Той е роден на 12.02.1907 г. в село Луковица, околия Царибодска, област Софийска (данните са взети от Майсторското свидетелство на Марин Василев, издадено през 1936 г.). По това време Западните покрайнини, в които попадат Царибродската и Босилеградската околия, са били много беден край и прехраната на населението там е била много трудна. Ето защо, мнозина напускат родните си домове и се отправят към по-големите български градове, за да търсят прехрана за своите семейства. Така е постъпил и бащата на Марин Василев. Заедно със своето семейство той се заселва във Варна, където работи като железничар, а синът му Марин е ученик в същия град. По-късно съдбата отвежда Марин Василев в София, където той постъпва на работа в Държавната печатница и учи в Средното училище за книгопечатане и графически изкуства, създадено през 1923 година от Александър Македонски — високо интелигентен и образован българин, който е едновременно директор и на училището, и на Държавната печатница.
Марин Василев завършва училището през 1928 година, а през 1933 се дипломира и към Свободния университет в София. Още през 1928 г. е назначен в Държавната печатница като словослагател, а по-късно като ръководител „Депо букви“ и началник производство на печатницата, на която длъжност е до 1948 година. През същата година е създадена Главна дирекция по полиграфия и за неин главен директор е назначен Марин Василев.
Печатарският отрасъл наистина е извадил голям късмет, че е бил оглавяван от такава ерудирана личност с отлична теоретическа подготовка и с богат опит в книгопечатането, съчетаваща в едно формалния и неформалния лидер в областта на книжното производство в България. Марин Василев се ползва с голям авторитет и с уважението на повечето колеги, което му позволява да реализира по-бързо и безболезнено своите идеи в развитието и укрепването на бранша.
С името на Марин Василев е свързано организационното, техническото, технологичното и кадровото обновление на отрасъла. В края на 40-те и началото на 50-те години печатарската работа в голямата си част е била занаятчийска. Имало е прекрасни майстори — словослагатели, печатари и книговезци, които превръщат занаята в изкуство. Но механизацията е малка, а автоматизацията — почти никаква. Пред Марин Василев, като ръководител на отрасъла, е стояла трудната задача — осигуряването на нови кадри с висше инженерно и икономическо образование.
В политехниката по онова време няма специалност „Полиграфия“. Марин Василев успява да убеди съответните институции в необходимостта да бъдат изпращани в чужбина студенти по специалност „Полиграфия“ на държавна стипендия. Именно на него се дължи голямото обновяване на кадровия потенциал в бранша — както в София, така и в провинцията. Трудно, дори невъзможно е днес да се намери печатница, която да не се ръководи от човек с висше образование. Чрез свои колеги и приятели от чужбина Марин Василев успява да уреди приема на български печатари за специализация в тези страни. Дори аз самият прекарах 45-дневна специализация в гр. Лайпциг по изучаване технологията на цветния дълбок печат, благодарение на Марин Василев.
Марин Василев слага началото на техническото и технологичното обновление в полиграфията. Появява се и първата „птичка-предвестник“ на електронизацията и автоматизацията в полиграфията — варио-клишеграфите — заменили старата технология за изработване на клишета. Доставени са първите фотонаборни машини „Феърчайлд“ — предтечите на съвременния компютърен набор, както и листови печатни машини с подавателни апарати. Това са първите елементи на автоматизацията в печатните процеси.
Марин Василев дава зелена улица за развитието на офсетовата технология. Внедрена е четирицветната технология в офсета, както е известна сред печатарските среди „фирфарбен“. Монтирани са четирицветни листови офсетови машини. Започва отпечатването на Буквара, на детски книжки и списания с цветни илюстрации. Пуснати са в експлоатация първите ролни офсетови машини. Създадени са технически и технологични предпоставки за отпечатване на четирицветни вестници на ролна офсетова машина.
Институцията, ръководена от Марин Василев, започва модернизацията на книговезките процеси в България. Закупени са сгъвачни машини на кóли, колонаборни и влагащо-шевни машини. Стартира подготовката за закупуване на поточни линии за производство на книги с мека и твърда подвързия.
