След войната производството във фабриката за плоскопечатни машини е възстановено, но в много скромни рамки — предимно за изработване на резервни части и ремонт на повредени през войната „тигели“ и „цилиндри“. През 1947 г. е възстановено производството на тигелния автомат, а през 1949 — на Heidelberger Zylinderautomat. През този период ръководството на фабриката преодолява големи трудности поради липса на суровини и горива за транспорта. Щернберг използва добрите си контакти с Швейцария, за да съживи международния бизнес на предприятието — първоначално на неутрална територия. Той получава специално разрешение и през 1947 г. се среща там с представители на Франция, Холандия, Белгия и Скандинавските страни. Те обещават да използват активно търсенето на печатарски машини на пазара и да осигурят поръчки за фабриката. Представителите се съгласяват спонтанно с предложението от страна на Щернберг „машини срещу плащане в натура“ и започват да доставят дрехи и хранителни стоки — масло, маргарин, какао, шоколад, кафе, риба и свинска мас за персонала. Както навсякъде в Германия и хората във фабриката страдат от недоимъка, особено през гладната 1947 г. Ръководството взема земя и градини под аренда, за да се снабдява столът на фабриката с картофи, зеленчуци и плодове, а за транспорта им Щернберг нарежда преоборудването на едно от демонстрационните превозни средства за работа с газгенератор поради липсата на бензин. Скоро работните места във фабриката стават едни от най-желаните в Хайделберг. Като консултант по въпросите на износната търговия към американското вносно-износно дружество Щернберг успява да издейства бонуси за германски експортни фирми: бонус А позволявал директен внос на суровини, готови продукти и машини; бонус Б осигурявал на персонала им хранителни стоки, текстил, вълна и други жизненоважни артикули, които хората получавали веднъж месечно срещу натрупани от извънреден труд точки.
Повратна точка в икономиката на ФРГ е валутната реформа през 1948 г. За работниците във фабриката тя дава възможност за ползване на безлихвени заеми от предприятието, чието погасяване било на вноски от по 50 германски марки месечно.
През 1949 г. за фабриката за плоскопечатни машини започва „икономическото чудо“ — фазата на непрекъснато увеличаващ се оборот и печалба, която продължава до края на 60-те години. Промените след въвеждането на валутната реформа са допълнителен фактор за приповдигнатото настроение на празника по повод 100-годишнината на фирмата през 1950 г. И предприятието в Гайслинген, бившето MAG, също отбелязва 100-годишнината от създаването си. Поканени са повече от 200 гости — политици от висок ранг, представителите в различните страни, клиенти, като, естествено, присъства и целият личен състав от 750 души. Официално е обявено създаването на пенсионен фонд на предприятието за служителите му, всеки от тях получава по една заплата по повод юбилея.
По това време започва производството на подобрен модел на тигелния автомат със скорост на печат 5 000 листа/час, който получава името Original Heidelberg, за да се отличава от непозволени копия на машината. Половин година по-късно тигелът е представен на първото изложение Drupa през 1951 г.
Тук е мястото да кажем няколко думи и за най-голямото и важно изложение за цялата производствена верига на печатната информация в света — Международното изложение за печат и хартия под абревиатурата Drupa — просто защото е свързано по определен начин с Heidelberg. През 1951 г. се провежда първото специализирано изложение за печат в Германия след 1938 г., което замества провежданата в Лайпциг Bugra — Изложение на високопечатния занаят и графика.
Един от главните инициатори за създаването на Drupa е Хуберт Щернберг, който е и президент на панаирния комитет от 1951 до 1972 г., а след това — почетен президент. Още за първото изложение Щернберг организира впечатляваща рекламна кампания, която довежда на изложението повече от 300 000 посетители. Не по-маловажна роля има и поставената от него задача на всички представители на фирмата да поканят, по-скоро „да доведат“, определен брой посетители. Щернберг успява да убеди управата на град Дюселдорф и Панаирното дружество да предостави подходящи халета за изложението. И пак благодарение на неговите усилия в началото на 70-те години в Дюселдорф се изгражда съвременното панаирно градче, където в днешни дни с четиригодишен цикъл се провежда Drupa.
В началото на 50-те години поръчките за фабриката се увеличават толкова, че въпреки предприетите реконструкции и разширения през 1951 и 1954 г. става ясно, че наличните сгради вече не са достатъчни. Освен това поради реконструкции в самия град Хайделберг фабриката загубва директната си железопътна връзка и с нея — логистичните си предимства. След много бюрократични пречки за строителство в града, търсене и проучвания ръководството избира терен в съседното градче Визлох и в началото на 1956 г. Щернберг купува 38 хектара „зелена поляна“, което се оказва далновидно решение — без резервните площи не би било възможно разрастването на предприятието през следващите десетилетия. Проектът е на самия Щернберг, който след многобройни пътувания в САЩ се запознава подробно със съвременното промишлено строителство, предвиждащо възможности за приспособяване към променящи се производствени методи, към нови машини и изисквания на клиентите.
