„Как да направим списание полиграфия още по-интересно?“ С този въпрос и с известна доза боязън относно интереса, участието и активността организаторите на кръглата маса се обърнаха към колеги и приятели на списанието. Независимо от опасенията, в зала „Рила“ на Интер Експо Център се събраха 31 души, от които 24-има гости.
По-важен, разбира се, беше въпросът не за количеството, а за активността на гостите. За щастие се оказа, че всички те са в залата, водени от искреното желание да бъдат полезни, да подкрепят екипа на списанието, да търсим заедно верния път към разширяване на темите и обхвата на полиграфия.
След кратки встъпителни думи изпълнителният директор на „Принт енд пъблишинг“ ООД Нели Петрова даде думата последователно на главния редактор на списание полиграфия Атанас Джажев и на издателя – г-н Валентин Цолов. И в трите обръщения пролича благодарност за времето, което присъстващите са отделили за кръглата маса и готовността им за сътрудничество с екипа на полиграфия, а издателят на списанието г-н Цолов каза: „... Няма неща, които да са съвършени. Нещата винаги могат да станат още по-добри. В този смисъл ще бъдем изключително задължени, ако ни посочите онова, което можем да подобрим. Именно затова сме заедно, за да усъвършенстваме нашите намерения и занимания...“
От името на Съюза на печатарската индустрия в България приветствие към присъстващите колеги отправи Главния секретар г-н Румен Трифонов. Той предаде съжалението на Председателя на Съюза за невъзможността му да участва лично в работата на кръглата маса и изрази задоволството на съюзното ръководство от съвместната работа с екипа на списание полиграфия.
После започнаха обсъжданията. В хода на работата на кръглата маса стана видно, че всички тези хора са искрено загрижени за бъдещето на списание полиграфия и за неговото все по-добро ситуиране в рамките на професионалното общуване в общността. Беше демонстрирана цялата привързаност и съпричастност на присъстващите към проблемите на списанието, към неговото бъдеще, към поддържането и развиването на традициите му. Разбира се, не е възможно всички да имат една и съща визия за развитието на медията, за пътя, по който ще се движи, но това е естествено. Именно за да чуят различни мнения, да вникнат в различните гледните точки на своите партньори и приятели, издателите на полиграфия бяха поканили колегите на тази кръгла маса.
Казаха се много неща, разбираемо е, че останаха и неизказани, но общото впечатление от обсъждането беше, че то е навременно и необходимо, че е добре по-често в подобен дух на конструктивност и взаимно доверие да се обсъждат въпросите, касаещи всички нас. Във всяко от изказванията личеше загриженост за списанието, готовност за сътрудничество и чувството на принадлежност, на общност. Може би затова не останаха хора, които да не се включат в обсъжданията. При все това кръглата маса не се превърна в „говорилня“, а в диалога естествено присъстваше дух на толерантност и самоконтрол. Това направи възможно за два часа да се кажат толкова много неща, да се споделят различни мнения, да се представят различни визии за бъдещето на любимото списание.
Няколко бяха основните теми, към които нееднократно се връщаха по различни пътища в изказванията си колегите. Без съмнение най-често се обсъждаше въпросът „за“ или „против“ онлайн полиграфия. Всъщност единствено по време на обсъжданията на този въпрос прехвръкнаха искри, но колегиалността надделя над пристрастията и дискусията не напусна рамките на добрия тон. Както се спомена и по време на обсъждането, въпросът за това, дали едно издание да излиза на хартия, или да бъде онлайн, е големият въпрос, който стои пред хиляди издания по целия свят. Това наистина е глобален въпрос, който касае всички нас и който не би могло да бъде разрешен с една кръгла маса. В рамките на нашата обаче се чуха няколко основни мнения. Първото е становището, че полиграфия, като модерна медия, трябва да бъде онлайн издание. Противоположното становище е, че това не е просто списание, а списание полиграфия и е абсурдно то да не излиза на хартия. Компромисното становище е за издание на хартия с дублиране онлайн... Интересното беше, че всички гласове „за“ изрично се обявяваха за платено онлайн издание.
Друг основен въпрос беше за връзката на полиграфия с младите хора в бранша. Те, от една страна, бяха третирани като читатели, от друга – като потенциални сътрудници на списанието. В едно от изказванията на полиграфия се отреждаше ролята на медиатор между различните учебни заведения, между учебните заведения и бизнеса и пр. В тази връзка бе направено предложение да се дава информация за дипломантите, а дори и да се публикуват техни разработки или поне резюмета на дипломните им работи.
Масово е мнението, че списанието трябва да стане още по-интересно. Всички смятат, че това може да се постигне, като се включат разнообразни по тематика и обхват статии. Големият въпрос за всички е откъде да дойдат тези статии. И точно тук мненията се разслоиха. Но като казвам това, нямам предвид, че се е стигнало до противоречия, напротив всеки търсеше начин да предложи, да „осигури“ потенциални източници на информация, статии, материали, които да дадат на полиграфия допълнителен заряд.
Представителите на висшите училища (Химико-технологичния и металургичен университет, Специализираното висше училище по библиотекознание и информационни технологии, Нов български университет), както и представителите на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ и на обществени организации, безкористно предложиха помощта си и поеха ангажимент да предоставят статии на свои специалисти, както и интересни за всички информации относно книгоиздаването, авторските права, рекламата и пр.