Марин Василев полага големи грижи за развитието на полиграфическата промишленост не само в София, но и в провинцията. Започва проектирането на изграждането на нови печатници в окръжните градове. Поетапно старите машини се подменят с нови. Осъвременена е технологията в малките печатници.
Голяма е заслугата на Марин Василев за израждането на най-голямата печатница на Балканския полуостров — Полиграфическия комбинат „Димитър Благоев“.
Нито ЦК на БКП, нито Министерският съвет тогава са в състояние да изготвят проектното задание за проектирането на Полиграфическия комбинат — единствено и само ведомството, ръководено от Марин Василев е било в състояние да изпълни тази отговорна задача!
Не зная защо, съзнателно или несъзнателно, но ролята и заслугата на Марин Василев за изграждането и укрепването на Полиграфическия комбинат се подценява, а тя е била решаваща както за обезпечаването на Комбината с ръководни и изпълнителски кадри, така и с материално-техническата помощ.
През 1949 година Марин Василев създава и първото и единствено у нас полиграфическо списание — „Полиграфия“, на което е и първият главен редактор. Зарядът е бил толкова голям, че тази година то доживя своя 60-годишен юбилей! Много посестрими на списанието благородно му завиждат за неговото списване, оформление и дълголетие!
Освен че е най-дългогодишният ръководител на отрасъла, Марин Василев е и най-големият теоретик в областта на юбилей книгопечатането. Няма друг специалист, независимо дали професор, доцент, доктор, инженер или икономист, който да има толкова много публикации в областта на книгопечатането, както Марин Василев. Той е основател на специалността „Книгознание“ и дългогодишен преподавател в Софийския университет. Автор е на научни трудове по проблемите на книгопечатането, както и на учебниците „История и техника на книгата“, „Общо и приложно книгознание“ и други.
Марин Василев е ерудирана личност, съчетаваща много човешки добродетели — трудолюбие, ученолюбие, компетентност, добронамереност, скромност и честност. Някога имаше един стереотипен израз — „строг, но справедлив“ — но той не подхожда напълно на Марин Василев. По-подходящият за него израз е „добър и справедлив“ — той успя да ни покаже, че не само малък колектив, но и цял отрасъл може успешно да се ръководи с добронамереност, компетентност и човечност!
Скромността на Марин Василев не му позволява да се възползва от правото си да получи по-голямо жилище и в по-престижен квартал. А за никого не беше тайна, че към него се отнасяха с почит и уважение от най-високото място на тогавашната власт.
Животът и делото на Марин Василев са твърде богати на добри начинания и с една статия трудно може да се обхване голямата им роля и значение. Сигурно има много пропуски, за което моля да ми бъде простено. Но накрая искам да кажа, че животът и делото на Марин Василев са пример за подражание не само за настоящото, но и за бъдещите поколения български полиграфисти!
Будят недоумение две събития в живота на Марин Василев — първото е преждевременното му пенсиониране. Вместо през 1967 год., той е пенсиониран през 1965 год., въпреки че е в цветущо здраве и работоспособност. И второто събитие е закъснялото му удостояване със званието „Заслужил деятел на културата“, което той бе заслужил много по-рано. На тези въпроси отговор могат да дадат хора, които вероятно вече не са на този свят, а може би има останали още живи...
Името на Марин Василев ще остане сред имената на такива забележителни български печатари като Яков Крайков — първия български печатар, собственик на най-голямата печатница във Венеция през XVI век; Никола Карастоянов — собственик на първата печатница в България, изградена в Самоков; Александър Македонски — дългогодишен директор на Държавната печатница и основател на първото българско печатарско училище, както и много други.
Надявам се, в юбилейната за списание Полиграфия година, редакцията да ми даде възможност да припомня на читателите заслугите на всички тези велики за мен личности, дали своя принос за развитието на българското книгопечатане!
За да бъде жива традицията и да помним големите имена на полиграфията в България!