След година и половина трудно строителство, през юли 1957 г. е открит новият завод със съответната инфраструктура, две производствени халета, в едно от които ще се произвежда новият „малък“ OHZ (Original Heidelberg Zylinder), двуетажна административна сграда, стол за 1 000 души, паркинг, гаражи и собствена гара. В град Хайделберг остава администрацията, отделите за изследователска и развойна дейност, складът за резервни части и временно — производството на „цилиндъра“ (OHZ) с формат 54 х 72 cm и отчасти на „тигела“.
Откриването на завода във Визлох-Валдорф става на два пъти — веднъж е отбелязано на 5 юли с подобаващо тържество с 4 000 гости — политици, участващите строителни фирми, всички сътрудници със семейните им партньори, колегите от град Хайделберг и Гайслинген, както и пенсионирани служители и работници. От 13 до 15 юли заводът е открит с международно съвещание с около 300 представители на фирмата от цял свят. Там Щернберг представя новия малък автомат с плоскопечатна форма и печатен цилиндър OHZ (Original Heidelberg Zylinder) KS (Кleine Schnellpresse) с формат 38 x 52 cm и скорост на печат от 5 000 листа/час — след осем години разработка, включително две години тестове при клиенти. Тогава производствената програма на Heidelberg се състои от 4 високопечатни машини в най-разпространените формати А3 и А2.
През годините заводът се разраства — като площ и персонал. През 1972 г. се простира на 1 млн. m², а персоналът наброява 4 000 души. През 1998 г. в завода работят 5 700 души.
В края на 60-те години производството на частите става на машини с цифрово управление, разработени от фирмата съвместно с Техническото висше учебно заведение в Аахен. Това рязко променя производствените операции в най-големия и модерен завод за печатарски машини в света. Производството в поточни линии на всички машини е заменено от „елементни фамилии“ (множество елементи с подобна крайна форма на конструкцията), за да се изработват възможно най-голям брой части на инструменталните машини с цифрово управление. Особено голям принос за това имали специалистите от отдела за нови разработки — с прилаганата от конструкторите на Heidelberg система от повтарящи се елементи, при която се използвали еднакви машинни части във възможно най-много типове машини. Това било отлична предпоставка за рентабилно производство на базата на нови методи.
В средата на миналия век печатниците по света се стремят към рентабилно производство на печатни изделия, като същевременно се забелязва трайна тенденция към цветните продукти. Все още доминира високият печат. От Heidelberg отговарят на увеличаващото се търсене на двуцветни машини с рентабилните двуцветни високопечатни машини OHZ с формат 38 х 52 cm и 54 х 72 cm, представени на Drupa през 1958 г. Те са разработени на базата на конструкцията на утвърдилия се едноцветен автомат с печатен цилиндър. Добавена е втора печатна секция във вид на ротационен печатен агрегат с ефективен мастилен апарат, а „всичко останало“ е както в едноцветната машина. Още преди серийното производство Щернберг създава специално звено за изследвания в областта на клишетата, което освен с развитието на репродукционната техника се занимава и със създаването на качествени ротационни високопечатни форми. Още преди старта на производството на офсетови печатарски машини в това звено се проучват и различни печатни пластини — важна предпоставка за успеха на първите офсетови печатарски машини на Heidelberg.
Последните високопечатни машини са представени на Drupa 1962 г. — „малката“ двуцветна ротационната листова машина KRZ с формат 40 х 57 cm и RZ с формат 66 х 97 cm (тук „Z“ е обозначение на двуцветна машина). Заедно със следващите разработки на KRZ и RZ и други модели на базата на OHZ с формат 64 х 90 cm листовите високопечатни ротационни модели достигат 12 на брой. Производството им продължава до 1975 г., но средното месечно производство е само четири машини.
Има нещо символично във факта, че на Drupa 1962 г. са представени последните високопечатни и първата едноцветна офсетова машина на Heidelberg — сякаш „щафетно“ се преминава от едната към другата технология. KOR (Kleine Offset Rotation — малка офсетова ротационна машина) с формат 40 х 57 cm e приета от клиентите с въодушeвление и още по врeма на панаира са продадени 1 000 броя. През следващите 24 години 38 000 машини от клас К напускат завода във Визлох. Конкурентите — някои от които с многогодишен опит в областта на офсетовите машини — приемат със „снизходителна усмивка“ новия продукт.
