През октомври т.г. „Полиграфснаб“ участва в Седмата международна пазарна конференция (7-th Market Conference), организирана от словенския производител Vipap Videm Krsko.
Основните акценти на конференцията бяха следните:
• Отчет и анализ на продажбите по видове продукти и пазари (страни и крайни потребители), анализ и прогноза за 2012 г. – лектор Борис Макур, мениджър „Продажби“ на Vipap;
• Аспекти на развитието – нови продукти през 2011/2012 г. Прогнози за развитието на нови продукти през 2014/2020/2030 г. – лектор Даниел Остир, директор „Технологии и развитие“;
• Прогнозен капацитет на производството през 2012 г. по видове хартии и грамажи;
• Отчет по продукти и пазари. Отчет на изпълнението на плана за 2011 г., прогноза за 2012 г. Варианти за производство на хартиените машини – по видове продукти, по грамажи и т.н. – лектор Йозе Церле, директор „Продажби и маркетинг“.
За участие в конференцията бяха поканени представители на фирмите, които представляват Vipap Videm Krsko в различни страни. От българска страна в нея участва г-н Цанко Комаров, председател на борда на директорите на „Полиграфснаб“, който изнесе лекция на тема „Българският пазар на вестникарска хартия“.
В доклада се прави обзор на българския пазар на вестникарска хартия и се дават интересни статистически данни за поглъщаемостта на пазара, възможностите му и мястото на „Полиграфснаб“ като представител на словенския производител Vipap.
Предлагаме ви акценти от този интересен доклад.
Българският пазар на вестникарска хартия
Цанко Комаров
България не е голяма страна, но във всеки град има печатница и/или рекламна агенция. С влизането ни в Европейския съюз се увеличиха изискванията към хартиите и картоните, а това от своя страна даде тласък на местните компании да инвестират в нови машини, печатни технологии и съоръжения.
Just On Time-доставките на хартия и картон, които изискват складова наличност, са трудно осъществими поради недостиг на свежи пари и липса на кредитиране от местните банки в периода на криза. България и Румъния са с най-нисък БВП на глава от населението сред останалите страни – членки на ЕС. Страната е с годишна консумация на хартия и картон на глава от населението 35,03 кг. Тази цифра е относително малка, като се има предвид, че потреблението в света е 54 кг, а в Европейския съюз – 165 кг на човек годишно.
Общото потребление на вестникарска хартия на българския пазар е 35 000 тона годишно. Независимо от кризата търсенето като цяло не се е променило много през последните години поради следните пет причини:
1. Тенденцията към намаляване на тиражите на традиционните всекидневници се съпътства от тенденцията за бързо нарастване на броя, тиражите и обема на така наречените „жълти вестници“.
2. Новите дневни „жълти“ марки като „България днес“ и „Всеки ден“ вече са в обръщение, при това с тиражи над 150 000 екземпляра. Те бързо заеха мястото на традиционните сериозни ежедневни марки като „Труд“ и „24 часа“, които значително намаляват своите тиражи (от 200 000 копия в миналото до 60 000–70 000). Най-големият сериозен таблоид остана всекидневникът „Телеграф“ с тираж повече от 130 000.
3. Новите „жълти“ вестници разбиха господството дори на списания като „Блясък“, „Hello“ и „Паралели“ поради значителната разлика в цената, както и в броя и големината на страниците.
4. В последната година търсенето на 48,8- и 52-грамова стандартна и усъвършенствана вестникарска хартия заменя частично традиционните обеми на SC- и LWC-хартии като рекламни материали за ролен heatset офсетов печат.
5. Бъдещето на вестниците. Продажбите на вестници по целия свят спадат бавно и от намаляването на рекламите, което е с около 18%. Така например най-популярният вестник в САЩ – USA Today, загуби 13,6% от тиража си миналата година. Рекламата в български вестници значително обедня през последните две години и издателите страдат силно от липсата на свежи приходи.
Въпреки че телевизията и интернет съобщават на потребителите новини много по-бързо от вестниците, които трябва да бъдат физически произведени и разпространени, вестниците винаги ще съществуват в една или друга форма. Тенденцията сега е вестниците да бъдат по-визуални. Снимките и илюстрациите се използват много по-широко като част от новините. Илюстрациите стават все повече и по-важни за печатните медии. Вестникарските формати продължават да намаляват и именно затова таблоидният формат е толкова популярен. Статиите във вестниците стават все по-дълги, тъй като читателите търсят обща информация, анализ и задълбочени заключения, те вече знаят новините от интернет или телевизията.
Вестникарската хартия и съоръжения в България са сегментирани в 3 нива:
1. Големи печатници (Coldest-машини със скорост от над 35 000 копия на час):
• ИПК „Родина“ – 10 секции (4+2 цвята) с 3 сгъвачни апарата. Консумация: 10 000 тона/годишно;
• VGB – 5 секции (4+4 цвята) с 3 сгъвачни апарата. Консумация: 15 000 тона/годишно;
• „Капитал“ (вече „Алианс Принт“) — 2 секции с 2 сгъвачни апарата. Консумация: 3 500 тона/годишно.
Тези три големи печатници „сложиха ръка“ над собствеността на големите български издателски групи и практически контролират медийния пазар в страната и ще се намесят сериозно и в политическия живот. Банки и финансови групи, както и големи частни инвестиционни компании участват в управителните съвети на тези печатници чрез свои представители.
