По време на рецесия BtoB (Business-to-Business) търговията е инвестиция. Вие трябва да направите тази стъпка в тежките времена на криза, за да можете да реализирате печалби в бъдеще. Макар че много от фирмите излизат на пазара след като рецесията е отминала, истинските победители при икономически трудни времена са тези, които вършат точно обратното. Агресивен маркетинг след оцеляване на фирмата означава, че вие купувате, след като пазарът си е възстановил стойността. Може да се чувствате добре, когато печалбите ви започнат да се възвръщат, но всъщност сте пропуснали огромни възможности по време на оздравяването на икономиката.
Тук предлагаме 5 съвета, които ще ви помогнат да не пропускате тази възможност по време на и след настоящата икономическа криза.
1. Култивирайте нови пазари
Макар че рецесията може да засяга основните клиенти и пазари, които обслужвате, това не означава, че Вие не можете да проучите други пазари. Предлагането на Вашите възможности на тези пазари е важно, за да спечелите от бизнеса им по време на рецесия, а също и след това;
2. Почувствайте проблемите на Вашите клиенти
Вашите клиенти чувстват най–вероятно същия икономически натиск, както и Вие. Предлагането на възможности за ново позициониране на техните продукти или оказването на помощ за навлизане в нови пазари Ви превръща от доставчик в партньор. Това е добре както в икономически по–добри, така и в икономически по-лоши времена;
3. Продължавайте да общувате с изгубени клиенти
При изграждане на стабилна основа за бизнес рядко може да задържите постоянно всичките си клиенти. Запознавайте както клиентите си, така и бившите си клиенти с перспективите за иновации, с новите пазарни възможности и тенденциите за развитие на пазара. Това е важно сега, по време на рецесия, а също и след това — по време на оздравяването;
4. Бъдите грижовни лидери
Като партньор в бизнеса Вие сте в по–добра позиция както в добри, така и в лоши времена. Нека клиентите Ви знаят, че се концентрирате над големия бизнес и че можете да им помогнете да се възползват от някои от по–големите тенденции в развитието на пазара. Специализираните и търговските издания са чудесен начин за директна комуникация с Вашите клиенти. Съществува широка гама от нови технологични инструменти (блогове, информация, социални медии), които осигуряват допълнителни възможности за директна комуникация с клиентите.
5. Създайте план и се придържайте към него
Ако имате план и реалистични цели, то това може да помогне не само в сложни времена, но в действителност и да увеличи бизнеса. Това не означава непременно ръст на продажбите през последната година, но може да означава навлизане в нов пазар, спечелване на нови клиенти или просто оставане във връзка с клиенти, които са принудени да изчакват в продължение на няколко месеца. Имайте 1– до 2–годишна маркетингова и комуникационна стратегия, като отчитате всички неблагоприятни икономически фактори. Вие ще бъдете в по–добра позиция в сравнение с фирмите, които просто прекъсват търговията и чакат завръщането на добрите времена. Когато икономиката оздравее, те ще събират остатъците, а Вие ще поемете клиентите, с които те са загубили връзка.