Полиграфията игра коректно. Въпросите бяха зададени незлобиво, дори малко плахо, без дозата арогантност, която в определена степен имаме право да проявим. Явно Полиграфията разчиташе на конструктивен и ползотворен за целите си диалог, в който тя самата да е равноправна страна. Това измамно усещане навярно е насадено от годините предприемачески труд и договарянията в бизнеса...
Със спокоен и приспиващ агресивността на аудиторията глас г-н Министърът почти в прав текст даде отговор на всички въпроси, но за свое щастие си остана неразбран. Полиграфията, явно приспана от собствената си вяра, че ще бъде чута, не оцени, че гласът е Vox Clamantis in Deserto.
Няколко бяха въпросите от особена значимост, които бяха поставени по време на срещата. Може би най-парливият беше за изваждането на сектор „Полиграфия“ от списъка на дейностите, подкрепяни за технологична модернизация на малки и средни предприятия. Г-н Министърът се хвана за неправилно поставения в началото въпрос, в който се питаше не за „технологична модернизация“, а за „конкурентоспособност“, и като цяло разви тезата, че „по процедурата „Подкрепа на научноизследователска и развойна дейност“ през 2011 година печатарската индустрия може да получи до 800 000 лева на проект“. Министърът ни успокои и със следното: „Няма логика и смисъл печатарската индустрия да се вади от „Конкурентоспособност“. Това предизвика г-н Николай Алексиев, изпълнителен директор на „Дунав Прес“ АД да цитира материалите от последното неприсъствено заседание на Комитета за наблюдение по мярката за технологична модернизация на малки и средни предприятия, където Полиграфията и по-точно печатната дейност с код С18 е изключена. Сега г-н Трайков се видя принуден да признае, че на основата на направен анализ на българската индустрия са откроени дейностите, където е налице най-голям потенциал за растеж в добавената стойност. Така са изведени няколко отрасъла, които според правителството са приоритетни. Те основно са свързани с иновативни сектори и там са най-големи възможностите за нарастване на обороти, износ и най-вече на продуктивност и добавена стойност. Печатарската индустрия не е един от тези сектори. Тук г-н Министърът се оправда, че не може със сигурност да каже дали това означава, че печатарската индустрия ще бъде изключена от мерките за технологично обновление, а и окончателното решение още не било взето...
Маловажно е дали г-н Трайков е бил наясно с въпроса, че предстои браншът ще бъде изваден от въпросния позитивен списък. Макар да не ни харесва фактът, че такъв анализ е правен и Полиграфията е елиминирана от списъка на дейностите с висок иновативен потенциал, трябва да признаем, че от гледна точка на държавническото мислене един такъв анализ е абсолютно оправдан, даже похвален. Трябва честно да си признаем, че революция в полиграфията трудно ще се направи... Призна го в изказването си и колегата Светослав Козалиев. Тук естествено стои въпросът дали всички онези области, влезли в позитивния списък, са способни на иновации, както трябва да се очаква, но с положителност това са приоритетни насоки, в които България трябва да отбележи напредък. Има и един друг въпрос, който се повдига от самия бранш — всички признават, че машинният парк е предостатъчен за нуждите на страната, но на ниво отделна фирма явно нещата вече изглеждат другояче и невъзможността да се получат средства за технологично обновление ще е болезнена.
И ако тогава не е било налице решение за промяна на позитивния списък, то днес нещата стоят иначе. Вече е ясно, че опасенията на колегите се сбъднаха и дейностите по печата трябва да търсят други форми на финансиране на проектите си за технологично оборудване и преоборудване. В отговор на изпратеното от Съюза на печатарската индустрия в България писмо, в което беше отправена молба към министър Трайков и неговия екип за преосмисляне на националните приоритети за ефективност и целесъобразност на отраслите, които носят добавена стойност в българската икономика и са от жизнено значение за страната ни, се получи отговор от г-жа Грета Добрева, директор на Дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“.
В писмото си г-жа Добрева ни информира, че „предприятията от печатарската индустрия не са изключени от подкрепа по Оперативна програма „Конкурентоспособност“. После се изброяват приоритетните оси и процедурите, по които по принцип може да се кандидатства. Казано иначе, на конкретно поставения въпрос се дава неконкретен отговор, от който следва да разберем, че сме приключили с подкрепата за технологично обновление. Този отговор ни беше даден два пъти в рамките на два месеца — от г-н Министъра и от г-жа Добрева. Време е вече да прозрем действителното състояние!