Сравнително късното навлизане на фирмата на този пазар се дължи на Щернберг, който е скептичен към разработването на офсетови машини. Той обаче не се поко лебава открито да промени мнението си и само половин година преди Drupa 1962 г. възлага на конструкторите разработката на офсетовата KOR на базата на високопечатната KRZ. Големият успех на офсетовата машина се дължи на факта, че подавачът, извеждането, управлението и обслужващите елементи са като на автоматичния „цилиндър“ и преминаването от едната към другата технология било сравнително лесно за оператора на машината. Тук отново е в действие концепцията за рентабилно производство на машините, към която заводът се придържа от години — еднакви до голяма степен габарити, конструктивни групи, обслужване за отделните модели. KOR се предлага на много изгодна цена, защото повече от 2/3 от елементите ù са заимствани от серийната високопечатна машина.
На изложение в Париж през 1965 г. е представена по-голямата листова офсетова машина Rotaspeed (71 х 102 cm), която отново е на базата на двуцветната високопечатна ротационна машина RZ. Тук вече става дума за серия от едноцветна до петцветни машини, произвеждани до 1976 г.
В хода на преминаването към производство на офсетови печатарски машини се осъществява мащабно преструктуриране, което през 1967 г. се документира и с промяна на името — от Schnellpressenfabrik AG Heidelberg става Heidelberger Druckmaschinen AG.
На Drupa 1972 г. е стартът на малкоформатните офсетови машини (А4 и А3), с които Heidelberg завладява нов пазарен сегмент. Heidelberg GTO с производителност 8 000 листа/час позволява висококачествен печат, какъвто дотогава не съществува, и дава това име на цял клас формати. Машината е със стабилна конструкция, с ефективен мастилен апарат и овлажняващо устройство, с лесно и комфортно обслужване, с различни агрегати за номерация и перфорация, и то на цената на традиционните малкоформатни машини. Още по време на панаира са продадени 1 500 машини, в края на 70-те години серията има едно-, дву- и четирицветни машини с възможности за печат на лице и гръб. Тази серия се предлага и днес. До края на 1999 г. са били произведени 95 000 печатни секции за GTO — може да се каже, че това е най-успешната серия висококачествени офсетови печатарски машини досега.
В края на 1972 г., на 76-годишна възраст, Щернберг напуска ръководството на Heidelberger Druckmaschinen AG и става почетен член на Надзорния съвет.
На специализираното изложение Print в Чикаго през 1974 г. започва ерата на Speedmaster с представения прототип на четирицветна машина с формат 52 х 72 cm. През 1975 г. е „премиерата“ на двуцветната машина Speedmaster 102 ZP (с формат 71 х 102 cm) с обръщателно устройство за печат на лице и гръб и скорост от 11 000 листа/час. През 1977 г. точно за Speedmaster се разработва и внедрява иновативната система за електронен контрол и управление СРС (Computer Print Control). По това време фирмата вече е международен лидер в областта на офсета както по отношение на доставки, така и според оборота.
На Drupa 1982 г. Heidelberg представя собствената си разработка на ролна 8-странична машина WEB 8 и навлиза на пазара на ролните офсетови машини.
През 1985 г. последният „тигел“ напуска завода във Визлох-Валдорф. В Heidelberg са произведени общо 165 000 машини от този вид, които и до днес работят в много печатници по света и се използват най-вече за биговане, щанцоване и преговане.
През 1986 г. на пазара е пусната Speedmaster CD 102 за печат на опаковки.
На Drupa 2004 г. се поставя началото на серия печатарски машини за високоиндустриализиран офсетов печат — Speedmaster XL 105 със скорост 18 000 листа/час, която определя нови стандарти за производителност, качество и рентабилност. Следват моделите Speedmaster XL 145 и XL 162 за суперголям формат.
Колкото повече се доближаваме до днешното време, толкова по-наситен става списъкът от нововъведения по машините и прилаганите иновационни технологии, а и броят типове, модели и варианти е огромен. Това в по-голяма или по-малка степен е известно.
С инвестиции от милиони марки, а по-късно — евро, концернът продължава да се развива, да навлиза в нови области на пазара, да разкрива нови производствени мощности в различни градове на Германия и по света. С течение на годините и придобиването на големи световни фирми като Harris Graphics Corp., САЩ (1988 г.), Marinoni S.A. (Франция), Stork Contiweb B.V. (Холандия), Sheridan Systems (Великобритания и САЩ), мажоритарния дял от Linotype-Hell (Германия) и др., както и с основаването на дъщерни фирми за различните направления, концернът Heidelberger Druckmaschinen AG става световен лидер в предлагането на решения за всички области на печатарската и медийна индустрия — от предпечата през същинския печат до довършителната обработка.
Статията е подготвена от
Станислава Петрова по материали от книгата „150 Jahre
Heidelberger Druckmaschinen Aktiengesellschaft“