2. Средноголеми печатници (Coldset-машини със скорост от 10 000 – 30 000 копия на час):
• „Нюзпринт“ ООД – 6 ролни американски и немски машини;
• „Спектър Дружба“ – 1 coldset ролна машина, закупена от Словения;
• „Мултипринт“ ООД – 3 малки coldset ролни машини.
3. Малки печатници (Coldset-машини със скорост от 10 000 копия на час):
• „Марица“ – гр. Пловдив;
• „Варна Прес“;
• „Полиграф“ – Разград;
• „Информа Принт“ – гр. Бургас.
През последните няколко години протича преструктуриране и промяна на собствеността на печатниците:
1. WAZ Mediagroup – бивш собственик на VGB, продаде местната компания на BG Invest Ltd., Австрия – компания с преобладаващ български капитал.
2. ИПК „Родина“ от 7 собственици в миналото сега е „в ръцете“ само на един и това е BNMG (Българска Вестникарска Медийна Група), която изкупи процентите от останалите собственици.
3. В компанията NEWSPRINT Ltd. се обединиха 3 печатни мощности/съоръжения, като по този начин се превърнаха в силна печатница с 6 уеб coldest машини и сега печатат повече от 100 различни марки вестници от всички региони на страната.
Разпространението на вестници и списания на едро и дребно също е преструктурирано и попада във владение на двете най-големи печатни и издателски групи.
Основните обеми на вестникарска хартия на българския пазар се разпределят между следните европейски производители на хартия:
Поради затварянето на някои европейски производители и поточни линии за хартия и високите пазарни цени на спотовите пазари в близкоизточните и далекоизточните страни, а също в Африка и Южна Америка, както и увеличеното търсене на вестникарска хартия през последните две години, европейските производители са принудени да намалят месечните си квоти към европейския пазар. Като следствие от това се очаква през 2012 г. руските производители на вестникарска хартия да играят значителна роля и може да разширят обема на продажбите си на българския и европейски пазар с около 20%.
Основанията за подобно предположение се базират на следното:
1. ОАО „Волга“ са ремонтирали още през август-септември 2011 г. една от своите машини PM 6, което предполага увеличаване на капацитета. По този начин част от количествата от PM 5 ще бъдат освободени и ще бъдат ориентирани за износ, а PM 7 ще остане да обслужва вътрешния пазар. През последните няколко години PM 7 вероятно е била малко претоварена.
2. Solikamskii Bumprom обновиха РМ 1 и PM 2 преди две години, но инвестицията не е отговорила на техните очаквания. Въпреки това през последните няколко месеца благодарение на усилената работа целта е постигната и Solikamskii Bumprom успя да увеличи капацитета си с още 80 000 тона.
3. Несигурността на американската валута и нестабилността на европейските пазари ще засили тенденцията за прехвърляне на част от количествата руска хартия към Западна Европа.
4. Прогнозите могат да бъдат коригирани от колебанията на цените на отпадъчна хартия през 2012 година, макар промените в ценовите равнища на рециклираните вестникарски хартии да не следват темпото на намаление на цените на отпадъчна вестникарска хартия.
През последните две години се наблюдава огромен спад в потреблението на промазана хартия – от 25 000 тона през тази година търсенето е спаднало до 12 000 тона. Поради факта, че най-големите печатници притежават по две ролни heatset машини, инсталираните мощности вече значително надвишават търсенето.
Основните доставчици на пазара като Sappi, MReal и Burgo значително са намалили своите доставки.
Много печатници се опитват да заменят част от количествата промазани хартии със стандартна вестникарска хартия с по-висока белота, подходяща за ролен heatset печат, или с подобрена вестникарска хартия, Semi LWC и др.
Поради многото инсталирани мощности в този сегмент на печат през следващите две години се очаква значително преструктуриране, като някои от печатниците ще се обединят или ще бъдат закрити.
Като един от лидерите в търговията с хартия на българския пазар през 2011 година „Полиграфснаб“ АД, София реализира следните пазарни позиции:
1. Вестникарска хартия – 42 000 тона, от които на българския пазар 27 000 тона и 15 000 тона на съседните пазари;
2. Относителен дял от българския пазар на вестникарска хартия – 71,43%;
3. Общо количество доставки на промазани хартии – 1500 тона;
4. Относителен дял от българския пазар на промазани хартии – 12,5%;
5. Общ оборот през 2011 г. – приблизително 22 млн. EUR.
„Полиграфснаб“ АД събира отпадъчна вестникарска хартия, като общото изкупено количество през 2011 година достигна 15 000 тона. Това превръща фирмата в най-големия изкупвач на хартия за вторична преработка.
Благодарение на „Полиграфснаб“ АД Vipap Videm Krsko е традиционно представена на българския пазар. Оценявайки високо двустранните отношения с Vipap, българската компания работи за по-нататъшно увеличаване на продажбите на хартия в страната и региона.
„Полиграфснаб“ с доклад на международната конференция на VIPAP

Още статии от същата категория
-
Автор: Стефан Пеев
0 Интервю с Генади Фридман -
Автор: Албена Спасова
0 Българските букви през очите на ... -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Подобряване на ресурсната ... -
Автор: Ивайло Дишков
0 Самопубликуването -
Автор: Polygrafiа Magazine
0 Покана за бизнес курс -
Автор: Симеон Марков
0 Европейски университети с ...