Представителите на бизнеса поеха ангажимент, според собствената си специализация, да предоставят материали, които биха били интересни и полезни за всички. Тук вече прозвучаха конкретни предложения. Г-н Наско Кръстанов се ангажира да предостави фундаментални статии, с които всяка голяма фирма разполага. Освен това той сподели, че би било полезно да се публикува информация за титаните на полиграфията, чиито биографии и постижения трябва да бъдат известни на всички и биха помогнали за преосмисляне на собствената ни активност. Г-жа Калинка Стайкова предложи да подготви статии, които ще подпомогнат онези, които се лутат в работата си поради недостиг на знания и опит. Тя даде да се разбере, че по-бързото натрупване на знания у широк кръг специалисти ще е от полза за всички нас, защото, ако ги крием един от друг, това няма да е полезно за никого и „ще продължим да говорим на различни езици“. Затова се ангажира да предостави на списание полиграфия натрупаната през годините информация относно дигиталните процеси, офсетовите пластини и workflow. От Съюза на ситопечатарите се ангажираха за материали за ситопечата, който е слабо застъпен в списанието, и за връзката офсетов – ситопечат...
Всеобщо беше мнението, че е необходимо да се публикува повече технологична информация. Относно нивото на тази информация обаче, мненията се разделиха. Една част от дискутиращите смятаха, че тя трябва да започва от най-ниското стъпало, „от А, Б“. Други изказаха становище, че не сме чак дотам невежи...
Друга консенсусна тема беше тази за нуждата от материали с обобщаващ характер и елемент на анализ или прогноза. За съжаление никой не можа да каже откъде би могло да се вземе подобна информация, от която, разбира се, всички имаме нужда.
От всички страни валяха предложения за въвеждане на комулативен показалец на публикуваните материали. Едни виждаха индекса като част от последния брой за годината, други – като онлайн каталог на сайта на списанието. Така или иначе мненията се консолидираха около неговото съществуване.
От много страни бе повдигнат въпросът за обединяване на изданията. Едно от мненията дори беше, че издателят се е нагърбил с апостолска и будителска мисия, издавайки три, а не едно списание. Едни интерпретираха въпроса, позовавайки се на икономическата ефективност, други го обосноваваха с граничните и припокриващи се теми, трети – на основата на читателската удовлетвореност. Дори имаше гласове за отпадане функцията на списание полиграфия и прехвърляне на тежестта върху ПроГрафика...
Повдигнат бе и въпросът за отношенията между Съюза на печатарската индустрия в България и списание полиграфия, дори и между Клъстер българска медия и печат и списанието. Този въпрос, на фона на икономическата криза, беше поставен в плоскостта на това, какво правят СПИБ и КБМП за полиграфия и не е ли възможно поне да се погрижат за абонирането на всичките си членове, щом искат да имат печатен орган в лицето на списанието.
Интересен нюанс внесе бизнесът, повдигайки темата за негативното, което също би трябвало да присъства на страниците на полиграфия. По мнението на г-н Кръстанов трябва да се изнасят и проблемите, а не само позитивни материали, иначе излиза, че в полиграфията в България всичко е наред, а това не е вярно — налице са дъмпингови цени, корупционни схеми, неусвояване на пари по европейските програми и пр. Той призова полиграфия да говори за „лошия опит“, за проблемите, дори прикани списанието да се превърне в „Господари на ефира“ за полиграфията. Сподели, че са нужни дискусии, обратна връзка... Г-жа Стайкова разказа за опита си с противопоставяне на мнения по определена тема от различни специалисти на страниците на фирменото издание. Тя изрази мнение, че подобна провокация може да доведе до открити дискусии, които ще бъдат полезни за всички.
Г-жа Десислава Тодорова се обърна с призив към екипа на Списанието да не спира да публикува, подобно на материалите в юбилейния брой, статии от архива. Тя нарече този архив „съкровищница“, до която без посредничеството на полиграфия малко хора ще се докоснат, но в която има безценни материали.
Повдигнат беше и въпросът за достъпа на работещите в бранша до списанието. Г-н Иван Петков сподели, че този проблем е грешка и на ръководителите на фирмите, и отчете факта, че дори на страниците на полиграфия да е налице актуална и приложима в реални условия информация, ако тя не стигне до своя адресат, би била безполезна...
Някак естествено прозвуча и изказването на г-н Кънчо Кънев, което за много от присъстващите беше значимо не просто заради възрастта и опита му, но и заради мъдростта, която носеше. Творецът, чието дело е и графичната концепция на списание полиграфия, се обърна към присъстващите: „Аз не помня да съм си купил книга или списание заради неговото оформление, но ако има нещо важно и интересно в нея, дори и без корица да е, пак ще я купя... Основното за списанието е неговото съдържание.“
В обобщение трябва да се каже, че на кръглата маса бяха повдигнати изключително важни и интересни теми. Те не са нови нито за екипа на списанието, нито за бранша като цяло. Всички участници в кръглата маса си тръгнаха с убеждението, че подобни срещи и разговори са изключително полезни и трябва да се превърнат в редовна практика.