколко:
Print&Sign се провежда на всеки две години. Последното му издание е било през 2009 г. През следващата 2011 г. предстои ново изложение. От 22 до 25 септември 2010 г. предстои още едно изложение от серията, посветено на дигиталния печат — Digital Print&Sign. За връзка с организаторите използвайте сайта www.printsign.ro. Организатори на изложбата са romexpo и EUROexpo. Изложението се провежда в пет палати на експо-центъра romexpo в северната част на Букурещ. В рамките на самото изложение са обособени специализирани зони: PRINT SHOW, ADVERTISING SHOW и FLEXO SHOW, чиито наименования сами говорят за естеството на изложителите. Аз лично не останах особено впечатлен от посещението си на това изложение през 2009 година.
Pro Grafic ще се състои от 8 до 12 септември 2010 г. За съжаление сайтът на изложението www.prografic.ro е само на румънски. Като място за провеждане на изложението е посочено Romaero. Всъщност това е компания за поддръжка и ремонт на граждански и военни самолети. Тя се намира на летище Баняса в северната част на Букурещ. Организатор на изложението е фирма, регистрирана в Питещ. Фирмата е преценила, че просторните площи на Romaero са подходящи за изложение, и цената би била по-изгодна за крайния клиент, ако се наеме един от хангарите. При моето позвъняване на телефоните за контакти от фирмата ме увериха, че на сайта www.romaero.com ще намеря дори и плана на изложението, но за съжаление не открих подобно нещо... Дано вие имате повече късмет!
Сходно е положението и с друго изложение Display Expo. То ще се проведе в периода 2–6 юни 2010 г. Мястото и организаторът са същите като на Pro Grafic. Сайтът на изложението е www.displayexpo.ro
Последният въпрос, който ме интересуваше при изясняване на средата, в която съществува и работи Asociaţia tipografilor „Transilvania“, беше този за алтернативните организации в областта на печатните технологии. За мое учудване госпожа Марика ми изпрати списък с цели осем такива.
На първо място беше APIIP или Asociatia Producatorilor si Importatorilor din Industria Publicitara, т.е. Асоциация на производителите и вносителите в рекламната индустрия. На сайта www.apiip.ro, който също е само на румънски, не намерих много общи неща между двете организации, макар наистина широкоформатният печат и други рекламни дейности да са свързани с печата.
Друга организация е ANSIT&D — Asociatia Romana de Imprimerie Serigrafica, Tampografica si Digitala, или иначе казано Румънска асоциация за ситопечат, тампонен и дигитален печат. Асоциацията включва „професионални компании и професионалисти, които работят в областта на ситопечата, тампонния печат и в областите реклама, режещи плотери, търговия с материали за тези дейности, както и занимаващите се с дигитален печат“. Асоциацията е пълноправен член на Европейската федерация на националните асоциации на ситопечатарите (FESPA — Federation of Screen and Digital Printers Associations), от която редовно получава информационни материали за технически новости, курсове, семинари, обучения, специализирани изложения. Тъй като в Румъния ситопечатът не е споменат в националния класификатор на дейностите и няма осигурено обучение в тази област, нито наръчници или техническа литература, асоциацията е определила като една от целите си да осигурява информация за ситопечата и тампонния печат и да подготвя кадри. За контакт Marius Codirla, телефон +4072228212, e-mail: viking@mail.dntcj.ro
На следващо място ASPAPLAST, или Asociatia Producatorilor de Ambalaje din Plastic, т.е. Асоциация на производителите на пластмасови опаковки. Има 60 членове, частни предприятия за преработка на пластмасови материали, с общ оборот от около 100 млн. евро. Сдружението работи за професионалните интереси на членовете и предоставя актуална информация. ASPAPLAST е асоцииран член на EUPC (Сдружението на европейските преработватели на пластмаси) и е член на FEPACHIM (Федерация на румънските работодатели в химическата промишленост и нефтохимическа промишленост), член на CCIB (Камарата на търговията и промишлеността на Букурещ), член на ADER и UGIR-1903. От началото на 2003 г. е постоянен член на CCIR (Камарата на търговията и промишлеността на Румъния). Повече информация на сайта на Асоциацията www.aspaplast.ro
A.P.R.A., или Asociatia Producatorilor de Ambalaje din Romania, е Асоциацията на производителите на опаковки в Румъния. Създадена през 2009 г. по инициатива на група от 8 фирми. Целта ù е да защитава на вътрешния пазар и в международен план интересите на румънските производители на опаковки и свързаните с тях индустрии. Повече информация можете да намерите на сайта на Асоциацията www.apra.ro
Asociatia GS1 — Asociatia Providerilor de Coduri de Bare. Това е организацията, която се грижи за реда в бар-кодовете. Създадена е през 1993 г. и е член на Европейската организация EAN. Аз лично не виждам никаква връзка, но г-жа Марика я е включила в списъка на алтернативните организации... Повече информация — на сайта www.gs1.ro
APCOR — Asociatia Producatorilor de Carton Ondulat, или Асоциация на производителите на гофриран картон. За съжаление не намерих сайт на тази организация. Намерих асоциация с друго име ARFCO — Asociatia Română a Fabricantilor de Carton Ondulat, т.е. Румънска асоциация на производителите на велпапе. Споменава се като член на Европейската федерация на производителите велпапе FEFCO. За контакт Constantin Chiriac, телефон +40 744 758 843, e-mail: pich_rompap@yahoo.com
APMMET — Asociatiei Profesionale Mass Madia, Edituri si Tipografii, или Асоциация на професионалните масмедии, издатели и полиграфисти. За контакт е дадена Mariana Margaritescu, apmmet@gmail.com
Bucharest Paper Association. Лице за контакт Maria Valeanu, maria.valeanu@asociatiahartiei.ro
В интерес на истината трябва да кажа, че докато търсех в интернет, намерих и други организации, които могат да бъдат причислени тук — на производители на хартия, на местни издатели и пр., но ми се струва пресилено. Дори и част от тези, които госпожа Марика е включила, не ми се струват алтернативни на Asociaţia tipografilor „Transilvania“, но счетох за нужно да уважа гледната точка на Асоциацията, защото все пак аз съм само посредник между тях и вас — читателите.
От всичко казано дотук се вижда, че колегите от Asociaţia tipografilor „Transilvania“ работят в една сходна с българската професионална среда. Разбира се, в определени отношения България изпреварва северната си съседка, в други е обратното, но като цяло може да се говори за подобие. Навярно склонността към създаване на организации е наследство от предишни обществени отношения. Има и друг момент. Макар да изглежда монолитна, румънската общност е разделена на различни субобщности, често противопоставящи се една на друга. Например, живеещите на север и северозапад от Карпатите считат, че планината е граница на Европа и така поставят не само живеещите между Дунав и Карпатите, но и всички нас в Ориента... За делението румънци — унгарци, столичани — провинциалисти и пр. не ми се говори. Наистина едно 22–милионно население трудно може да бъде монолитно, но аз говоря за психологическия феномен, при който една общност категорично се идентифицира като различна от друга.
Надявам се, че сте намерили интересни факти в изложението! В следващите броеве на сп. полиграфия ще ви представим другите досегашни домакини на Балканския форум — Гърция и Турция, и техните съюзи, за да измерим и собствената си величина.