Друг болен въпрос е този за конкуренцията, на която сме подложени от две страни, нечленуващи в Европейския съюз — Турция и Китай. По отношение на Китай бяхме информирани, че България не може да води самостоятелна търговска или пък протекционистична политика, защото при присъединяването си към Европейския съюз страната се е съгласила да се ръководи от европейските политики и практики по тези въпроси. Тя не може да сключва сама търговски договори или да подема подобни политики. Единственият начин за промяна на тези отношения е това да се случи на европейско ниво, но е необходимо да съвпаднат много интереси и да се премине през специална процедура. Развитието на събитията през последния месец доказва, че единно становище по този въпрос в бранша, в България, че и в Европейския съюз трудно ще бъде постигнато. Ето, след информацията от Интерграф за жалбата срещу вноса на китайски хромови хартии на база на заключението, че китайските производители прилагат дъмпингова политика, научаваме, че различните страни и съюзи от Европа реагират по различен начин на инициативата — онези, в които има производство на хартии, са против вноса от Китай, а останалите са по-скоро „за“. И в разговорите у нас се наблюдава подобна липса на единомислие.
По отношение на Турция г-н Министърът постави въпроса за представяне на доказателства за това предоставя ли наистина турската държава подобни субсидии на фирмите си. Ако се докаже това, възможно е да се инициира налагането на антидъмпингови мита от страна на Европейския съюз спрямо Турция, но доказателства никой от присъстващите не се ангажира да представи. Както писа колегата Пламен Давидов на сайта www.printguide.info, това едва ли е наша работа, а и самото подаване на сигнала е достатъчно основание за Правителството да вземе мерки за защита на интересите ни, но, както сочи досегашният ни опит, това едва ли ще се случи.
По жизненоважните въпроси г-н Трайчо Трайков зае становището на Полиграфията — образованието, и в частност професионалното образование, било от изключителна важност и основен приоритет на всички ни. Тук обаче инициативата се прехвърля на браншовите организации, които трябвало да поставят своите очаквания и изисквания, защото това най-вероятно щяло да повлияе на крайния резултат. А за „най-болния“ ни въпрос — междуфирмената задлъжнялост — получихме съчувствие. Това било проблем, който не можело да бъде разрешен с вълшебна пръчица, но той бил основен въпрос за определянето на конкурентоспособността на българската икономика.
По много въпроси получавахме отговори, които трябва да разбираме в смисъла на: „Това е положението, примирявайте се, защото промяна няма да последва!“ Такъв беше въпросът за изкривената практика електроенергията за производство да е по-скъпа от тази за битови нужди. Отговорът — това е част от социалната политика. Времето на върховата енергия е прекалено дълго (8 часа, при по-раншни 5). Отговор — обърнете се към Комисията за енергийно и водно регулиране. Защо не се приеме забрана за продажба на фирми, които имат задължения не само към бюджета, а въобще? Отговор — няма фирми без задължения, но решение трябва да се търси... А накрая г-н Министърът обещава, че ще подкрепи идеите ни, стига те да имат смисъл за Бизнеса.
Ясно е, че г-н Трайчо Трайков или който и да е министър от това или от друго правителство, от нашата или друга страна не са магьосници и решения от типа deus ex machina не следва да очакваме. Разбира се, че волята на който и да е министър не е достатъчна, за да се решат такива значими въпроси, каквито Полиграфията постави на министър Трайков, но въпросът е има ли изобщо воля за решаването им и какво реално ще се предприеме. Полиграфията не се нуждае от съчувствие, а от реални действия по много въпроси, но за съжаление по време на срещата и до момента истински сигнал за решаването им не е налице.
Не знам какви изводи сте си направили, но според мен е крайно време да прозрем, че „самосезиране“ за решаване на нашите проблеми от страна на управляващите, а още по малко на администрацията (за да не използвам „чиновниците“) не трябва да очакваме. Това, на което можем да се надяваме, е позитивно отношение към нас и търпение, за да се преборим за интересите си. Не поставим ли сериозно и категорично този въпрос, тези въпроси пред Правителството от позицията на бранш, генериращ почти 2% от брутния вътрешен продукт, независимо от липсата ни на потенциал за иновативност, ще си останем само със съчувствието.
Да се залавяме за работа! Делото за спасяване на давещите се е дело на самите давещи се...