Както всички читатели на списание „Полиграфия“ знаят, от 29.05.2008 г. до 11.06.2008 г. се проведе световното изложение за полиграфия и печатна комуникация — drupa 2008. В изложение от такъв ранг винаги основен интерес предизвикват новостите, които се показват там за първи път, но не за тях ще стане въпрос в следващите редове, а за един нов начин на мислене.
Българското присъствие на drupa бе доста осезаемо както от страна на изложителите и техните български представители, така и от посетителите, каквито имахме добрия шанс да бъдем аз и моят колега гл. ас. инж. Искрен Спиридонов. Групата, от която бяхме част, бе организирана от Съюза на печатарската индустрия в България (СПИБ) и се състоеше основно от български колеги, специалисти в печатници и издателства. Но нашето участие в тази група бе осъществено със специалната покана и подкрепа от страна на „манроланд България“ ЕООД.
Естествено, всичко написано дотук звучи доста тривиално, ако не се знае контекстът на отношенията между „манроланд България“ ЕООД и Химико-технологичен и металургичен университет — София (ХТМУ). Водеща цел в тези отношения е подобряване на качеството на висшето образование по полиграфия в България. ХТМУ, като основен образователен център по полиграфия в България (в бакалавърска и магистърска степен), се ръководи от някои първостепенни принципи за постигане на тази цел. А именно: Подобряване на материално-техническото състояние на учебната база; Подобряване на достъпа до специализирана техническа литература; Стимулиране на студенти с изявени творчески способности и, може би главният — Повишаване на квалификацията на преподавателите. В съответствие с общата цел е и подписаният меморандум за сътрудничество между ХТМУ и „манроланд България“ ЕООД.
Какъв е резултатът от нашето посещение на ?drupa2008?Преглеждайки „свръхбагажа“, т.е. купът от техническа документация, тестови отпечатъци и книги, пренесени от Дюселдорф до тук, стигам до извода, че може би най-важното е контактът с хората на самото изложение. А това са изложителите и специалистите, които стоят зад разработването на новите технологии, представителите им у нас и посетителите от съсловието ни.
В днешно време, благодарение на възможностите за комуникация, намирането на информация за възможностите (по-скоро за предимствата) на дадена технология, било то на система за контрол на качеството или на печатния процес, цветна проба, печатна технология, сервизна поддръжка и т.н., общо взето не е съществен проблем. Трудност представлява вникването в техническите подробности и водещата идея, стояща зад реализирането на дадена технология. Тук е необходимостта от прекия контакт със специалистите, които могат в детайли и компетентно да обяснят какво се „крие“ зад даден рекламен слоган. Единствено тогава може да вникнете в потенциала от хора, ресурси и знания, които стоят зад думи, като printnet, printservices, printcom. Но освен компетентността, при срещата очи в очи, може да се усети мотивираността, чувството за работа в екип и необходимостта от постигане на съвместни резултати с партньорите. Това, което ме впечатли най-много от посещението ми на drupa 2008, е изследователският стремеж сред много от специалистите, ангажирани с представянето на определени технологии.
Други срещи, носещи полза от взаимно опознаване, са тези с колегите от изследователския институт FOGRA, на който ХТМУ е член, и запознаване с изследователската им програма.
Най-приятната част от натоварената програма при посещението на многобройните щандове на drupa2008, бе посещението на тези с българско участие. Там е мястото за малко почивка и за затвърждаване на стари партньорства и приятелства и създаване на нови. Удовлетворение от нашата работа е фактът, че на няколко пъти имахме срещи с бивши наши студенти, които ни посрещат в качеството си на представители на престижни фирми.
Не на последно място трябва да се отбележи възможността, която имахме да се запознаем с наши колеги от печатната индустрия в България, с които досега не сме се срещали.
Накрая искам да благодаря на всички партньори на ХТМУ, и специално на „манроланд България“ ЕООД, за постигането на общата цел — подобряване на образованието по полиграфия в България.
drupa 2008 от една по-различна гледна точка

Още статии от същата категория
-
Автор: Стефан Пеев
0 Интервю с Генади Фридман -
Автор: Албена Спасова
0 Българските букви през очите на ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Подобряване на ресурсната ... -
Автор: Ивайло Дишков
0 Самопубликуването -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Покана за бизнес курс -
Автор: Симеон Марков
0 Европейски университети с ...